همه آنچه باید درباره سی تی اسکن بدانید

به گزارش وبلاگ بایجانی، مانند هر روش پزشکی، مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی واجد شرایط برای مشخص مناسب ترین گزینه تصویربرداری بر اساس نیازهای فردی و سابقه پزشکی لازم است.

همه آنچه باید درباره سی تی اسکن بدانید

سی تی اسکن که به عنوان توموگرافی کامپیوتری یا اسکن CAT نیز شناخته می گردد، یک روش تصویربرداری پزشکی است که مجموعه ای از تصاویر اشعه ایکس گرفته شده از زوایای مختلف را برای ایجاد تصاویر مقطعی دقیق از داخل بدن ترکیب می نماید. سی تی اسکن به طور گسترده در مراقبت های بهداشتی برای اهداف مختلف استفاده می گردد، زیرا اطلاعات ارزشمندی در خصوص ساختارهای داخلی و شرایط اندام ها و بافت ها ارائه می دهد.

سی تی اسکن چگونه کار می نماید؟

در طول اسکن، بیمار روی یک میز موتوری دراز می کشد که به وسیله یک دستگاه دونات شکل به نام سی تی اسکنر حرکت می نماید. این اسکنر پرتوهای اشعه ایکس را منتشر می نماید که از زوایای مختلف از بدن عبور می نماید. آشکارسازهای طرف دیگر اسکنر اشعه ایکس را که از بدن عبور می نماید مقدار می گیرند و یک کامپیوتر این داده ها را پردازش می نماید تا تصاویر مقطعی (برش هایی) از قسمت مورد آنالیز بدن ایجاد کند.

اسکن برای چه مواردی استفاده می گردد؟

سی تی اسکن را می توان برای آنالیز تقریباً هر قسمت از بدن از جمله سر، قفسه سینه، شکم، لگن، ستون فقرات و اندام ها استفاده کرد. آنها معمولا برای تشخیص و نظارت بر شرایط پزشکی مختلف استفاده می شوند، مانند:

  • تشخیص و ارزیابی تومورها و سرطان ها
  • تشخیص آسیب و شکستگی
  • ارزیابی شدت آسیب های داخلی پس از تروما
  • تشخیص و پایش بیماری های قلبی عروقی
  • شناسایی و ارزیابی عفونت ها یا التهاب ها
  • راهنمایی روش های پزشکی، مانند بیوپسی و جراحی

آیا سی تی اسکن بی خطر است؟

سی تی اسکن بیمار را در معرض اشعه یونیزان قرار می دهد که نوعی تشعشع است که به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به سرطان را در طول زمان افزایش دهد. با این حال، مزایای سی تی اسکن در تشخیص و مدیریت شرایط پزشکی به طور کلی بیشتر از خطرات مرتبط با اندازه کم قرار گرفتن در معرض تابش است. متخصصان پزشکی به دقت احتیاج به سی تی اسکن را بر اساس سابقه پزشکی و علائم فرد در نظر می گیرند.

آمادگی برای سی تی اسکن

آمادگی برای سی تی اسکن ممکن است بسته به هر قسمت از بدن که اسکن می گردد متفاوت باشد. در بعضی موارد، ممکن است از شما خواسته گردد تا چند ساعت قبل از اسکن از خوردن یا نوشیدن خودداری کنید. علاوه بر این، ممکن است لازم باشد هر گونه اجسام فلزی یا لباسی را که ممکن است با اسکن تداخل داشته باشد را درآورید. لازم است که قبل از انجام اسکن، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی را در خصوص هرگونه آلرژی، دارو یا شرایط پزشکی موجود آگاه کنید.

در طول اسکن چه چیزی باید انتظار داشت

در طول سی تی اسکن، باید روی میز بی حرکت دراز بکشید، همانطور که در سی تی اسکنر حرکت می کنید، اسکنر ممکن است صداهای کلیک یا چرخش را در طول عمل ایجاد کند. در بعضی موارد، رنگ کنتراست ممکن است به داخل ورید تزریق گردد تا دید بعضی ساختارها یا عروق خونی را افزایش دهد.

خطرات و عوارض جانبی:

در حالی که سی تی اسکن به طور کلی ایمن در نظر گرفته می گردد، بعضی از خطرات و عوارض جانبی بالقوه وجود دارد، از جمله:

قرار گرفتن در معرض تابش: اگرچه اندازه تابش حداقل است، سی تی اسکن های مکرر در طول زمان ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

واکنش آلرژیک: بعضی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به رنگ کنتراست مورد استفاده در سی تی اسکن خاص داشته باشند.

مسائل کلیوی: رنگ کنتراست ممکن است بر افراد مبتلا به مسائل کلیوی تأثیر بگذارد.

محدودیت های سی تی اسکن:

اگرچه سی تی اسکن تصاویر دقیقی را ارائه می دهد، اما محدودیت هایی دارد. به علت خطرات احتمالی برای جنین در حال رشد، ممکن است برترین گزینه تصویربرداری برای زنان باردار نباشند. علاوه بر این، سی تی اسکن برای تصویربرداری از بافت های نرم مانند مغز ایده آل نیست، زیرا اسکن MRI ممکن است کنتراست بهتری را برای چنین ساختارهایی ارائه دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر منابع کراتین و راه های تامین آن از مواد غذایی را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "همه آنچه باید درباره سی تی اسکن بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه باید درباره سی تی اسکن بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید