سوغاتی های مجذوب کننده از سفر به استانبول (ترکیه)

به گزارش وبلاگ بایجانی، هنوز وقتی به کنج اتاقم نگاه می کنم خاطرات سفر برایم زنده می گردد. قالیچه ای که روی دیوار نصب شده تک تک روزهای سفر را به خاطرم می آورد. برای دوستم هم همینطور است هر بار که چراغ های موزاییکی و رنگینی را که برایش از سفرم به استانبول سوغات آوردم می بیند، ناخودآگاه با پیغامی احوالم را می پرسد و از من یادی می نماید. چه خوب که خاطرات سفر را جاودانه کنیم و یادمان را در فکر عزیزانمان همیشگی. چطور برترین سوغات و یادگاری ها را از سفر به استانبول تهیه کنیم؟

سوغاتی های مجذوب کننده از سفر به استانبول (ترکیه)

درباره سوغات استانبول:

از خوراکی گرفته تا وسایل تزیینی در فهرست سوغات استانبول قرار می گیرد. برای هر نوع سلیقه ای می توانید یادگاری مناسبی پیدا کنید.

قالیچه و گلیم ترک:

یکی از برترین انواع سوغات که البته در میان گردشگران خارجی خصوصا اروپایی و آمریکایی بسیار پرهوادار است، قالی و گلیم ترک است. نقش ها و رنگ های مجذوب نماینده و گرم این قالیچه ها توجه هر گردشگری را به طرف خودش جلب می نماید. برای خرید قالیچه و گلیم به کاپالی چارشی یا بازار بزرگ استانبول سری بزنید. دست خالی برنمی شد. هنگام خرید در خصوص اصل بودن و دست بافت بودن قالیچه یا ابریشمی بودن آن مطمئن شوید و سپس خرید کنید. برای پایین آوردن قیمت می توانید چانه بزنید چون مغازه دار قطعا بیشترین مبلغ ممکن را پیشنهاد داده است.

باسلوق یا راحت الحلقوم های ترکی:

چشیدن طعم باسلوق های ترکی لذت خاصی دارند. طعم های مختلفی دارند و در پوششی از گرد سپید رنگ قرار گرفته اند. این شیرینی های خوشمزه را می توانید در بسته بندی بسیار شیک از بازار تهیه کنید. البته نوع باز آن هم فروخته می گردد که هر چقدر تمایل داشتید می توانید بخرید. در حالت بسته بندی تجاری حتما به تاریخ فراوری و انقضای محصول که روی بسته نوشته شده دقت کنید.

چشم و نظر برای دور کردن چشم بد!

یکی از سوغاتی های پرهوادار و البته معروف ترکیه، چشم و نظرهای آبی رنگ و شیشه ای هستند. مردم ترکیه اعتقاد زیادی به چشم و نظر دارند. البته شبیه این عقیده در ایران هم رواج دارد. در ایران برای دور کردن چشم بد اسپند دود می نمایند. ترک ها معتقدند وقتی کسب و کارتان روبه راه است یا چیز جدیدی خریداری می کنید مانند خانه یا لوازم خانه، چشم بد ممکن است آن را خراب کند بنابراین این نشان های شیشه ای آبی رنگ را به خانه یا ماشین شان آویزان می نمایند. گاهی نیز گردنبند یا دستبند چشم و نظر را استفاده نمایند.

چای ترکی:

حتما طعم چای ترکی را در سفر امتحان کنید بعد یک بسته چای ترک را با خودتان به ایران بیاورید تا طعم سفر دلچسب تان به استانبول یا دیگر شهرهای ترکیه را جاودانه کنید. بعضی چای های ترکی طعم دار هستند؛ مثلا چای انار. چایی به زبان ترکی استانبول همان چای است. بنابراین به راحتی می توانید در بازار سراغش را بگیرید.

چراغ های موزاییکی ترکی:

روشنایی رنگینی که سر مخروطی شکلی دارند، از هدایا و یادگاری های معروف ترکیه هستند. وارد کاپالی چارشی که شوید راسته فروش این چراغ ها بسیار تماشایی است. چراغ های خوشرنگی که با تکه های رنگی شیشه و سرامیک تزیین شده اند. هر جای خانه که این چراغ ها را روشن کنید حتما حال و هوای استانبول یا سفر به ترکیه برای تان زنده خواهد شد.

ظروف سفالی:

کاسه های خوش نقش و نگار با رنگ های آبی خوشرنگ و زمینه سفید یا رنگ های گرم در بازار حتما چشم تان را به سمت خود خواهد کشاند. توقف کنید و در نقوش این کاسه ها تامل کنید. این نقش ها یادگار هنر اسلامی از قرن هشتم در ترکیه هستند. تا به امروز سنت نقاشی روی کاسه های سفالی در اینجا حفظ شده است.

ادویه:

باور کنید یا نه ادویه ترکی نظیر ندارد. از انجایی که ادویه در تهیه غذاهای ترکی بسیار دارای اهمیت است، ترک ها ادویه های بسیار مرغوبی دارند. بازار ادویه فروش های مصری در استانبول یکی از بازارهای معروف برای خرید ادویه است. ادویه را می توانید در ظروف شیک شیشه ای و در بسته بندی های تجاری بخرید یا می توانید از ادویه های باز هر اندازه که خواستید سفارش دهید. پول بیبر یکی از ادویه های پرهوادار در بین ترکهاست. اگر از طعم تند وتیز غذاهای ترکی خوش تان آمده باید بگوییم که علتش وجود اندازهی پول بیبر یا ادویه فلفل قرمز خشک شده است.

قهوه ترک:

عطرش سرمست تان خواهد نمود. طعم و عطر قهوه ترکی در جهان شناخته شده است. خود ترک ها بسیار هوادار مصرف قهوه هستند. برترین قهوه ها را در ترکیه می توانید بیابید. قهوه مورد نظرتان را انتخاب کنید و از فروشنده بخواهید آن رابرای تان آسیاب کند. البته بسیته بندی حاضری هم هست اما لذت بوییدن دانه های قهوه و سپس انتخاب یکی از انواع آنها چیز دیگریست.

وسایلی چرمی:

چرم یا به قول ترک ها دِری در ترکیه یکی دیگر از سوغاتی ها به شمار میرود. کیف های چرمی کوچک و بزرگ و یا دستبند های چرمی که هر کدام با ظرافت دست استادکار ترک طراحی و ساخته شده اند برترین یادگاری هستند. در کاپالی چارشی یا بازار بزرگ استانبول می توانید انواع وسایل ساخته شده از چرم را پیدا کنید.

مگنت های یادگاری:

از دیگر سوغاتی هایی که در سفر به هر کشوری می توانید تهیه کنید، مگنت های یادگاری آن کشور است. نمادهای معروف شهر استانبول یا دیگر شهرهای ترکیه می تواند انتخاب خوبی برای یک یادگاری ماندگار از سفرتان باشد. حالا هر وقت که چشم تان به این مگنت ها بیفتد خاطره آن سفر برایتان زنده خواهد شد.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ بایجانی

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "سوغاتی های مجذوب کننده از سفر به استانبول (ترکیه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغاتی های مجذوب کننده از سفر به استانبول (ترکیه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید