طرز تهیه دونات شکلاتی بازاری و پفکی ، با فر و بدون فر

به گزارش وبلاگ بایجانی، دونات های گرد پفکی یکی از شیرینی های خوشمزه دوران کودکی مان است که هنوز هم با تماشا رنگ و لعاب شان دل مان برایش می رود. دونات یا پیراشکی یکی از برترین گزینه های پذیرایی برای تولدها و دورهمی ها است که همواره با استقبال فراوانی از سمت بچه ها و بزرگان رو به رو می گردد. این شیرینی خوشمزه را می توان به راحتی با فر و بدون فر در منزل تهیه کرد. در مطالب قبلی نمونه های طرز تهیه دونات ساده، خانگی و فوری را برایتان گفته ایم حال نوبت به آنالیز طرز تهیه دونات شکلاتی می رسد، با ما همراه باشد.

طرز تهیه دونات شکلاتی بازاری و پفکی ، با فر و بدون فر

مواد لازم برای تهیه دونات شکلاتی

  • آرد همه منظوره یک و سه چهارم فنجان
  • پودر کاکائو یک چهارم فنجان+یک قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ بزرگ یک عدد
  • شکر دانه ریز یک چهارم فنجان
  • شکر قهوه ای یک چهارم فنجان
  • خامه ترش سه چهارم فنجان
  • نشاسته ذرت یک دوم قاشق غذاخوری
  • کره بدون نمک دو قاشق غذاخوری
  • وانیل یک دوم قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر یک دوم قاشق چای خوری
  • جوش شیرین یک دوم قاشق چای خوری
  • نمک یک چهارم قاشق چای خوری

مواد لازم برای لعاب شکلاتی

  • شکلات چیپسی نیمه شیرین یک فنجان
  • خامه غلیظ یک دوم فنجان
  • کره بدون نمک دو قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی به میزان لازم

طرز تهیه دونات شکلاتی

1. شکر و کره را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دونات شکلاتی ابتدا کره نرم شده را به همراه شکر قهوه ای و شکر دانه ریز در یک کاسه بزرگ با استفاده از هم زن برقی خوب مخلوط کنید. دقت داشته باشید که در تهیه دونات باید کره و تخم مرغ قبل از استفاده به دمای محیط رسیده باشند. با این کار نه تنها پخت دونات ها یک نواخت پیش خواهد رفت بلکه از مخلوط شدن بیش از حد آن ها هم جلوگیری خواهد شد. یکی دیگر از روش های پخت دونات طرز تهیه دونات خانگی با شیر است که با درست کردن لعاب شکلاتی به راحتی می توانید آن را تبدیل به دونات شکلاتی کنید.

2. تخم مرغ را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه دونات شکلاتی تخم مرغ و وانیل را به کاسه اضافه کنید و مجدد مخلوط را با هم زن بزنید. حال در ادامه تهیه این دونات های خوشمزه، در کاسه ای جداگانه تمام مواد خشک مانند آرد، پودرکاکائو، بیکینگ پودر، جوش شیرین، نشاسته ذرت و نمک را سه بار الک نموده و کنار بگذارید. اگر پیراشکی فیلینگ دار دوست دارید پس طرز تهیه پیراشکی کرم دار را برای جشن هایتان امتحان کنید.

3. آرد را به مخلوط کره اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه دونات شکلاتی یک سوم از آرد داخل کاسه را برداشته و در کاسه مخلوط کره و شکر بزنید. با یاری لیسک مخلوط را هم زده و با یکدیگر خوب ترکیب کنید. برای درست کردن کرم پیراشکی و پر کردن دونات های شکلاتی تان طرز تهیه کرم پیراشکی را هم امتحان کنید.

4. خامه ترش را اضافه کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه دونات شکلاتی نوبت به اضافه کردن خامه ترش و مخلوط آرد می رسد. هر یک از آن ها را باید یه یک سوم تقسیم کنید. به ترتیب خامه و سپس مخلوط آرد را به دیگر مواد اضافه و هم بزنید. این کا را تا جایی ادامه دهید که هر دو تمام و حسابی با یکدیگر مخلوط شده باشند. طرز تهیه پیراشکی کرم دار خانگی را حتما در برنامه شیرینی پزیتان قرار دهید.

5. به خمیر استراحت دهید

حال که خمیر دونات شکلاتی خود را آماده نموده اید باید آن را را با یک پلاستیک کامل پوشانده و داخل یک کاسه بگذارید. حال کاسه را برای یک ساعت در یخچال بگذارید تا خوب سفت گردد. بعد از آن که خمیر را از یخچال بیرون آوردید کمی دستان خود را با روغن چرب نموده و خمیر را ورز دهید. روی یک سطح صاف کمی آرد پاشیده و خمیر را به ضخامت سه تا پنج سانتی متر با یاری یک وردنه باز کنید. قالب دونات یا کاتر خود را در آرد فرو کنید و سپس روی خمیر قالب بزنید. با این کار دیگر قالب به خمیر نحواهد چسبید. خمیرهای اضافه را جمع نموده و دوباره مراحل قالب زدن را تکرار کنید تا خمیر تمام گردد. برای درست کردن دونات هایتان به روش بازاری طرز تهیه پیراشکی بازاری در کتاب کاله را بخوانید.

6. دونات ها را سرخ کنید

در این مرحله از پخت دونات های شکلاتی نوبت به سرخ کردن شان می رسد. تابه ای بزرگ و عمیق انتخاب نموده و آن را تا نیمه پر از روغن کنید. بعد از داغ شدن روغن، دونات ها را داخل آن بیاندازید. دو تا سه دقیقه هر طرف از آن را کامل سرخ کنید تا به رنگ قهوه ای طلایی دربیاید. پس از سرخ شدن آن ها را از تابه خارج نموده و روی یک توری فلزی بگذارید تا روغن اضافه اش گرفته گردد. برای بچه ها تان طرز تهیه پیراشکی لقمه ای را امتحان کنید.

7. دونات ها را در فر بپزید

برای پخت دونات های شکلاتی، فر را با دمای 375 درجه سانتی گراد روشن نموده و زمان دهید که خوب گرم گردد. قالب های شش تایی مافین را کمی چرب نموده و تا نیمه از مواد پر کنید. قالب را برای 10 تا 15 دقیقه در فر گذاشته و اجازه دهید که پخته شوند. آن ها را بیرون آورده و روی توری خنک کننده بگذارید. بعد از خنک شدن روی آن ها لعاب شکلاتی بریزید. شما می توانید طرز تهیه پیراشکی دونات بازاری بدون فر و در فر را در منزل امتحان کنید.

8. لعاب شکلاتی را آماده کنید

حال که دونات های شکلاتی خود را درست کردید نوبت به آماده کردن لعاب شکلاتی می رسد. ابتدا یک دوم فنجان خامه غلیظ را حرارت دهید تا کمی به جوش بیاید سپس آن را روی شکلات چیپسی نیمه شیرین تان بریزید و با یاری لیسک کامل هم بزنید. اطمینان حاصل کنید که خامه آب شده کل شکلات ها را در بر گرفته است. اگر مخلوط تان سرد شد می توانید آن را برای 10 ثانیه در مایکروویو بگذارید تا مجدد گرم گردد. پس از آن که لعاب شکلاتی یک دست شد کره را به آن اضافه و خوب هم بزنید. فقط مراقب باشید که رطوبت وارد کاسه نگردد چرا که شکلات به سختی هم می خورد و مجبور به درست کردن دوباره لعاب خواهید شد. اگر طرز تهیه سس شکلاتی و گاناش را بدانید علاوه بر تزئین روی کیک می توانید برای دونات و پیراشکی هم بهره ببرید.

9. دونات ها را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه دونات شکلاتی ، دونات های سرد شده را داخل لعاب فرو نموده یا با یاری قاشق روی آن ها لعاب بریزید. سپس روی یک توری خنک کننده بگذارید تا لعاب اضافه آن ها بریزد. در نهایت با ترافل های رنگی، چیپس شکلاتی های سفید یا پودر پسته روی شان را تزئین کنید. دونات شکلاتی تان را با یک فنجان قهوه یونانی، شیرکاکائو در زمستان و یا یک لیوان شربت زردآلو در تابستان می توانید نوش جان کنید.

دونات شکلاتی از خوشمزه ترین دونات ها است که در جشن هایتان می توانید سرو کنید.

نکات تکمیلی پخت دونات شکلاتی

دونات را با هر طعم و مزه ای که بخواهید در منزل با فر یا بدون فر به راحتی می توانید آماده کنید فقط باید به نکات گفته شده در ادامه توجه داشته باشید. با این کار پختی راحت و لذت بخش را تجربه خواهید کرد.

علت خشکی دونات ها

مهم ترین علتی که برای خشکی دونات های شکلاتی می توان آورد، پخت بیش از حد آن ها در فر و تابه است. از سویی دیگر مخلوط کردن بیش از حد مواد هم با یکدیگر خشکی و سفتی خمیر و دونات را در پی دارد.

نگه داری دونات ها

دونات ها را بعد از خنک شدن در یک ظرف دربسته بگذارید تا بتوانید آن ها را برای سه روز در یخچال یا دمای اتاق نگه داری کنید. برای نگه داری دونات ها در طولانی مدت احتیاج است که آن ها را در یک پلاستیک زیپ دار بگذارید و سپس داخل فریزر قرار دهید. لعاب شکلاتی روی دونات ها نریزید. برای آب کردن یخ دونات ها، آن ها را از شب قبل در یخچال بگذارید سپس برای 2 دقیقه در مایکروویو گرم کنید. در سرانجام روی آن ها لعاب شکلاتی بریزید. طرز تهیه پیراشکی شکری را هم می توانید در کنار دیگر دستورها امتحان کنید.

افزایش طعم شکلاتی دونات

برای آن که دونات ها طعم بیشتری از شکلات را در خود داشته باشند می توانید هنگام درست کردن خمیر، شکلات چیپسی به آن اضافه کنید تا به خورد خمیر و بافت دونات برود. اضافه کردن اسپرسو بدون کافئین یا قهوه فوری منجر به افزایش طعم شکلاتی دونات ها خواهد شد. اگر می خواهید دونات هایی پفکی مانند دونات های بازار داشته باشید مانند طرز تهیه پیراشکی پفکی خوشمزه مراحل را پیش ببرید.

خمیر دونات

درست کردن خمیر دونات کار ساده ای است اما در صورت دسترسی نداشتن یکی از مواد لازم، از خمیر نانوایی برای دونات و پیراشکی ها بهره ببرید. طرز تهیه پیراشکی با خمیر نانوایی را در کتاب کاله بخوانید. اگر خمیر آن را به روش خانگی خواستید تهیه کنید خمیر پیراشکی و طرز تهیه آن را بخوانید.

راه های باز کردن خمیر دونات

برای باز کردن خمیر یکی از دو راه زیر را امتحان کنید:

  1. خمیر را پهن کنید و دو سر وردنه را روی آن به سمت جلو و عقب بچرخانید، سپس آن را 90 درجه بچرخانید. این عمل را تکرار کنید تا خمیر به قطر سه سانتی متر برسد.
  2. در این روش از دست راست برای باز کردن خمیر و از دست چپ برای چرخاندن خمیر استفاده می کنید. به این موضوع دقت داشته باشید که وردنه ای که در دست راست تان واقع شده است، هرگز نباید از سطح خمیر بلند گردد.

طرز تهیه دونات شکلاتی رژیمی

افراد دارای رژیم بهتر است دونات های خود را در فر بپزند هم چنین در طرز تهیه دونات های شکلاتی به جای آرد همه منظوره، آرد بدون گلوتن و شیر گیاهی یا کم چرب بهره ببرید. طرز تهیه پیراشکی بدون گلوتن را در کتاب کاله بخوانید. در طرز تهیه دونات شکلاتی برای افراد دارای رژیم از شکلات کمتری برای لعاب بهره ببرید یا قهوه فوری را در خمیر جایگزین آن کنید. برای این افراد به جای لعاب شکلاتی از دیگر لعاب ها مانند لعاب وانیلی می توانید بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه دونات شکلاتی بازاری و پفکی ، با فر و بدون فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دونات شکلاتی بازاری و پفکی ، با فر و بدون فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید