با طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ در خاورمیانه، آفریقا و آسیا آشنا شوید

به گزارش وبلاگ بایجانی، انواع تخم مرغ و املت ها، یکی از لذیذترین و مهم ترین اجزای میز صبحانه یا برانچ هستند و در هر نقطه ای از جهان با دستور پخت های مختلفی طبخ می شوند.

با طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ در خاورمیانه، آفریقا و آسیا آشنا شوید

تخم مرغ یک ماده غذایی مغذی و بسیار خوشمزه است که یکی از مهم ترین و اساسی ترین مواد غذایی داخل یخچال ما به شمار می آید؛ زیرا در پخت غذاهای متنوع و بسیاری به کار می رود. فرقی نمی کند تخم مرغ ها را به چه صورتی درست کنید، چه آن ها را در یک ماهیتابه سرخ کنید، چه در فر یا آب بپزید و چه هم بزنید، تخم مرغ ها، بخشی جدانشدنی و مهم در دستور پخت هزاران غذا در سراسر جهان هستند.

تخم مرغ ها، سرشار از پروتئین هستند و به عنوان و غذایی ارزان شناخته می شوند و می توان آن ها را به سرعت و به آسانی در آشپزخانه طبخ کرد. خوردن تخم مرغ در صبحانه یا برانچ به عنوان یک ماده غذایی مغذی و سیرکننده در بیشتر نقاط جهان، رایج است.

چه در چین باشید، چه در آفریقای شمالی و چه در خاورمیانه، شما می توانید تخم مرغ را به شکل های مختلف و در غذاهای متنوعی پیدا کنید. تخم مرغ، یکی از پرطرفدارترین غذاها در سراسر جهان است و هر کشوری، طرز تهیه مخصوص خودش را دارد.

آماده سفر به نقطه نقطه خاورمیانه، آفریقای شمالی و آسیا با انواع خوش طعم تخم مرغ و املت هستید؟ با وبلاگ بایجانی همراه شوید تا شما را با انواع غذاهایی که می توان با تخم مرغ طبخ کرد، آشنا کند. طبخ و مزه کردن غذاهای یک کشور، راهی فوق العاده برای آشنایی با فرهنگ و مردم یک کشور هستند. در ادامه، انواع غذاهای تخم مرغی را به شما معرفی خواهیم کرد تا با ایده گرفتن از آن ها، یک میز صبحانه خوشمزه و منحصربه فرد برای خود و مهمانانتان بچینید.

انواع غذا با تخم مرغ:

  • خاورمیانه
  • آفریقا
  • آسیا

خاورمیانه

1. کوکو؛ ایران

کوکو، یکی از لذیذترین غذاهای ایرانی است که شباهت بسیاری به فریتاتا (Fritata) در آشپزی ایتالیایی دارد. کوکو، غذایی مقوی است و طعم فوق العاده ای دارد. از اجزای تشکیل دهنده کوکو سبزی می توان به اسفناج، شوید، جعفری، گشنیز، شنبلیله، تخم مرغ، نمک و زردچوبه اشاره کرد.

کوکو در ایران از تنوع زیادی برخوردار است و در سراسر کشور، انواع کوکو از جمله کوکو سیب زمینی، کوکو مرغ، کوکو گوشت، کوکو ماهی و غیره طبخ می شوند.

2. بید موتاجان (Baid mutajjan)؛ مصر

اگر دوست دارید سفری به حال و هوای بازارهای پرپیچ وخم و هزارتوی قاهره را برای خود و عزیزانتان ترتیب دهید، بید موتاجان را در خانه طبخ کنید. این غذا از تخم مرغ های سفت آبپزی تشکیل می شود که در سسی از سماق، کنجد و ادویه جات، سرخ می شوند و با طعم لذیذ خود، شما را شگفت زده خواهند کرد.

برای طبخ بید موتاجان، در ابتدا تخم مرغ را آب پز می کنند تا کاملا سفت شود. سپس پوست آن را می گیرند و آن را به دو نیم تقسیم می کنند. در یک ماهیتابه، دانه های کنجد را کمی با روغن تفت می دهند و در ادامه با سماق در غذاساز، مخلوط می کنند تا یک خمیر به دست بیاید. سپس، دو طرف تخم مرغ پخته را در روغن داغ سرخ می کنند و در خمیر سماق و کنجد می غلتانند. این صبحانه مصری را معمولا با برگ های گشنیز تزئین کرده و سرو می کنند.

آفریقا

1. شاک شوکا (Shakshuka)؛ آفریقای شمالی

شاک شوکا، غذایی شگفت انگیز، سیرکننده، مقوی و فوق العاده لذیذ است که طوفانی در منوهای برانچ در سراسر جهان به پا کرده است. شاک شوکا، یک نوع املت تونسی است که غذایی محبوب در خاورمیانه و آفریقای شمالی به شمار می آید.

برای پخت شاک شوکا از سس گوجه فرنگی، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پیاز، زیره سبز و تخم مرغ و سبزیجات موجود در تونس استفاده می شود. شاک شوکا، صبحانه ای مفصل و دودی است که انرژی زیادی برای ادامه روز به شما می دهد.

روش پخت شاک شوکا بسیار ساده است. برای طبخ این صبحانه تونسی، باید پیاز، فلفل دلمه و سیر را به همراه زیره سبز، پاپریکا و فلفل قرمز در ماهیتابه تفت دهید و سپس گوجه فرنگی ها، نمک و فلفل سیاه را به آن ها بیفزایید. این ترکیب را باید آن قدر بجوشانید تا سس غلیظی به دست آید. تخم مرغ ها را در حفره های ایجاد شده در سس گوجه فرنگی بشکنید و سپس ماهیتابه را در فر قرار دهید تا تخم مرغ ها بپزند. روی شاک شوکا را معمولا با گشنیز تزئین می کنند و به سر میز می آورند.

شما می توانید دستور پخت شاک شوکا را در مجموعه آشپزی ملل وبلاگ بایجانی پیدا کنید.

2. چیپسی مایای (Chipsi mayai)؛ تانزانیا

اگر به ترکیب املت و سیب زمینی سرخ کرده علاقه دارید، بدون شک عاشق چیپسی مایای یا چیپس و تخم مرغ هم خواهید شد. این غذای خیابانی محبوب در تانزانیا با تخم مرغ و چیپس درست می شود.

چیپسی مایای را می توان در تمام منطقه ها تانزانیا از روستاهای کوچک و دورافتاده گرفته تا شهرهای مهم و بزرگ در رستوران ها، غذاخوری ها و دکه های مواد غذایی پیدا کرد. چیپسی مایای معمولا با سالاد کاچومبری (Kachumbari) سرو می شود که متشکل از پیاز، گوجه فرنگی و فلفل های چیلی است.

برای طبخ چیپسی مایای، کافی است به اندازه دلخواه خود، سیب زمینی سرخ کنید. سپس تخم مرغ ها را به همراه نمک و فلفل سیاه در یک کاسه بریزید و هم بزنید. سیب زمینی های سرخ کرده یا چیپس آماده را به تخم مرغ ها بیفزایید و آن ها را همراه با روغن، در یک ماهیتابه سرخ کنید. چیپسی مایای را می توانید با سس چیلی، نان و انواع سالاد سرو کنید.

3. دورو وات (Doro wat)؛ اتیوپی

خورش دورو وات، یکی از غذاهای ملی لذیذ اتیوپیایی است که طبخ آن به زمان زیادی نیاز دارد. مهمترین ماده تشکیل دهنده این خورش، مرغ و دبره (debere)، یک ادویه ترکیبی تند است که از ترکیب فلفل های چیلی خشک، پاپریکا، فلفل فرنگی، شنبلیله، سیر، زنجبیل، ریحان، کوراریما، راتا گراوانز، زنیان، رادهونی و سیاه دانه تهیه می شود.

از دیگر مواد تشکیل دهنده خورش دورو وات، می توان به گوشت قرمز یا سفید و روغن نیتر کیبه (Niter kibbeh) اشاره کرد که مخلوطی از کره مایع صاف شده و شفاف، شنبلیله، زیره سبز، گشنیز، زردچوبه، هل، دارچین و جوز هندی است و به خورش دورو وات، طعمی تندتر می دهد.

خورش دورو وات، متشکل از تکه های آبدار و تند مرغ در پیازهای کاراملی شده است که به همراه نان اینجرای اسفنجی و تکه های تخم مرغ آب پز سفت سرو می شود. در اتیوپی، این خورش را غالبا در موقعیت های خاص مانند تعطیلات یا در زمان دید و بازدید خانوادگی درست و سرو می کنند.

4. تخم مرغ هم زده نیجریه ای؛ نیجریه

آیا می دانستید که تخم مرغ هم زده، رایج ترین نوع طبخ تخم مرغ در جهان به شمار میرود و تقریبا هر کشوری، نسخه تخم مرغ هم زده ویژه خودش را دارد؟

طبخ بیشتر تخم مرغ های هم زده، بسیار آسان است و مواد لازم برای پخت آن ها، تخم مرغ، کره، نمک و فلفل هستند. تفاوت تخم مرغ های هم زده کشورهای مختلف در تکنیک پخت آن ها است که منجر به بافت، غلظت و طعمی متنوع می شود. نسخه تخم مرغ هم زده نیجریه ای، غذایی رنگارنگ و بسیار تند است که از تخم مرغ، فلفل دلمه ای، پیاز، گوجه فرنگی و فلفل های تند چیلی تشکیل می شود.

5. رولکس (Rolex)؛ اوگاندا

رولکس، یک غذای خیابانی پرطرفدار خیابانی در اوگاندا است که می توان آن را در هر گوشه و کناری پیدا کرد. رولکس، یک املت متشکل از پیاز، کلم و گوجه فرنگی است که در نان چاپاتی (chapati) پیچیده و سرو می شود.

روش طبخ رولکس، بسیار ساده است و می توان آن را در هر وعده ای از روز از صبحانه گرفته تا ناهار یا یک میان وعده پرملات نوش جان کرد. نام رولکس از روش آماده سازی این غذا می آید، زیرا نان چاپاتی و املت با یکدیگر رول می شوند. ایده درست کردن این غذا، متعلق به یک فروشنده نان چاپاتی در منطقه بوسوگا (Busoga) بوده است. رولکس از آنجا به دانشگاه مکار (Makerere) در اوگاندا راه پیدا کرد، مکانی که مملو از دانشجویانی بود که در پی غذای ارزان و آسان می گشتند. این غذای خوشمزه به سرعت در سراسر اوگاندا مشهور شد.

آسیا

1. اگز بورجی (Eggs bhurji)؛ هند

اگز بورجی با گوجه فرنگی، پیاز، کاری و ادویه جات خوش طعم و معطر پخته می شود. اگز بورجی در واقع، نسخه هندی تخم مرغ هم زده است و با طعم تند خود، یک صبحانه آتشین را به شما پیشنهاد می کند. اگز بورجی، معمولا با نان محلی مخصوص بمبئی، برنج ساده، نان روتی و پراتا سرو می شود.

خاستگاه اصلی اگز بورجی به ایران برمی شود و اغلب این غذا را با تخم مرغ گوجه ایرانی، اشتباه می گیرند . تفاوت این دو غذا در نحوه آماده سازی آن ها است.

برای طبخ اگز بورجی، تخم مرغ را با شیر، نمک و زردچوبه در یک کاسه هم می زنند تا کف کند. سپس در یک ماهیتابه، برگ کاری و زیره سبز را کمی تفت می دهند و در ادامه پیاز، سیر، زنجبیل و فلفل چیلی را به آن می افزایند. پس از کمی تفت دادن، گوجه فرنگی، ادویه گرام ماسالا و پودر فلفل چیلی قرمز به ماهیتابه افزوده می شود. در نهایت، تخم مرغ هم زده را داخل ماهیتابه می یزند و با مواد دیگر مخلوط می کنند تا تخم مرغ بپزد. اگز بورجی را با برگ گشنیز تزئین کرده و سرو می کنند.

در برخی دستور پخت ها، پنیر جایگزین تخم مرغ می شود یا از نخودفرنگی، سیب زمینیهای مکعبی ریز پخته، هویج، کلم بروکلی و سایر سبزیجات برای قوی تر کردن طعم اگز بورجی، استفاده می شود.

2. یام خای دائو (Yam khai dao)؛ تایلند

یام خای دائو در زبان تایلندی به معنای سالاد تخم مرغ سرخ کرده است. این سالاد ساده و بسیار لذیذ با ترکیب پیازهای برشته، فلفل های چیلی تند و آتشین، آب لیموی ترش و تخم مرغ های سرخ شده برشته، شما را عاشق خود خواهد کرد.

یام خای دائو را می توان با تخم مرغ یا تخم اردک نیز درست کرد. این سالاد تایلندی، منبع غنی ویتامین دی، B2 و B12 است. برای طبخ این سالاد، باید تخم مرغ ها را در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. سپس آب لیمو، سس ماهی، سیر، شیره ساده و فلفل های چیلی را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت میانه گاز قرار دهید و به مدت 15 ثانیه، آن ها را بپزید. این سس را روی تخم مرغ سرخ شده بریزید و به سراغ تهیه سالاد بروید. برای درست کردن سالاد کافی است کاهو، پیاز زرد خردشده، هویج، کرفس و گشنیز را با هم مخلوط کنید و در نهیات، تخم مرغ و سس آن را به سالاد بیفزایید.

3. تارت تخم مرغ هنگ کنگی (Hong Kong egg tart)؛ هنگ کنگ و چین

تارت تخم مرغ هنگ کنگی، غذایی خامه ای، کره ای، کاستاردی و لایه لایه است. کافی است فقط یک بار طعم این تارت شیرین و لذیذ را بچشید و پس از آن تارت تخم مرغ هنگ کنگی، تبدیل به پایه ثابت میز صبحانه شما خواهد شد.

تارت تخم مرغ در اوایل قرن بیستم در گوانجو در کشور چین، با الهام از تارت کاستارد انگلیسی، فروخته شد. این تارت لذیذ در دهه 1940 به هنگ کنگ راه پیدا کرد. تارت های تخم مرغ هنگ کنگی، کوچک تر از دیگر تارت ها هستند و معمولا به صورت دوتایی یا سه تایی سرو می شوند. کاستارد داخل این تارت می تواند از مواد مختلفی چون شکلات، چای سبز و حلزون دریایی درست شود.

برای طبخ تارت تخم مرغ هنگ کنگی، در ابتدا باید خمیر تارت را آماده کنید. برای این کار، شکر، آرد الک شده و نمک را در یک کاسه بزرگ بریزید و به آن کره اضافه کنید و هم بزنید. سپس سفیده تخم مرغ و مقداری سفیده هم زده را به خمیر اضافه کنید و آن را ورز دهید. خمیر را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

برای درست کردن کاستارد تارت، شکر و نمک را در آب گرم حل کنید. سپس سفیده تخم مرغ، شیر و وانیل را به آن بیفزایید و در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود. خمیر تارت را در قالب مخصوص چرب شده، قرار دهید و کاستارد را روی آن بریزید. تارت ها را در فر بپزید تا به رنگ طلایی دربیایند. تارت تخم مرغ هنگ کنگی را داغ داغ سرو کنید و از مزه آن لذت ببرید.

4. تورتا (Torta)؛ فیلیپین

تورتا، یک نوع املت فیلیپینی است که با گوشت چرخکرده، سیب زمینی، بادمجان و سبزیجات درست می شود و آن را همراه با برنج و سس کچاپ موز سرو می کنند. این غذا را می توان در هر وعده ای از روز، نوش جان کرد.

طبخ تورتا به این شکل است که ابتدا سیر و پیاز را در کمی روغن تفت می دهند تا نرم شوند، سپس گوجه فرنگی ها را به آن ها اضافه می کنند و آن قدر می پزند تا آب آن ها کاملا گرفته شود. در ادامه گوشت چرخ کرده، نمک و فلفل سیاه را در ماهیتابه می ریزند و به مدت 5 تا 7 دقیقه تفت می دهند تا رنگ گوشت، قهوه ای شود.

سپس گوشت و سبزیجات را به یک کاسه منتقل می کنند و نخودفرنگی ها را به آن ها می افزایند و اجازه می دهند تا این مخلوط سرد شود. در ادامه تخم مرغ های هم زده را به گوشت اضافه می کنند و خوب هم می زنند. این مخلوط را در ماهیتابه با کمی روغن سرخ می کنند تا یک املت لذیذ و برشته فیلیپینی به دست بیاید.

5. تاماگویاکی (Tamagoyaki)؛ ژاپن

تاماگویاکی یا املت ژاپنی، یک غذای مخصوص ژاپنی است. تاماگویاکی همچنین به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده سوشی در خارج از کشور ژاپن، مشهور است. این غذا از نظر ظاهر و نوع به داشی ماکی تاماگو شباهت دارد. در ناحیه کانسای، داشی (نوعی چاشنی) به تخم مرغ اضافه می شود، اما در نواحی غیر از کانسای، در تاماگویاکی، داشی به کار نمی رود.

تاماگویاکی، معمولا در ظرف غذاهای سنتی ژاپنی بنتو (bento boxes) پیدا شده یا به عنوان بخشی از صبحانه ژاپنی سرو می شود. این غذای خوش طعم ژاپنی از لایه های نازکی از تخم مرغ پخته تشکیل می شود که به شکل مستطیل، رول می شوند و در نهایت به اندازه لقمه های کوچک، برش می خورند.

برای طبخ این غذا، تخم مرغ ها را در ظرفی بشکنید و خوب هم بزنید. سپس به آن، شکر ، نمک و فلفل بزنید. بخشی از تخم مرغ را با کمی روغن در ماهیتابه بریزید و آن را بعد از کمی پختن، لوله کرده و در یک طرف ماهیتابه جمع کنید. بخش دیگری از تخم مرغ را در ماهیتابه بریزید و آن را به همراه تخم مرغی که در لبه ماهیتابه به صورت لوله در آمده است، جمع کنید. در نهایت تخم مرغ ها را برش بزنید.

6. سوپ اگ دراپ (Egg drop soup)؛ چین

سوپ اگ دراپ، سوپی آسان و بی نهایت خوشمزه است که با چند ماده اولیه ساده درست می شود: آب مرغ، تخم مرغ و نشاسته ذرت. این سه ماده با هم ترکیب می شوند تا یک غذای لذیذ و منحصربه فرد، خلق شود.

در برخی دستور پخت ها از پنیر توفو، پیازچه خردشده، جوانه لوبیا و فلفل سیاه یا سفید نیز استفاده می شود. سوپ اگ دراپ در چین، به نسبت دیگر کشورها رقیق تر است. برای پخت این سوپ، ابتدا نشاسته ذرت را در آب مرغ یا گوشت، زنجبیل و پودر سیر حل می کنند و سپس آن را روی حرارت گاز قرار می دهند تا بجوشد. در ادامه، تخم مرغ های هم زده را به مخلوط در حال جوش آب مرغ یا گوشت می افزایند تا تخم مرغ به شکل نوارهای باریک در سطح سوپ بپزد. شما می توانید ذرت، پیاز خردشده و کمی روغن کنجد نیز به سوپ اضافه کنید.

7. املت دسی (Desi omelette)؛ پاکستان

املت دسی، طعم و مزه ای خارق العاده دارد. این غذا از تنوع بالایی در سراسر هند و پاکستان برخوردار است، اما مشهورترین نسخه املت دسی، با تخم مرغ های هم زده با فلفل های سبز چیلی، پیازهای خردشده و پودر چیلی قرمز درست شده و همراه با نان های پراتای برشته و داغ، سرو می شود.

پیازچه، سیر له شده، فلفل سبز چیلی، گوجه فرنگی، پودر کاری و ادویه گرام ماسالا را با کمی روغن در یک ماهیتابه تفت دهید. سپس تخم مرغ های هم زده را با نمک و فلفل سیاه به آن ها اضافه کنید و پس از پختن یک روی املت، آن را برگردانید تا دو طرف آن، کاملا سرخ شود. املت دسی را با گشنیز خردشده تزئین کرده و سرو کنید.

8. خای لوک کوئی (Khai luk koei)؛ تایلند

خای لوک کوئی در زبان تایلندی به معنای تخم مرغ های داماد است و از تخم مرغ های آب پز سرخ شده و سس ترش و شیرین تمبر هندی تشکیل می شود. این غذای لذیذ تایلندی را معمولا با پیازچه خردشده و برگ های گشنیز تزئین می کنند و به سر میز می آورند.

برای طبخ خای لوک کوئی، می توانید تخم مرغ را در روغن، کاملا سرخ کنید و سپس آن را کنار بگذارید تا سرد شود. برای درست کردن سس، مقداری روغن، شکر، تمبر هندی، سس ماهی و آب را در یک ماهیتابه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا شکر حل شود و سس غلیظ شود. سس گرم را روی تخم مرغ های سرخ کرده بریزید و با کمی پیازچه، خای لوک کوئی را تزئین و سرو کنید.

9. جیران پی پنگ (Gyeran-ppang)؛ کره جنوبی

ظاهر مستطیلی شکل و بافت کلوچه مانند جیران پی پنگ، این غذا را از دیگر غذاهای تخم مرغی متمایز می کند. جیران پی پنگ، یک نان شیرین و خوشمزه است که با تخم مرغ های کامل پر می شود. این میان وعده مشهور و پرطرفدار را می توان در هر دکه غذای خیابانی در سراسر کره جنوبی پیدا کرد و از طعم آن، لذت برد.

خمیر نان جیران پی پنگ، از آرد گندم، بکینگ پودر، شکر، نمک، شیر، تخم مرغ، کره و وانیل تشکیل می شود. برای طبخ این نان لذیذ در هر قالب، پس از ریختن خمیر، یک تخم مرغ می شکنند و سپس آن را در فر قرار می دهند.

10. تخم مرغ های چای (Tea eggs)؛ چین

تخم مرغ های چای، یک میان وعده خوش طعم و سیرکننده است که از تخم مرغ های آب پز سفتی تشکیل می شود که در یک مایع لذیذ طعم دار شده با چای سیاه، سویا سس و ادویه جات غوطه ور می شوند. مواد مختلف دیگری نیز ممکن است در تهیه این غذای عجیب و غریب به کار بروند که در میان آن ها می توان به چوب دارچین، بادیان ختایی و دانه های فلفل سیچوآنی اشاره کرد.

به تخم مرغ های چای، تخم مرغ های مرمری نیز می گویند، زیرا پس از پخته شدن در چای، طرح روی تخم مرغ ها، شبیه به سنگ مرمر می شود. تخم مرغ های چای، معمولا به عنوان میان وعده خورده می شوند و می توان آن ها را در بازارهای شبانه و دکه های غذای خیابانی در سراسر چین پیدا کرد.

برای درست کردن تخم مرغ های چای، ابتدا تخم مرغ ها را در آب می پزند تا کاملا سفت شوند. سپس آن ها را از آب درمی آورند و روی پوسته آن ها ترک می اندازند. تخم مرغ های ترک خورده در ادامه در آب به همراه برگ چای، سویا سس و ادویه مخصوص چینی (پودر دارچین، بادیان ختایی، دانه رازیانه، جوز هندی و دانه های فلفل سیچوآنی) به مدت 20 دقیقه دیگر می پزند. پس از اتمام پخت تخم مرغ ها را به مدت چند ساعت در یخچال قرار می دهند تا آماده سرو شوند.

11. خاگینه (Khagina)؛ پاکستان

خاگینه از تخم مرغ های همزده و سسی غلیظ تشکیل می شود که متشکل از پیاز، گوجه فرنگی، سیر، زیره سبز، زردچوبه و دیگر ادویه جات است. خاگینه را معمولا با فلفل های سبز چیلی تازه و برگ های گشنیز تزئین کرده و سرو می کنند.

خاگینه، غذایی ساده است و به سرعت آماده می شود. برای طبخ این غذا، پیاز و زیره سبز را در کره تفت دهید و سپس گوجه فرنگی را به آن بیفزایید. در ادامه تخم مرغ هم زده، گشنیز، نمک و فلفل چیلی را در ماهیتابه بریزید و خوب هم بزنید تا خاگینه آماده شود.

12. خاچاپوری آجارولی (Adjaruli khachapuri)؛ گرجستان

خاچاپوری، یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار گرجستانی است که ترجمه نام آن، نان پنیری است. خمیر نان در حین طبخ، پف می کند و به اشکال متنوعی درمی آید. پنیر و تخم مرغ از دیگر مواد تشکیل دهنده خاچاپوری هستند. این غذا را می توان به عنوان مخلفات کنار غذا برای شام یا یک برانچ لذیذ سرو کرد. خاچاپوری را معمولا همراه با دیگر غذاهای لذیذ گرجستانی مانند چاخوخ بیلی (chakhokhbili) یا خورش مرغ و سبزیجات، نوش جان می کنند.

خاچاپوری از محبوبیت بسیار زیادی در رستوران های گرجستان و دکه های غذای خیابانی برخوردار است. خاچاپوری، یکی از غذاهای ملی گرجستان است و به همین علت، هزینه درست کردن آن با عنوان شاخص خاچاپوری، معیار معین تورم در شهرهای مختلف گرجستان به شمار میرود. این شاخص از طریق دانشکده بین المللی اقتصاد در دانشگاه دولتی تفلیس به وجود آمده است.

جالب است بدانید که به کنندگی و ابتکار انجمن آشپزی گرجستان، روز 27 مه (7 خرداد)، به عنوان روز ملی خاچاپوری نام گذاری شده است تا علاوه بر جشن گرفتن در این روز، خاچاپوری به جهانیان معرفی شود. خاچاپوری انواع مختلفی دارد که در میان آن ها می توان به خاچاپوری ایمرولی، آجارولی، مگرلی، آچما، گورولی، اوسوری و غیره اشاره کرد.

خاچاپوری استان آجارستان به شکل قایق پخته می شود و پنیر، کره و زرده تخم مرغ در وسط آن قرار می گیرند. تخم مرغ این نسخه از خاچاپوری، نرم و به حالت عسلی است و ترکیب آن با طعم و مزه وسوسه انگیز کره، طعمی فراموش شدنی را به شما پیشنهاد می کند. گفته می شود که این نان، اولین بار از طریق قوم لازها که ملوان بودند، اختراع شد. خاچاپوری در واقع، نمادی از قایق، دریا و خورشید است.

شما می توانید دستور پخت خاچاپوری را در مجموعه آشپزی ملل وبلاگ بایجانی پیدا کنید.

13. کووِک کووِک (Kwek kwek)؛ فیلیپین

کووِک کووِک یا تخم مرغ های پرتقالی، یک غذای خیابانی مشهور و پرطرفدار فیلیپینی است که با تخم مرغ های آب پز سفت بلدرچین و یک خمیر پرتقال خوشمزه و کره ای درست می شود.

کووِک کووِک، شباهت زیادی به توک نِنِنگ (Tokneneng) دارد؛ البته برای طبخ توک نِنِنگ از تخم اردک استفاده می کنند.

14. چاوان موشی (Chawanmushi)؛ ژاپن

چاوان موشی با طعم اومامی (یکی از پنج مزه اصلی) خود، شما را شگفت زده خواهد کرد. این غذای ژاپنی از میگو، سویا سس، تخم مرغ و قارچ تشکیل می شود و بافتی نرم و کاستاردی دارد. این غذا هم به صورت سرد و هم به صورت گرم در ژاپن سرو می شود.

15. تلور بالادو (Telur balado)؛ اندونزی

تلور بالادو یا تخم مرغ بالادو، یک صبحانه اندونزیایی است که برای طبخ آن، کافی است تخم مرغ های آب پز سفت را در ماهیتابه سرخ کنید تا پوسته ای برشته و قهوه ای رنگ پدیدار شود. تلور بالادو را در نهایت در یک سس تند چیلی و گوجه فرنگی غوطه ور و سرو می کنند.

برای طبخ تلور بالادو، ابتدا تخم مرغ های پخته را در روغن جوش، سرخ کنید. سپس به سراغ آماده سازی سس بروید. برای این کار، گوجه فرنگی، فلفل چیلی، پیازچه و سیر را در یک غذاساز بریزید و خوب باهم مخلوط کنید. سپس سس را روی حرارت بجوشانید تا کمی غلیظ شود. تخم مرغ سرخ شده، نمک، شکر و فلفل سیاه را در ماهیتابه سس بریزید و با هم مخلوط کنید و بپزید تا آب سس، کاملا تمام شود. در مرحله آخر پخت، کمی پوست لیموی رنده شده به تلور بالادو اضافه کنید.

منبع: کجارو / tourradar.com

به "با طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ در خاورمیانه، آفریقا و آسیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ در خاورمیانه، آفریقا و آسیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید