فریب قیمت های پرت مسکن را نخورید!

به گزارش وبلاگ بایجانی، بازار آپارتمان های مسکونی عرضه شده برای فروش در تهران طی روزهای اخیر با افزایش قیمت های پیشنهادی پرت روبه رو شده است؛ موضوعی که خریداران مسکن باید از آن مطلع باشند و با واکنش هوشمندانه، از هرگونه ضرر احتمالی ناشی از معامله در قیمت های غیرواقعی پیشگیری نمایند.

فریب قیمت های پرت مسکن را نخورید!

به گزارش دنیای اقتصاد، در پی افزایش حجم معاملات مسکن در دو ماه اخیر که با رشد چند درصدی قیمت ناشی از افزایش تقاضا همراه بود، بعضی از فروشندگان و واسطه ها با این تصور که بازار مسکن از دوره پساجهش و ثبات عبور نموده و قرار است وارد فاز جدیدی از جهش قیمت گردد، در تیرماه قیمت های پیشنهادی خود را یکباره به شکل غیرمنطقی و بعضا بسیار بیشتر از میانگین قیمت ملک در همان محله افزایش دادند. البته عامل ثانویه دیگری در افزایش یکباره قیمت ها نقش داشت و آن ورود به فصل تابستان بود. در این فصل که معمولا حجم معاملات ملکی افزایش پیدا می کند، به تناسب اصرار خریداران برای معامله در تابستان و جابه جایی قبل از آغاز فصل مدارس، ممکن است قیمت ها حتی در شرایط ثبات نیز اندکی نوسان افزایشی داشته باشند که ناشی از نسبت عرضه و تقاضا در بازار است.

اما تحقیق میدانی نشان می دهد آنچه در دو تا سه هفته اخیر اتفاق افتاده، چیزی فراتر از اتفاق مورد انتظار یعنی نوسان تدریجی قیمت مسکن است. قیمت های پیشنهادی فروش در بعضی فایل های موجود اعم از نوساز، میانسال و سالخورده بعضا با افزایش بیش از 10 درصدی نسبت به میانگین قیمت در همان منطقه رو به رو شده اند؛ طوری که با یک اطلاع نسبی از شرایط بازار مسکن، در نگاه اول می توان تشخیص داد کدام قیمت های اعلامی پرت است. اما در این میان گروهی از متقاضیان خرید مسکن که به تازگی وارد بازار شده و هنوز در جریان میانگین قیمت قرار ندارند، ممکن است در مواجهه با قیمت های پیشنهادی پرت، آنها را مبنای ارزیابی ارزش سایر املاک در منطقه مورد نظر خود قرار دهند. بعلاوه ممکن است بعضی خریداران مسکن که پیش تر در محله های دیگری مشغول جست وجو بودند، پس از اطلاع از اینکه میانگین قیمت های آن محله فراتر از بودجه آنها است، به فایل های مقرون به صرفه تر در محله های دیگر بدون شناخت از بازار مسکن آن نواحی رجوع نمایند. برای این افراد نیز قیمت های پرت یک تله محسوب می گردد و آنها ممکن است با توجه به تناسب قیمت با بودجه خود، آن گونه که باید و شاید درباره متناسب بودن قیمت پیشنهادی این فایل ها تحقیق ننمایند.

به این ترتیب در بازاری که تقریبا به ازای هر سه آپارتمان، یکی با قیمت غیرواقعی برای فروش عرضه شده، تحقیق وسیع برای کشف قیمت اهمیت مضاعفی دارد که متقاضیان خرید باید به آن اهتمام داشته باشند. در جدول نیز تعدادی از آپارتمان هایی که قیمت آنها به تشخیص سامانه های ارزیابی هوشمند، بالاتر از میانگین قیمت همان منطقه برآورد شده و موتورهای جست وجوی ملکی آنها را با رنگ قرمز متمایز می نمایند، گردآوری شده است.

منبع: فرارو

به "فریب قیمت های پرت مسکن را نخورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فریب قیمت های پرت مسکن را نخورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید