عجیب ترین و ناشناخته ترین صحرای دنیا که مملو از نقاشی های باستانی حیرت انگیز است!

به گزارش وبلاگ بایجانی، وقتی به یک طاقچه سنگی که روی صخره ای ماسه سنگی در قلب فلات اِنیدی در کشور چاد حک شده نگاه می کنید، متوجه نقاشی هایی عجیب می شوید که به رنگ اخرایی و سفید رنگ آمیزی شده اند؛ مردانی شترسوار که در کنارشان گاو های بزرگ روی تمام سطح صخره به پایکوبی آمده اند.

عجیب ترین و ناشناخته ترین صحرای دنیا که مملو از نقاشی های باستانی حیرت انگیز است!

به گزارش فرادید، در طول میلیون ها سال، باد و باران، فلات اِنیدی در گوشه دورافتاده شمال شرقی با قله های تنها و طاق های بلند به رنگ شانه عسل را شکل داده اند. اما اینجا فقط صحنۀ شگفتی طبیعت نیست. مردمان بومی هم این منظره را با نقاشی و حکاکی هزاران تصویر روی صخره ها، مزین نموده اند.

رسیدن به این منطقه مستلزم یک رانندگی چهار روزه 1000 کیلومتری پردست انداز از NDjamena از راه صحرای بزرگ آفریقا می شود. فلات انیدی به علت دورافتادگی محض و این حقیقت که چاد تا همین اواخر متحمل سال ها جنگ از جمله کودتا، خونریزی های قومی و جنگ علیه لیبی شده است، تا حد زیادی ناشناخته به جای مانده است.

به همین علت، دانشمندان کمی قادر به رسیدن به این منظره دور از دسترس بودند که تصور می شود 75 درصد آن مطالعه نشده است و عده ای آن را ناشناخته تر از پشت ماه توصیف می نمایند!

انیدی برای آن دسته از افرادی که به این منطقه سفر می نمایند دارای یکی از بزرگ ترین تراکم های هنر سنگی ماقبل تاریخی دنیاست. تقریباً دیواره های هر غاری با نقاشی مزین شده است. اگرچه این نقوش به مقدار لاسکوی فرانسه یا نقاشی های خوک 45500 ساله اندونزی قدیمی نیستند، قدمت بسیاری از آن ها به هزاره ششم پ. م باز می شود و گواه تاریخ متغیر بزرگ ترین بیابان داغ دنیاست.

آنجله آلومبه که برای پارک های آفریقایی کار می نماید و در VDjamena مستقر است، می گوید: این نقاشی ها به ما یاری می نماید با هویت، فرهنگ و ریشه هایمان ارتباط برقرار کنیم. انیدی یک کتاب باز درباره تاریخ اجداد ماست. هر زمان که به انیدی می روم گریه ام می گیرد؛ این منظره زیبا با مردمانی که کسی از آن ها خبر ندارد. هیچ کس نیست که به این مکان برود و نتواند با آن ارتباط برقرار کند. انیدی ویژگی های بسیار خاصی دارد.

اینجا در عمق بیابان، شما با دنیای باستانی تنها هستید. اثری از ساختمان و جاده نیست. برعکس جا های دیگر که بیشتر آثار باستانی را سروصدای گردشگر ها احاطه نموده یا برای محافظت به روی عموم بسته شدند.

سال 2016، انیدی که وسعتش به مقدار سوئیس است، در میراث دنیای یونسکو ثبت شد. مدت کوتاهی پس از آن، به عنوان یک منطقه حفاظت شده طبیعی و فرهنگی طبقه بندی شد و تحت حفاظت سازمان مشهور غیر انتفاعی حفاظت از پارک های آفریقایی نهاده شد.

اوایل سال جاری، یک مطالعه طولانی مدت باستان شناسی آغاز شد که نه تنها نقشه تمام هنر های صخره ای سایت را ثبت می نماید، بلکه زمین های پیرامون را در جستجوی سرامیک های باستانی، گرده گیاهان و استخوان های حیوانات آنالیز می نماید.

راهنمای ایتالیایی، آندرآ بونومو می گوید: وقتی یک باستان شناس ایتالیایی اخیراً برای یک بازدید کوتاه به این جا آمد، ظرف نیم ساعت، یک تکه سفال 7000 ساله پیدا کرد. تصور کنید اگر زمان بیشتری برای این کار صرف شود، چه چیز هایی پیدا می شود!

بعدتر، بونومو شرح داد که چگونه در سال 2001، یک جمجمه فسیلی هفت میلیون ساله به نام Toumaï در غرب اندی کشف شد. بقایای این جمجمه بسیار قدیمی تر از اسکلت معروف اتیوپی به نام Lucy بود. این یافته مردم را به این باور رساند که ممکن است چاد منشا بشریت باشد.

به گفته دکتر بابا مالای، عضوی از تیم اکتشافی، نه تنها قدمت جمجمه تومایی از نظر علمی با تحلیل رادیوکربن تایید شد، بلکه بقایای فسیلی دیگری از بستگان تومایی هم در همان منطقه یافت شد که نشان می داد ما با یک پرونده تک سروکار نداریم.

برای رسیدن به انیدی، از ساوانا با آن رز های بیابانی، علف های زرد و درختان اقاقیایی که دارد، باید رانندگی کنید. از مقابل مردمان چادرنشین Wodaabe و Oulad-Rachid عبور می کنید. زنان و بچه ها سوار شترسواری می نمایند و درون ارابه های رنگی مزین با پارچه های رنگارنگ، کدوی قلیانی و ردیفی از کاسه های بزنری نشسته اند. مردان کنار آن ها راه می روند در حالیکه حرز های چرمی مثل چمدان برای محافظت در برابر شیطان روی سینه شان بسته اند. سپس جاده آسفالته دارای سنگفرش به آخر می رسد. زمین عاری از درخت است و وارد شدن به انیدی مثل گذشتن از دروازه ای به جایی میان دنیا ها است.

هنر سنگی انیدی آشکارنماینده تغییراتی است که در طول هزاران سال در این سرزمین رخ داده اند. این ناحیه نیز مانند تمام صحرای بزرگ آفریقا، زمانی سرسبز و پر از دریاچه بود. مردمان زیادی زمانی ساکن این ناحیه بودند، اما حالا عده کمی اینجا زندگی می نمایند.

همانطور که بین تک سنگ های قرمز پرسه می زنید نقاشی های باستانی فیل، کرگدن، زرافه و شترمرغ را می بینید که همگی شان حیوانات وحشی رایج در انیدی تا همین اواخر بودند. بیش از 6000 سال پیش پس از خشک تر شدن این ناحیه، این حیوانات یا به جنوب کوچ کردند یا تلف شدند.

با این حال، انیدی هنوز به بهشت صحرای بزرگ آفریقا معروف است، چون مقدار بارانی که دریافت می نماید از باقی صحرا بیشتر است و وادی ها (بستر های روخانه ای) در آن شکل می گیرد مانند واحه های سبز و منابع آب دائمی که منبع شان چشمه های زلال است. گیاهان گرمسیری به لطف این آب شکوفا می شوند و هنوز آثاری از دوران آبادانی آن پابرجاست.

زمان نه چندان دوری، شترمرغ های گردن قرمز، آداکس و غزال بزرگ شاخدار پیش از این که با شکار غیرقانونی منقرض شوند، به وفور در این سرزمین پرسه می زدند. با این حال، پارک های آفریقایی هم اکنون دوباره این حیوانات را به حیات وحش بازگردانده اند. انیدی شاید عاری از حیات به نظر برسد (بیشتر حیات وحش آن شبانه است). اما اگر کمی دقت کنید جوجه تیغی، خرگوش های کوهی و هوبره های عربی بزرگ که برای پروازخیز برمی دارند را می بینید.

انیدی معادل آفریقاییِ دره یادبود آمریکا است که سایه نما های سنگی از هر افقی به چشم می آیند، با این تفاوت که به مقدار دره یادبود شناخته شده و معروف نیست، هرچند 200 برابر بزرگ تر از آن است.

انیدی علاوه بر حیوانات، به داشتن حکاکی هایی از مردان و زنان در مقدار واقعی معروف است. نقوش گاو ها در تمام مقدار ها همه جا دیده می شود. این نقاشی ها نشان دهنده روزگاری هستند که گله های بزرگ پیش از تبدیل شدن این منطقه به صحرا اینجا زندگی می کردند.

هنرمندان باستانی جنگجویانی با سپرها، شکارچیانی حین شکار و پایکوبیندگانی با سربند های بلند پردار و جواهرات را هم به تصویر کشیده اند. بعضی از مردمی که به تصویر کشیده شدند سر های بزرگ و گرد شبیه بیگانه های فضایی دارند! بونومو می گوید: کارشناسان فکر می نمایند هدف این نقاشی ها رمزی است. داشتن حیوانات بیشتر و شکار بهتر.

باستان شناس محلی دکتر گوئمونا جیمت گفت: برخلاف هرجای دیگری در صحرای بزرگ آفریقا، اینجا مردم از دوران نوسنگی بی وقفه زندگی نموده اند. نشانه اش تنوع هنر این منطقه است؛ چیزی که انیدی را اینقدر خاص نموده است.

جیمت می گوید پارک های آفریقایی کوشش می نمایند مردم محلی را درباره اهمیت تاریخی نقاشی ها مطلع نمایند و ارتباط آن ها را با زندگی امروز به بچه ها مدرسه بیاموزند. او می گوید: ما جزئیاتی مانند مردان چاقو به دست را به آن ها نشان می دهیم، مردانی درست مثل والدین شان. پایکوبی شان نیز مشابه مردمان کردا است که اکنون در جنوب در ساحل (Sahel) زندگی می نمایند.

این سرزمین بدون شک باستانی است. آهن کاری های باستانی را در این منطقه می توان شناسایی کرد، کوره های آن ها هنوز موجود است و خانه های نوسنگی بدون سقف، مقبره ها و سنگ های تراش آنتیک.

باید امیدوار بود که با آغاز حفاری ها و کاوش های باستان شناسی، فلات انیدی بالاخره بعضی از راز های باستانی اش را فاش کند.

منبع: فرارو

به "عجیب ترین و ناشناخته ترین صحرای دنیا که مملو از نقاشی های باستانی حیرت انگیز است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین و ناشناخته ترین صحرای دنیا که مملو از نقاشی های باستانی حیرت انگیز است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید