ترامپ بودجه ناتو را کم می نماید

به گزارش وبلاگ بایجانی، ایسنا نوشت: چندین مقام آمریکایی و ناتو گفته اند، دولت ترامپ برای کاهش مشارکت در بودجه ناتو اقدام نموده است.

ترامپ بودجه ناتو را کم می نماید

به گزارش سی ان ان این اقدامی نمادین است که در حالی اجرا شده که بسیاری به زیر سوال بردن تعهد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به اتحاد ناتو ادامه می دهند؛ اتحادی که طی روزهای آینده در لندن هفتادمین سالگرد تشکیلش را جشن می گیرد.

آمریکا پیش از این حدود 22 درصد از بودجه مستقیم ناتو را تامین می کرد که هزینه های نگهداری مقر ناتو، سرمایه گذاری های امنیتی مشترک و بعضی از عملیات نظامی ترکیبی را پوشش می داد.

با توجه به این که بودجه مستقیم ناتو نسبتا اندک و حدود 2.5 میلیارد دلار است و از بودجه دفاعی ملی کشورهای عضو جدا بوده و ناتو توصیه نموده که این بودجه باید دو درصد از فراوری ناخالص داخلی اعضایش باشد، این اقدام تا حد زیادی حرکتی نمادین محسوب می گردد.

مقامات دفاعی آمریکا به شبکه خبری سی ان ان گفته اند، دولت ترامپ به دنبال کاهش مشارکتش به حدود 16 درصد است که میزان مشارکت آن را به رغم داشتن مالی بزرگ تر به سطح آلمان با 14.8 درصد می رساند.

مقامت آمریکا و ناتو به سی ان ان گفته اند، انتظار می رود دیگر اعضای ناتو این کاهش بودجه را جبران نمایند.

ترامپ مدت ها متحدان ناتو و به ویژه آلمان را به عدم پرداخت دو درصد از فراوری ناخالص داخلی شان به ناتو متهم نموده است. در حال حاضر تنها هشت مورد از 29 عضو ناتو به این تعهد عمل نموده اند و قرار است تمامی این اعضا تا سال 2024 این گام را بردارند اما تمامی آن ها هم اکنون برنامه ای برای این کار ندارند.

یک مقام ناتو به سی ان ان گفت: همه متحدان با فرمولی تازه برای مشارکت در هزینه ها موافقت نموده اند. طبق این فرمول، سهم هزینه ها برای بیشتر متحدان اروپایی و کانادا افزایش خواهد یافت، در حالی که سهم آمریکا کاهش می یابد. این نشانی مهم از تعهد متحدان به این اتحاد و تقسیم عادلانه تر بودجه آن است.

یک دیپلمات ناتو به سی ان ان گفت، این فرمول جدید طی روزای گذشته مورد توافق قرار گرفته است.

یک مقام دفاعی آمریکا نیز اظهار کرد، بودجه ای که آمریکا از کاهش مشارکتش در بودجه ناتو پس انداز می نماید، صرف تامین هزینه دیگر اقدامات نظامی و امنیتی در اروپا، از جمله برنامه های کشورهایی مانند اوکراین و گرجستان خواهد شد که عضو ناتو نیستند اما در خط مقدم روسیه قرار دارند.

اعضای متحد طبق فرمول توافق شده بر مبنای درآمد ناخالص ملی در بودجه ناتو مشارکت می نمایند.

312 310

منبع: خبرآنلاین

به "ترامپ بودجه ناتو را کم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ بودجه ناتو را کم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید