زیباترین آبشارهای دنیا ، معرفی باشکوه ترین آبشار های دنیا!

به گزارش وبلاگ بایجانی، گوشه گوشۀ این دنیا پهناور زیبایی هایی وجود دارد که بعضی از آن ها آشکار و بعضی دیگر پنهان هستند. آبشار ها یکی از این زیبایی هاست که جلوۀ طبیعت را دو چندان ساخته است. این جلوه های زیبای طبیعت که شگفت انگیز ترین و حیرت آور ترین منظره ها دنیا طبیعت می باشند علاقه مندانی دارند که حاضرند برای دیدنشان از نزدیک هزاران کیلومتر سفر نمایند و از قاره ای به قاره دیگر رهسپار شوند. قصد داریم در ادامه برای شما نحوه تشکیل باشکوه ترین آبشارهای دنیا را بیان کنیم، زیباترین آبشارهای دنیا و تماشایی ترین آبشارهای دنیا را معرفی کنیم و گذری در میان شهر آبشارها داشته باشیم.

زیباترین آبشارهای دنیا ، معرفی باشکوه ترین آبشار های دنیا!

آبشار ها، جاذبه شگرف و حیرت آور طبیعت

برای تشکیل شدن زیباترین آبشارهای دنیا ، سال ها زمان ضروری است تا یک آبشار پدیدار گردد و در سطح زمین جریان بیابد. اگر رود ها و آب های جاری که در بستر طبیعت در حال حرکت هستند، در مسیر جریانشان از صخره ای و یا ارتفاعی بلند فرو بریزند، آبشار پدیدار می گردد. ویژگی مشترک زیباترین آبشارهای دنیا غیر هم سطح بودن محل جریان اولیه و محل فرود ثانویه است که همین امر سبب انتقال انرژی زیادی می گردد. شیوه و شکل فرود آب در هر کدام از این آبشار ها به نحوی و شکلی است. اما به صورت کلی در چند دسته طبقه بندی می شوند که عبارتند از: چند صخره ای، پهن رود، شیرجه ای، دم اسبی، چند جوی و این شگفتی بی مثال طبیعت چنان حیرت آور می باشد که توریستان و طبیعت گردان سراسر دنیا به منظور رویت این پدیده های زیبا دنیا را زیر پا می گذارند رنج سفر را به جان می خرند و به قسمت قسمت این طبیعت پر رمز و راز سفر می نمایند. در ادامه بعضی از باشکوه ترین آبشارهای دنیا و تماشایی ترین آبشار های دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد:

آبشار نیاگارا، قدرتمند ترین آبشار در کل دنیا Niagara Falls

شنیدن نام نیاگارا، تداعی نمایندۀ سرعت بالای جریان آب می باشد. جریان آب در بستر نیاگارا چیزی در حدود شش میلیون متر مکعب بر دقیقه است. این سرعت حیرت انگیز سبب معروفیت نیاگارا شده است. از مجموعه باشکوه ترین آبشارهای دنیا، نیاگارا از تلفیق سه آبشار پدیدار گشته است: نعل اسب، نقاب عروس و آبشار آمریکایی. همین تلفیق سبب شده است که نیاگارا به معروف ترین آبشار دنیا بدل گردد و همه ساله میلیون ها توریست را به سوی خود جذب کند. توریستانی که به سوی طبیعت آمریکا حرکت می نمایند تا نیاگارا و شگفتی اش را از نزدیک رویت نمایند

مرتفع ترین آبشار دنیا، آبشار آنجل Angel Falls

در استان بولیوار کشور ونزوئلا آبشاری در جریان است که از نظر ارتفاع بی رقیب است و نام خود را از کاشف خود یعنی جیمز کراوفورد آنجل (James Crawford Angel) وام گرفته است. ارتفاع تخمین زده شده برای آنجل عددی برابر 979 متر است. در حالی که این آبشار از ریزشگاهی 807 متری نیز برخوردار است. در دهۀ 1930 بود که در زمان گشت زنی هوایی دولت ونزوئلا بود که در میان جنگل انبوه منطقه و در نزدیک رود چوران(Churun River) این آبشار از نمونه باشکوه ترین آبشارهای دنیا و تماشایی ترین آبشارهای دنیا کشف و معرفی گشت و لقب مهم ترین جاذبۀ طبیعی این کشور را از آن خود کرد.

راین، بزرگ ترین آبشار پهن رود قارۀ اروپا Rhine Falls

در قارۀ اروپا و در کشور سوئیس و شهری به نام شفوزان (Schaffhausen) راین پهناور واقع شده است. زمین شناسان پس از آنالیز های گوناگون به این نتیجه رسیده اند که قدمت راین بیش از 17 هزار سال می باشد. به همین خاطر می توان گفت که راین علاوه بر ویژگی یاد شده، قدیمی ترین و باشکوه ترین آبشارهای دنیا نیز به شمار میرود. ویژگی دیگری که راین را خاص تر از قبل می نماید، نحوۀ شکل گیری آن است. این شکل گیری به صورتی است که ماهی ها نمی توانند از آن بالا بروند. تنها موجوداتی که می توانند با یاری گیری از صخره ها این راه را طی نمایند مار ماهی ها هستند. راین زیبا و با شکوه یکی از مهم ترین مقاصد توریستی و طبیعت گردی اروپا و دنیا است. اگر شما نیز مشتاق طبیعت گردی هستید و سفر به تماشایی ترین آبشارهای دنیا هستین، راین را نباید فراموش کنید.

گودافوس، زیبا ترین آبشار کشور ایسلند Godafoss

آبشار خدایان از نمونه تماشایی ترین آبشارهای دنیا و بعلاوه باشکوه ترین آبشارهای دنیا، کشور ایسلند که از نظر زیبایی بی رقیب می باشد، دارای 12 متر ارتفاع می باشد و از روی نقشه در شمال این کشور دیده می گردد. منطقۀ Mývatn همان مکانی است که این آبشار در آن واقع شده است. در بارۀ گودافوس داستان ها و افسانه های متعددی نقل شده است که نمی توان درباره اش به قطعیت سخن گفت. این افسانه ها نقل می نمایند که پس از ورود مسیحیت به این منطقه و گرویدن مردم به دین مسیحیت، سر دستۀ کافران و کافرکیشان مجسمۀ خدایان، بت ها و تندیس ها را درون آب اندخته است. از این رو نام گودافوس بر این آبشار نهاده شده است تا خاطرۀ این اتفاق تاریخی زنده نگاه داشته گردد.

معروف ترین جاذبۀ کشور اتیوپی، آبشار نیل آبی Blue Nile Falls

نیل آبی در مجموعه زیباترین آبشارهای دنیا که در زبان امهری tis issat نامیده می گردد دارای 40 متر ارتفاع می باشد و در بخش فوقانی رود تاریخی و معروف نیل قرار گرفته است. نیل آبی که از چهار رشته رود تشکیل شده است در زمان کم آبی و فصول گرم سال، بسیار کم آب می باشد اما در فصول سرد سال و آغاز بارندگی عرضی برابر 400 متر را برایش می توان تخمین زد. وجود این جاذبۀ طبیعی در اتیوپی سبب شده است که نخستین پل سنگی این کشور در پایین دست آبشار بنا گردد و زیبایی ها اتپویی را دو چندان کند. توریستان می توانند ضمن قدم زدن بر روی این پل سنگی، از زیبایی های نیل آبی از نمونه باشکوه ترین آبشارهای دنیا بازدید به عمل آورند.

یوسیمیتی بلند ترین آبشار آمریکای شمالی Yosemite Falls

در قارۀ آمریکای شمالی و در پارک ملی یوسیمیتی در استان کالیفرنیا، آبشاری جریان دارد که همان پارک یاد شده می باشد. یوسیمیتی با ارتفاعی در حدود 2425 پا) 739 متر (بلند ترین آبشار این منطقه و بیستمین آبشار بلند دنیا و از نمونه زیباترین آبشارهای دنیا و بعلاوه باشکوه ترین آبشارهای دنیا می باشد. در مجموعۀ یوسیمیتی سه آبشار وجود دارد که دو مورد از آن ها از نوع شیرجه ای است و یک نوع آن از نوع دم اسبی می باشد.

محبوب و مشهور چون گولفوس Gullfoss

در درۀ رود Hvita در کشور ایسلند مشهور ترین، محبوب ترین و تماشایی ترین آبشارهای دنیا این کشور قرار گرفته است. آبشار طلایی همان جاذبه ای است که در سطح پلکانی و سه سطحی جریان دارد و در نهایت به حفره ای با طول 2.5 سر ریزی دارد. این حفره چنان محصور و غیر قابل رویت است که این تصور را برای بازتماشامایندگان به وجود می آورد که جریان آب در زمین فرو می رود و ناپدید می گردد. در حالی که واقعیت چیزی دیگر است و محل سر ریزی از چشم بازدید نمایندگان پنهان شده است. بازدید از این شگفتی و از نمونه زیباترین آبشارهای دنیا و بعلاوه طبیعی را نباید فراموش کنید.

زیبا و چشم نواز همچون دودهساگار Dudhsagar

دودهساگار یا دریای شیر یکی از تماشایی ترین آبشارهای دنیا و بعلاوه از نمونه زیباترین آبشارهای دنیا است که در مرز دو استان گوا و کارناتاکا در کشور هندوستان قرار گرفته است. این پدیدۀ طبیعی بی مانند همه را به تعحب وا می دارد چرا که انسان در نظر اول گمان می نماید که به جای آب، مایعی سفید رنگ همچون شیر در میانۀ کوه در جریان می باشد. عامل تشکیل دودهساگار رود خروشان Mandovi می باشد. این رود، یک رود فصلی می باشد و در فصول بارانی سال چنان پر آب می گردد که سرعت جریان آن به چندین برابر افزایش می یابد. علاوه بر ویژگی خاصی که بدان اشاره شد، چهار لایه بودن آبشاری با 310 متر ارتفاع و عرض 30 متری در میان جنگلی سرشار سرسبزی و زیبایی، زیبایی این جاذبه از تماشایی ترین آبشارهای دنیا دو چندان ساخته است.

ویکتوریا، عریض ترین آبشار دنیا Victoria Falls

در مرز بین زامبیا و زیمبابوه، ویکتوریا در جریان است. ویکتوریا با ارتفاع 108 متری و عرض 1708 متری اش تماشایی ترین آبشارهای دنیا می باشد. رود زامبزی (Zambezi) رودی است که ویکتوریا را پدید آورده است. زمانی که جریان آب ویکتوریا به سرریزگاه می رسد، صداهایی حاصل می گردد و به گوش می رسد که در زبان اهالی منطقه چون آوای موسی اوآ تونیا (Mosi-oa-Tunya) یا مه خروشان می ماند. ویکتوریای زیبا چنان حیرت آور است که اگر ساعت ها به تماشایش بنشینید، سیر نمی شوید.

توگلا آبشاری مرتفع که از نظر ارتفاع در جایگاه دوم است Tugela Falls

در کشور آفریقای جنوبی، در استان کوازولو ناتال، در پارک ملی رویال، توگلا، دومین آبشار مرتفع دنیا واقع شده است. توگلا که دارای ارتفاعی بالغ بر 948 متر می باشد، مهم ترین جاذبۀ توریستی این پارک سر سبز می باشد که همه ساله توریستان زیادی را هم چون آهنربا به سوی خود می کشاند. این توریستان که عمدتاً طبیعت گردانی حرفه ای هستند، به دل رشته کوه Drakensberg می زنند تا بتوانند هر چه بهتر توگلا را تماشا نمایند.

قدرتمند چون دتیفوس Drakensberg

بار دیگر در کشور ایسلند و این بار در پارک ملی Vatnajokull قدرتمند ترین آبشار قارۀ اروپا را می توانید بیابید. دتیفوس که حوضۀ آبریزش رود یوکولسا آ فیولوم می باشد سال هاست که در قلب ایسلند در جریان است. سال ها از زمان ایجاد و پیدایش دتیفوس می گذشت، اما به دلیل شرایط مکانی اش از دید طبیعت گردان دور مانده بود تا اینکه در سال 2012 به همت دولت ایسلند و علاقه مندان به توریستی، مسیری نو احداث می گردد تا علاقه مندان به جاذبه هایی چون دتیفوس از تماشاش محروم نمانند.

پایکوبی رنگ ها در آبشار پلیتویک Plitvice

در مرز دو شهر زاگرب و زادار در شکور کرواسی در پارک ملی دریاچۀ پلیتویک آبشاری در حرکت است که نام خود را از محلی در آن واقع شده گرفته است. لازم به ذکر است که در این منطقه 16 دریاچۀ مجزا وجود دارد که تعداد 12 عدد آن در سطح بالا و مابقی در سطح پایین تر واقع شده اند. در نهایت این دریاچه ها یه یک دیگر متصل می شوند و پلیتویک را به وجود می آورند. منظرهی که برای بینندگان تا حدودی غیر قابل باور نیز می باشد. چرا که این آبشار از نمونه زیباترین آبشارهای دنیا از رنگ های متفاوتی تشکیل شده است و به اصطلاح غرق در رنگ های گوناگون می باشد که سبب شده است که بازدید نمایندگان انگشت حیرت بر دهان برند. دلیل پدید آمدن این رنگ های در سطح آب پلیتویک، وجود املاح معدنی متنوع در دل آب های جاری می باشد.

ایگوازو زیبا و بی مثال Iguazu Falls

در مرز بین دو کشور برزیل و آرژانتین کشور هایی که دو حوزۀ قاره آمریکای جنوبی می باشند، یکی دیگر از زیباترین آبشارهای دنیا در طبیعت گسترده شده است. اپر چه ارتفاع 89 متر می باشد اما زیبایی های بی حد و حصرش سبب قرار گرفتن اش در فهرست ما شده است. شکل نعل مانند صخره های اطراف ایگوازو و هم چنین صخره هایی که در بسترش قرار گرفته است زمینه ساز ایجاد عنوان گلوی شیطان شده است(Alvar Nunez Cabeza de Vaca)اولین بار به وسیله یک دنیاگرد اسپانیایی کشف شده و به شناخت دنیایان رسیده است. نمی توان از این جاذبه در مجموعه زیباترین آبشارهای دنیا به راحتی گذشت چرا که به دلیل زیبایی اش نگاه ها تا ساعاتی طولانی میخکوب اش خواهد ماند.

تری برگ، جریان زندگی در دل جنگل سیاه Triberg Waterfalls

در دل جنگل سیاه آلمان آبشاری با ارتفاع 163 قابل رویت است. تری برگ همان آبشار زیباست که از حرکت رود Gutach پدید آمده است و با سر ریز شدن از صخره هایی پله پله مانند به سر ریز گاه ختم می گردد. منطقه ای که تری برگ در آن قرار گرفته است به شهر توریستی Triberg ختم می گردد. همین امر سبب شده است تا توریستان این فرصت را بیابند تا شبی را در این شهر سپری نمایند و در زمان طول آفتاب پای به کوه و جنگل بگذارند و به میهمانی این جاذبۀ طبیعی بروند.

تلفیق تغییرات طبیعی در رامونا Ramona Waterfalls

بر فراز صخره های بازالت در استان متحدۀ آمریکا، آبشار 37 متری رامونا قرار گرفته است. نکته حائز اهمیت در مواجهه با رامونا اشکال حیرت آور صخره های این آبشار است که بر اثر فوران موارد مذاب حاصل شده اند. مهم ترین امتیاز رامونا همین اشکال حاصل شده از مواد مذاب سرد شده و فرسایش یافته می باشد. با احتساب مجموع ارتفاع آبشار و صخره ها به عددی برابر 1090 متر می رسیم.

ساترلند، آبشاری که از سه آبشار دیگر زاییده شده است Sutherland Falls

این آبشار با ارتفاع 580 پس از آبشار براون با ارتفاع 834 متری از نظر ارتفاع دومین آبشار کشور نیوزیلند می باشد. ساترلند که در تنگۀ زیبای میلفورد (Milford) قرار گرفته است و به عنوان نگین نیوزیلند شناخته می گردد، از سه آبشار دیگر زاده شده است. ارتفاع هر کدام از آن ها به ترتیب عبارتند از: 229 متر، 248 متر و 103 متر. ساترلند ارزش یک بار دیده شدن را دارد، پس اگر به نیوزیلند عزیمت کردید این جاذبۀ طبیعی را نباید فراموش کنید.

دودن در قلب ترکیه Düden Waterfalls

در شهر توریستی آنتالیا در کشور ترکیه، مجموعه ای از چند آبشار یافت می گردد. یکی از آن ها دودن است که در کوه Taurus از رودی سرچشمه می گیرد که به دریای مدیترانه ختم می گردد. این رود در مسیر خود دو آبشار را ایجاد می نماید که دودن بالا و دودن پایین خوانده می گردد. دودن بالا دارای ارتفاع 15 متری و عرضی 20 متری می باشد و آنچه دودن را بیش از پیش مجذوب کننده و خاص می نماید، وجود یک غار طبیعی در پشت دودن بالا می باشد. در این منطقه همه چیز دست در دست هم داده است تا یک طبیعت گردی بی نظیر مهیا گردد. وجود رستوران های محلی چوبی، راه های طبیعی و سکونتگاه هایی با بافت طبیعی عواملی است که سفر به این منطقه را خاطره انگیز تر می سازد.

یلواستون استان متحدۀ آمریکا Yellowstone Falls

یلواستون در وایومینگ هم نام یک پارک ملی است و هم نام یک آبشار زیا در دل همین پارک.. دو آبشار سبب پیدایش یلواستون شده است. یکی از آن ها دارای ارتفاعی 109 پایی(33 متری) می باشد و دیگری ارتفاعی در حدود 308 پا (94) دارد. گفته می گردد، ارتفاع آبشار دوم دو برابر نیاگارا می باشد. جریان آب یلواستون در نهایت پس از عبور از دره های باریک به آبگیری می ریزد که دارای عمق کمی می باشد. ویژگی خاص یلواستون این است که از هر زاویه که به تماشایش بنشینی جاذبه ای نو به چشم ات می خورد. برای همین باید گوشه گوشۀ محوطه اش را گشت بزنید و مورد بازدید خود قرار دهید.

دتیان، نامی که پر از رمز و راز است Detian

پس از ویکتوریا، آیگوآسو و نیاگارا به نام دتیان بر می خوریم. این آبشار از نظر بزرگی در ردۀ چهارم قرار گرفته است. دتیان از تلفیق دو آبشار از رود Guichun پدید آمده است. ارتفاع این آبشار که روزگاری مأمن راهزنان بوده است و گنجینۀ های آنان را در دل خود جای داده بوده است چیزی در حدود 30 متر است. علاوه بر ویژگی هایی که برای دتیان یاد شد، وجود گونه های متعدد گیاهی در اطرافش و صخره های بی نظیر بستر دتیان، آن را به شاخص ترین جاذبۀ توریستی منطقه بدل نموده است.

کائتور، جاذبه ای در دل گویان Kaieteur Falls

آبشار کائتور که در پارک ملی کائتور قرار گرفته است یکی از زیباترین آبشار های دنیا است. زیبایی، حجم و قدرت کائتور سبب شده است که در فهرست آبشار های خاص دنیا قرار گیرد. کائتور ار نوع قطره ای می باشد، از نظر ارتفاع سه برابر نیاگارا است، بیست و سومین آبشار مرتفع دنیا است و ردۀ بیست و ششم را از نظر زیبایی دارد. منظره زیبای کائتور را به راحتی نمی توان نادیده گرفت.

جاگ، درخشان در طبیعت هند Jog Falls

در استان جنوب غربی کارناتاکا در کشور هند دومین آبشار شیرجه ای بلند دنیا قرار گرفته است. جاگ که از رود شاراواتی تشکیل شده است، دارای قسمت ها مختلفی می باشد. برای رسیدن به جاگ 1500 پله در دل جنگل های بارانی این استان فراهم آمده است تا امکان بازدید از زیبایی های طبیعی برای توریستان و طبیعت دوستان مهیا گردد. در فصل مانسون(فصل های پر توریست) می توانید هزاران هزار توریست از سراسر دنیا را ملاحظه کنید که به شوق تماشا جاگ 253 متری پای به دل جنگل گذاشته اند.تمام مواردی که در فوق اشاره شد آبشار هایی بودند که زیبایی ها و زینت طبیعت را دو چندان نموده اند. اما بزرگ ترین شگفتی و جاذبه ای که قصد داریم بدان اشاره کنیم شهری است که لقب شهر آبشار ها را یدک می کشد. شهر ایلیگان(Iligan) در میندانائو شمال(Northern Mindanao) در کشور فیلیپن همان شهری است 23 آبشار را در دل خود جای داده است که مشهور ترین و شناخته شده ترین آن ها کریستینا است. این آبشار ها اگر چه در فهرست ما به عنوان زیباترین و مشهور ترین نبودند اما بسیار چشم نواز می باشند.اگر شور و اشتیاق تماشای طبیعت و جاذبه های ریز و درشت اش را دارید و دنیا گردی برای شما لذتی بزرگ است، تماشای این جاذبه های زیبای دنیا می توانید انتخاب نمایید.

منبع: همگردی

به "زیباترین آبشارهای دنیا ، معرفی باشکوه ترین آبشار های دنیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین آبشارهای دنیا ، معرفی باشکوه ترین آبشار های دنیا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید