قهرمان محله ، دکتری که گوشت رایگان دست نیازمند می دهد

به گزارش وبلاگ بایجانی، حمید امین کاسب خوشنام محله انبار نفت است. آقای امین با داشتن مدرک دکترای روان شناسی و سال ها فعالیت و مشاوره در این رشته همچنان به حرفه قصابی و کسب وکار آبا و اجدادی اش وفادار مانده و چراغ مغازه پدر را روشن نگه داشته است.

قهرمان محله ، دکتری که گوشت رایگان دست نیازمند می دهد

وبلاگ بایجانی - بهاره خسروی : این کاسب قدیمی با وجود نوسانات بازار و قیمت گوشت، طبق رسم پدرانش همواره در گوشه یخچال مغازه مقداری گوشت رایگان برای یاری و حمایت از احتیاجمندان و خانواده های آبرومند، دارد و معتقد است با انجام کار خوب و یاری به دیگران علاوه بر انتقال حس مثبت، به علت بهره مندی از دعای خیر، بسیاری از ناراحتی های روانی هم کاهش پیدا می نماید.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

تراوزی سنگین رو به مشتری

دریک ظهر نیمه سرد زمستانی راهی چهارراه شهید خطیب و مغازه آقای امین در محله انبار نفت می شویم. جایی که خانواده امین در آن سال ها مشغول کسب وکار بوده اند و بسیاری از همسایه ها و قدیمی های تهران سفره شان با گوشت های همین مغازه رنگین می شد و چشم امیدشان برای حفظ آبرو میان سر و همسر و دوست و آشنا به همین مغازه آقای امین بود. گوشه چپ مغازه، داخل یک قاب عکس چوبی تقریبا بزرگ، عکس مرحومحسین امین پدر خانواده نصب شده است. حمید امین با یادی از پدر سر صحبت را با مرور روزهای کودکی اش باز می نماید: قصابی حرفه مورثی در خانواده ماست و به آن افتخار می کنیم. حرفه بزرگان زیادی مانند صدرالمتالهین قصابی بود. پسر ارشد خانواده بودم و از وقتی چشم باز کردم افتخار شاگردی در کنار پدر را داشتم. هرچه بزرگ تر می شدم در کنار حرفه اجدادی به درس و کتاب علاقه بیشتری پیدا می کردم. اغلب کتاب به دست همراه پدرم به کشتارگاه می رفتم و این ماجرا باعث تعجب بسیاری از هم صنفان پدر بود که چرا این قدر کتاب می خوانم. دنبال علاقه ام رفتم و درس خواندن را تا رسیدن به بالاترین مدارج علمی و دکترای روان شناسی ادامه دادم.

حمیدخان با وجود اینکه با ادامه تحصیل مسیر زندگی و حرفه اش تغییر کرد و در کلینیک های مشاوره مشغول فعالیت شد، اما حرفه قصابی را رها نکرد و همچنان در ساعت های فراغت از کار، کنار مرحوم پدرش بود. او شاگرد مکتب پدر بود که همواره به کسب رزق و روزی حلال تاکید داشت و مهم ترین توصیه اش در این مسیر ،سنگین کردن کفه ترازو به سود مشتری بود.

رسمی که از مرشد چلویی به یادگار ماند

پدر و مادر آقای امین هر دو اهل محله مولوی و بچه محل مرشد چلویی معروف بازار تهران بودند. مرام و معرفت و مردمداری این همسایه همواره الگوی اطرافیان بود و دنبال کردن این مسیر خواسته هر پدر و مادری از فرزند. حمید امین از رسم ماندگار همسایه شان یاد می نماید: اگر کسی از مرشد چلویی، مرد معروف بازار تهران، غذای نسیه یا رایگان درخواست داشت یا اینکه طلب وجه دستی می کرد هیچ وقت نه نمی شنید. مرحوم پدرم اغلب تاکید داشت که مشتری نباید دست خالی از مغازه خارج گردد.

این توصیه همواره آویزه گوشم بود که حواسم به همه مشتری ها باشد، چراکه بسیاری از دوستان و عزیزان ما بر اساس سبک زندگی یا ناملایمات آن دچار مشکلاتی شده اند و به قول معروف شاید از اسب افتاده باشند، اما از اصل نیفتاده اند و باید تا جایی که امکان و توانایی دارم آنها را حمایت کنم. اوایل کار توزیع گوشت رایگان خودمان آغاز کردیم. اما به مرور زمان خیّران زیادی به ما اضافه شدند. افراد بی ریایی که یک گوسفند کامل را به نیت یاری به احتیاجمندی قربانی می نمایند تا دوست یا همسایه ای سر گرسنه زمین نگذارد. حتی در این میان افرادی هستند که با توجه به گرانی های اخیر شاید توان مالی چندانی نداشته باشند، اما وقتی صحبت یاری به احتیاجمندان و نذر و احتیاج به میان می آید خالصانه پیشقدم می شوند.

امین درباره نحوه توزیع گوشت رایگان در میان افراد احتیاجمند شرح می دهد: برای من حفظ شان و کرامت افراد بسیار مهم است. با توجه به کار رواشناسی و مشاوره که انجام می دهم از حالت چهره و رفتار افراد تشخیص می دهم چه کسی احتیاج به یاری دارد یا با توجه به سابقه سکونتی که دارم از شرایط زندگی بسیاری از اهالی آگاه هستم و گاهی اوقات هم افراد معرفی می شوند. در گوشه یخچال مغازه در بیشتر مواقع بسته های یک کیلویی در نایلون های سیاه برای یاری به احتیاجمندان دارم. زمانی که در مغازه مشتری نیست گوشت ها را به دست کسانی که احتیاج دارند می رسانم.

حال خوب با کار خوب

این جمله را بارها شنیده ایم که همواره از هر دستی بدهی، از همان دست می گیری! به ویژه در یاری به دیگران این جمله معروف بیشتر مصداق پیدا می نماید تا جایی که گفته شده است که بین یاری به دیگران با سلامت روان شناختی و جسمانی ارتباط مستقیم وجود دارد. آقای امین با اشاره به این موضوع از اهمیت یاری به دیگران و تاثیرات آن در سبک زندگی و نحوه رفتار می گوید: در زمان یاری به دیگران و انجام کار خیر در بدن هرمونی ترشح می گردد که به کاهش افسردگی یاری می نماید. در واقع با انجام کار خیر اول حال خودمان خوب می گردد. اینکه دعای خیر هر چند به ظاهر کوچک و به میزان یک خدا خیرت دهد پشت سرمان باشد در گرفتن حس و روحیه خوب اهمیت وصف نشدنی دارد. به همین علت به انجام کار خیر و یاری به دیگران توصیه های فراوانی در حوزه دین و اخلاق می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "قهرمان محله ، دکتری که گوشت رایگان دست نیازمند می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمان محله ، دکتری که گوشت رایگان دست نیازمند می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید