ظلمت آشکار و مواجهه با افسردگی ، این سگ سیاه شما را به خودکشی نزدیک می کند

به گزارش وبلاگ بایجانی، کتاب ظلمت آشکار خاطراه ای است از مواجهه ویلیام استایرن، یک نویسنده پیروز با سگ سیاه افسردگی.

ظلمت آشکار و مواجهه با افسردگی ، این سگ سیاه شما را به خودکشی نزدیک می کند

وبلاگ بایجانی-روناک حسینی: وقتی آن اندوه فلج کننده و بی رمقی غریب، سایه سیاهش را روی سر آدمی می کشد، چطور باید خود را نجات داد؟ شاید عجیب ترین چیز درباره افسردگی آن باشد که وقتی آدمیزاد به آن مبتلا می شود، حتی برای نجات هم توانی در وجود خود نمی یابد. عده بسیاری در طول زندگی خود گرفتار افسردگی می شوند. این سگ سیاه، کاری به میزان موفقیت آدمی و یا اندازه خوشبختی و بداقبالیش ندارد؛ به سراغ همه می آید.

ویلیام استایرن، نویسنده کتاب ظلمت آشکار در 72 صفحه، خاطرات افسردگیش را تعریف کرده است. از رنجی که می برده گفته و مسیری که برای درمان پیموده است. استایرن، در شصت و چند سالگی، درست زمانی که برای دریافت یک جایزه ادبی راهی سفر بود، متوجه بیماریش می شود.

استایرن، نویسنده امریکایی متولد 1925 و درگذشته در 2006، اولین رمان خود را با نام در تاریکی بخواب، در سال 1951 پس از پایان دوره خدمتش در نیروی دریایی امریکا منتشر کرد. این کتاب او مورد توجه جامعه روشنفکری قرار گرفت و آلبر کامو آن را اثری شایسته تقدیر دانست. او با انتشار رمان اعترافات نات ترنر، برنده پولیتزر شد و رمان انتخاب سوفی، شهرت او را دوچندان کرد. ابتلا به بیماری افسردگی آن هم برای چنین نویسنده موفقی، برای آنان که افسردگی را نمی شناسند، امری غریب است. اغلب مردم گمان می کنند که افسردگی مختص زمانی است که شکست می خوریم، یا گرفتار دست و پنجه نرم کردن با مصائب زندگی هستیم. اما حقیقت این است که افسردگی خود یک مصیبت است که هر زمانی احتمال ابتلا به آن وجود دارد و نه تنها ناشی از ضعف شخصیت فرد مبتلا و شکست او در زندگی نیست، بلکه دقیقا یک بیماری است که حتی می تواند به خودکشی منجر شود.

  • آشنایی با نشانه های هشداردهنده خودکشی

در کتاب ظلمت آشکار با نام اصلی Darkness visible: A Memoir of Madness نویسنده احوالات خود را هنگام مواجهه با افسردگی توضیح داده است. به گفته نویسنده، این کتاب بر اساس یک سخنرانی شکل گرفته که در سال 1989 در کنفرانس اختلالات عاطفی دانشگاه جان هاپکینز ارائه داده است. نویسنده در جایی از کتاب می گوید: من به عنوان کسی که به شدت از این بیماری رنج برده و حالا برگشته تا داستانش را تعریف کند، می کوشم تا نامی مناسب برای آن انتخاب کنم. توفان مغزی مثلا، متاسفانه چیزی را نشان نمی دهد؛ کمی خنده دار است...وقتی می گوییم آشفتگی روانی فرد به توفانی تبدیل شده-یک توفان تمام عیار و زوزه کشنده در مغز که در واقع افسردگی کلینیکی بیش از هر چیز دیگری به آن شبیه است-حتی یک آدم عادی بی اطلاع هم احتمالا نسبت به آن همدلی نشان می دهد... ولی هنوز انگار مقدر است واژه Depression را تحمل کنیم تا زمانی که واژه بهتر و نیرومندتری آفریده شود.

استایرن در طول روایت خود از بیماری، به درماندگی خود هنگام مواجهه با بیماری پرداخته و ترسی که از درمان و بستری در بیمارستان داشته است. او درباره افکار خودکشی گفته است که برای یک فرد مبتلا به افسردگی معمول است. نویسنده ظلمت آشکار، خاطره ای از خودکشی یکی از دوستانش تعریف می کند و می گوید اغلب حدس ها درباره اینکه چرا یک فرد خود را کشته است، گمانه هایی غریب و کژاندیشی است. او توضیح می دهد که رنج افسردگی شدید برای کسانی که به آن مبتلا نیستند کاملا تصورناپذیر است و در بسیاری موارد انسان را می کشد چون اندوه و عذاب آن را نمی توان تحمل کرد.

نویسنده معتقد است با وجود احتمال خودکشی، بیشتر گرفتاران افسردگی ها، حتی جانفرساترینشان، نجات می یابند. او می گوید این بیماری غیر از خاطرات هراس انگیزی که بر جا می گذارد، زخم ماندگاری وارد نمی کند. استایرن، افسردگی را قابل بازگشت و عذابی سیزیفی می داند. استایرن معتقد است که سخت می توان فرد مبتلا را به درمان تشویق کرد، اما اگر تشویق مداوم و سرسختانه باشد و به همان نسبت حمایتی با شور و شوق انجام گیرد، فرد نجات پیدا می کند.

  • ماجرای دزدی از پادگان به روایت توبیاس وولف | کشور من واقعا بی شعور بود

خواندن کتاب ظلمت آشکار، می تواند ما را اندکی به تجربه افسردگی نزدیک کند. اگر افسردگی را تجربه کرده باشیم، خواندنش تسکین دهنده است و امیدبخش. اگر تا به حال به این بیماری مبتلا نشده باشیم، اندکی با حال و هوای مبتلایان به این بیماری آشنا می شویم و شاید بتوانیم دوستی را نجات دهیم، یا اگر سگ سیاه افسردگی را جایی در نزدیکی خودمان دیدیم، زودتر برای درمان قدم برداریم و درک بهتری از خودمان داشته باشیم.

کتاب ظلمت آشکار: خاطرات افسردگی را افشین رضاپور ترجمه و نشر ماهی آن را منتشر کرده است. این کتاب در زمره کتاب های پرفروش امریکا است و در ایران هم در چند سال اخیر 4 بار تجدید چاپ شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "ظلمت آشکار و مواجهه با افسردگی ، این سگ سیاه شما را به خودکشی نزدیک می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظلمت آشکار و مواجهه با افسردگی ، این سگ سیاه شما را به خودکشی نزدیک می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید