آمار 5 ماهه فراوری لوازم خانگی ، فراوریکنندگان با داخلی سازی پاسخ تحریم کنندگان را دادند

به گزارش وبلاگ بایجانی، آنالیز جداول آماری فراوریکنندگان لوازم خانگی نشاندهنده کاهش واردات مواد اولیه مورد احتیاج فراوری است، این آمار با توجه به رشد فراوری انواع لوازم خانگی در کشور در ماه های گذشته حکایت از ارتقای داخلی سازی در این صنعت دارد.

آمار 5 ماهه فراوری لوازم خانگی ، فراوریکنندگان با داخلی سازی پاسخ تحریم کنندگان را دادند

به گزارش گروه مالی وبلاگ بایجانی، با خروج خارجی ها از صنعت لوازم خانگی کشورمان متاثر از تحریم های آمریکا، از آنجا که 60 درصد بازار ایران را در اختیار داشتند پرکردن این فاصله و پاسخ به تقاضا ها به دغدغه نخست فراوری نمایندگان داخلی مبدل شد.

با گذشت حدود دو سال از آن ایام هرچند هنوز تا رسیدن به تیراژ سال های گذشته فاصله وجود دارد، اما آمار ها حاکی از ثبت رشد فراوری است. رشدی که با کاهش واردات مواد اولیه از خارج کشور همراه شده و نویدبخش به ثمر نشستن برنامه های داخلیسازی و ارتقای عمق ساخت داخل است.

در صنعت لوازم خانگی به طور میانگین بین 30 تا 35 درصد اقلام وارداتی است و بقیه 65 تا 70 درصد بسته به پلتفرم واحد های فراوریی، بومی سازی شده است.

به گفته کارشناسان، در صنعت لوازم خانگی گازسوز، داخلی سازی بیش از 90 درصدی رخ داده است. پایین ترین میزان داخلی سازی مربوط به تلویزیون است که 35 درصد بوده و در بیشتر کشور های فراورینماینده تلویزیون نیز به همین اندازه است، زیرا ماژول که بالاترین ارزش را در بین قطعات متشکله تلویزیون دارد، تنها توسط سه برند عظیم در دنیا فراوری می گردد.

در حالی که احتیاج ارزی سالیانه لوازم خانگی بین 1.2 تا 1.3 میلیارد دلار تخمین زده می گردد، کارشناسان معتقدند شرایط ارزی کشور به گونه ای است که صنایع باید به سمت داخلی سازی هرچه بیشتر حرکت نمایند.

به گفته عباس هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، پارسال در صنعت لوازم خانگی بیش از 220 میلیون دلار داخلی سازی رخ داد، امری که به سرعت در حال توسعه است و انتظار می رود با حرکت رو به رشد فراورینمایندگان، سال جاری 50 میلیون دلار بیش از پارسال داخلی سازی را ببینیم.

موضوعی که آنالیز آمار های فراوری و واردات در ماه های گذشته، موید آن است.

مطابق آمار های انجمن فراوری نمایندگان لوازم خانگی، فراوری یخچال فریزر در چهار ماهه نخست سال جاری با رشد 15 درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال به 464 هزار دستگاه رسید.

در فراوری لباسشویی رشد 70 درصدی رخ داد و فراورینمایندگان داخلی 289 هزار دستگاه ماشین لباسشویی فراوری کردند، این رشد، اما در فراوری تلویزیون 61 درصد بود و 342 هزار دستگاه تلویزیون تا خاتمه تیرماه در کشور فراوری شد.

در مقابل رشد فراوری، اما کاهش واردات مواد اولیه و قطعات به ثبت رسید.

بر پایه آمار های انجمن فراورینمایندگان لوازم خانگی، میزان واردات مواد اولیه مورد احتیاج فراوری یخچال و فریزر در چهار ماهه نخست سال جاری افت 14 درصدی در هم سنجی با پارسال ثبت کرد و به 16 میلیون و 57 هزار و 685 دلار رسید.

در واردات مواد اولیه مورد احتیاج ماشین لباسشویی کاهش 54 درصدی ثبت شد و میزان واردات به 12 میلیون و 613 هزار و 517 دلار رسید.

اما در فراوری تلویزیون آمار واردات تغییر چندانی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ثبت نکرد و به پنج میلیون و 371 هزار و 802 دلار رسید.

به گفته حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن فراورینمایندگان لوازم خانگی، این موضوع به معنای بالا رفتن عمق ساخت داخل است.

وی اعلام کرد: در صورتی که این فرایند ادامه یابد، حتی اگر در سیاست ها و روابط مالی مان با دیگر کشور ها تغییری هم ایجاد نگردد، وابستگی ارزی مان کاهش خواهد یافت و امنیت مالی در حوزه صنعت لوازم خانگی ارتقاء خواهد یافت.

آمار 5 ماهه فراوری لوازم خانگی

تازه ترین آمار های رسمی منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد فراوری تلویزیون، ماشین لباس شویی و یخچال و فریزر در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مطابق این آمارها، تا خاتمه مردادماه فراوری انواع تلویزیون با ثبت رشد 78.7 درصدی در هم سنجی با پارسال به 481 هزار و 600 دستگاه رسید.

در این مدت 673 هزار و 800 دستگاه یخچال و فریزر در کشور فراوری شد. این میزان فراوری در مقایسه با پنج ماهه سال گذشته رشد 18.8 درصدی نشان می دهد.

همچنین، در پنج ماهه سال جاری شرکت های داخلی 368 هزار و 400 دستگاه ماشین لباس شویی فراوری کردند که در هم سنجی با پارسال رشد 58 درصدی نشان می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آمار 5 ماهه فراوری لوازم خانگی ، فراوریکنندگان با داخلی سازی پاسخ تحریم کنندگان را دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار 5 ماهه فراوری لوازم خانگی ، فراوریکنندگان با داخلی سازی پاسخ تحریم کنندگان را دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید