دستاورد محققان کشور روند دیالیز را کوتاه تر کرد

به گزارش وبلاگ بایجانی به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آریان اخلاصی دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح تهیه و مشخصه یابی غشاء نانوالیاف کامپوزیتی بر پایه پلی آکریلونیتریل جهت حذف سموم اورمیک گفت: طولانی بودن، گران بودن و ناخوشایند بودن فرایند همودیالیز برای بیماران با نارسایی کلیوی علت بر اجرای این پروژه شد.

دستاورد محققان کشور روند دیالیز را کوتاه تر کرد

وی اضافه کرد: چراکه غشاهای همودیالیز متداول تجاری تنها بر مبنای دو پدیده دیرینه شامل انتشار و همرفت بنا شده اند. از این رو پروژه را در دانشگاه با هدف کوتاه کردن مدت زمان فرایند همودیالیز و بعلاوه افزایش بازدهی فرایند همودیالیز به وسیله بهره گیری از پدیده جذب اجرایی کردیم.

فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: نتایج حاصل از این طرح، کاملاً با اهداف از پیش معین شده مطابقت داشته و می تواند در ارتقاء فرایند همودیالیز و بعلاوه مرزهای دانش در زمینه دیالیز نقش بسزایی ایفا نماید.

وی در مورد روند اجرای پروژه گفت: در ابتدا به وسیله فرایند الکتروریسی، غشاء نانوالیاف خالص بر پایه پلیمر پلی آکریلونیتریل را تهیه نموده و در ادامه نانوجاذب های هالوزیت را بر روی نانوالیاف موجود در غشاء پراکنده کردیم. در نهایت به وسیله آزمون های مشخصه یابی، غشاء نانوالیاف کامپوزیتی نهایی را ارزیابی کردیم.

اخلاصی گفت: نتیجه نهایی این طرح می تواند به صورت مستقیم در صنعت پزشکی و بعلاوه به صورت غیرمستقیم در سیستم های تصفیه آب استفاده گردد.

اخلاصی ادامه داد: این طرح می تواند با اندکی تغییر در مواد مورد استفاده در سیستم های تصفیه آب در منطقه ها محروم از آب آشامیدنی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: کوتاه شدن مدت زمان و بعلاوه افزایش بازدهی فرایند همودیالیز از مزیت های این طرح به شمار می رود. دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه نوآوری موجود در این پروژه در هیچ نمونه داخلی و یا خارجی وجود ندارد، گفت: استفاده از پدیده جذب در غشاء طراحی شده در غشاهای متداول تجاری وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دستاورد محققان کشور روند دیالیز را کوتاه تر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاورد محققان کشور روند دیالیز را کوتاه تر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید