شب نشینی در خاطره انگیزترین شب زاینده رود، کارناوال شادی روی پل خواجو

به گزارش وبلاگ بایجانی، آب در رگ های زاینده رود جاری شد و جان دوباره به اصفهان داد، با هر لحظه پایکوبی آب از لابه لای سنگ های رودخانه، رگ حیات جان گرفت و اشک شوق از چشمان مردم سرازیر می شد.

شب نشینی در خاطره انگیزترین شب زاینده رود، کارناوال شادی روی پل خواجو

با جاری شدن آب در بستر زاینده رود از ساعات اولیه صبح دیروز این رودخانه بار دیگر زنده شد و مردم دیار نصف دنیا به یُمن این رویداد خوشایند به شادمانی پرداختند.

اکنون اصفهان سراسر شادمانی و شور است، ذوق و قریحه مردم هنرمند اصفهان که از فرط خشکی زاینده رود مدتی خاک خورده بود، امروز با جاری شدن دوباره آب سر زنده شد.

در گوشه و کنار رودخانه زاینده رود استقبال نمایندگانی از کوچک و بزرگ و پیر و جوان را می توان دید که جریان زنده شدن زندگی زاینده رود را نتوانسته اند نادیده بگیرند و این شور و هیجان و بی قراری آنها را از خانه به خیابان ها کشانده بود.

قریحه شاعری دیار نصف دنیا زنده شده است و مردم با تجمع در گوشه گوشه این رود همواره جاری اشعار مختلفی در وصف زاینده رود می خوانند.

* اصفهان پایکوبیان شود با چنگ و رود

با باز شدن دریچه های سد زاینده رود در آدینه شب هفته جاری، جریان آب بستر این رودخانه در نواحی، شهر اصفهان را سیراب کرد و هم اینک شور و نشاط خاصی در شهر اصفهان برپاست.

مردی در حاشیه پل مارنان در حال دنبال کردن گذر آب زمزمه می کرد:

پل ندارد طاقتِ هجرانِ آب، از خدا خواهد وصالش زود زود

مرد و زن زین ماجرا آشفته اند، سیر از سِیرند و از گفت و شنود

چون شود زرّینه رود یک از آب پُر اصفهان پایکوبیان شود با چنگ و رود

بارالها جاودان پاینده دار اصفهان را همرَه زاینده رود

در میان جمعیت بزرگ استقبال نمایندگان مردمی، عکاسان زیادی بودند که این حضور دوباره آب به زاینده رود را لحظه به لحظه ثبت می کردند علاوه بر اینکه دوربین های فیلم برداری و نیز گوشی های موبایل مردم نیز این لحظه را برای همواره ثبت کرد.

از کنار بسیاری از مردم که رد می شوید، متوجه می شوید که با شوق و شوری وصف ناپذیر در حال مخابره خبر حضور آب در رودخانه به خانواده های خود هستند.

مردم اصفهان دیروز دغدغه های زندگی خود را رها کردند و به کنار رودخانه آمده اند تا لحظه ای هرچند کوتاه نظاره گر این جریان زندگی دوباره باشند و خود روحیه ای تازه بگیرند.

* سالی که نکوست از بهارش پیداست

از قدیم گفته اند، سالی که نکوست از بهارش پیداست و سال جاری با جاری شدن آب رودخانه، بهاری خوش برای مردم اصفهان رقم خورد.

* به یمن ورود آب، مردم زباله های کف رودخانه را جمع می کردند

در کنار مسیر زاینده رود در نزدیکی پل مارنان دختر جوانی بود که زباله های کف رودخانه را با کمال افتخار از کف رودخانه جمع می کرد،به طرف این دختر جوان رفتم و از وی علت کارش را پرسیدم که با یک شور و هیجان گفت که من از ساعت 7 صبح به صورت داوطلبانه مشغول جمع کردن زباله های کف رودخانه هستم که رفته رفته دیدم سایر مردم نیز با تماشا این کار من، مشغول جمع کردن زباله شدند.

وی اضافه کرد: چقدر خوب بود که مسئولان زودتر از این حضور داوطلبانه مردم برای پاک سازی کف رودخانه استفاده می کردند.

رمضانی توضیح داد: پلاستیک و آلومینیم بیشترین زباله هایی بود که از کف رودخانه جمع کردم که این دو مورد از جمله زباله هایی است که برای مردم ضرر دارد، چرا که آب آلودگی این زباله ها را در خود حل می نماید و رفته رفته با طی مسیر آب به پای مزارع سبزی می رود و این آلودگی به مردم برمی شود.

مردم اصفهان در سالیان گذشته بندرت شاهد خشکی زاینده رود بودند و پس از حدود 9 ماه خشکی و انتظار بیش از هرزمان دیگر قدر این رود را می دانند.

در کتاب های تاریخی که در وصف اصفهان نوشته اند، زاینده رود رودی است که منطقه کویری مرکز ایران را زنده می نماید.

* ای کاش دوباره رودخانه خشک نشود

علی صاحب سبک مرد میانسالی بود که مدام شکر خدا را به جای می آورد، به کنارش رفتم و در خصوص جاری شدن آب پرسیدم، با یک صدای بلند و قاطع در حالی که در چشمانش اشک حلقه زده بود گفت خدا را شکر می کنم که غرور اصفهان دوباره برگشت، ای کاش دوباره این رودخانه خشک نشود.

*مردم غرق در شادی و شور شدند

مسیر زاینده رود امروز مملو از جمعیت زیادی از شهروندان اصفهانی است که با نزدیک شدن آب به پل های تاریخی سی و سه پل و پل خواجو بر این شور خود اضافه کرده و جمعیت رفته رفته اضافه کرده می شود.

مردم مدام به شعر خواندن مشغول هستند، و در بین آنها جوانانی پرشور نیز تیم سپاهان را تشویق می کردند.

آن طرف تر که هنوز آب به مسیر سی وسه پل نرسیده است، هستند کسانی که به استقبال آب رفته اند، چند کشاورز نیز با شادمانی می خندند، یکی از آنها بر زمین سجده می نماید و با لهجه محلی خود خدا را شکر می نماید که آب حیات دوباره به اصفهان جاری شد.

* رونق دوباره به حیات قایقرانی در اصفهان

جوان قایقران نزدیک 33 پل بسیار شاد بود و از فرط شادی می گفت که خدا را شکر دوباره رونقی در کسب ما پیدا شد، می توانیم در این مدت برای زن و بچه خود کسب روزی کنیم.

سپس رو به مردم فریاد زد که شب ها بیاید قایقرانی در کنار زاینده رودی که روزها چشم به انتظار زنده بودنش بودیم.

عکاسان خاطره نیز در نزدیکی سی وسه پل بسیار شاد بودند، چرا که با کمال افتخار از فردا به مسافران و رهگذران پیشنهاد عکس یادگاری نزدیک سی و سه پل را می دهند که تا رود زنده است عکس های خوبی را به شهر خود به ارمغان ببرند.

بعضی از مردم زمزمه کنان می گفتند باید به مردم اطلاع رسانی شود که آب را صرفه جویی نمایند تا این رودخانه همواره زنده باشد.

آب بعد از ظهر از مسیر سی و سه پل گذشت و جمعیتی بزرگ از استقبال نمایندگان به سوی تماشا این رهگذر خسته از راه از چهار باغ پیاده و سواره با دوچرخه در پی آب دویدند.

یواش یواش هوا رو به تاریکی نهاد و شهروندان اصفهانی همراه خانواده و فامیل با اسباب و وسایل و زیرانداز و شام به استقبال آب آمدند تا در حال و هوای تکرار نشدنی جاری شدن آب را در لحظاتی با خانواده جشن بگیرند.

همه در وسط رودخانه بودند، حاشیه زاینده رود پر از صف کشی مردمی شده بود، گویی مهمانی عزیز در راه بود با هر قدم که آب جلو می رفت مردم نیز بیشتر ذوق می کردند و گل لبخند بر گوشه صورتشان نقش می بست.

مردی فشفشه فروش در این هوای تاریک شبانه مشغول فروختن فشفشه بود و مردم با خرید این فشفشه ها و نورافشانی ها آسمان اصفهان را نورانی کردند.

آب یواش یواش از پل فردوسی گذشت و به پل جویی رسید، پل مملو از مردم شده بود، یک سری در وسط رود و یک سری بالای پل و جمع بزرگی در کنار دو طرف رود، خیابان های اطراف از شلوغی بند آمده بود.

کارناوال شادی مردمی برای رسیدن به پل خواجوی اصفهان لحظه شماری می کرد، جمعیت به اوج خود رسید و مردم همچنان غرق در شادی بودند، آب با حرکت آهسته اما خروشان خود در دقایق پایانی امشب به پل تاریخی خواجو رسید و دوباره حیات یافت.

روح زندگی دوباره به میان مردم اصفهان برگشت و اینک درختان کنار رودخانه پس از 9 ماه عطش دوباره سیراب شدند.

منبع:خبرگزاری فارس

منبع: دالاهو

به "شب نشینی در خاطره انگیزترین شب زاینده رود، کارناوال شادی روی پل خواجو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب نشینی در خاطره انگیزترین شب زاینده رود، کارناوال شادی روی پل خواجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید