چگونه وسایل مهم و پرکاربرد آشپزخانه را به روش درست تمیز کنید؟

به گزارش وبلاگ بایجانی، آشپزخانه، یکی از قسمت های اصلی خانه است که همواره باید تمیز باشد و در معرض آلودگی و کثیف شدن بسیار هم واقع شده است. نحوه تمیز کردن هر کدام از وسایلی که در آشپزخانه استفاده می کنیم، به نوع وسیله بستگی دارد و باید به درستی انجام گردد تا به سلامت آن آسیب نرسیده و طول عمر آن کوتاه نگردد. در این مطلب چگونگی تمیز کردن وسایل آشپزخانه که هر یک روش مخصوص خود را دارند، را آنالیز نموده ایم.

چگونه وسایل مهم و پرکاربرد آشپزخانه را به روش درست تمیز کنید؟

1. ماهیتابه دسته دار چدن

در صورت مراقبت صحیح، وسایل جنس چدن عمر طولانی دارند. دانستن چگونگی تمیز کردن وسایل آشپزخانه از جمله ماهیتابه دسته دار چدن به ماندگاری و طول عمر زیاد آن ها یاری می نماید. نگهداری و مراقبت صحیح از این ماهیتابه ها کمی حساس تر از ماهیتابه های دیگر است. پس از تهیه غذا یا شیرینی در این ماهیتابه ها، باید بلافاصله پس از سرد شدن، آن ها را بشویید تا تکه های چسبیده جدا شوند. در صورت احتیاج می توانید از کمی مایع ظرفشویی با آب داغ بهره ببرید. سپس ماهیتابه را شسته و خشک کنید. در صورت باقی ماندن مواد غذایی روی ماهیتابه، با استفاده از دستمال حوله ای و لایه نازکی از روغن، آن ها را تمیز کنید.

زمانی که سطح ماهیتابه چدن دچار ترک یا خش شد، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

2. سینی فر

آیا تا به امروز تجربه ی پخت غذای خوشمزه در سینی فر را داشته اید که پس از آن غذای به جامانده با آب و مایع ظرفشویی پاک نگردد؟ ما در ادامه راه حلی را معرفی می کنیم که بتوانید سینی فر را مانند روز اول تمیز کنید. به همین منظور، روی سینی فر جوش شیرین پاشیده سپس هیدروژن پراکسید ریخته و جوش شیرین بیشتری را روی آن بپاشید. اجازه بدهید چند ساعت این ترکیب روی سینی بماند، سپس تنها چیزی که برای پاک کردن سینی احتیاج خواهید داشت یک پارچه است.

در صورت نداشتن هیدروژن پراکسید می توانید از فویل، سرکه و کرم تارتار بهره ببرید. اگر سینی فر دارای لکه و به جای مانده غذا است، احتیاجی نیست که آن را دور بیندازید. در صورتی که همچنان سطح سینی صاف نشده و سطح نچسب آن در حال جدا شدن از ماده غذایی است، تمیز کردن را ادامه دهید.

3. پیرکس

بسیاری از برترین و خوش طعم ترین غذاها در ظرف های پیرکس در میزان 9*13، تهیه می شوند. برای اینکه ظرف پیرکس مانند روز اول به نظر برسد، روی لکه ها جوش شیرین پاشیده، سپس مایع ظرفشویی ریخته، آب داغ اضافه نموده و به مدت 15 دقیقه اجازه دهید این ترکیب باقی بماند. پس از آن، با یک اسفنج و کمی کوشش لکه ها را پاک کنید.

فقط به علت اینکه پیرکس لکه دار شده است، آن را دور نیندازید. زمانی که ظرف دچار خراش یا ترک شد، آن را تعویض کنید. در صورتی که پیرکس را در معرض تغییر دمای شدید قرار ندهید، چندین سال عمر خواهد نمود.

  • چگونه کابینت های سفید آشپزخانه را تمیز کنید تا مثل روز اول بشوند؟

4. قابلمه چدنی

مشابه ماهیتابه چدنی، قابلمه های چدنی هم جزء آن دسته از وسایل آشپزخانه هستند که روش تمیز کردن و مراقبت خاص خود را دارند. این قابلمه ها را نمی توان در ماشین ظرفشویی گذاشت و باید با آب گرم و مایع ظرفشویی شسته شوند. در صورتی که با این روش هم تمیز نشدند، جوش شیرین را امتحان کنید. زمانی که لعاب داخل قابلمه ی چدنی لب پر شد، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

5. ماهیتابه تفلون (نچسب)

اگرچه بعضی از ماهیتابه های تفلون را می توان در ماشین ظرفشویی قرار داد، اما برای افزایش طول عمر آن ها باید از این کار اجتناب کرد (این ماهیتابه ها باید 5 سال عمر نمایند). ماهیتابه های تفلون را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید. در صورتی که این روش برای از بین بردن لکه ها و غذاهای چسبیده کارساز نبود، ماهیتابه را از آب و جوش شیرین پر نموده و روی گاز بچوشانید. پس از آن می توانید به راحتی غذاهای مانده را جدا کنید. زمانی که پس از شست و شو و تمیز کردن، همچنان ماهیتابه چسبناک باقی بماند، یا زمانی که پوشش تفلون آن شروع به پوسته پوسته شدن کند، باید برای جلوگیری از ورود لایه تفلون به غذا، ماهیتابه را تعویض کنید.

6. ماهیتابه وک (wok)

ماهیتابه وک مانند ماهیتابه چدنی به مراقبت خاص احتیاج دارد. این تابه را نباید با آب گرم و مایع بشویید زیرا جلا و درخشندگی آن را از بین می برد. به جای استفاده از مایع ظرفشویی با یک براش نرم، آن را به آرامی بسابید و بعد از شست وشو مطمئن شوید که آن را به صورت کامل خشک نموده اید؛ این کار از زنگ زدن ماهیتابه جلوگیری می نماید. در صورت احتیاج، تابه وک را مدت زمان کوتاهی در آب گرم غوطه ور کنید تا خراشیدگی آن تا حد امکان کاهش پیدا کند.

7. قهوه ساز

در صورتی که قهوه ساز را به درستی تمیز کنید، هم طعم قهوه های صبحگاهیتان بهتر خواهد بود و هم طول عمر دستگاه بیشتر خواهد شد. برای تمیز کردن قهوه ساز، لیوان، سبد دم کردن و در پوش آن را بعد از هر بار استفاده بشویید. باید ماهی یک بار قهوه ساز را رسوب زدایی و جرم گیری کنید. انتظار می رود بسیاری از قهوه سازها در زمان عمر خود 1000 فنجان قهوه درست نمایند، اما در حقیقت این مسأله به دستگاه و چگونگی نگهداری و مراقبت از آن بستگی دارد. در صورتی که در زمان استفاده از دستگاه، آب به میزان کافی گرم نمی گردد، زمان خرید قهوه ساز تازه فرا رسیده است.

8. فیلتر قهوه ساز

نه تنها آشنایی با چگونگی تمیز کردن قهوه ساز ضروری است، بلکه باید نحوه ی نظافت فیلتر آن را هم بلد باشیم. فیلتر قهوه ساز را در سبد بالایی ماشین ظرفشویی بیندازید یا پس از هر بار استفاده با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید. با تمیز کردن منظم فیلتر، این تضمین را فراهم می کنید که قهوه شما برترین طعم را خواهد داشت و هیچگونه مزه ای از قهوه دیروز در آن باقی نمانده است.

در صورتی که مدت زمان زیادی از آخرین باری که فیلتر قهوه ساز را تمیز نموده اید گذشته است، باید آن را به صورت عمقی تمیز کنید. به این منظور، شب فیلتر را در مخلوط آب و یک تا دو قاشق سرکه ی سفید غوطه ور کنید و صبح روز بعد به خوبی آن را با آب بشویید در جای خود در قهوه ساز قرار دهید.

9. ماگ مسافرتی

اگر ماگ مسافرتی یا فنجان قهوه خود را شسته اید و هنوز بوی بدی از آن احساس می کنید، ادامه مطلب را بخوانید. یادگیری چگونگی تمیز کردن ماگ مسافرتی به شیوه صحیح و اصولی از ایجاد کپک که باعث به وجود آمدن بوی بد می گردد، جلوگیری می نماید. به جای گذاشتن ماگ در ماشین ظرفشویی، آن را با آب و مایع ظرفشویی بشویید تا از رسوب آب به لایه های عایق آن جلوگیری گردد. در صورتی که همچنان با بوی بد در ماگ روبرو هستید، برای جلوگیری از رشد کپک ها، آن را با ماگ تازه جایگزین کنید.

10. بطری آب

اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که بطری آب خود را همه جا همراهتان می برید، باید توجه داشته باشید که حتی با وجود شست وشوی منظم، در طول زمان بوی کپک زدگی می تواند در آن جمع گردد. برای تمیز کردن بطری آب، آن را با آب و سرکه سفید پر کنید و اجازه دهید یک شب بماند. صبح روز بعد بطری را با آب داغ و صابون بشویید. حال باید بطری مانند روز اول به نظر برسد و بوی بد ندهد. اگرچه بسته به جنس بطری باید هر چند مدت یکبار آن را تعویض کنید. در صورتی که نمی توانید از بوی بد خلاص شوید، زمان تعویض بطری فرا رسیده است؛ در غیر این صورت بطری پلاستیکی را سالی یک بار عوض کنید.

11. تخته برش

تصمیم گیری برای تمیز کردن تخته برش به برترین روش، به نوع تخته بستگی دارد. روش های مختلفی برای تمیز کردن تخته های چوبی، بامبو یا پلاستیکی وجود دارد. در حالی که می توانید تخته های برش پلاستیکی را در ماشین ظرفشویی بشویید، در مورد تخته های چوبی حتی به آن فکر هم نکنید؛ زیرا آب باعث ترک و خش چوب و بامبو می گردد. در عوض، با سفید نماینده، نمک، لیمو یا سرکه آن ها را تمیز و ضدعفونی کنید.

زمانی که تخته ترک خورده، تاب برداشته یا بیش از حد شیار برداشته باشد، زمان تعویض آن با تخته نو فرا رسیده است.

12. همزن برقی دستی

همزن ها برای هم زدن خامه روی کیک و تهیه غذاهایی مانند پوره سیب زمینی کاربردی هستند. زمانی که خمیر کیک یا خامه به سمت بالا می آیند و از سوراخ محل ورود تیغه ها به داخل راه پیدا می نمایند، خطرناک می گردد. این تکه ها را با برس بطری کودک یا یک برس کوچک می توانید در بیاورید. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در ابتدا مطمئن شوید که همزن را از برق کشیده اید.

پس از هر بار استفاده باید تیغه ها را بشویید. برای این کار به آب داغ، مایع ظرفشویی و شست و شو در سینک یا ماشین ظرفشویی احتیاج دارید. هیچگاه خود همزن را در آب نیندازید؛ زیرا این کار به موتور همزن آسیب می زند. بدنه همزن را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

13. همزن برقی کاسه دار

همواره پس از تهیه کیک یا خامه با همزن کاسه دار، باید همه ابزار آن از جمله تیغه، سبد، کاسه و قلاب را بشویید. بدنه و سر آن را هم می توانید با دستمال مایکروفایبر یا پارچه مرطوب پس از هر بار استفاده تمیز کنید.

14. مخلوط کن

برای تمیز کردن مخلوط کن، به سادگی آب داغ و مایع ظرفشویی را در مخلوط کن ریخته و آن را مثل همواره روشن نموده و اجازه دهید کارش را انجام دهد. سپس آن را آبکشی نموده و خشک کنید. حال مخلوط کن برای استفاده بعدی آماده است. فقط پایه آن را با هم با یک دستمال مرطوب پاک کنید تا مطمئن شوید هیچ لکه ای باقی نمانده که سخت شده و پاک کردنش سخت گردد.

15. زودپز

هیچ کاری وجود ندارد که زودپز نتواند انجام دهد. این وسیله آشپزخانه می تواند کارهایی از پختن تخم مرغ تا تست کردن را انجام دهد. جوش شیرین راه حل بسیار خوبی برای از بین بردن غذاهای به جا مانده در زودپز است. برای از بین بردن این غذاها، 3 قاشق جوش شیرین را با 4 فنجان آب ترکیب نموده و در زودپز بریزید. حال زودپز را روی زمان 5 دقیقه با فشار طبیعی تنظیم کنید. پس از اتمام کار، غذای به جامانده و چسبیده در آب شناور خواهد شد.

  • 10 عادت مؤثر برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه

16. هواپز

اختراع هواپز، تهیه غذاهای سرخ شدنی مانند مرغ سوخاری، سیب زمینی و ماهی را بسیار ساده تر نموده؛ زیرا با وجود آن احتیاج به استفاده از ماهیتابه حاوی روغن داغ حذف شده است. علاوه بر این، هواپز روش تازهی برای تهیه غذاها ابداع نموده است. فرقی ندارد که چه چیزی با هواپز دست می کنید، در هر صورت، سبد، سینی و قابلمه آن را پس از هر بار استفاده باید بشویید. برای این کار آن ها را در آب گرم و مایع ظرفشویی بسابید.

در صورتی که با انگشت های کثیف و چسبناک، دکمه ها را فشار می دهید یا هواپز را جا به جا می کنید، سطح خارجی هواپز را با پارچه مرطوب تمیز کنید. در صورتی که هواپز را به درستی تمیز کنید، 3 سال عمر خواهد نمود.

17. گریل

پس از هر بار استفاده از گریل، باید رنده و قفسه آن تمیز گردد. در این صورت، زمان پختن غذاهای گریل، طعم آن ها تغییر نخواهد نمود. با وجود این که براش سیمی یک انتخاب کلاسیک برای تمیز کردن گریل است، گزینه های بسیار دیگری هم برای این کار وجود دارند. شما می توانید برای تمیز کردن گریل از یک تکه فویل آلومینیوم مچاله شده، یک اسکاچ یا نصف یک پیاز (آنزیم های پیاز چربی و روغن را از بین می برند)، بهره ببرید.

برای تمیز کردن عمقی تر، رنده را در سرکه یا آمونیاک غوطه ور کنید. هر چقدر که رنده های گریل را تمیزتر نگه دارید، طول عمرشان بیشتر خواهد بود. زمانی که رنده های فلزی دچار زنگ زدگی شدند، باید به فکر جایگزینی دستگاه باشید.

18. فر

فر به سادگی کثیف می گردد. با این حال برای تمیز نگه داشتن فر، احتیاجی به خرید پاک نماینده فر نخواهید داشت. آب و مایع ظرفشویی، جوش شیرین و سرکه، این کار را برایتان انجام می دهند. می توانید فر خود را فقط با بخار آب هم تمیز کنید.

در صورتی که متوجه شدید در فر بسیار سریع تر از سایر قسمت های فر کثیف می گردد، فقط شیشه فر را تمیز کنید.

19. مایکروویو

آیا یک لایه از سس گوچه ای که برای پاستا درست کردید، قسمت بالایی مایکروویو را پوشانده است؟! (کاور مایکروویو و ظرف های مخصوص مایکروویو دردار، می توانند از بروز این مشکل جلوگیری نمایند.)

برترین راه برای تمیز کردن مایکروویو شامل استفاده از مایعی است که به صورت قطعی در دسترس دارید؛ آب! فقط کافی است یک کاسه مخصوص استفاده در مایکروویو بردارید و آن را تا نیمه پر کنید. به مدت 4 تا 5 دقیقه آن را در مایکروویو قرار داده و دستگاه را روشن کنید. پس از انتها کار، اجازه دهید سه تا چهار دقیقه زمان بگذرد تا به صورت کامل بخار بگیرد. این بخار ایجاد شده، هر چیزی که روی سقف یا دیواره های مایکروویو باشد را پاک می نماید و پس از آن قادر خواهید بود بسیار راحت تر از قبل، مایکروویو را پاک کنید.

20. یخچال

با وجود اینکه به صورت مداوم از یخچال استفاده می کنیم، اما یکی از وسایلی است که دیر به دیر تمیز می گردد. هر چند مدت یکبار یخچال را به صورت کامل تخلیه کنید و درون آن را برق بیندازید. این کار بعلاوه فرصت بسیار مناسبی برای چک کردن مواد غذایی و آنالیز آن ها از نظر تازه بودن است.

همه قفسه ها و کشوهای قابل جدا شدن را در بیاورید و بشویید. درون یخچال را با آب و مایع ظرفشویی دستمال کشیده و تمیز کنید. پس از شست وشوی همه قسمت ها، برای پاک کردن رد روغن و اثر انگشت، در استیل یخچال را هم تمیز کنید.

  • 12 نکته برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد یخچال و فریزر

21. تستر

اگر بگویید که هرگز تستر خود را تمیز ننموده اید، تعجب نمی کنیم. با این وجود، دیر به دیر تمیز کردن بهتر از هرگز تمیز نکردن است. تمیز کردن تستر را با خالی کردن آن و پاک کردن سینی شروع کنید. مطمئن شوید که تستر به صورت کامل سرد است و آن را از برق جدا نموده اید. سپس با استفاده از یک مسواک، سیم پیچ های تستر را بسابید.

22. قوطی بازکن

آیا می دانستید که قوطی بازکن ها گاهی به روغن کاری و تمیز کردن احتیاج دارند؟ برای این کار می توانید یک ورقه کاغذ مومی را تا نموده، قوطی بازکن را روی آن فشار داده و دسته را برای جدا شدن غذا و آلودگی های روی آن بچرخانید. با این کار به صورت همزمان، قسمت های مختلف دستگاه را روغن کاری هم می کنید.

23. اسکاچ

اسکاچ ها بسیار کثیف و آلوده هستند. ما هر روز برای تمیز کردن ظرف هایمان از آن ها استفاده می کنیم، به همین علت تمیز نگه داشتنشان اهمیت بسیاری دارد. زمانی که بوی بدی از اسکاچ به مشام می رسد یا لکه دار می شوند، آن ها را با سفیدنماینده یا سرکه تمیز کنید یا در ماشین ظرفشویی قرار دهید. توجه به این نکته بسیار مهم است که اسکاچ آشپزخانه را هفته ای یک بار باید تعویض کنید.

24. پارچه ظرف خشک کن

به صورت ایدئال، پارچه های خشک کردن ظرف در آشپزخانه، باید هر چند روز یک بار شسته شوند. روش مناسب شست وشوی آن ها این است که پارچه ها را در شوینده ارگانیک اکسیژنی و آب بگذارید. سپس، آن ها را در ماشین لباسشویی با لباس هایی که رنگ مشابه داند بشویید. برای رهایی از بوی بد هم می توانید مقداری سرکه اضافه کنید. باید پارچه ها را پس از شست و شو در خشک کن، خشک کنید. زمانی که نمی توانید بوی بد پارچه ظرف خشک کن را از بین ببرید، زمان خریدن یک پارچه تازه رسیده است.

در انتها

در این مطلب با روش تمیز کردن وسایل آشپزخانه به صورت تخصصی آشنا شدیم. شما چه روش های دیگری را برای نظافت دستگاه ها و وسایلی که آنالیز کردیم می شناسید؟ تمیز کردن وسایل آشپزخانه از نظر شما چه نکات دیگری دارد؟

منبع: Taste of Home

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه وسایل مهم و پرکاربرد آشپزخانه را به روش درست تمیز کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه وسایل مهم و پرکاربرد آشپزخانه را به روش درست تمیز کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید