مقدار ساعات خواب مورد احتیاج در بچه ها

به گزارش وبلاگ بایجانی، اندازه خواب کودک بسته به عوامل خاص و شخصیت او از جمله سن کودک فرق دارد. اندازه خواب کودک که با اختلال آن در رشد و مراقبت های مهم از کودک همراه است باید با دقت بیشتری به آن رسیدگی گردد.

مقدار ساعات خواب مورد احتیاج در بچه ها

میزان خواب مناسب کودک در سنین مختلف

میزان خواب مورد نیاز بچه ها مختلف با هم متفاوت بوده و به عوامل مشخصی، همانند سن کودک بستگی دارد.

میزان خواب کودک بسته به عوامل خاص و شخصیت او از جمله سن کودک فرق دارد. میزان خواب کودک که با اختلال آن در رشد و مراقبت های مهم از کودک همراه است باید با دقت بیشتری به آن رسیدگی گردد.

کمتر مادری به درستی می داند که بچه اش باید چقدر شیر و چند تا میوه و چند تکه گوشت بخورد یا چند ساعت در شب و چند ساعت روز بخوابد تا اوضاعش رو به راه باشد. هر چند در نهایت این شرایط رشد کودک است که مشخص می نماید اوضاع خواب و خوراک او خوب است یا نه، اما با کمی آگاهی بیشتر، می گردد قبل از این که خطوط نمودار چیزی را نشان بدهند، اوضاع را بهتر کرد.

یک تا چهار هفتگی: 15 تا 16 ساعت در شبانه روز

نوزادان معمولاً 15 تا 18 ساعت شبانه روز را در خواب سپری می نمایند ، ولی هر بار تنها در دوره های کوتاه دو تا چهار ساعته می خوابند. نوزادان نارس بیشتر و بچه ها مبتلا به کولیک کم تر از این مدت زمان می خوابند.

از آنجایی که در نوزادان هنوز ساعت زیستی داخلی بدن (circadian rhythm) شکل نگرفته است، الگوهای خواب آن ها به چرخه شب و روز وابسته نیست. در حقیقت خواب آن ها یک الگوی مشخص را دنبال نمی نماید.

توصیه های خواب برای کودک 2 ماهه :

خوابیدن در فواصل 2 تا 4 ساعت، بیدار شدن برای شیر خوردن.

بچه ها در این سن گرایش به تکان خوردن دارند و در طول خواب مضطرب به نظر می رسند. از آنجا که واکنش ها را نمی توانند کنترل نمایند، مشاهده می گردد آن ها بازوها و پاهای خود را تکان می دهند، لبخند می زنند و صداهای مکیدن را ایجاد می نمایند.

نوزادان نمی دانند برای تسکین نیاز به خواب دارند بنابراین یاری کنید و با استفاده از تکان دادن و شیردهی او را نوازش کنید تا چرت بزنند.

یک تا چهار ماهگی: 14 تا 15 ساعت در شبانه روز

با رسیدن به 6 هفتگی، نوزاد آرام تر شده و الگوی خواب منظم تری پدیدار می شوند. طولانی ترین دوره خواب در این سن به 4 تا 6 ساعت رسیده و معمولاً به صورت منظم در زمان غروب آفتاب رخ می دهد . در این سن اشتباه گرفتن شب و روز به سرانجام می رسد.

توصیه های خواب برای بچه ها 2 تا 4 ماه:

بچه ها در این سن ممکن است به مدت 6 ساعت در شب بخوابند و بیشتر به یک برنامه خواب منظم تبدیل شوند. نمناک توصیه می نماید که برای اینکه کودک را روی برنامه روتین خواب خوب قرار دهید، حتما با او بازی کنید و در طول روز به میزان زیادی او را در معرض نور خورشید قرار دهید و از تحریک کردن او در زمانی که بی حال است اجتناب کنید.

شروع برنامه روتین قبل از خواب مانند حمام کردن ، غذا دادن، داستان گفتن می تواند به کودک برای خوابیدن در طول شب به مدت طولانی یاری کند.

چهار تا دوازده ماهگی: 14 تا 15 ساعت در شبانه روز

در حالی که تا 15 ساعت زمان ایده آل به نظر می ر سد، بیش تر نوزادان بالای یازده ماه تنها 12 ساعت در روز می خوابند . رسیدن به یک الگوی خواب ثابت، هدف اصلی این دوره است. چرا که در این سن کودک اجتماعی تر شده و الگوهای خوابش هم به والدین شبیه تر می گردد.

در حول و حوش شش ماهگی، کودک 3 یا 2 بار در طول روز چرت می زند. در این زمان و یا حتی زودتر کودک قادر است که به صورت کامل در طول شب بخوابد.

زمانی که ساعت زیستی داخل بدن به صورت کامل به تکامل برسد، الگوی چرت عصرگاهی کودک هم به ثبات خواهد رسید.

چرت نیمه صبحگاهی کودک معمولاً از ساعت 9 صبح شروع شده و یک ساعت ادامه خواهد داشت. چرت ظهرگاهی هم معمولا یک تا دو ساعت طول کشیده و معمولاً از ظهر تا ساعت 2 بعد از ظهر ادامه دارد. چرت عصرگاهی هم هر زمانی بین ساعت 3 تا 5 بعد از ظهر اتفاق افتاده و از نظر مدت زمان در افراد مختلف فرق دارد.

یک تا سه سالگی: 12 تا 14 ساعت در شبانه روز

زمانی که کودک یک سالگی را پشت سر می گذارد و با رسیدن به 18 تا 21 ماهگی، کم کم تمایل به چرت صبحگاهی و غروب خود را از دست داده و تنها یک بار در روز چرت می زند. در حالی که بچه ها نوپا به 14 ساعت خواب در روز نیاز دارند، آن ها معمولاً تا 10 ساعت به خواب می فرایند.

بیش تر بچه ها 21 تا 36 ماهه، کماکان به یک خواب کوتاه نیمروز نیاز دارند، مدت زمان این خواب بین یک تا سه و نیم ساعت فرق دارد. بچه ها در این سن معمولاً بین ساعت 7 و 9 شب به رختخواب رفته و صبح ها بین ساعت 6 و 8 از خواب بیدار می شوند.

سه تا شش سالگی: 10 تا 12 ساعت در شبانه روز

بچه ها در این سن معمولاً بین ساعت 7 تا 9 شب به خواب رفته و بین ساعت 6 تا 7 صبح از خواب بیدار می شوند. این الگوی خواب درست مانند الگوی خواب کودک در سنین پایین تر است .

در سه سالگی هنوز بچه ها خواب کوتاه روزانه را دارند در حالی که در پنج سالگی بیش تر آن ها دیگر در هنگام روز به خواب نمی فرایند. چرت روزانه به تدریج کوتاه تر می گردد . مسائل خواب نو بعد از سن سه سالگی معمولاً ایجاد نمی گردد.

هفت تا دوازده سالگی: 10 تا 11 ساعت در شبانه روز

در این سنین، به دلیل فعالیت های اجتماعی، فعالیت های خانوادگی و روتین مدرسه، ساعت خواب کودک به تدریج دیر و دیرتر می گردد.بیش تر دوازده ساله ها تقریبا ساعت 9 شب به رختخواب می فرایند. با این همه ساعت به خواب رفتن بچه ها در این سن متفاوت بوده و بین ساعت 7 تا ساعت 10 خواهد بود. کل ساعت خواب کودک در این سن 9 تا 12 ساعت و به صورت میانگین 9 ساعت خواهد بود.

دوازده تا هجده سالگی: 8 تا 9 ساعت در شبانه روز

نیاز به خواب برای سلامت و کیفیت زندگی نوجوانان بسیار ضروری و حیاتی است . در این سن بسیاری از نوجوانان به ساعت های خواب بیش تری نسبت به سال های گذشته نیاز دارند. با این همه بسیاری از نوجوانان و جوان در این سنین به دلیل افزایش فشارهای اجتماعی، به میزان کافی و مورد نیاز نمی خوابند.

کودک تازه متولد شده را کجا بخوابانید؟

نوزاد می تواند در گهواره یا تخت خواب در اتاق خواب خودش یا اتاق خواب والدینش بخوابد. آموزشگاه پزشکان اطفال آمریکا در سال 2005 در اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و کمیسیون ایمنی آمریکا توصیه می نمایند که به دلیل خطر خفگی، فشردن گلو و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، بهتر است نوزاد در بستر خود بخوابد.

نوزاد ممکن است برای تغذیه به پیش مادر آورده گردد اما بعد از انجام این کار باید به گهواره برگردانده گردد.

تنظیم ساعت خواب کودک در سنین پایین

برای داشتن یک خواب خوب و مفید برای کودک باید یک برنامه منظم چید و ساعت خواب کودک را تنظیم کرد. نخست بدانیم که روتین شبانه خواب کودک چیست؟

روتین شبانه برای تنظیم خواب کودک چیست؟

تنظیم ساعت خواب کودک و داشتن یک روتین منظم نیازمند اجرای فعالیت های کمی است. در واقع نکته کلیدی ماجرا این است که این فعالیت ها هر شب به شیوه یکسانی انجام شوند. در واقع بیست دقیقه قبل از ساعت خواب کودک این فعالیت ها شروع می شوند.

بیش تر روتین های شبانه برای تنظیم خواب کودک شامل فعالیت های پیش از خواب مانند حمام کردن، مسواک زدن و انجام فعالیت های لذت بخش مانند کتاب خواندن و یا گوش دادن به یک داستان صوتی است. برای اینکه محیط خواب کودک آرام و مثبت باقی بماند، باید از توجه مثبت و تشویق استفاده کرد.

مثال هایی از یک روتین شبانه که می تواند بعد از شام یا حمام شروع گردد، شامل:

* کودک برای 15 تا 20 دقیقه بازی می نماید - این مدت زمان می تواند کتاب خواندن با پدر و مادر را هم شامل گردد.

* پدر یا مادر به همراه کودک به اتاق خواب می فرایند.

* پدر یا مادر کودک را به آرامی در آغوش نموده و او را می بوسند.

* کودک در تخت قرار داده می گردد.

در سرانجام بیست دقیقه به فرزند خود شب بخیر بگویید. در این زمان اگر کودک پافشاری کرد و یا اینکه در برابر خوابیدن مقاومت کرد، شما باید جدی باشید. با رفتار خود به کودک نشان دهید که الان موقع خواب است و بعد بلافاصله اتاق خواب کودک را ترک کنید.

شروع تنظیم ساعت خواب کودک: انتخاب زمان مناسب

بچه ها در سنین پایین معمولاً بین ساعت 7 تا 8 شب به خواب می فرایند و پدر و مادر هم ممکن است این ساعت را به عنوان ساعت خواب ایده آل در فکر داشته باشند.

اما با این همه بهتر است که ساعت خواب کودک را برای زمانی تنظیم کرد که کودک به صورت طبیعی به خواب می رود. با این کار شانس بالاتری وجود دارد که روتین شبانه با موفقیت به زمان خواب کودک متصل گردد. برای مثال اگر کودک در نهایت در ساعت 9 شب به خواب می رود، از این ساعت به عنوان ساعت خواب موقت بهره ببرید.

ساعت خواب واقعی کودک را به آرامی به ساعت خواب دلخواه خود نزدیک کنید

یک هفته بعد از شروع روتین خواب، شما می توانید ساعت خواب کودک را به آرامی به سمت جلو بکشانید. برای این کار باید هر دو روز یکبار ساعت خواب کودک را 15 دقیقه به جلو بکشید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که به ساعت دلخواه خود برسید.

برای مثال اگر کودک شما ساعت 9 به خواب می رود، ولی ساعت ایده آل شما ساعت 9 است، باید کارهای زیر را انجام دهید:

* ساعت 8:45 دقیقه کودک را در تخت قرار دهید.

* این کار را برای دو شب انجام دهید

* در دو روز آینده ساعت خواب کودک را 15 دقیقه به جلو کشیده و او را در ساعت 8:30 در تخت قرار دهید.

* این کار را تا زمانی که ساعت خواب کودک به ساعت دلخواه شما برسد، ادامه دهید.

این کار ممکن است چندین هفته طول بکشد ولی در نهایت تنظیم خواب شبانه کودک فواید بسیار زیادی داشته، تعداد دفعاتی که کودک در طول شب بیدار می گردد را کاهش داده و به رابطه بهتر والد - فرزندی منجر می گردد.

فواید زود خوابیدن کودک

والدین اعتقاد دارند که خواب خوب روی خلق و خوی کودک تاثیر مستقیم دارد و از طرفی دیگر بسیاری از آن ها باور دارند که خواب اثر مستقیمی روی یادگیری و رفتار کودک دارد. اما از طرفی دیگر یافته های اخیر پژوهشگران ثابت نموده است که خواب برای سلامت کودک بسیار ضروری و مهم است.

زمانی که کودک به میزان کافی می خوابد، خطر اضافه وزن و یا ابتلا به دیابت در او کم شده و مسائل یادگیری و تمرکز تا حد زیادی در او کاهش پیدا می نماید.

خواب به میزان ورزش کردن و غذا خوردن اهمیت دارد. در مدت زمانی که کودک در خواب به سر می برد، نوروترانسمیترها و یا پیغام رسان های شیمیایی مغز فرصت تنو قوا پیدا می نمایند. از طرفی دیگر تحقیقات نو دانشمندان نشان داده است که در هنگام خواب سلول های مغزی از شر مواد زائد و عوامل سمی بیماری زا رها می شوند.

نکته خطرناک و نگران نماینده این تحقیقات این است که بچه ها با سرعت بیش تری وارد منطقه خطر می شوند. عواقب ناشی از کمبود خواب تنها بعد از 4 روز که کودک یک ساعت کم تر از حالت عادی به خواب رفته، خود را نشان می دهد.

خواب باعث رشد بهتر می گردد

بعضی از صبح ها ممکن است به فرزند خود نگاه نموده و با خود بگویید که در عرض یک شب چه قدر بزرگتر شده است. پزشکان معتقد اند که هورمون رشد در دوره خواب عمیق ترشح می گردد. کودک باید 50 درصد از زمان خود را در خواب عمیق سپری کند و این میزان خواب برای حفظ سلامتی کودک بسیار اهمیت دارد.

پزشکان ایتالیایی بچه های که از سطح کافی و مناسب هورمون رشد برخوردار نیستند را مورد مطالعه قرار دادند و به ابن نتیجه رسیده اند که این دسته از بچه ها بسیار کم تر از میانه بچه ها می خوابند.

خواب به سلامت قلب یاری می نماید

در مدت زمان خواب هورمون های استرس و کلسترول بد خون آسیب رساننده به دیواره رگ های خونی در خون به جریان در آمده و به این خاطر از بدن در برابر آسیب های قلبی و عروقی محافظت خواهد شد.

بچه ها دچار مسائل خواب، بیش تر از دیگر بچه ها در معرض خطر انگیختگی مغز (brain arousal) در حال خواب قرار دارند. این حالت امکان بروز پاسخ جنگ و گریز را در طول شب چندین بار افزایش خواهد داد.

میزان گلوکز و کورتیزول خون در طول شب بالا خواهد ماند و این دو ماده ارتباط مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به دیابت، چاقی و حتی بیماری های قلبی دارند.

خواب روی وزن بدن اثر می گذارد

شواهد زیادی وجود دارد که خواب کم در بچه ها به افزایش وزن منجر می گردد و این فرایند از دوران نوزادی شروع می گردد. محققان معتقدند که زمانی که والدین قادر به تشخیص فرق بین گرسنگی و دیگر دلایل بر هم زننده آسایش کودک بوده و کودک را با روش های دیگری همانند چرخاندن و تاب دادن به جای غذا دادن آرام نمایند، کودک بهتر به خواب رفته و کم تر دچار اضافه وزن خواهند شد. این تحقیق از سن دو هفتگی کودک شروع شده و تا یک سالگی او ادامه داشته است. نکته مهم و اساسی این است که ارتباط بین خواب و وزن مانند یک گلوله برفی است.

زمانی که برای سیر شدن به میزان کافی غذا می خوریم، سلول های چربی هورمون لپتین خواهند شد. این هورمون باعث فراوری پیغامی می گردد که در نتیجه فرد دست از غذا خوردن خواهد کشید.

کمبود خواب، ممکن است روی این هورمون اثر گذار باشد، بنابراین کودک به غذا خوردن ادامه خواهد داد. به مرور زمان کودکی که به غذا خوردن بیش از حد ادامه می دهد، بیش تر در معرض چاقی قرار خواهد داشت.

بچه ها خسته هم به نسبت بچه های که به میزان کافی استراحت می نمایند به گونه متفاوت تری غذا می خورند. تحقیقات نشان می دهد که بچه ها هم به مانند بزرگسالان در زمان خستگی تمایل به مصرف بیش تر مواد غذایی پر کالری و سرشار از چربی را دارند.

از طرفی دیگر بچه ها خسته به نسبت دیگر بچه ها فعالیت بدنی کم تری داشته و همین مسئله باعث کم تحرکی آن ها و در نهایت سوختن کالری کم تر خواهد شد.

خواب به مبارزه بهتر با میکروب ها یاری می نماید

در طول خواب، بدن بچه ها به مانند بزرگسالان شروع به ساخت پروتئینی به نام سیتوکیناز می نماید که بدن برای مبارزه با عفونت، بیماری و استرس به آن نیاز دارد. علاوه بر مبارزه با بیماری ها این ماده باعث خواب آلودگی فرد هم خواهد شد و به همین خاطر است که فرد در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا احساس خستگی و خواب آلودگی زیادی دارد. این حالت فرد را مجبور به استراحت نموده و به بدن این فرصت را می دهد تا به خوبی و به سرعت بهبود پیدا کند.

میزان خواب کم روی میزان سیتوکیناز هم اثر می گذارد. تحقیقات نشان داده است که بزرگسالانی که کم تر از 7 ساعت در شبانه روز می خوابند، سه برابر بیش تر از دیگرانی که 8 ساعت یا بیش تر می خوابند در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار دارند. تحقیقات کمی در این رابطه روی بچه ها صورت گرفته است ولی نتایج تحقیقات روی نوجوانان نشان داده است که روبرو با بیماری با طولانی شدن خواب شبانه کاهش پیدا می نماید.

خواب خطر بروز جراحت را کاهش می دهد

زمانی که کودک به میزان کافی نمی خوابد، شتابزده تر عمل نموده و بنابراین بیش تر در معرض تصادفات و آسیب قرار می گیرد. یک تحقیق در کشور چین روی بچه ها در سن مدرسه صورت گرفته که در نتیجه آن مشخص شده که بچه های که کم تر از 9 ساعت در طی شب می خوابند، بیش تر از باقی بچه ها دچار آسیب هایی می شوند که نیاز به درمان های پزشکی دارد.

مشخص شده که بچه های که در طول یک دوره 12 ماهه دوبار و یا بیش تر دچار جراحت شده اند، هر شب کم تر از 9 ساعت می خوابند.

خواب دامنه توجه بچه ها را افزایش می دهد

بچه های که به صورت مداوم تا قبل از سه سالگی نه ساعت یا کم تر می خوابند، سه بار بیش تر از سایر بچه ها تا سن 6 سالگی دچار اختلالات پیش فعالی خواهند شد.

علایم کمبود خواب و اختلال کم توجهی بیش فعالی(ADHD)مانند هم هستند. به عبارت دیگر بچه ها خسته بی توجه و حواس پرت می شوند در حالی که لزوما به اختلال ADHD مبتلا نیستند. مشخص نیست که این مشکل در چه تعدادی از افراد به اشتباه تشخیص داده شده است ولی آنالیز مسائل خواب یکی از گام های مهم تشخیص است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که اگر هر شب 27 دقیقه به خواب کودک اضافه گردد، کودک در مدرسه عملکرد بهتری خواهد داشت. بچه ها مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی هم، به خاطر کمبود خواب تحت تاثیرات زیادی قرار می گیرند و از این نظر بسیار شنماینده تر هستند.

از طرفی دیگر والدین این بچه ها هم سه بار بیش تر از دیگر والدین در خوابیدن و یا بیدار شدن از خواب دچار مشکل می شوند.

خواب یادگیری را تقویت می نماید

زمانی که کودک خوابیده است، ممکن است آرام به نظر برسد ولی در حقیقت مغز کودک در این زمان در شلوغ ترین و پرکارترین حالت خود قرار گرفته است. محقیقین معتقدند که نوزادان در واقع در طول خواب شبانه مسائل مختلف را می آموزند.

در این پژوهش صداهای مشخصی برای کودک بخش شده و همزمان به آرامی جریان هوا روی پلک های کودک وزیده می گردد. بعد از بیست دقیقه، بچه ها که بین یک تا دو روز سن دارند با چپ کردن چشم ها به وزش هوا واکنش نشان می دهند.

شاید برای شما سوال باشد که دلیل تکان های ناگهانی بچه ها در هنگام خواب چیست. به نظر می رسد که در این زمان سیستم عصبی در حال آزمایش ارتباط بین مغز و ماهیچه ها است.

خوابیدن به فرایند یادگیری بچه ها در همه رده های سنی یاری می نماید و دانشمندان حتی به خواب های کوتاه عصرگاهی هم به چشم یک معجزه نگاه می نمایند.

پژوهشگران دانشگاهی در آمریکا به یک گروه 40 نفره از بچه های که در سن پیش از دبستان بودند یک بازی خاص یاد دادند. سپس از بچه ها خواسته شد که یک هفته خواب به صورت میانه 77 دقیقه چرت عصرگاهی زده و یک هفته دیگر بیدار بمانند. بچه های که بیدار مانده بودند، 15 درصد از مسائلی که قبلاً آموخته بودند را فراموش کردند ولی زمانی که دوباره به خواب رفته و بیدار شدند تمام آموخته ها را دوباره به یاد آوردند. این بچه ها نه تنها بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، بلکه فردای آن روز هم عملکرد بهتری در بازی داشته و امتیاز بیش تری کسب کردند.

بایدها و نبایدهای روتین خواب کودک

تنها یک شیوه مشخص برای تنظیم خواب کودک وجود ندارد. بعضی از بچه ها دوست دارند که قبل از خواب قصه بشوند، بعضی دیگر تمایل دارند در خصوص کارهایی که در طول روز انجام دادند صحبت نمایند و بعضی دیگر تنها دعا می خوانند و بعد به خواب می فرایند. به محض اینکه کودک به آسانی به خواب رفت و بعد تمام طول شب به خوبی استراحت کرد، می توان گفت که روتین خواب شبانه به درستی و خوبی پیش رفته است.

کارهایی که باید قبل از خواب کودک انجام داد

در ادامه لیستی از مواردی که باید قبل از خواب کودک انجام دهید را آنالیز خواهیم کرد:

پایدار باشید: روتین خواب شبانه با گذشت زمان و بزرگ تر شدن کودک ممکن است تغییر کند. ولی نکته ای که اهمیت دارد این است که باید این الگو به صورت منظم در همان زمان مقرر شده صورت گرفته و سپس در روز بعد هم تکرار گردد.

برای مثال، روتین خواب یک کودک نوپا ممکن است در ساعت 8 بعد از ظهر شروع شده و شامل حمام، پوشیدن لباس راحتی، خواندن چندین داستان، رفتن به رختخواب و شب بخیر گفتن باشد.

قرار دادن کارهای مربوط به بهداشت دهان و دندان در برنامه: تمیز کردن لثه های کودک نوپا و یادآوری مسواک زدن به بچه های بزرگ تر و در کل رعایت بهداشت دهان و دندان عادت بسیار خوبی است که هر شب می تواند در روتین خواب شبانه نوزاد قرار گیرد.

کوتاه نگه داشتن مدت زمان روتین شبانه: یک روتین خواب خوب فقط بین 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. اگر حمام کردن هم جزئی از برنامه باشد، ممکن است به این زمان، میزانی اضافه گردد.

تنظیم کردن برنامه مطابق سن کودک: روتین خواب کودک ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. برای مثال، در حالی که نوزادان معمولاً در حال شیر خوردن به خواب می فرایند، بچه ها در 4 یا 5 ماهگی در حالی که هنوز بیدار و در عین حال خواب آلود هستند، می توانند در تخت خواب قرار داده شوند.

ارائه دادن چندین پیشنهاد: کودک نمی تواند زمان خواب خود را مشخص کند. اما در جریان روتین شبانه می توان به او در مواردی قدرت تصمیم گیری داد. مثلا به او اجازه دهید که خود لباس خواب راحتی خود و یا کتابی که میخواهید برایش بخوانید را انتخاب کند.

یادآوری استفاده از سرویس بهداشتی: این موضوع خصوصا در خصوص بچه های که دچار شب ادراری هستند، اهمیت دارد. پیش از خواب از کودک بخواهید که به دستشویی برود.

روتین شبانه را از سن کم شروع کنید: داشتن یک روتین منظم خواب شبانه زمانی راحت تر می گردد که کودک کم سن و سال تر باشد. با گذشت زمان اصلاح و یا تغییر الگوی خواب ناقص کودک نوپا و یا کودکی در سنین پیش از دبستان سخت تر خواهد بود

آگاهی نسبت به طبیعی بودن میزان کمی گریه: بعضی از بچه ها زمانی که در تخت قرار داده می شوند و یا زمانی که در نیمه های شب از خواب بیدار می شوند، کمی گریه می نمایند. توجه کنید که این میزان گریه طبیعی است و بهتر است کمی به آن ها زمان داده گردد تا به گریه ادامه دهند.

استفاده از چراغ خواب: بچه ها کمی هستند که خوابیدن در تاریکی را دوست دارند، در این شرایط استفاده از چراغ خواب بسیار مناسب است.

استفاده از وسیله ای که به کودک اطمینان خاطر می دهد: به این منظور می توان از پتو و یا عروسک مورد علاقه کودک نوپا یا پیش دبستانی استفاده کرد. این وسایل باید از میان وسایل بی خطر انتخاب شوند و معمولاً توصیه می گردد که به همراه نوزادان وسیله ای در تخت قرار داده نگردد.

کارهایی که نباید قبل از خواب کودک انجام داد

همان طور که کارهای خوب و مناسب زیادی وجود دارد که می توان قبل از خواب انجام داد، کارهایی هم وجود دارد که باید از انجام آن ها پرهیز کرد.

اجازه انجام دادن فعالیت های تحریک نماینده قبل از خواب: 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب از انجام فعالیت های محرک مانند بازی های ویدئویی، تلویزیون دیدن کردن یا صحبت کردن با تلفن باید خودداری کرد. پرهیز از انجام این کارها زمانی اهمیت بیش تری پیدا می نماید که کودک در خوابیدن مسائل زیادی داشته باشد

تصور اینکه با بزرگ تر شدن کودک مسائل خواب از بین خواهد رفت: متاسفانه در بسیاری از موارد، اگر مسائل خواب نوزادان و نوسرانجام حل نگردد، این مسائل تا سنین رفتن به مدرسه ادامه خواهد داشت. هر چه زودتر این مسائل با انجام یک روتین منظم شبانه حل گردد، شرایط بهتری فراهم خواهد شد.

وابسته کردن کودک به خود برای خوابیدن: مالش کمر کودک تا زمان به خواب رفتن، پخش موسیقی و یا روشن نگه داشتم تلویزیون، باعث می گردد تا کودک در صورت بیداری به شما نیاز داشته باشد. کودک بیدار شده و دوباره گریه می نماید و شما دوباره باید همان کارها را انجام دهید تا او به خواب برود.

طولانی کردن مدت زمان روتین شبانه: کودک ممکن است با درخواست مکرر نوشیدنی، اسنک و یا رفتن به سرویس بهداشتی مدت زمان روتین شبانه را طولانی تر کند . بنابراین باید هر شب کودک در ساعت مخصوص به خود به رختخواب برود.

خوردن نوشیدنی های کافئین دار پیش از خواب: به خاطر داشته باشید که علاوه بر نوشابه، چای و قهوه، کافئین در دیگر موارد غذایی مانند شکلات و بستنی های با طعم قهوه هم وجود دارد.

صفر تا شش ماهگی

تنها غذای نوزاد 6 ماهه فقط شیر است

چقدر باید بخورد؟

تنها غذای کودک در این سن شیر (شیر مادر یا شیر خشک) است و تنها معیار میزان گیری غذا، اشتهای کودک و نمودار رشد اوست. تنها در صورتی که نمودار رشد ماهانه غیرطبیعی است، با دکتر او مشورت کنید. در غیر این صورت، فرمان را به کودک بسپارید و بگذارید هر چقدر دوست دارد، بخورد.

6تا 8 ماهگی

در سن 6 تا 8 ماهگی غذای اصلی شیر است ولی در کنار آن میتوان فرنی یا سرلاک نیز به نوزاد داد

چقدر باید بخورد؟

شیر: هر چقدر که دلش خواست. هنوز غذای اصلی کودک، شیر است.

فرنی یا سرلاک: دو تا سه بار، هر بار 3 تا 10 قاشق

میوه (پوره): از یک قاشق چایخوری شروع کنید و به یک چهارم تا یک دوم فنجان برسانید.

سبزیجات (پخته و پوره): به میزان میوه.

8تا 12 ماهگی

نوزاد در سن 8 تا 12 ماهگی میتواند یک هشتم تا یک چهارم فنجان پروتئین مصرف کند

چقدر باید بخورد؟

شیر: هر چقدر که می خواهد.

فرنی، شیربرنج یا سرلاک: یک چهارم تا نیم فنجان

میوه: یک چهارم تا نیم فنجان

سبزیجات: مثل میوه

پروتئین: یک هشتم تا یک چهارم فنجان

یک تا یک و نیم ساله

کودک یک تا یک و نیم ساله میتواند 4 تا 6 وعده نان و غلات مصرف کند

چقدر باید بخورد؟

لبنیات: 2 تا 3 وعده

نان و غلات: 4 تا 6 وعده

میوه جات: نیم وعده

سبزیجات: مثل میوه

پروتئین: 2 وعده

یک و نیم تا دو ساله

بچه ها در سن یک تا یک و نیم ساله باید 2 تا 3 وعده سبزیجات مصرف کند

چقدر باید بخورد؟

لبنیات: 2 تا 3 وعده

نان و غلات: 6 وعده

میوه جات: 2 تا 3 وعده

سبزیجات: مثل میوه

پروتئین: 2 وعده

دو تا سه ساله

بچه ها در سن 2 تا 3 سالگی باید بین 11 تا 14 ساعت در شبانه روز بخوابد

چقدر باید بخورد؟

لبنیات: 2 تا 3 وعده

نان و غلات: 6 وعده

میوه جات: 2 تا 3 وعده

سبزیجات: مثل میوه

پروتئین: 2 وعده

منبع: سایت دکتردکتر

سایت ایلنا

سایت بیتوته

منبع: راسخون

به "مقدار ساعات خواب مورد احتیاج در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدار ساعات خواب مورد احتیاج در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید