اگر دچار این مسائل شده اید، غذا را خوب نمی جوید

به گزارش وبلاگ بایجانی، جویدن آهسته و کامل غذا نه تنها برای بلعیدن غذا لازم است بلکه مانع از ابتلا به طیف وسیعی از مسائل گوارشی و حتی برخی از بیماری ها می گردد.

اگر دچار این مسائل شده اید، غذا را خوب نمی جوید

احتمالا شما هم وقتی که کودک بودید، از زبان پدر یا مادرتان شنیده اید که غذایت را آرام تر بخور یا این قدر تندتند غذا نخور! اما بعضی افراد همچنان در بزرگسالی هم به تندتند غذا خوردن ادامه می دهند، بدون اینکه دیگر کسی این اشتباه بزرگ را به آنها یادآوری کند!

جویدن آهسته و کامل غذا نه تنها برای بلعیدن غذا لازم است بلکه مانع از ابتلا به طیف وسیعی از مسائل گوارشی و حتی بعضی از بیماری ها می گردد. اگر نمی دانید که واقعا غذاها را درست می جوید یا نه، نشانه های زیر حتما این نکته را به شما خواهند گفت.

1. سریع دچار سوزش سردل می شوید

همه کسانی که مشکل سوزش سر دل را تجربه نموده اند، می دانند که این مشکل چقدر آزاردهنده است. جویدن غذا باعث ترشح اسید هیدروکلریک در معده می گردد و همین اتفاق هم معده را برای تجزیه مواد غذایی آماده می نماید. اما اگر غذا را درست و کامل نجوید، اسید کافی برای هضم مواد غذایی هم در معده شکل نمی گیرد. ترکیب اسید کم در معده و غذای درست جویده نشده می تواند باعث شکل گیری حباب های گاز گردد که تا سطح مری و گلو بالا می آیند و مشکل سوزش سر دل را ایجاد می نمایند.

2. با مسائل گوارشی روبرو می شوید

جویدن نادرست و ناکافی غذاها قطعا برای دستگاه گوارش و روده ها دردسرساز است. وقتی که مواد غذایی از معده به روده کوچک می روند، پانکراس آنزیم هایی را ترشح می نماید و کیسه صفرا هم صفرا را آزاد می نماید. هر دوی این ترکیبات برای هضم بیشتر مواد غذایی مهم هستند اما می توانند کارهای بیشتری هم انجام بدهند. پس اگر ذرات غذا زیادی بزرگ باشند (یعنی درست و کامل جویده نشده باشند)، باکتری های طبیعی نهفته در روده می توانند مواد غذایی هضم نشده را تخمیر نمایند. این اتفاق باعث شکل گیری گاز زیاد، نفخ، سوءهاضمه یا یبوست می گردد.

3. بعضی مواد مغذی را به مقدار دریافت نمی کنید

جویدن غذا به بدن یاری می نماید تا کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها را هضم کند و آنها را به مولکول های خاصی با نام مونوساکاریدها، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب تبدیل سازد. این مولکول ها به وسیله روده کوچک جذب می شوند، یعنی همان جایی که جذب مواد مغذی انجام می گردد. اما وقتی که غذاها درست و کامل جویده نشوند، چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها کامل و درست تجزیه نشده و در نتیجه روده کوچک هم نمی تواند مواد مغذی ضروری برای بدن را جذب کند.

4. پُرخوری می کنید

اگر غذا را کامل و درست نجوید، سریعا غذایتان را تمام می کنید و همین اتفاق به سادگی احتمال پُرخوری را افزایش می دهد. سریع غذا خوردن و نجویدن غذاها به مقدار کافی، ارسال سیگنال های سیری را هم دچار مشکل می نماید. پُرخوری ناشی از این اتفاق نیز حس کرختی و ناخوشی به شما می دهد، درحالی که خطر ابتلا به سندرم متابولیک را هم بیشتر می نماید. یعنی با این کار شما در معرض ابتلا به چاقی در بخش میانی بدن، افزایش کلسترول خون، فشار خون و قند خون قرار می گیرید. سندرم متابولیک هم خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی، دیابت و بعضی از سرطان ها را افزایش می دهد.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید

به "اگر دچار این مسائل شده اید، غذا را خوب نمی جوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر دچار این مسائل شده اید، غذا را خوب نمی جوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید