ورود بی سر و صدا به پیک ششم

به گزارش وبلاگ بایجانی، تهران (پانا) - دوباره موج بیماری و یک پیک دیگر با افزایش 2 برابری آمار ابتلا و 2.5 برابری مراجعات سرپایی؛ اما این بار بی سر و صداتر از همیشه.

ورود بی سر و صدا به پیک ششم

روزنامه همشهری در گزارشی به پیک ششم کرونا درکشور پرداخته و نوشته است : بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت به استناد همین آمارها، از شروع رسمی پیک ششم خبر داد. حالا در این شرایط، بار دیگر رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده درست از ماسک، تزریق دوز سوم واکسن و تکمیل واکسیناسیون در اولویت قرار گرفت. در این شرایط، رنگ بندی کرونایی کشور هم به سرعت در حال تغییر است؛ به طوری که، در کمتر از یک هفته شهرهای قرمز و نارنجی به نقشه ماسک برگشتند. قم و کاشان به شهرهای قرمز یعنی فردوس، ابرکوه، اردکان، خاتم و مهریز، اضافه شدند و 39شهر ازجمله تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، کرمان، خرم آباد، اراک، یزد و بندرعباس هم در جمع نارنجی ها قرار گرفتند.

تعداد شهرهای زرد هم از چهارشنبه هفته گذشته تا دیروز از 114 به 217شهر رسیده و شهرهای آبی هم از 325 به 181شهر کاهش پیدا کرده اند. حالا به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان با توجه به شیب صعودی پرسرعت اپیدمی واریانت اومیکرون، احتمالا 2 تا 3هفته دیگر، رکورد موارد ابتلا و بستری در کشور زده خواهد شد اما نگرانی اصلی الگوی بیماری در کشورهایی است که تقریبا یک ماه زودتر از ایران درگیر اومیکرون شده اند. آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا، آلمان، نروژ، دانمارک و... به قله بیماری رسیده اند و شیب صعودی آنها متوقف شده اما چند هفته ای است که در همان شرایط مانده و هنوز مواردی از کاهش بیماری در این کشورها دیده نمی شود.

البته آمار مرگ در این کشورها به جز آمریکا صعودی نیست و دلیل افزایش موارد فوتی در آمریکا هم جمعیت زیاد واکسینه نشده در این کشور اعلام می شود. این مسئله حاکی از آن است که در ایران هم احتمالا تا اواخر بهمن بیماری به قله می رسد و در اسفند شرایطی مشابه دیگر کشورها رقم خواهد خورد. بنابراین نمی توان به این زودی ها انتظار فروکش کردن بیماری را داشت.

تفاوت پیک اومیکرون با پیک های گذشته

براساس اعلام متخصصان نظام سلامت، پیشگیری از فرایند انفجاری کرونا با سویه اومیکرون این بار نیازمند حذف ساده انگاری ها نسبت به بیماری و اعمال محدودیت در تجمعاتی است که خود کانون شیوع بیماری اند. حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اعلام این موضوع به همشهری می گوید: با توجه به فرایند آتشفشانی اپیدمی کرونا با واریانت اومیکرون پیش بینی ما این است که بین 2 تا 4هفته آینده به سرعت با خیز بالای ابتلا روبرو شویم.

او در پاسخ به این سؤال که پیک اومیکرون چه تفاوت هایی با پیک های قبلی خواهد داشت، توضیح داد: شواهد علمی نشان می دهد به ظاهر میزان کشندگی اومیکرون نسبت به سویه دلتا کمتر است اما محققان ژاپنی اعلام کرده اند که اومیکرون نسبت به سایر سویه های کووید-19 ماندگاری بیشتری روی پلاستیک و پوست دارد.

از سوی دیگر مطالعه آزمایشگاهی آنها نشان داده که سویه نو کرونا دارای بالاترین ثبات محیطی است و این پایداری بالا احتمالا موجب شده که اومیکرون به سرعت جایگزین دلتا شود و توسعه پیدا کند. علاوه بر این به دلیل وجود فراوانی نسبی افراد مبتلای بدون علامت که آزادانه در جامعه گردش می کنند، همچنین مقاومت بیشتر در مقابل واکسن ها و تا حدودی آزمایش گریز بودن اومیکرون به نظر می رسد که مدیریت اپیدمی فعلی می تواند بسیار دشوارتر از پیک های قبلی باشد.

به گفته سوری، نمونه های آزمایش شده اومیکرون در آزمایشگاه ژاپن نشان داده که این سویه به طور میانه روی پلاستیک 193.5ساعت(کمی بیشتر از 8روز) زنده می ماند. پیش از این زنده ماندن سویه کلاسیک کرونا روی پلاستیک 56ساعت، برای آلفا 191.3ساعت، برای بتا 156.6ساعت، برای گاما 59.3ساعت و برای دلتا 114ساعت بود. بقای اومیکرون روی پوست هم به طور میانه 21.1ساعت است که این عدد برای سویه کلاسیک 8.6ساعت، برای آلفا 19.6ساعت، برای بتا 19.1ساعت، برای گاما 11ساعت و برای دلتا 16.8ساعت بود؛ البته تمام سویه ها پس از قرار گرفتن در معرض مواد ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل به مدت 15ثانیه غیرفعال شدند: براساس مطالعات فوق همچنان واکسیناسیون کامل یکی از راه های مؤثر برای مقابله با اپیدمی کروناست اما در مورد اومیکرون علاوه بر واکسیناسیون، بهداشت دست(شست وشوی مداوم و استفاده از مواد ضدعفونی کننده)، استفاده از ماسک مناسب و رعایت فاصله فیزیکی می تواند نقش بسیار مهم تری در کنترل پیک ششم داشته باشد و لازم است که در مقطع زمانی کنونی مردم و متولیان حوزه بهداشت و درمان به شدت از ساده انگاری پرهیز کنند.

اومیکرون سرماخوردگی نیست

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا وزارت بهداشت هم به نکته جالب دیگری درباره اومیکرون اشاره می کند و به همشهری می گوید: این تصور ساده انگارانه در جامعه شکل گرفته که اومیکرون مشابه یک سرماخوردگی ساده است. مردم باید بدانند که سویه نو هم کروناویروس است که بیشترین درگیری را در سیستم تنفسی فوقانی ایجاد می کند اما به این معنا نیست که منجر به درگیری سیستم تنفسی تحتانی و ریه در فرد بیمار نمی شود.

به گفته جماعتی، اومیکرون می تواند منجر به واکنش التهابی شدید در کل سیستم تنفسی و کاهش اکسیژن شود: با ابتلا به اومیکرون هم افراد در بخش های عادی و آی سی یو بستری می شوند و نباید ساده انگاری در این باره وجود داشته باشد. البته مرگ ناشی از اومیکرون با توجه به ایمنی و واکسیناسیون نسبت به سویه های قبلی کمتر است اما به معنای صفرشدن مرگ نیست.

او با تأکید بر اینکه شرایط کنونی شیوع بیماری از چند هفته قبل پیش بینی شده بود، می گوید: قدرت انتقال بیماری در سویه دلتا 2.5 تا 3 بود و این عدد در اومیکرون به 10 رسیده است. به علاوه اینکه زمان 2برابر شدن و تکثیر بیماری در سویه نو هم حدود 1.5تا 3روز است و این مسئله چالشی بزرگ در ردیابی بیماران نو یا افراد در تماس با بیماران به شمار می رود. جماعتی درباره ویژگی پیک اومیکرون هم توضیحاتی می دهد: در این سویه طی 2 تا 3هفته به اوج و قله بیماری می رسیم اما چند هفته در اوج بیماری می مانیم و پس از آن سیر نزولی بیماری شروع می شود. این تجربه ای است که در کشورهای دیگر جهان رخ داده است. نکته دیگر اینکه بیشترین مبتلایان به اومیکرون در دهه دوم و چهارم سنی خود هستند و البته بچه ها و افراد زیر 18سال 30درصد بیشتر از سویه های دیگر گرفتار اومیکرون شده اند.

سرایت زایی بسیار بالای ویروس هم باعث شده که تعداد بیماران به سرعت افزایش پیدا کند و در یک هفته شهرهای آبی و زرد، قرمز و نارنجی شدند. بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی با وجود قرار گرفتن در قله بیماری و شرایط نسبتا باثبات در آمار ابتلا، اما هنوز فرایند نزولی را شروع نکرده و به نظر می رسد که در تله بیماری گرفتار شده اند.

جماعتی درباره اینکه چه زمانی می توان انتظار شروع شیب نزولی بیماری را داشت، می گوید: بیشتر کشورها در چنین شرایطی اند و این مسئله وابسته به ایمنی جمعی در جامعه است؛ همچنین ناشی از ابتلا و بهبودی افراد و میزان واکسیناسیون. این سیر نزولی آرام آرام شروع خواهد شد. احتمالا در ایران هم اواخر بهمن در قله بیماری خواهیم بود و شرایط ثبات را در اسفند تجربه خواهیم کرد. البته نمی توان گفت که در تله بیماری گرفتار می شویم اما تعداد بستری و موارد ابتلا بیش از سویه های قبلی است. نکته خوب این است که شدت بیماری و مرگ در سویه اومیکرون با توجه به مطالعات و الگوی دیگر کشورها تا به امروز کمتر از دلتا بوده و پیش بینی متخصصان در ایران هم این است که تعداد مرگ ومیر در اوج پیک ششم کمتر از 100 تا 150نفر در روز باشد. به گفته جماعتی، توصیه کمیته علمی با توجه به موج انفجاری کرونا و شروع پیک ششم، ایجاد محدودیت در اماکن پرتجمع است: البته این محدودیت ها باید براساس شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه از سوی وزارت کشور در نظر گرفته شود، اما مسئله مهم اینجاست که هنوز بیشتر افراد دوز سوم واکسن را تزریق نکرده اند و با 2دوز واکسن ایمنی افراد در مقابل اومیکرون چندان مورد توجه نیست.

منبع: خبرگزاری پانا

به "ورود بی سر و صدا به پیک ششم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود بی سر و صدا به پیک ششم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید