کالاهای پرطرفدار ایرانی در بازار افغانستان

به گزارش وبلاگ بایجانی، چدن، آهن و فولاد شیشه، مواد پلاستیکی، فراورده های سبزیجات و میوه، قلع و غلات کالاهای پر تقاضای ایرانی در بازار افغانستان هستند.

کالاهای پرطرفدار ایرانی در بازار افغانستان

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به آنالیز شرایط تجارت ایران و افغانستان در سال های گذشته پرداخته که نشان دهنده صندلی مطلوب اما متزلزل ایران در این کشور دارد.

به گزارش ایسنا، هر چند اقتصاد افغاستان در طول سال های گذشته تحت تاثیر جنگ های داخلی و مسائل گسترده با محدودیت های جدی روبرو بوده اما همچنان این کشور به نام یکی از اصلی ترین اهداف صادراتی ایران، می تواند در آینده نقشی کلیدی در واردات کالاهای ایرانی داشته باشد.

افغانستان در سال های گذشته توانسته رشد مثبت مالی خود را حفظ کند و بعلاوه نرخ تورم کمتر از پنج درصد در این کشور نشان دهنده ثبات نسبی در شرایط مالی این همسایه شرقی کشور است.

ایران در طول سال های گذشته توانسته نقش خود به نام اصلی ترین تامین کننده کالا در افغانستان را حفظ کند، هرچند آمارهای کاهشی سال های گذشته و افزایش نقش آفرینی کشورهای رقیب در این حوزه، زنگ خطر صادراتی جدیدی برای ایران به صدا در آورده است.

آمارها نشان می دهد که ایران در فصل نخست سال 1400، توانسته 570 میلیون دلار با وزن 1400 تن به افغانستان صادر کند. این عدد در قیاس با مدت مشابه سال قبل، از نظر ارزش افزایشی حدودا 75 میلیون دلاری را نشان می دهد اما از نظر وزنی صادرات ایران حدودا 72 هزار تن کاهش یافته است.

ترکیب صادراتی ایران به افغانستان در سال 1399 نشان می دهد که چدن، آهن و فولاد اصلی ترین گروه صادراتی ایران به این همسایه شرقی بوده است و در رتبه های بعدی، شیشه، مواد پلاستیکی، فراورده های سبزیجات و میوه، قلع و غلات قرار دارند.

در آمارهای صادراتی به تفکیف کالا هم میله های آهنی، شیرینی، سیب تازه، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی و کف پوش های غیر مخملی بالاترین رتبه ها را به خود اختصاص داده اند.

در سال 2019 میلادی، ایران سهم 18 درصدی از کل واردات افغانستان را به خود اختصاص داده و صدرنشین تامین کننده کالا در این کشور بوده است و در رده های بعدی چین، پاکستان، هند، روسیه و امارات متحده عربی قرار گرفته اند. در سال 2020 اما سهم ایران به 17 درصد کاهش یافته و پاکستان پیشرفتی قابل توجه را به ثبت رسانده که می تواند برای صادرکنندگان ایرانی یک زنگ خطر مهم باشد.

ایران بعلاوه در سال 2019، از افغانستان حدودا 15 میلیون دلار کالا وارد نموده که دو درصد از کل صادرات این کشور به تعداد می رود. در سال 2020 اما میزان این واردات به هشت میلیون دلار کاهش یافته و سهم ایران از کل صادرات افغانستان به حدود یک درصد کاهش یافته و به این ترتیب تراز تجاری مثبت قابل توجهی برای کشور به وجود آورده است.

منبع: اقتصادنیوز

به "کالاهای پرطرفدار ایرانی در بازار افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالاهای پرطرفدار ایرانی در بازار افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید