نحوه صحیح یخ زدایی مرغ به چند روش ساده

به گزارش وبلاگ بایجانی، یخ زدایی گوشت مرغ شامل افزایش درجه حرارت مرغ منجمد تا زمانی ست که دیگر در حالت منجمد نباشد. مطمئن ترین روش برای انجام این کار استفاده از یخچال است که مرغ را در دمای مناسب و خنک نگه می دارد و در عین حال انجماد مرغ را به آرامی از بین می برد. روش های دیگری نیز برای یخ زدایی مرغ وجود دارد که زمان کمتری به طول می انجامد، مانند استفاده از آب سرد یا مایکروویو. در این مقاله از وبلاگ خبرنگاران ، نحوه یخ زدایی مرغ را شرح داده و سه روش برای انجام این کار در خانه را بیان خواهیم کرد.

نحوه صحیح یخ زدایی مرغ به چند روش ساده

روش صحیح یخ زدایی مرغ

سالم ترین راه برای یخ زدایی مرغ قرار دادن آن در یخچال است. این روش بی خطر است، زیرا یخچال و فریزر مرغ را در حین انجماد خنک نگه می دارد و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می نماید. برای استفاده از این روش موارد زیر را انجام دهید:

  1. حداقل 24 ساعت قبل مرغ را از فریزر خارج کنید.
  2. آن را در کیسه زیپ دار یا ظرف پلاستیکی درب دار قرار دهید.
  3. آن را در یخچال و در قفسه های پایین یخچال قرار دهید و بگذارید همان جا بماند تا کاملا یخ زدایی گردد.
  4. ظرف 1-2 روز بپزید.
  • این روش از قبل احتیاج به برنامه ریزی دارد، زیرا فرد باید حداقل 1 روز قبل از برنامه ریزی برای استفاده از مرغ، فرآیند یخ زدایی را شروع کند.
  • زمان لازم برای یخ زدایی بستگی به میزان قطعات مرغ دارد. سینه مرغ، بخش های استخوان دار و مرغ کامل می توانند 1-2 روز طول بکشد تا در یخچال آب شوند.

چگونه مرغ را سریع یخ زدایی کنیم؟

  1. برای یخ زدایی سریع تر مرغ، می توانید با انجام این مراحل از وان آب سرد بهره ببرید:
  2. اطمینان حاصل کنید که مرغ در یک ظرف ضد هوا قرار گرفته است یا آن را در کیسه زیپ دار ضد نشت قرار دهید.
  3. آن را در یک کاسه یا لگن به میزان کافی عمیق قرار دهید.
  4. مرغ را با آب سرد بپوشانید.
  5. هر 30 دقیقه آب را عوض کنید تا سرد بماند.
  6. پس از ذوب شدن مرغ، آن را فورا بپزید.

برای ذوب کردن یخ مرغ منجمد هرگز از آب گرم یا داغ استفاده نکنید. اگر آب شیر گرم است، سینک یا یک لگن را از آب شیر پر نموده و برای کاهش دمای آن از تکه های یخ بهره ببرید. در این روش برای یخ زدایی مرغ کامل 2-3 ساعت طول خواهد کشید، در حالی که برای یخ زدایی یک بسته سینه مرغ 450 گرمی می تواند 1 ساعت یا کمتر زمان احتیاج باشد. اگر چندین قطعه مرغ در یک کیسه با هم منجمد شده باشند، امکان دارد زمان لازم برای ذوب و جدا شدن تکه ها از هم افزایش پیدا کند. برای جلوگیری از بالا رفتن مدت زمان یخ زدایی، تکه های چسبیده به هم را از قسمت خارجی کیسه شکسته و از هم جدا کنید.

نحوه یخ زدایی مرغ در مایکروویو

بسیاری از انواع مایکروویو دارای تنظیمات برفک زدایی هستند که به افراد امکان می دهد گوشت را حتی با سرعت بیشتری یخ زدایی نمایند. افراد می توانند برای اطلاع از نحوه استفاده از تنظیمات یخ زدایی برای مرغ، به کتابچه راهنما مایکروویو مراجعه نمایند. هنگام استفاده از مایکروویو برای یخ زدایی مرغ، مهم است که این موارد رعایت شوند:

  • فقط همان میزان از مرغی را که می خواهید مصرف کنید، یخ زدایی کنید.
  • مرغ را در یک ظرف مخصوص مایکروویو قرار دهید.
  • مرغ را بلافاصله پس از یخ زدایی بپزید.
  • پس از آن مایکروویو را کاملا تمیز کنید.

آیا می توان مرغ را در دمای اتاق یخ زدایی کرد؟

مردم هرگز نباید مرغ را در دمای اتاق، پیشخوان آشپزخانه یا مکان هایی از این قبیل یخ زدایی نمایند. دمای اتاق در حدود 68 درجه فارنهایت (20 درجه سانتی گراد) است، که در منطقه خطر برای ذخیره سازی گوشت طیور دسته بندی می گردد. این به محدوده دمایی اشاره دارد که در آن رشد تعداد زیادی باکتری امکان پذیر خواهد بود که بین 40-140 درجه فارنهایت (4.4-60 درجه سانتی گراد) است. بنابراین، انجام این کار خطر رشد باکتری و بیماری های ناشی از غذا را افزایش می دهد.

آیا می توان مرغ منجمد را پخت؟

در بسیاری از موارد، امکان طبخ مرغ یخ زده وجود دارد. انجام این کار در بیشتر موارد تا زمانی که فرد زمان پخت را 50٪ افزایش دهد و اطمینان حاصل کند که مرغ به دمای داخلی امن 165 درجه فارنهایت (74 درجه سانتی گراد) رسیده است، انجام می گردد. با این حال، چند استثنا در این قانون وجود دارد. به عنوان مثال، افراد نباید مرغ منجمد را در آرام پز یا در مایکروویو بپزند. این روش ها باعث می شوند که مرغ برای مدت طولانی در دمای ناامن باقی بماند. برای پخت مرغ با استفاده از این روش ها بهتر است ابتدا آن را کاملا یخ زدایی کنید. برای پخت کامل مرغ یخ زده، باید موارد زیر رعایت شوند:

  1. قبل از دست زدن به مرغ خام، دست ها را با آب و صابون بشویید.
  2. مرغ را نشویید. این کار به طور بالقوه برای مرغ منجمد و غیر منجمد مضر و اشتباه است.
  3. از تخته خرد کن و ظروف جداگانه بهره ببرید و از برخورد گوشت مرغ با مواد غذایی پخته شده جلوگیری کنید.
  4. از روشی برای پخت بهره ببرید که مرغ را سریع گرم می نماید، مانند اجاق گاز یا فر. مدت زمان پخت را طولانی تر کنید.
  5. پس از اتمام پخت، دمای داخلی مرغ را با استفاده از دماسنج گوشت آنالیز کنید. وقتی دمای آن 165 درجه فارنهایت (74 درجه سانتی گراد) یا بالاتر بود، مرغ را از روی حرارت بردارید.
  6. دماسنج را با آب گرم و صابون بشویید.
  7. با استفاده از دستمال مرطوب ضد باکتری یا آب و صابون، سطوحی را که ممکن است با مرغ یا مایعات مرغ در تماس بوده باشند، پاک کنید.

آیا می گردد مرغ یخ زدایی شده را دوباره منجمد کرد؟

  • افراد می توانند مرغی را که در یخچال یخ زدایی نموده اند ظرف مدت 1-2 روز پس از یخ زدایی کامل، دوباره منجمد نمایند. این روش برای مرغ خام یا پخته شده استفاده می گردد.
  • اما اگر شخصی مرغ را در حمام آب سرد یا مایکروویو یخ زدایی کرد، باید بلافاصله پس از یخ زدایی آن را بپزد. فقط وقتی این کار را انجام دهند می توانند با خیال راحت آن را دوباره منجمد نمایند.
  • اگر شخصی مرغ را در مایکروویو یا در حمام آب، یخ زدایی کند اما بلافاصله آن را نپزد، خوردن آن ممکن است خطرناک باشد. در این حالت نباید مرغ را مجددا منجمد کنید.
  • انجماد مجدد می تواند کیفیت مرغ را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، مرغ در حالی که یخ زده است، از رشد باکتری ها در امان است.

چرا تکنیک های یخ زدایی مهم هستند؟

روش های مناسب ذوب کردن مرغ منجمد برای دور نگه داشتن مرغ از منطقه خطر 40-140 درجه فارنهایت (4.4-60 درجه سانتی گراد) مهم است. اگر مرغ بیش از حد در این محدوده دمایی بماند، خطر ابتلای افراد به بیماری های ناشی از مسمومیت غذایی افزایش می یابد. بیماری های منتقله به وسیله مسمومیت غذایی به علت باکتری ها، ویروس ها و سموم است. بعضی از باکتری های مرتبط با مرغ شامل این موارد هستند:

  • اشریشیا کلی (E. coli)
  • سالمونلا
  • استافیلوکوکوس اورئوس
  • لیستریا مونوسیتوژنز
  • کمپیلوباکتر ژژونی

در حالی که پخت کامل مرغ می تواند این نوع باکتری ها را نابود کند، اما نمی تواند سموم را از بین ببرد. این سموم در غذا باقی می مانند، حتی اگر شخص آن را در دمای مناسب طبخ کند. یک نمونه از این موارد اشریشیا کلی است که سمی فراوری می نماید که می تواند کشنده باشد.

به همین علت افراد باید علاوه بر پختن مرغ به روش ایمن، باید یخ زدایی مرغ را نیز به روش های صحیح انجام دهند. به همین ترتیب، از روی ظاهر یا بوی گوشت نمی توان تشخیص داد که آیا گوشت فاسد شده یا خیر. به این علت که عوامل بیماری زایی که باعث بیماری های ناشی از مسمومیت غذایی می شوند، لزوما باعث خراب شدن غذا نمی شوند. بنابراین راهی برای تشخیص وجود این ارگانیسم ها به وسیله مشاهده و بو کردن گوشت وجود ندارد.

مسمومیت غذایی هر ساله از هر 6 نفر 1 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. در حالی که بسیاری از افراد در طی چند روز بهبود می یابند، اما بعضی از اشکال مسمومیت غذایی می تواند جدی تر باشند. افرادی که بیشتر در معرض موارد جدی مسمومیت غذایی قرار دارند، شامل این گروه ها هستند:

  • بزرگسالان بالای 65 سال
  • بچه ها زیر 5 سال
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف
  • افراد باردار

سندرم روده تحریک پذیر پس از عفونت

بیماری های منتقله از غذا نیز می توانند منجر به عوارضی شوند. به عنوان مثال، بعضی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) پس از ابتلا به عفونت روده ای حاد از غذا یا آب آلوده، علائمی پیدا می نمایند. متخصصان از این مورد به عنوان سندرم روده تحریک پذیر پس از عفونت یاد می نمایند. اگر فردی در خصوص سالم بودن مرغ شک دارد، بهتر است محتاط باشد و از مصرف آن خودداری کند.

نتیجه گیری

یخ زدایی مرغ در دمای یخچال ایمن ترین روش است. افرادی که وقت کمتری در اختیار دارند می توانند از وان یا حمام آب سرد یا برنامه برفک زدایی مایکروویو خود استفاده نمایند. هنگام یخ زدایی مرغ با استفاده از یکی از روش های سریع، مهم است که فورا آن را بپزید. رعایت نکات ایمنی غذایی می تواند به افراد در حفظ سلامتی و جلوگیری از مسمومیت غذایی یاری کند.

منبع: اسنپ مارکت

به "نحوه صحیح یخ زدایی مرغ به چند روش ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه صحیح یخ زدایی مرغ به چند روش ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید