حقایق عجیبی که ژن های پشت اثر انگشت فاش می نمایند

به گزارش وبلاگ بایجانی، مطالعات نشان می دهد قوس ها و حلقه های نوک انگشتانتان می توانند چیز های زیادی در خصوص رشد اولیه شما بیان نمایند.

حقایق عجیبی که ژن های پشت اثر انگشت فاش می نمایند

نقشه برداری از نوک انگشتان، چشم انداز ای متنوع و پیچیده است. پیچ و خم چرخان از برآمدگی ها، قله ها و دره های کوچک برای یاری به ورق زدن صفحات کتاب، احساس و تشخیص بافت ها و باز کردن قفل تلفن استفاده می گردد، اما معلوم می گردد که اثر انگشت نه تنها امضای منحصر به فرد هویت ماست بلکه نشانه مراحل اولیه توسعه ما هستند.

مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Cell نشان می دهد ژن های دخیل در رشد اندام ها در ایجاد شکل اثر انگشت ما تاثیرگذار هستند. پیش از این، محققان گمان می کردند ژن های فعال در تشکیل پوست واضح ترین ارتباط با الگو های اثر انگشت هستند.

دنیس هیدون، یکی از محققان این مطالعه و زیست شناس رشدی در دانشگاه معتقد است: اثر انگشت یکی از ویژگی های جالب زیست شناسی انسان است که برای چندین هدف عملی مانند شناسایی فردی و بیشتر در گذشته، تشخیص شرایط استفاده شده است.

ادینبورگ که ژنتیک تغییرات ساختاری روی پوست در گونه های مختلف مانند مو، پر و فلس را آنالیز می نماید نیز در این باره گفت: من فکر می کنم آنچه در اینجا به دست می آوریم بینشی در خصوص چگونگی ایجاد تنوع در اثر انگشت و چگونگی ارتباط آن با فرآیند های رشد اندام است.

هیدون شرح داد که پوست اولیه جنین بسیار ساده است. در نواحی مختلف بدن، پوست جنینی فولیکول های مو، دندان ها یا در این حالت برجستگی های اثرانگشت در کف پا و کف دست ایجاد می نماید. هیدون و تیمی از محققان بین المللی در یک تجزیه و تحلیل DNA بزرگ از بیش از 23000 نفر در گروه های قومی، زمینه های ژنتیکی تغییرات منحصربه فرد در این ویژگی را آنالیز کردند.

به گفته هیدون منحصر به فرد بودن اثر انگشت می تواند به بعضی از ویژگی های بسیار خوب بازگردد؛ یک مثال موقعیت دقیق برجستگی هایی است که روی بالشتک های انگشت قرار دارند. می توانید در برآمدگی شکاف ایجاد کنید، جایی که به دو قسمت تقسیم می گردد؛ یا یک برآمدگی می تواند متوقف گردد.

گاهی اوقات شما برآمدگی های بسیار کوتاهی دارید، مانند جزایر کوچک. اگرچه در این مقاله مطالعه نشده است، اما غدد عرقی که بالای برجستگی ها را تزئین می نمایند نیز بر مسیر آن ها تاثیر می گذارد، با این حال بسیاری از اثر انگشت های ما عموما تحت سه الگوی رایج قرار می گیرند: حلقه داریا قوس دار.

هیدون شرح داد: می توانید با حلقه های دوتایی چاپ های پیچیده تری داشته باشید، اما همچنان در این دسته ها قرار می گیرند، قوس و حلقه و این چیزی است که ما در اینجا با ژنتیک مطالعه نموده ایم.

این تیم DNA داوطلبان خود را برای یافتن مبنای ژنتیکی این الگو ها ارزیابی کردند و در پی تعادل خاصی از ژن ها بودند که شانس داشتن یک قوس را در مقابل یک حلقه تغییر می دهد. آنچه آن ها دریافتند این بود که بسیاری از ژن هایی که زیربنای شکل گیری این سه الگو هستند، اساسا با تشکیل پوست مرتبط نبودند، بلکه بیشتر به شکل گیری اندام و انگشتان مرتبط بودند.

برای آزمایش این یافته، محققان EVI 1، یک ژن شناخته شده رشد اندام در انسان را که بر سه انگشت میانی دست تاثیر می گذارد، آنالیز کردند. آن ها بیان EVI 1 را در موش هایی که اثر انگشت نداشته، اما دارای برجستگی های مشخصی هستند که در قسمت هایی از انگشتان قرار دارند، کاهش دادند و مشاهده کردند که افراد دارای ژن تغییر یافته نیز تغییراتی در الگو های برآمدگی داشتند.

هیدون گفت: این ظریف است، اما ما می توانیم تغییری در شکل آن برآمدگی های عرضی ببینیم. این موضوع از این ایده پشتیبانی می نماید که EVI 1 ژن مسئول تاثیرگذاری بر تایپ اثر انگشت در انسان ها و بعلاوه برجستگی های ساده ای است که در موش ها می بینیم. چیزی که این در انسان به ما می گوید این است که تمایز بین قوس، حلقه و چرخش از نحوه رشد و شکل دهی اندام و به ویژه نحوه شکل گیری و رشد انگشتان در رحم قبل از تولد ناشی می گردد.

اندام های جنین از حدود هفته پنجم آغاز به رشد می نمایند که با آغاز شکل گیری عناصر مختلف استخوانی و بخش هایی از انگشتان دست، ژن هایی که اندام ها را تشکیل داده و الگو های اثرانگشت را معین می نمایند، خیلی زودتر از آغاز ظاهر شدن اثر انگشت عمل می نمایند.

به گفته هیدون ژن هایی که تشکیل اثر انگشت را راهنمایی می نمایند می توانند در یادگیری بیماری ها و شرایط ژنتیکی مفید باشند. در حالی که ابزار های مولکولی برای تشخیص بهتر هستند، کاوش در ژنتیک پشت این الگو ها می تواند برای درک بهتر بعضی از اختلالات کروموزومی که در آن اثر انگشت و چین روی دست ها تغییر می نماید، مانند سندرم ادواردز و سندرم داون استفاده گردد. اما هدون اشاره می نماید که محدودیت ها و استفاده بیش از حد از اثر انگشت در بعضی ارزیابی های پزشکی وجود دارد. این یافته های اخیر در خصوص منشاء ژنتیکی اثر انگشت ما می تواند چیز های زیادی را در خصوص رشد انسان سالم نشان دهد.

او تاکید نمود: این رویکرد های ژنتیکی در جمعیت های بزرگ می تواند بینش هایی را در خصوص فرآیند های رشدی که در انسان اتفاق می افتد و واقعا تا حد زیادی از دید پنهان هستند، ارائه دهد. امیدوارم این نوع مطالعه بتواند برای سایر ویژگی های انسان ها اعمال گردد و اطلاعات دیگری در خصوص چگونگی رشد ما و تفاوت ما از یکدیگر ارائه دهد.

منبع: باشگاه وبلاگ بایجانی

منبع: فرادید

به "حقایق عجیبی که ژن های پشت اثر انگشت فاش می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق عجیبی که ژن های پشت اثر انگشت فاش می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید