چرا پول چرک کف دست نیست؟!

به گزارش وبلاگ بایجانی، یک روز در هفته را برای پول توجیبی انتخاب کنید. مبلغ خیلی بالایی نباشد مثلا پنج هزار تومان، هربار از اسکناس و سکه های مختلف بهره ببرید.

چرا پول چرک کف دست نیست؟!

پول توجیبی را به سه بخش تقسیم کنید:

1.خرج کردنی ها، در کیف پول

2. پس انداز کردنی ها، در قلک

3. خیریه، که می تواند در صندوق های یاری خانوادگی بگذارد.

از قلک شفاف که محتویات آن قابل تماشا است برای پس انداز کودک بهره ببرید.

به بچه ها بیاموزید به گداها یاری اقتصادی ننمایند و بدانند نوازندگان خیابانی گدا نیستند.

به کودک اجازه دهید خریدهای شخصی اش را با پول های کیف پولش انجام دهد تا کم شدن سرمایه، هدر رفتن، اسراف و پشیمانی یا لذت خرید و هدیه دادن را تجربه کند، این تجارب احتیاج به تقویت آزادی و اراده شخصی کودک دارد. بعد از ادراک مفهوم ارزش و مفهوم مراقبت باید به سراغ عینی کردن مفهوم سرمایه و دارایی رفت. اینکه منابعی ارزشمند سرمایه های ما را می سازند. می توان بر آنها اضافه کرد یا ازآنها کاست. به جز اسکناس و سکه چیزهای دیگری هم هستند که سرمایه های ما هستند مانند داشتن خانه یا داشتن جواهر یا داشتن اسباب بازی حتا.

مفهوم مهم بعدی کار و شغل به عنوان مولد سرمایه است. چه فعالیت هایی کارافرینی است می تواند خرید و فروش یا ارائه خدمات باشد. به کودک نقش هایی داده در ازای آنجام آنها دستمزد دهید. اگر پارکینگ را مرتب و جارو کرد دستمزدی توافقی به او بدهید. اگر با وجود هشدارهای قبلی شیشه ای شکست و اسیبی به اموال منزل زد دادن خسارت از پول توجیبی یا پس انداز را طلب کنید و یا گزینه ارائه کار و خدمات برای جبران آسیبی و هزینه ای که وارد نموده در چارچوب تربیت اقتصادی خود لحاظ کنید.

نمایشگاهی از آثار فراوریی بچه ها در خانه و پارکینگ و مهد بگذارید تا فراوریات خود را در معرض فروش بگذارند. جشنواره امانت یا معاوضه کالا راه بیندازید تا اسباب بازی و کتاب های خود را تعویض نمایند. پروژه های اقتصادی فردی و تیمی تعریف کنید برای ساختن یا خریدن یک کالا و صرف زمان برای رسیدن به نتیجه را به عنوان ورزشی مناسب در توسعه مهارت های تاب آورانه لحاظ کنید.

مفهوم ریسک و حتا شانس را با بازی هایی مثل شیریا خط با سکه و انتخاب تصادفی اقلام تمرین کنید. بچه ها را با مهارت های خرید آشنا کنید اینکه تبلیغ کالا یک امر مهم است و نباید فریفته تبلیغات شد و مغالطه بزرگ نمایی را برای برای آنها توضیح دهید. نشان بدهید که فروشنده نیم کیلو را در اتیکت قیمت میوه ریز اما نرخ میوه را درشت می زند تا خریدار فریب بخورد.

داستان فراوری کالاها از مزرعه و کارخانه تا بازار و منزل را با یاری ویدئوهای مناسب اینترنت برای بچه ها توضیح دهید. هوش اقتصادی بچه ها با تربیت اقتصادی آنها توسعه می یابد پس سواد اقتصادی را با مباحث اخلاقی گره نزنید و تبری جویی از مباحث اقتصادی را یک فضیلت اخلاقی جا نزنید. در مقابل کودک از کثیف بودن اسکناس و یا مثل هایی مثل پول چرک کف دست است و افراد برای پول زیاد داشتن باید دزدی نمایند عنوان نکنید.

*دانشجوی دکتری فلسفه تربیت

در این زمینه بخوانید:

بچه ها در چه سنی می توانند از شبکه های اجتماعی استفاده نمایند؟

جنایتی به تلخی ازدواج یک دختر 9 ساله

منبع: ایرنا زندگی

به "چرا پول چرک کف دست نیست؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پول چرک کف دست نیست؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید