فواید و خواص کشک

به گزارش وبلاگ بایجانی، کشک یک نوع فرآورده لبنی ست که بیشتر کشورهای دنیا با این ماده غذایی ترش مزه آشنا هستند. فرآیند تخمیر و تولید کشک با اضافه کردن باکتری به شیر صورت می گیرد. خواص کشک و تاثیرات آن بر سلامتی، آن را به یک محصول لبنی مهم تبدیل کرده است. علاوه بر تقویت طعم غذاهای مختلف، این ماده مغذی می تواند عملکرد سیستم گوارش و هضم غذا را بهبود بخشد و به تقویت استخوان و دندان ها کمک کند.

فواید و خواص کشک

درحالی که خوردن این محصول می تواند مواد مغذی مورد نیاز برای داشتن موهای سالم را تامین کند، بعضی از افراد آن را مستقیما روی پوست سر خود قرار می دهند. این کار برای درمان مستقیم مسائل پوست سر مانند شوره موثر است و همچنین به نرم شدن و تقویت کوتیکول مو کمک می کند. در این مقاله از بلاگ وبلاگ بایجانی قصد داریم با خواص فوق العاده کشک برای بدن بیشتر آشنا شویم و تاثیرات آن بر سلامت کلی بدن را بررسی کنیم.

خواص باورنکردنی کشک

کشک از فرآورده های فرعی شیر است که از خشک کردن و تغلیظ ماست یا دوغ تهیه می شود. باکتری های تولیدکننده این محصول عالی، طعم متفاوت و ترشی به آن می دهند. این فرآیند به ماندگاری طولانی تر مواد مغذی موجود در شیر کمک می کند. این خوراکی خوش مزه برای تهیه بسکمک از غذاها استفاده می شود و پروتئین بیشتری نسبت به شیر دارد. علاوه بر این، نمی توان خواص آن را نادیده گرفت؛ بنابراین در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

· کمک به هضم غذا

افرادی که از سوء هاضمه رنج می برند با مصرف منظم این ماده مغذی می توانند این مشکل را برطرف کنند. از جمله فواید کشک، تعادل اسید معده است که در درمان بیماری های معده تاثیر فراوانی خواهد داشت. خواص این محصول در مدیریت سطح pH، آن را به یک درمان مناسب برای سوء هاضمه تبدیل می کند.

· تاثیر در کاهش وزن

افرادی که سعی در کاهش وزن دارند باید این ماده مغذی را در رژیم غذایی خود جدی بگیرند. با توجه به میزان زیاد کلسیم موجود در کشک خشک، می توان از آن برای مبارزه با چاقی استفاده کرد. کلسیم، تولید کورتیزول (هورمون استرس) را محدود می کند، همین امر سبب جلوگیری از افزایش وزن می شود. بنابراین، برای جلوگیری از ترشح هورمون کورتیزول، فرد باید مرتبا میزان مشخصی از این ماده مغذی را بخورد. مصرف حدود 500 گرم در روز، برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن کافی ست.

حتما بخوانید: لیست تمام خواص آب برنج

· تقویت و استحکام استخوان ها

این محصول منبع عالی کلسیم و فسفر است و هر دو این عناصر، استخوا ن ها را تقویت می کنند. ازاین رو، خواص آن برای تامین نیاز بدن به کلسیم جهت تقویت استخوان ها و دندان ها، گزینه بسیار ایده آلی ست. مصرف منظم این ماده مغذی باعث می شود استخوان ها قوی تر شوند و این امر از مسائلی مانند آرتروز و پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد.

· سلامت قلب

کشک خشک به پیش گیری و کاهش مسائل قلبی کمک می کند. اضافه کردن روزانه این ماده به رژیم غذایی در کاهش سطح کلسترول موثر است و عملکرد قلب را بهبود می بخشد. کم بودن سطح کلسترول بد در بدن به پاک نگه داشتن شریان ها کمک و بهبود جریان خون را امکان پذیر می کند. ازاین رو، با توجه به این خواص، مصرف آن خطرات بیماری های مرتبط با قلب را تا حد زیادی کاهش میدهد.

· تقویت سیستم ایمنی

مواد غذایی متعددی وجود دارند که به حفظ سلامت بدن کمک می کنند. از جمله این مواد غذایی کشک است. یکی از فواید این ماده مغذی این است که از میکروارگانیسم های زنده برخوردار است. میکروارگانیسم ها برای سلامت بدن انسان لازم و ضروری هستند و در نتیجه با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، تاثیر عوامل بیماری زا بر سلامت بدن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

· پوست سالم و درخشان

از جمله محبوب ترین دلایل مصرف این ماده مغذی، در مراقبت از زیبایی و درخشندگی پوست نهفته است. مواد معدنی موجود در آن این امکان را برای پوست فراهم می کند که شفافیت و سلامت خود را حفظ کند. مواد مغذی موجود در این ماده مغذی مانند ویتامین E، روی و سایر مواد مغذی موجود در آن برای پوست مفید هستند. به همین دلیل این محصول به عنوان یک روش درمانی خانگی برای مراقبت از پوست استفاده می شود و جایگزین مناسبی برای محصولات آرایشی و شیمیایی به شمار می رود. علاوه بر این، قرار دادن کشک روی پوست صورت باعث صاف شدن پوست و درخشندگی و نرمی آن می شود.

حتما بخوانید: 12 مورد از خواص رازیانه که باید بدانید

· بهبود سلامت مو و تقویت بافت آن

افرادی که دچار خشکی مو، شوره سر، موخوره و سایر مسائل مربوط به سلامت مو هستند، می توانند از خواص کشک برای درمان خود استفاده کنند. اسیدلاکتیک موجود در خواص کشک خشک، مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز پوست سر را فراهم می کند که در نهایت، به کاهش شوره سر منجر خواهد شد. این ماده غذایی به افزایش نرمی پوست سر و موها کمک می کند و همچنین قراردادن مخلوط این ماده عالی و حنا روی پوست سر می تواند نتایج مثبتی را در بهبود و تقویت تارهای مو ارائه دهد.

· حفظ سلامت واژن

خواص کشک خشک در مدیریت سطح pH به سلامت واژن کمک می کند؛ بنابراین، مصرف منظم کشک را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید تا از عفونت های قارچی جلوگیری کنید. کیفیت خواص کشک در حفظ سلامت واژن، موجب شده است تا مصرف منظم آن از اهمیت بالایی برخوردار شود.

· تضمین سلامت مغز

طبق تحقیقات، خواص کشک خشک در ایجاد آرامش و تعادل عملکرد مغز موثر است. این ماده غذایی، میزان استرس را کاهش می دهد و به مبارزه با اضطراب کمک می کند. تمامی این خواص، آن را به یک داروی قابل اعتماد برای سلامت مغز تبدیل کرده است.

· افزایش اشتها

طعم ترش و خوش آیند این محصول ایده آل، به عنوان محرک جوانه های چشایی عمل می کند و در نتیجه، اشتهای افراد بهبود پیدا خواهد کرد. به همین دلیل، افرادی که دچار کمبود وزن و بی اشتهایی هستند، بهتر است مصرف روزانه این محصول را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

· جلوگیری از بروز عفونت ها

انواع بیماری های دهانی به وسیله باکتری ها ایجاد می شوند. با این حال، باکتری های مفید موجود در فرمولاسیون این ماده عالی، اجازه نمی دهند که باکتری های بیماری زا در دهان تجمع پیدا کنند و این چنین از بروز هرگونه بیماری عفونی جلوگیری خواهد شد.

· جایگزین مناسب شیر

عدم تحمل لاکتوز، بعضی افراد را از دریافت فواید شیر محروم می کند. اما خاصیت کشک در هضم آسان پروتئین و سایر مواد مغذی موثر است؛ بنابراین مصرف آن، همان فواید موجود شیر را برای افراد فراهم می کند.

عوارض جانبی و حساسیت ها

اگرچه خواص کشک خشک به کاهش وزن کمک می کند، اما مصرف روزانه آن می تواند منجر به چاقی شود. بنابراین، افراد باید نسبت به میزان مصرف آن دقت داشته باشند. این محصول می تواند برای بعضی از افراد سنگین و حجیم باشد و این موضوع ممکن است باعث یبوست در این افراد شود.

این مشکل فقط در اثر مصرف بیش ازحد کشک رخ می دهد. کشک باعث استحکام استخوان ها و دندان ها می شود، اما افراد مبتلا به آرتریت (التهاب مفصل) باید از خوردن این محصول حیرت انگیز خودداری کنند؛ چراکه خواص کشک درد مفاصل را افزایش می دهند.نتیجه گیری

خلاصه ای از خواص کشک و مصرف آن

خواص باورنکردنی کشک آن را به یک ماده غذایی استثنایی تبدیل کرده است. این خواص به طور بالقوه می تواند به حفظ سلامت پوست کمک و موهای شما را مرطوب و تقویت کند. علاوه بر این، کمک به استحکام استخوان ها، جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی، بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از سوء هاضمه از دیگر خواص کشک به شمار می رود.

بنابراین، با توجه به فواید این ماده غذایی، نباید از مصرف آن غافل شوید و بهتر است به صورت منظم، میزان مشخصی از آن را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

منبع: اسنپ مارکت

به "فواید و خواص کشک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و خواص کشک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید