صنایع دستی آمیخته با زیست ماست

به گزارش وبلاگ بایجانی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب ساختارها و تزئینات چوبی در معماری دنیا اسلام نوشته مرحوم عبدالکریم عطارزاده، دانشیار دانشکده هنر دانشگاه سوره با حضور مهران هوشیار و مهدی محمدی به عنوان سخنران برگزار گردید. مدیریت این جلسه را نیز فرزاد معافی غفاری به عهده داشت. این برنامه به همت دانشگاه سوره و با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید.

صنایع دستی آمیخته با زیست ماست

مهران هوشیار نویسنده و پژوهشگر حوزه صنایع دستی و از همکاران مرحوم عبدالکریم عطارزاده در این جلسه با تأسف از درگذشت این استاد بزرگ بیان کرد: ما در دانشگاه هنوز هم از دست آوردهای مرحوم عطارزاده استفاده می کنیم. مرحوم عطار زاده در حوزه تاریخ، هنرهای صناعی کتاب های شاخصی داشتند. این آخرین تألیف مرحوم عطارزاده، به لحاظ ارزش علمی و تجمیع مفاهیمی در حوزه معماری، بسیار بی نظیر است.

وی اضافه نمود: این کتاب در مقام مقایسه جایگاه ویژه ای دارد. متأسفانه مرحوم عطارزاده نیست که از این نهالی که کاشته و به ثمر رسیده است استفاده کند. عطارزاده خیلی با ادبیات عجین بود و قدرت قلم فرسایی خوبی داشت و به روش نویسندگی آشنا بود. این قدرت را در نگارش کتاب های علمی او هم شاهد هستیم. همه این محاسن و ویژگی ها در کنار تحقیقات و پژوهش های علمی و داوری انتها نامه ها منجر به این کتاب ارزشمند شده است.

هوشیار در مورد محتوای کتاب بیان کرد: متأسفانه منابع مدون بسیار کم است. شاید کتاب های مصداقی داشته باشیم اما کتابی در این سطح وجود نداشت. نگارش این کتاب مستلزم کار میدانی است. در حوزه هنرهای چوبی ایرانی شاید بتوان ادعا کرد که کارکردن و تحقیق ساده تر است اما در حوزه دنیا اسلام کار بسیار گسترده تر است.

وی گفت: بخش اعظم اطلاعاتی که در این کتاب، در بخش خارج از ایران به آن پرداخته شده است حاصل تجربیات ایشان در دایرةالمعارف دنیا اسلام است. مرحوم عطارزاده این ها را تجمیع کردند و بعد دست به تألیف این کتاب زدند. کتاب زمانی دارای اعتبار است که حاصل اجماع علمی تعدادی از صاحب نظران باشد. اینکه متون مستند را گردآوری کنیم و در یک کتاب کنار هم قرار دهیم و پیوند آن ها هدف خاصی را دنبال کند کار بزرگی است. این ویژگی جزو محاسن این کتاب است که در حوزه خودش کم نظیر است.

در بخش دیگری هوشیار توضیح داد: یکی از مهم ترین آرایه ها و تزئینات هنری آمیخته به معماری است و بین رشته ای بودن این هنر را نشان می دهد. جدیتی که مرحوم عطارزاده در جلسات انتها نامه داشت برای این بود که از این پژوهش ها در این کتاب استفاده شده است. نگارش کتابی به این گستردگی بسیار کار دشواری است و جرئت می خواهد که کتابی بنویسید که بتوان از آن دفاع کرد. هدف و رسالت ما روزآمدکردن دانش و کارآمدکردن آن است.

مهدی محمدی استاد دانشگاه بیان کرد: برای رونمایی از کتاب این جلسه نمی تواند جدایی از مؤلف باشد. مؤلف حضورش پررنگ تر از کتاب است. این اثر در اوج پختگی مرحوم عطارزاده بوده است. به همین علت این کتاب اثر برجسته تری در آثار ایشان است.

اثر عطارزاده کتابی جامع الاطراف

محمدی گفت: از وجه تمایزات و ویژگی های این کتاب این است که در این کتاب اصل ایران است و بعد دنیا اسلام و این در نوع خود ویژگی خاصی است. دوم این که باید بدانیم ما از هر کتابی چه چیزی می خواهیم. این کتاب در حوزه خودش جامع الاطراف است و برای دوستانی که می خواهند در حوزه چوب کار نمایند گام اول است. یکی از جذابیت های این کتاب استفاده از انتها نامه های دانشجویان استاد است که در لیست آورده شده است و این علاوه بر کار پژوهشی برای کتاب نوعی انگیزه به دانشجویان می دهد که انتها نامه هایشان بی استفاده نبوده و در کتابی فاخر گردآوری شده است.

وی اضافه نمود: واژه نامه انتهایی کتاب بسیار جامع، کاربردی، قابل استناد و ارجاع است. حوزه صنایع دستی بسیار گسترده است و برخی از اطلاعات این کتاب بسیار در حوزه مطالعات چوب مؤثر است. این کتاب پژوهش محور است.

محمدی در مورد هنر صنایع دستی گفت: این هنر کاملاً آمیخته با زیست ماست و ساحتی فراتر از هنر دارد و چندگانه است. این هنر در کشور ما پیشینه قوی دارد و باید بتوانیم از این ظرفیت و جامع الاطراف بودن آن استفاده کنیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "صنایع دستی آمیخته با زیست ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی آمیخته با زیست ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید