عوارض خروج از کشور در سال 1401 تغییر نمی کند

به گزارش وبلاگ بایجانی، عایدی پیش بینی شده دولت از عوارض خروج از کشور در بودجه سال 1401 افزایشی چشم گیر داشته است و این موضوع نشان دهنده افزایش این مبلغ برای هر فرد در سال آینده است.

عوارض خروج از کشور در سال 1401 تغییر نمی کند

مفاد لایحه بودجه سال 1401 حاکی از این است که دولت برای سال آینده عایدیی به مقدار 1500 میلیارد تومان را از محل دریافت عوارض خروج از کشور پیش بینی نموده است. این در حالی است که این مبلغ در بودجه سال 1400 تنها حدود 110 میلیارد تومان بوده است.

گرچه جزئیات این عایدی در بودجه سال آینده معین نیست، بعضی رسانه ها با یک حساب سرانگشتی اعلام نموده بودند که عوارض خروج از کشور در سال آینده برای هر فرد از 400,000 تومان بود، به رقم 5,200,000 تومان افزایش خواهد یافت.

به نظر می رسد که کاهش محدودیت های کرونایی و افزایش احتمالی سفرهای خارجی سبب شده است که دولت به فکر عایدیزایی از این امر باشد. گرچه بنا بر نظر عده ای از کارشناسان، علت افزایش عایدی دولت از این محل، به علت افزایش عایدیهای مالیاتی دولت در لایحه بودجه سال آینده است. این موضوع در حالی است که سال گذشته، همین افزایش 136,000 تومانی عوارض خروج نیز انتقادهای بسیاری را در بر داشت.

محمد خدابخشی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه، گفت جزئیات لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با حضور پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه مورد آنالیز قرار گرفته است. وی در رابطه با حواشی روزهای گذشته در رابطه با افزایش نجومی مبلغ عوارض خروج از کشور گفت:

طبق توضیحات آقای پورمحمدی عوارض خروج در سال 1401 تغییری نمی کند؛ علت اینکه در لایحه دولت مقدار عایدی دولت از محل عوارض خروج از کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته این بوده که دولت پیش بینی نموده که مقدار سفرها نسبت به شرایط کرونایی زیادتر شده و عایدی بیشتری از عوارض به دست می آید و این ارتباطی به تغییر در مقدار عوارض خروج از کشور ندارد.

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به انتشار اخباری درباره افزایش پنج برابری عوارض خروج از کشور که در لایحه بودجه دولت آمده است، اظهار کرد:

مقدار عایدی دولت از محل عوارض خروج از کشور نسبت به سال های قبل از شیوع کرونا تفاوت چندانی ننموده است.

طبق گفته این عضو کمیسیون مالی مجلس، دولت سابق در بودجه سال های 98 و 99 مقدار عایدی حاصل از عوارض خروج از کشور را به ترتیب 1400 میلیارد تومان و 1610 میلیارد تومان پیش بینی نموده بود. این مبلغ در بودجه سال 1400 به 110 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که علت آن شیوع کرونا و کاهش مسافرت های خارجی بود.

توانگر در ادامه سخنانش توضیح داد:

دولت سیزدهم در بودجه 1401، مقدار عوارض خروج از کشور را 1500 میلیارد تومان در نظر گرفته است، این یعنی 110 میلیارد تومان کمتر از عوارض سال 99 و 100 میلیارد تومان بیشتر از عوارض سال 98. بر این اساس می توان گفت که عوارض سال 1401 در محدوده سال های قبل از شیوع کرونا معین شده است.

به همین دلیل، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، با حضور در نشستی خبری با اشاره به طرح پیشنهاداتی برای افزایش عوارض خروج از کشور، از عدم تصمیم گیری قطعی در این خصوص اطلاع داد و اضافه نمود:

هنوز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است و پیشنهاداتی مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور به صورت درصدی از بلیط مطرح شد که هنوز وارد دولت نشده است؛ اما این ارقام مطرح شده صحت ندارد و هنوز تصمیمی دراین باره نگرفتیم.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا / خبرگزاری ایسنا / تجارت نیوز / اقتصادنیوز / اقتصادآنلاین

به "عوارض خروج از کشور در سال 1401 تغییر نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض خروج از کشور در سال 1401 تغییر نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید