بلاتکلیفی 32 هزار متقاضی خودروهای وارداتی ، سرنوشت پول های بلوکه شده چه شد؟ ، آخرین قیمت چانگان های وارداتی

به گزارش وبلاگ بایجانی، متقاضیان خودروهای وارداتی، اواخر سال گذشته 500 میلیون تومان در حساب خود بلوکه کردند و قرار بود حداکثر تا سه ماه آینده، خودروی موردنظر را تحویل گیرند. اما با گذشت بیش از پنج ماه، تحویل خودروهای این متقاضیان در هاله ای از ابهام است.

بلاتکلیفی 32 هزار متقاضی خودروهای وارداتی ، سرنوشت پول های بلوکه شده چه شد؟ ، آخرین قیمت چانگان های وارداتی

به گزارش وبلاگ بایجانی به نقل از تجارت نیوز، به گفته مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، اسفند ماه سال گذشته 33 هزار نفر از 120 هزار متقاضی در طرح فروش خودروهای وارداتی ثبت نام نموده بودند که به عنوان اولویت اول جهت دریافت خودرو انتخاب شدند. هرچند در آن موقع نیز شرایط تحویل و نوع این خودروها معین نبود و بارها در خصوص خرید آن هشدار داده شده بود؛ اما باز هم تعداد بسیاری ثبت نام کردند و تکلیف 32 هزار متقاضی هنوز معلوم نیست.

فقط 1000 نفر از متقاضیان معین تکلیف شدند!

جالب اینجاست که با گذشت بیش از پنج ماه، تنها 1108 متقاضی، جهت دریافت چانگان های وارداتی به شرکت سایپا معرفی شدند. این یعنی سرنوشت 32 هزار نفر دیگری که هرکدام، 500 میلیون تومان در حاسب های وکالتی خود پول بلوکه کردند، هنوز معلوم نیست.

به عبارت دیگر، تا زمانی که شرکت های واردنماینده، بخشنامه فروشی برای خودروهای وارداتی منتشر ننمایند، تکلیف هریک از 32 هزار ثبت نام نماینده این خودروها که متقاضی محصولات غیر چینی همچون هیوندای، کیا و… هستند، معلوم نخواهد شد. این در حالی است که انتشار بخشنامه فروش به وسیله شرکت های واردنماینده، منوط به ورود این محصولات به گمرک کشور و ترخیص آن هاست. طبق آخرین اخبار منتشره از گمرکات کشور، حدود هزار دستگاه خودروی وارداتی پیروز به ترخیص از گمرک شده اند که همگی، چانگان های CS35 وارداتی هستند.

قیمت گذاری شورای رقابت چگونه انجام می گردد؟

طبق مصوبه 9 خرداد 1402 شورای رقابت، قیمت چانگان CS35 تیپ 2 و تیپ 3 به صورت ذیل است.

نام خودرو نرخ فروش درب انبار واردات (ریال)

چانگان CS35 تیپ 2 8,496,288,883

چانگان CS35 تیپ 3 9,044,708,722

توکلی، دبیرکل روابط عمومی شورای رقابت شرح داد: برای خودروهای وارداتی، شرکت واردنماینده می تواند قیمت فروش محصول را حدود 20 الی 25 درصد بالاتر از نرخ اعلامی شورای رقابت اعلام کند. اما اگر شرکت واردنماینده، مبلغی بالاتر از حداکثر سود اعلام شده از مشتریان درخواست کند، باید نهادهای نظارتی بر آن رسیدگی نمایند و شورا، وظیفه ای در این باره ندارد.

با یک حساب سرانگشتی، در صورتی که 25 درصد روی نرخ فروش درب انبار افزوده گردد، قیمت های زیر به دست می آید.

نام خودرو نرخ نهایی با احتساب 25 درصد (ریال)

چانگان CS35 تیپ 2 10,620,361,103

چانگان CS35 تیپ 3 11,305,885,902

اما به طور عجیبی، شرکت سایپا برای تیپ 2 این خودرو، مبلغی حدود یک میلیارد و 291 میلیون تومان و برای تیپ 3 حدود یک میلیارد و 359 میلیون تومان اعلام نموده که بیش از 50 درصد بالاتر از نرخ فروش درب انبار اعلام شده به وسیله شورای رقابت است.

پیگیری های انجام شده از سوی شرکت سایپا نیز کار را به جایی نرساند و این شرکت از هرگونه شرح در خصوص افزایش بیش از 50 درصدی خودروهای وارداتی خود، خودداری کرد.

اما انتظار می رود که نهادهای نظارتی از جمله سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف نماینده، گرانی بی دلیل فوق را پیگیری کند و دلیل را از این شرکت جویا گردد.

سرنوشت پول های بلوکه شده خودروهای وارداتی چه شد؟

مهدی تقدسی اظهار کرد: سیاست سامانه یکپارچه از همان ابتدا نگهداری پول در بانک ها نبود و صرفاً یک اعتبار محسوب می شد که معین کند متقاضی خودروهای وارداتی، از تمکن مالی جهت خرید این خودروها برخوردار هستند یا خیر.

وی تأکید کرد: تمامی پول های بلوکه شده در سامانه یکپارچه، آزاد شده و همه متقاضیان خودرو قادر هستند که پول های خود را از حساب وکالتی برداشت نمایند.

وعده واردات خودرو به نام مصرف نماینده و به کام خودروسازان!

به گفته فرهاد احتشام زاده، کارشناس مالی مالکیت دو ابرقدرت خودروسازی در داخل کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به ترتیب 72 درصد و 43 درصد در اختیار دولت است.

بعلاوه فراوری این دو خودروساز نسبت به کل فراوری خودرو در کشور، با احتساب افزایش فراوری بخش خصوصی در سه ماهه سال جاری بالغ بر 80 درصد بوده که رقم بسیار بالایی به شمار می رود.

با شرایطی که انحصار در بازار خودرو موج می زند و قیمت ها به هیچ عنوان رقابتی نیستند، بخش اعظمی از وظیفه واردات خودرو نیز به ایران خودرو و سایپا تعلق گرفته است. طبق سخنان احتشام زاده، 80 درصد واردات خودرو به خودروسازان داخلی سپرده شده است.

بنابراین زمانی که 80 درصد فراوری خودرو در کل کشور و واردات خودرو بر عهده تنها دو شرکت باشد، جای تعجب نخواهد داشت که در تعداد واردات، نوع خودروهای وارداتی و قیمت گذاری برخورد سلیقه ای داشته باشند.

منبع: همشهری آنلاین

به "بلاتکلیفی 32 هزار متقاضی خودروهای وارداتی ، سرنوشت پول های بلوکه شده چه شد؟ ، آخرین قیمت چانگان های وارداتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلاتکلیفی 32 هزار متقاضی خودروهای وارداتی ، سرنوشت پول های بلوکه شده چه شد؟ ، آخرین قیمت چانگان های وارداتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید