حیوان خانگی خوب می خواهید؟ جغد!

به گزارش وبلاگ بایجانی، بسیاری از فیلم ها، کتاب ها و داستان ها جغد را به عنوان یک حیوان خانگی مناسب و با رفتار محبت آمیز به ما نشان می دهند. اگر شما هم با دیدن این فیلم ها هوس داشتن یک جغد کرده اید، مقاله زیر را بخوانید تا ببینید آیا واقعا این پرنده حیوان خانگی مناسبی برای شما است؟

حیوان خانگی خوب می خواهید؟ جغد!

آیا مانند چیزی که در فیلم ها می بینیم واقعا جغد حیوان خانگی مناسبی است؟ و اگر جواب مثبت است چه مراقبت های ویژه ای احتیاج دارد؟

جغد به فضای زیادی احتیاج دارد

در حالی که در داستان ها و کتاب ها، مثلا کتاب هری پاتر، جغد به عنوان یک حیوان خانگی خوب معرفی شده، اما در واقع اصلا حیوان مناسبی برای نگهداری در خانه نیست! در حقیقت نگهداری از آن به قدری مشکل است که بهتر است آن را در طبیعت به حال خود بگذاریم.

برای شروع بدانید که نمی توانید جغد را در یک قفس طوطی با سایز معمولی نگهداری کنید. باید برای این پرنده زیبا قفسی با سایز بسیار بزگ تهیه کنید که حمام آب هم داشته باشد. این پرنده به طور مرتب حمام می کند و پرهای خود را تمیز نگه می دارد، پس درون قفس خود به حمام هم احتیاج دارد. شاید این را می دانستید که این پرنده بی صدا پرواز می کند اما اگر بال هایش کثیف باشند، در موقع پرواز صدا ایجاد می کنند و این باعث می شود طعمه، متوجه جغد شود و بگریزد. به همین دلیل است که او روزانه پرهایش را می شوید.

علاوه بر قفس بزرگ، این پرنده فضایی هم برای پرواز می خواهد تا روزانه پرواز کند و فعالیت داشته باشد.

جغدها موجوداتی مستقل هستند

این موجود شکارگر، به صورت تکی شکار و زندگی می کند و بر خلاف بقیه پرندگان بزرگ به صورت دسته جمعی یافت نمی شود.

جغد انزوا طلب است و غیر از فصل جفتگیری و بزرگ کردن جوجه ها، تنها زندگی می کند.

پرندگانی که در دسته زندگی می کنند اجتماعی تر هستند و راحت تر با انسان ها ارتباط برقرار کرده و با یک خانواده مانوس می شوند. چون جغدها این گونه نیستند تنها با یکی از اعضای خانواده که به عنوان همدم یا همان جفت انتخابش کرده اند انس خواهند گرفت و غیر از آن به تمام افراد دیگری که می بینند حمله می کنند. این موضوع هنگامی به مشکل تبدیل خواهد شد که شما به دلیل بیماری و یا به هر دلیل دیگری نتوانید از جغدتان مراقبت کنید. و از آنجایی که جغد برای تمام زندگی خود تنها یک همسر برمی گزیند، ممکن است اگر آن را به کس دیگری بدهید هرگز نتواند با صاحب جدیدش ارتباط بگیرد.

رژیم غذایی جغدها خاص است

رژیم غذایی هم یکی دیگر از چیزهایی است که باعث می شود هرگز نتوانید جغدتان را کاملا راضی نگه دارید! از آنجایی که جغدها در محیط طبیعی خود شکار می کنند و غذای خود را از این راه به دست می آورند، نمی توانید آنها را با دانه، میوه و سبزیجات تغذیه کرد. تجربه ثابت کرده اگر غذاهایی از این قبیل را به داخل قفس جغدتان بیاندازید، او حتی آنها را به عنوان غذا هم نگاه نمی کند!

جغذها موجوداتی گوشتخوار هستند و باید آنها را با جوندگانی مانند موش، خرگوش های کوچک و مرغ تغذیه کرد. برای تغذیه جغد، این حیوانات را درون فریزر نگه می دارند و قبل از آنکه جغد را با آن تغذیه کنند ابتدا یخ آن را آب می کنند. البته می توان آنها را به صورت زنده هم به جغد داد.

همنطور که می توانید تصور کنید حتی شاهد این صحنه بودن هم درد آور است چه برسد به اینکه بخواهید نقشی در آن داشته باشید!

جغد برای خوردن گوشت مجهز شده و دارای چنگال هایی است که به وسیله آنها به راحتی گوشت جانور را از هم می درد. اگر جغذتان به هر دلیلی به شما حمله کند، می تواند با چنگال های خود آسیب هایی جدی به شما وارد کند.

نه تنها خطرناک، بلکه غیر قانونی!

به دلایلی که گفتیم، و دلایلی خیلی بیشتری، نگهداری از جغد درون خانه در بسکمک از کشورها ممنوع و غیر قانونی است. شاید الان دیگر از خیر نگهداری از جغد بگذرید! کسانی که این قانون را زیر پا بگذارند و بخواهند به هر قیمتی این کار را انجام دهند، با سختی ها و مسائل دیگری هم رو به رو خواهند شد. مثلا در نظر بگیرید جغد بیمار شود، مسلما تنها انتخاب شما بردن این حیوان پیش دامپزشکی است که در معالجه حیوانات شکاری تخصص داشته باشد. همه دامپزشکان توانایی درمان حیوان به خصوص شما را ندارند. پس اولا در پیدا کردن دامپزشک دچار مشکل می شوید و دوما چون نگهداری از این حیوان غیر قانونی است، ممکن است دستگیر شوید!

دیگرگزینه ها

اگر واقعا به جغدها علاقه مند هستید چرا به مراکز حمایت از حیوانات مراجعه نمی کنید ومقداری کمک نقدی به این موسسات نمی کنید؟

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "حیوان خانگی خوب می خواهید؟ جغد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیوان خانگی خوب می خواهید؟ جغد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید