هرآنچه که باید راجع به آکنه نوزادی بدانیم

به گزارش وبلاگ بایجانی، پوست صورت نوزادان بسیار لطیف و زیبا است. اما اگر خوب دقت کنید، معمولا جوش و قرمزی در بعضی از نواحی پوست آنها مشاهده می گردد. چه چیزی باعث ایجاد جوش صورت نوزادان می گردد؟

هرآنچه که باید راجع به آکنه نوزادی بدانیم

جوش چیست؟

جوش، که با عنوان یک فورانکل نیز شناخته می گردد، یک توده لخت و قرمز بر روی پوست بدن و صورت بچه ها است. ضروری است بدانید که بروز این مشکل در بدن فرزند شما، یک شرایط پزشکی جدی به شمار نمی رود، معمولاً سیستم دفاع طبیعی بدن نوزادان با این جوش ها مبارزه می نماید.

این جوش ها معمولاً بر روی پوست صورت، گردن، شانه ها، ران ها، زیر بغل و باسن نوزادان ظاهر می گردد. با این حال، در بعضی موارد، جوش های ایجاد شده بر روی پوست بعضی قسمت های بدن نوزادان به سایر بخش های بدن آن ها نیز پیشرفته و باعث توسعه عفونت می گردد.1

چه بیماری ممکن است شبیه جوش نوزادی باشد؟

مسائل مشابه آکنه شامل اگزما، اریتما توکسیکوم (راش نوزادی) و میلیا (برآمدگی های سفید رنگ کوچک که اغلب زیر چشم ظاهر می شوند) هستند.
اگزما
اگزما معمولاً به صورت برجستگی های قرمز روی صورت ظاهر می گردد. بعلاوه ممکن است با بزرگتر شدن نوزاد روی زانو و آرنج ظاهر گردد. اگزما می تواند عفونی شده و زرد رنگ و پوسته پوسته گردد. ممکن است با آغاز چهار دست و پا رفتن کودک شما و ساییده شدن زانوها و آرنج های کودک اگزما تشدید گردد.

معمولاً برای پزشک تشخیص اگزما در بچه ها از آکنه نوزادی آسان است.

شایع ترین نوع اگزما، درماتیت آتوپیک است. اگزمای سبورئیک بیماری است که اغلب با جوش نوزاد اشتباه گرفته می گردد. این بیماری به عنوان درماتیت سبورئیک و یا بیماری کلاه گهواره نیز شناخته شده است.

اگزما را می توان با محصولات بدون نسخه درمان کرد. یک داروی ضعیف نیز ممکن است به وسیله پزشک تجویز گردد.

بعلاوه ممکن است از شما خواسته گردد غذاهایی که موجب حساسیت می شوند را از وعده های غذایی حذف کنید و روزانه محصولات پروبیوتیک (پروبیوتیک ها موجودات زنده کوچک میکروسکوپی هستند که اگر به تعداد کافی در بدن توزیع شوند، سلامت را برای میزبان خود به ارمغان می آورند) به کودک تان بدهید.

اریتما توکسیکوم (راش نوزادی)
اریتما توکسیکوم یکی دیگر از بیماری های شایع پوست است که ممکن است به صورت بثورات پوستی، برآمدگی های کوچک یا خال های قرمز ظاهر گردد. در چند روز اول پس از تولد می تواند در صورت، سینه یا اندام های حرکتی کودک شما مانند دست و پا مشاهده گردد. این بیماری بی ضرر است و معمولاً در کمتر از یک هفته پس از تولد ناپدید می گردد.
میلیا
میلیا برجستگی های کوچک سفید رنگی است که ممکن است روی صورت کودک شما ایجاد گردد. این برجستگی ها زمانی رخ می دهند که سلول های مرده پوست در کیسه های کوچک پوست جمع می شوند که ممکن است ظرف چند هفته پس از تولد ظاهر شوند. میلیا با آکنه نوزادی بی ارتباط است و احتیاجی به درمان ندارد.2

دلیل ایجاد جوش بر روی پوست بدن و صورت نوزادان

از راش های زبر و آکنه های نوزادان گرفته تا آلرژی ها و ویروس های ترسناک به شکل جای سیلی در صورت؛ دلایل بسیار زیادی برای اینکه چرا پوست کرمی و زیبای بچه ها قرمز، لکه دار و پوسته پوسته می گردد، وجود دارد. بسیاری از بیماری های بچه ها دارای دلایل باکتریایی یا ویروسی بوده و ممکن است همراه با دانه های قرمز روی پوست باشند.

با ادامه یافتن مطالعات و در دسترس قرار گرفتن واکسن های بیشتر، این بیماری ها کمتر تهدیدی برای سلامت بلند مدت کودک هستند. هرچند هر نوع راشی باید جدی گرفته گردد و ممکن است احتیاج به به مراجعه به پزشک جهت معاینه باشد.

شایع ترین دلایل راش و بثورات پوستی در بچه ها عبارتند از:

سلولیت

آبله مرغان

اگزما

اریتم مولتی فرم

بیماری دست، پا و دهان

زرد زخم

کراتوز پیلاریس

سرخک

مولوسکوم کانتوژیوزوم

پیتیریازیس روزه آ

عرق سوز شدن

صدفک

قارچ پوستی

گال

مخملک

سندرم گونه سیلی خورده

کهیر

نیش حشره.3

علائم ایجاد جوش بر روی پوست بدن و صورت نوزادان

در اغلب موارد، شما ممکن است یک لکه سخت و قرمز را بر روی پوست بدن و صورت کودک خود مشاهده کنید. این عارضه، معمولاً کمتر از 4 سانتی متر است. با گذر زمان، جوش های ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان نرم تر و بزرگ تر می گردد.

بعلاوه، این شرایط می تواند برای کودک شما دردناک تر شده و باعث ناراحتی او گردد. علاوه بر این موارد، شما متوجه خواهید شد که کیسه پر از مایعی در قسمت بالای جوش قرار گرفته است.

پوست اطراف ناحیه جوش متورم شده و قرمز می گردد.

ممکن است جوش های بیشتری در اطراف منطقه ای ظاهر گردد که اولین جوش در آن قسمت اتفاق افتاده است.

کودک شما ممکن است با بالا رفتن درجه حرارت بدن خود یا تب بالا روبرو گردد.

گره های لنفاوی اطراف جوش های ایجاد شده متورم می-شوند.1

چطور از شر آکنه نوزادی خلاص شویم؟

پوست نوزادان بسیار حساس است، بنابراین هر روشی که برای درمان آکنه در نظر می گیرید، باید کاملا با ملایمت و نرمی باشد. در واقع روش هایی که شما برای پوست خود یعنی در بزرگسالی استفاده می کنید، برای پوست نوزاد مناسب نیست. برای درمان آکنهٔ نوزادی این نکات را در نظر داشته باشید:
چیزی روی پوست نمالید
از دست زدن به جوش ها یا کندن آنها خودداری کنید. این کار ممکن است باعث آسیب رساندن به پوست نوزاد گردد و حتی راه ورود باکتری ها و افزایش احتمال عفونت را تسهیل کند.
با دقت شست وشو دهید و آب رسانی کنید
اگر نوزاد شما دچار آکنهٔ نوزادی شده است، پوست او را مرتب بشویید و از انواع رطوبت رسان بهره ببرید. پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر عفونت است. از مواد شوینده بسیار ملایم و بدون رایحه بهره ببرید. لوسیون ها و مرطوب کننده های ملایمِ مخصوص پوست نوزادان را تهیه و مرتب از آنها بهره ببرید.
از دستگاه بخور بهره ببرید
خشکی هوا می تواند باعث وخیم تر شدن شرایط آکنه گردد. استفاده از دستگاه بخور باعث می گردد که محیط مرطوبی برای نوزاد خود فراهم کنید که رطوبت پوست نوزاد را حفظ می نماید.
به متخصص اطفال مراجعه کنید
پزشک متخصص توصیه های مفیدی با توجه به شرایط نوزادتان ارائه می نماید. بعلاوه ممکن است داروهای خاصی که دوز مناسب نوزادان دارد، تجویز کند. اگر آکنه نوزادی وخیم باشد و درمان نگردد، ممکن است احتمال ایجاد اسکار بر پوست را افزایش دهد.4

درمان آکنه نوزادی به روش های طبیعی

اگر قصد دارید که حتما از درمان های طبیعی برای درمان پوست نوزاد بهره ببرید، حتما با یک پزشک اطفال در میان بگذارید. پزشک، کودک شما را معاینه می نماید. اگر درمان های خانگی و طبیعی آسیبی به پوست او نزند، به شما اجازه خواهد داد که درمان های طبیعی را پیگیری کنید.

نتایج بیشتر درمان های طبیعی روی نوزادان هنوز به درستی تحقیق و آنالیز نشده است. بنابراین اطلاعات کاملی در خصوص آثار احتمالی آن وجود ندارد؛ به خصوص در خصوص ماسک ها و موادی که روی پوست صورت نوزاد استعمال می کنید. ممکن است با این کار باعث ایجاد التهاب بیشتری در پوست نوزاد شوید.

بعضی از درمان های طبیعی آکنه نوزادی که باید قبل از استفاده از آنها با پزشک مشورت کنید، عبارت اند از:

روغن نارگیل
روغن نارگیل یکی از مواد طبیعی است که در سراسر جهان به عنوان درمانی برای درمان جوش صورت نوزاد استفاده می گردد. این روغن، خاصیت فوق العاده ای در مرطوب کنندگی دارد و می تواند نقش مؤثری در آب رسانی به پوست داشته باشد. برای استفاده از این روغن، چند قطره از آن را رو پنبه بریزید و به آرامی روی صورت نوزاد بمالید.
شیر مادر
به نظر می رسد که توصیه به استفاده از شیر مادر به عنوان درمانی برای جوش صورت نوزاد، از آن دسته توصیه های قدیمی و غیرعلمی است. ولی این طور نیست.

شیر مادر حاوی لوریک اسید است که ویژگی های ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد. کافی است چند قطره از شیر مادر را روی پوست نوزاد بریزید و اجازه دهید که در مجاورت هوا خشک گردد.

تغییر رژیم غذایی
اگر به نوزاد خود شیر مادر می دهید، بهتر است که در خصوص رژیم غذایی خود با پزشک اطفال مشورت کنید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از خوردن بعضی غذاها اجتناب کنید.

با وجود اینکه این غذاها تأثیر مستقیم روی ایجاد جوش صورت نوزادان ندارد، ولی می تواند در بهبود شرایط کلی سلامت پوست نوزاد، تأثیرگذار باشد؛ به خصوص اگر نوزادتان با مسائلی مثل اگزما روبرو است.4

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به خاطر بسپارید که در حالت عادی، فرایند درمان جوش به مداخلات پزشکی احتیاج ندارد، اما زمانی که شما با بعضی علائم در بدن فرزند خود روبرو شدید، باید برای تسریع فرایند درمان او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. مهم ترین این موارد عبارتند از:

بالا رفتن بیش از حد تب نوزاد

متورم شدن غدد لنفاوی نوزاد

ایجاد رشته های سرخ در اطراف جوش ها

درد شدید نوزاد

اگر جوش های ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزاد کنده گردد

توسعه بیش از حد جوش ها

اگر کودک شما مبتلا به دیابت یا هر گونه مشکل مربوط به سیستم ایمنی بدن باشد.1

پینوشتها

1.www.mamanam.com

2.www.lafarrerr.com

3.www.drsheykholeslami.com

4.www.chetor.com

منبع: راسخون

به "هرآنچه که باید راجع به آکنه نوزادی بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به آکنه نوزادی بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید