طرز تهیه 7 شربت سنتی ایرانی محبوب برای برطرف عطش تابستانی

به گزارش وبلاگ بایجانی، بچه که بودیم، هر وقت خانه مادربزرگ می رفتیم، با شربت های تگری و خوشمزه اش از ما پذیرایی می کرد. بعد از اینکه کلی بازی می کردیم و عرق می ریختیم، شربت خنکی که مادربزرگ برایمان درست نموده بود، حسابی حالمان را جا می آورد. امروز در خبرنگاران مگ قصد داریم طرز تهیه 7 شربت ایرانی لذیذ را آموزش دهیم تا به این وسیله خاطرات خوش گذشته را برایتان تداعی کنیم.

طرز تهیه 7 شربت سنتی ایرانی محبوب برای برطرف عطش تابستانی

شربت هایی که امروز طرز تهیه ی آن ها را یاد می گیرید نه تنها مزه بی نظیری دارند، بلکه بسیار مقوی هستند و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند. حتی اگر طرز تهیه این شربت ها را بلدید، باز هم این مقاله برایتان مفید است، چون قرار است چند ترفند برای خوشمزه تر شدن این شربت ها را در اختیارتان قرار دهیم. به جای شربت های آماده و نیمه آماده که این روزها به وفور در بازار یافت می شوند، آستین هایتان را بالا بزنید و با درست کردن این شربت های ایرانی فوق العاده و خوردن آن ها در کنار خانواده، کمی خاطره بازی هم بکنید . دقت کنید که مواد اولیه را می توانید با توجه به تعداد نفرات کم یا زیاد کنید. تا سرانجام مقاله با وبلاگ بایجانی مگ همراه باشید.

1. شربت خاکشیر زعفرانی

اولین شربت ایرانی که می خواهیم به شما آموزش دهیم، شربت خاکشیر زعفرانی است که حتی فکر کردن به آن باعث می گردد آب دهان مان راه بیفتد. شربت خاکشیر از آن دسته از شربت های سنتی ایرانی است که بدون شک همه ایرانیان دست کم یک بار در زندگیشان آن را نوشیده اند. نکته مهم در درست کردن شربت خاکشیر، شستن اصولی خاکشیر است که در ادامه آموزش می دهیم .

مواد لازم

  • خاکشیر: چهار قاشق غذاخوری
  • آب ولرم: چهار لیوان
  • شکر: حدود 100 گرم
  • گلاب: سه قاشق غذاخوری
  • زعفران دم نموده: نصف استکان
  • یخ: چند تکه

طرز تهیه

1.

اولین قدم برای تهیه شربت خاکشیر، شستن خاکشیر است. خاکشیر را در یک کاسه عظیم بریزید و کاسه را پر از آب کنید. کاسه را به مدت 30 دقیقه کنار بگذارید. بعد از این مدت می بینید که خاکشیر ته نشین شده و خش و خاشاک آن روی آب آمده است. با احتیاط آب کاسه را خالی نموده و دوباره آن را آب کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا خاکشیر به طور کامل تمیز گردد.

2.

آب ولرم و شکر را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. حواستان باشد که آب به هیچ وجه خنک یا یخ نباشد، وگرنه شکر خوب حل نمی گردد.

3.

خاکشیر را درون پارچ بریزید و مخلوط آب شکر را هم به آن اضافه کنید. شربت را خوب هم بزنید. حالا زعفران دم نموده و گلاب را به آن اضافه کنید.

4.

در این مرحله یخ ها را به شربت اضافه کنید و شربت را درون لیوان ها بریزید. شربت خاکشیر زعفرانی مجذوب نماینده شما آماده است. نوش جان.

2. شربت خیار سکنجبین

دومین شربت ایرانی که می خواهیم آموزش دهیم، شربت خیار سکنجبین است که هواداران زیادی دارد. با خوردن این شربت بدنتان حسابی خنک می گردد. سکنجین خواص زیادی برای بدن دارد که از جمله آن ها می توانیم رفع عطش، کاهش التهاب ناشی از گرما، افزایش اشتها، درمان سردرد و… را نام ببریم. در این روزهای گرم تابستانی حتما این شربت خوشمزه را برای خانواده درست کنید و از نوشیدن آن در کنار یکدیگر لذت ببرید.

مواد لازم

  • خیار عظیم: سه عدد
  • شربت سکنجبین: شش قاشق غذاخوری
  • آب لیموترش تازه: سه قاشق غذاخوری
  • برگ نعناع تازه: چند عدد
  • آب (یا آب گازدار): سه لیوان
  • یخ: چند تکه

طرز تهیه

1.

اولین مرحله برای درست کردن شربت ایرانی خیار سکنجبین این است که خیار ها را خوب بشویید و پوست آن ها را بگیرید. حالا دو و نیم عدد از خیارها را رنده کنید و آن ها را کنار بگذارید. نصف خیار به جامانده را برای تزیین حلقه ای خرد کنید.

2.

یک پارچ بردارید و شربت سکنجبین، آب لیموترش تازه، آب، خیار رنده شده و برگ نعناع را درون آن بریزید و خوب هم بزنید.

3.

حالا یخ را اضافه کنید. اگر دوست دارید شربتتان خیلی خنک باشد، یخ زیادی به آن اضافه کنید.

4.

شربت را درون لیوان های سرو بریزید و آن ها را با حلقه های خیار تزیین کنید. نوش جان.

3. شربت آبلیموی مجلسی

روش های متنوعی برای درست کردن شربت آبلیمو وجود دارد. اگر برخی فوت وفن های ظریف را برای تهیه این شربت بدانید، طعم آن عالی خواهد شد. شر بت آبلیمویی که در ادامه طرز تهیه آن را در اختیارتان قرار داده ایم، حاوی زعفران و گلاب است که باعث دو چندان شدن خوشمزگی آن می گردد.

شربت آبلیمو نسبت به شربت های دیگر به میزان شکر بیشتری احتیاج دارد. برای اینکه شربت آبلیمو شیرین و لذیذ گردد، باید به ازای هر نفر به شربت سه قاشق غذاخوری پر شکر اضافه کنید. دفعه بعد که خواستید شربت آبلیمو را درست کنید، دستور تهیه زیر را دنبال کنید. مواد زیر برای تهیه 3 لیوان شربت آبلیمو کافی خواهد بود.

مواد لازم

  • آب لیموترش تازه: سه قاشق غذاخوری
  • زعفران دم نموده: دو قاشق غذاخوری
  • شکر: 9 قاشق غذاخوری
  • گلاب: نصف قاشق چای خوری
  • آب: سه لیوان
  • یخ: چند تکه

طرز تهیه

1.

برای تهیه شربت آبلیموی زعفرانی، ابتدا شکر را درون یک کاسه بریزید و آب لیموترش تازه را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. حالا آب را درون کاسه بریزید و مواد را خوب هم بزنید تا شکر کامل حل گردد.

2.

یک پارچ بردارید و مخلوط شکر را درون آن بریزید. حالا زعفران و گلاب را اضافه کنید و شربت را برای بار آخر هم بزنید. یخ ها را درون پارچ بریزید و اجازه دهید شربت خنک گردد.

3.

شربت آبلیموی شما حاضر است. شربت را درون لیوان سرو بریزید و نوش جان کنید.

4. شربت بهار نارنج

رسیدیم به شربتی که هم مزه خاص و عالی دارد و هم فواید شگفت انگیز برای سلامتی. طبع عرق بهار نارنج گرم و خشک است و یک گزینه مناسب برای افرادی به تعداد می رود که طبعشان سرد است.

از جمله خواص بهار نارنج می توانیم درمان اختلالات گوارشی، کاهش استرس و اضطراب و بهبود خلق وخو را نام ببریم. با نوشیدن این شربت خوش طعم هم از خواص آن بهره مند می شوید و آرامش پیدا می کنید و هم طعم یک نوشیدنی متفاوت و عالی را می چشید.

مواد لازم

  • عرق بهار نارنج: یک لیوان
  • زعفران دم نموده: دو قاشق غذاخوری
  • شکر: هفت قاشق غذاخوری (یا بیشتر)
  • آب: یک لیتر
  • آب لیموترش تازه: نصف قاشق چای خوری
  • یخ: چند تکه

طرز تهیه

1 .

اولین کاری که باید برای تهیه شربت بهار نارنج انجام دهید این است که یک کاسه بردارید و آب و شکر را با هم مخلوط کنید. سپس مخلوط آب و شکر را درون یک پارچ کنید.

2.

عرق بهار نارنج، زعفران دم نموده و آب لیموترش تازه را به آب شکر داخل پارچ اضافه کنید و خوب هم بزنید. شربت را بچشید. در صورت احتیاج شکر بیشتری به شربت اضافه کنید. حالا چند تکه یخ درون پارچ بریزید. می توانید به جای اضافه کردن یخ، پارچ را دست کم به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید.

5. شربت تخم شربتی زعفرانی

شربت تخم شربتی هم یک شربت ایرانی فوق العاده است که هواداران زیادی دارد. نوشیدن شربت تخم شربتی در روز های گرم تابستان به کاهش فشار خون بالا، بهبود درد معده، کاهش مسائل گوارشی و بهبود سلامت پوست و مو یاری می نماید.

شربت تخم شربتی برترین گزینه برای فرار از گرمای تابستانی است. اگر قصد کاهش وزن دارید، از نوشیدن شربت تخم شربتی غفلت نکنید، چون این نوشیدنی تأثیر چشمگیری روی لاغری دارد. همین امروز تخم شربتی را تهیه کنید و با درست کردن این نوشیدنی آرامش را به خانواده تان هدیه دهید.

مواد لازم

  • آب: چهار لیوان
  • لیموترش: نصف یک عدد
  • شکر: به میزان لازم
  • زعفران دم نموده: یک و نیم قاشق غذاخوری
  • تخم شربتی: چهار قاشق غذاخوری
  • یخ: چند تکه

طرز تهیه

1.

اولین قدم برای تهیه این شربت دلچسب این است که تخم شربتی را درون یک کاسه بریزید. کاسه را آب کنید و آن را به مدت 10 دقیقه کنار بگذارید. حالا تخم شربتی را از صافی رد کنید.

2.

آب و شکر را درون یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا شکر حل گردد. هسته های لیموترش را در بیاورید و آب نصف یک عدد از آن را بگیرید.

3 .

یک پارچ بردارید و تخم شربتی را به همراه آب شکر درون آن بریزید. آب لیموترش تازه و زعفران دم نموده را به پارچ اضافه کنید و شربت را خوب هم بزنید. شربت را بچشید و در صورت احتیاج شکر بیشتری به آن اضافه کنید.

4 .

پارچ شربت را به مدت 30 تا 45 دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک گردد. شربت تخم شربتی آماده است . به میزان دلخواه چند تکه یخ داخل لیوان ها قرار دهید و شربت را درون لیوان ها بریزید. نوش جان.

6. شربت آلبالو

آلبالو یکی از میوه های تابستانی خوش رنگ و محبوب است که می توانید با آن خوردنی های مختلفی مثل مربا، کیک و پای درست کنید. شربت آلبالو هم رنگ خیلی مجذوب نمایندهی دارد و هم حاوی خواص زیادی برای بدن است.

با خوردن این شربت ایرانی می توانید از خواص آن از جمله بهبود ریکاوری بعد از ورزش، محافظت از قلب، بهبود علائم آرتریت و نقرس و بهبود کیفیت خواب برخوردار شوید. علاوه بر این میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی مختلف مثل ویتامین K، پتاسیم، ویتامین C، منگنز، مس، پروتئین و فیبر دریافت می کنید. طرز درست کردن شربت آلبالو با آلبالوی تازه را در ادامه در اختیارتان قرار داده ایم. مواد زیر برای 12 نفر کافی است.

مواد لازم

  • آلبالو: 250 گرم
  • شکر: 500 گرم
  • آب ولرم: نصف لیوان

طرز تهیه

1.

اول از همه آلبالوها را درون یک قابلمه عظیم بریزید و قابلمه را پر از آب کنید. اجازه دهید آلبالوها به مدت تقریبا 5 تا 10 دقیقه در آب بمانند. سپس آب را دور بریزید و آلبالوها را آبکشی کنید.

2.

با یک چاقوی تیز آلبالوها را برش بزنید و هسته های آن ها را خارج کنید. برای بیرون آوردن هسته های آلبالو می توانید از هسته گیر هم یاری بگیرید . سپس آلبالو ها را به یک قابلمه منتقل کنید.

3 .

شکر را به آلبالو ها اضافه نموده و آرام زیر و رو کنید تا شکر به همه آلبالو ها برسد. قابلمه را به مدت تقریبا 7 ساعت در یخچال قرار دهید تا آب بیندازد. بعلاوه می توانید اجازه دهید آلبالوها طی شب در یخچال بمانند.

4.

قابلمه را از یخچال خارج کنید و آن را روی حرارت کم بگذارید. آب ولرم را روی آلبالوها بریزید و خوب هم بزنید تا شکر به طور کامل حل گردد . حواستان باشد که حرارت خیلی پایین نباشد؛ وگرنه رنگ شربت سیاه می گردد. حرارت خیلی بالا هم نباید باشد، چون باعث می گردد آلبالوها بسوزند.

5.

زمانی که شکر به طور کامل حل شد، حدود 15 دقیقه صبر کنید تا شربت قوام بیاید. کف ایجاد شده روی شربت را با یک کفگیر یا قاشق بگیرید. حالا زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید کمی خنک گردد. سپس یک کاسه عظیم کف سینک بگذارید و صافی را روی آن قرار دهید. شربت آلبالو را از صافی رد کنید.

6.

شربت را به یک بطری تمیز و خشک منتقل کنید . آلبالوها را هم در یک ظرف بریزید و در دمای مناسب نگهداری کنید.

7.

هر زمان که خواستید شربت آلبالو درست کنید، میزان مناسبی از آب آلبالو را در لیوان بریزید و به آن آب خنک اضافه کنید. در صورت تمایل چند عدد آلبالو و چند تکه یخ درون لیوان شربت بریزید. شربت را هم بزنید و نوش جان کنید. می توانید از آلبالوها برای درست کردن مربای آلبالو یا آلبالو پلو بهره ببرید.

7. شربت گل محمدی

رسیدیم به خوش طعم ترین و خوش رنگ ترین شربت ایرانی، یعنی شربت گل محمدی. گل محمدی نه تنها بسیار زیبا است، بلکه می تواند به روش های مختلف سلامتی بدن را افزایش دهد. خواص گل محمدی شامل کاهش چین وچروک پوست، درمان التهاب، کاهش درد قاعدگی، رفع کردن بوی بد دهان و درمان عفونت های دستگاه ادراری می گردد .

این گل خوش رنگ در رفع گرمازدگی هم مفید است و به همین علت یک گزینه عالی برای تابستان به تعداد می رود. با درست کردن این شربت در تابستان، لحظات لذت بخشی را برای خود و خانواده تان رقم بزنید . درست است که تهیه شربت گل محمدی زمان بر است، اما همین که چشمتان به رنگ مجذوب نماینده این شربت بخورد و طعم آن را بچشید، خستگی از تنتان بیرون خواهد رفت .

مواد لازم

  • گل محمدی تازه: 500 گرم
  • آب: دو لیتر
  • آب لیموترش تازه: یک قاشق مرباخوری
  • شکر: دو کیلوگرم

طرز تهیه

1.

اولین کاری که باید برای درست کردن شربت گل محمدی انجام دهید، پاک و پر پر کردن گل های محمدی است . بعد از این کار یک قابلمه را آب کنید و آن را روی حرارت میانه قرار دهید تا آب بجوشد.

2.

گل های محمدی را درون یک قابلمه بریزید. زمانی که آب به جوش آمد، زیر حرارت را خاموش کنید و بلافاصله آن را روی گل های محمدی بریزید . آب باید به میزان ای باشد که روی گل ها را بپوشاند. به سرعت قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و دم کنی را روی درب قابلمه بگذارید. اجازه دهید گل ها به مدت تقریبا 12 ساعت روی حرارت باشند تا عصاره شان خوب بیرون بیاید.

3.

بعد از 12 ساعت زیر حرارت را خاموش کنید و مایع درون قابلمه را بدون اینکه به گلبرگ ها فشار وارد کنید، از صافی رد کنید. حواستان باشد که فشار وارد کردن به گلبرگ ها منجر به بد رنگ و کدر شدن شربت می گردد.

4.

عصاره گل محمدی را درون یک قابلمه بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب گل بجوشد و به غلظت مناسب برسد. در این مدت زمان به طور مرتب کف روی شربت را بگیرید . در سرانجام آب لیموترش تازه را به آب گل اضافه کنید.

5.

میزان مناسبی از شربت گل محمدی را به همراه آب درون لیوان سرو بریزید. در صورت تمایل چند قطره آب لیموترش تازه و چند تکه یخ به شربت اضافه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

چند نکته برای تهیه شربت گل محمدی

  • در صورت تمایل می توانید کمی رنگ خوراکی به شربت گل محمدی اضافه کنید تا خوش رنگ گردد.
  • می توانید به جای آب لیموترش از جوهرلیمو بهره ببرید. جوهرلیمو از شکرک زدن شربت جلوگیری می نماید.
  • می توانید به شربت گل محمدی میزانی خاکشیر یا تخم شربتی اضافه کنید.

کلام آخر

شربت های خنک و تگری تحمل گرمای طاقت فرسای تابستان را کمی برایمان آسان تر می نمایند. شربت های سنتی ایرانی نه تنها مزه ای عالی دارند، بلکه حاوی خواص فراوان برای سلامت جسم و روح هستند. در مقاله امروز وبلاگ بایجانی مگ طرز درست کردن 7 شربت ایرانی پرطرفدار را به شما آموزش دادیم که برای رفع عطش و گرمازدگی در فصل تابستان گزینه هایی بی نظیر به تعداد می فرایند . حتما این شربت های گوارا و دلچسب را امتحان کنید. کدام یک از شربت های سنتی ایرانی ذکر شده در مقاله امروز جزء شربت های مورد علاقه شما است؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و مخاطبان دیگر در میان بگذارید.

منبع: health line

منبع: دیجیکالا مگ

به "طرز تهیه 7 شربت سنتی ایرانی محبوب برای برطرف عطش تابستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 7 شربت سنتی ایرانی محبوب برای برطرف عطش تابستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید