خاصیت شفابخش پوست ماهی تیلاپیا

به گزارش وبلاگ بایجانی، زومیت نوشت: استفاده از کلاژن موجود در پوست ماهی تیلاپیا برای درمان جراحات چشم حیوانات، روزنه های امید را برای کاربرد این روش در انسان ها گشوده است.

خاصیت شفابخش پوست ماهی تیلاپیا

پوست تیلاپیا غنی از کلاژن است و فراوانی این پروتئین ساختاری، ماهی یادشده را به منبعی محبوب در دام پزشکی و پزشکی انسانی تبدیل می نماید. محققان کاربردهای مختلفی مانند پانسمان کردن قربانیان سوختگی، اصلاح فتق شکمی، ترمیم دریچه های قلب و بازسازی واژن برای پوست این ماهی کشف نموده اند.

میرزا ملو، چشم پزشک حیوانات از برزیل، با الهام از همکارانش در ده ها تخصص دیگر، تأثیر پوست تیلاپیا را در درمان زخم ها و سوراخ های قرنیه به ویژه در سگ هایی با پوزه کوتاه که مسئله ای فراگیر در حوزه تخصصی خود به شمار می رود، آزمایش کرد. به گفته او، این گروه از سگ ها حیواناتی با چشم های درشت هستند؛ به همین علت، چشم هایشان اغلب مجروح می گردد.

آسیب های قرنیه براثر جراحات خارجی معمولاً با قراردادن غشای ساخته شده از جفت اسب روی ناحیه آسیب دیده درمان می شوند. جفت اسب منبعی غنی از کلاژن محسوب می گردد؛ اما اندازه کلاژن موجود در آن کمتر از پوست تیلاپیا است. دکتر ملو برای اولین بار در سال 2019 با جایگزین کردن این غشا با پوست تیلاپیا، سوراخ شدید قرنیه سگ شیتزو را جراحی کرد.

ملو پس از انجام نخستین جراحی خود با یاری پوست تیلاپیا، تماسی از مؤسسه حمایت از سوختگی برزیل و دانشگاه فدرال سئارا (پیش گام استفاده از پوست در درمان سوختگی) دریافت کرد. این تماس که به منظور آگاهی از تکنیک استفاده شده در جراحی برقرار شده بود، به شروع آزمایشی با حمایت این مؤسسه منجر شد. ملو در این همکاری آزمایش غشایی به نام ماتریکس پوستی سلولی (ADM) را شروع کرد که از کلاژن خالص استخراج شده از پوست ماهی ساخته شده بود.

به گفته ملو، کلاژن به تحریک رشد سلولی و راهنمایی فراوری بافت های مختلف معروف است. او می گوید کیفیت کلاژن پوست ماهی تیلاپپیا در تمام طول عمر این حیوان در سطح بالایی واقع شده است. این در حالی است که کیفیت کلاژن جفت اسب بسته به عواملی مانند سن و وزن حیوان دچار تغییر می گردد.

ADM پردازش شده شبیه ورق کاغذ ضخیمی است که دام پزشکان پیش از جراحی آن را با آب نمک آب رسانی می نمایند و پس از قراردادن روی ضایعه قرنیه سگ، آن را بخیه می زنند. این ماتریکس پوستی سلولی به عنوان داربست برای بازسازی سلول ها عمل می نماید. تا به امروز، ملو بیش از 400 سگ را با این روش درمان نموده است که هیچ کدام از آن ها با عوارضی مانند درد یا عفونت روبرو نشده اند.

  • این جنگنده های آمریکایی به درد جنگ نمی خورند!/ عکس

  • این مار غول پیکر همنوع خود را می خورد!/ عکس

به گفته رابسون سانتوس، چشم پزشک حیوانات، استراتژی های فعلی ترمیم قرنیه مانند استفاده از جفت اسب و عمل پیوند و اهدای عضو همگی نتایج خوبی به همراه دارند؛ اما جای زخم همچنان یکی از نگرانی های مهم در این روش ها به شمار می رود. سانتوس عقیده دارد که پوست ماهی تیلاپیا جایگزینی عالی برای روش های موجود است.

درحال حاضر، ملو میخواهد تا ADM پردازش شده را روی گربه ها آزمایش کند و می گوید که بحث ها درباره چگونگی تطبیق این روش با انسان نیز شروع شده است. درعین حال، او امیدوار است که تحقیقات خود را به سمت شبکیه چشم ببرد که درمان آن به علت وجود نورون های تخصصی بسیار حساس سخت است.

به گفته ملو، درمان آسیب های شبکیه جایی است که محدودترین منابع در دام پزشکی و پزشکی انسانی وجود دارد؛ به همین علت، وی امیدوار است تا روزی استفاده از ADM فراگیر گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "خاصیت شفابخش پوست ماهی تیلاپیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاصیت شفابخش پوست ماهی تیلاپیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید