کارت عابر بانک چطور کار می کند؟

به گزارش وبلاگ بایجانی، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با نگاه کردن به کارت عابر بانکی که در دست دارید با خود فکر کنید که چنین کارت ساده ای چطور کار می کند. درواقع کارتی که در دستان ماست یک نوع کارت مغناطیسی است و یکی از ویژگی های مهم آن وجود یک نوار مغناطیسی تقریبا سیاه رنگ برای ذخیره اطلاعات در آن است. اما این نوار چطور اطلاعات را ذخیره می کند و آیا قرار دادن کارت عابر بانک در کنار سیستم هایی مانند گوشی تلفن هوشمند و لپ تاپ واقعا به آن آسیب می زند؟ در این مقاله کنجکاوی شما را اغنا می کنیم و به تک تک این سوالات پاسخ خواهیم داد تا با دید آگاهانه تری از کارت های اعتباری استفاده کنید.

کارت عابر بانک چطور کار می کند؟

آشنایی با فناوری های پشت کارت عابر بانک

به طور کلی هر کارت اعتباری ای با اطلاعات شخصی که به حساب آن کارت متصل است رمزگذاری شده است. برخی از این اطلاعات، مانند نام، شماره کارت، تاریخ انقضا کد سی وی وی 2 با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند. اما داستان به همین جا ختم نمی شود و چیزهای دیگری هم در این کارت های نام آشنا وجود دارد!

نوار مغناطیسی کارت (Magnetic strip)

نوار مغناطیسی روی کارت عابر بانک از ذرات مغناطیسی ریزی ساخته شده است که به دستگاه مادر اجازه می دهد که اطلاعات تعبیه شده در کارت را درک کند. جالب است بدانید که جهت بارهای مغناطیسی در نوار، به نوشتن کد بر روی کارت وابسته است، به همین دلیل هم پس از کشیدن کارت در کارت خوان دستگاه آن را قبول می کند و اطلاعات خوانده می شود.

تراشه EMV در کارت عابر بانک

این نوع از تراشه های تعبیه شده بر روی کارت های اعتباری اساسا یک جایگزین به روز شده و ایمن تر برای نوارهای مغناطیسی هستند. درواقع عملکرد تراشه EMV به این شکل است که در هر تراکنش، تراشه و کارتخوان یک کد رمزگذاری شده منحصر به فرد ایجاد می کنند که برای تأیید تراکنش با توجه به اطلاعات حساب شخصی شما استفاده می شود.

شماره کارت

ممکن است در نگاه اول شماره کارت تعبیه شده بر روی کارت چیزی به جز یک شماره ساده نباشد، اما باید بدانید که این شماره به مواردی مانند صادرکننده کارت، نوع کارت و ارز قابل جابه جایی با آن اشاره دارد. البته لازم به ذکر است که همه شماره کارت های اعتباری با ارقامی مشتق گرفته از الگوریتمی خاص سرانجام می یابند که برای ارزیابی اصالت کارت، به ویژه هنگام تایپ شماره کارت به صورت آنلاین استفاده می شود.

شماره شناسایی (CID)

شماره شناسایی CID که به عنوان CSC یا CVV شناخته می شود یک لایه امنیتی دیگر برای تایید اصالت اطلاعات است. در حالت کلی CID هر کارت منحصر به فرد است و برای مجاز کردن تراکنش های آنلاین و سایر تراکنش های بدون کارت لازم است.

ماهیت نوار مغناطیسی در کارت عابر بانک

نوار پشت کارت اعتباری یک نوار مغناطیسی است که از ذرات ریز مغناطیسی مبتنی بر آهن در یک فیلم نازک پلاستیکی تشکیل شده است. در حالت کلی باید بدانید که هر ذره موجود در این نوار مغناطیسی در واقع یک آهنربای میله ای بسیار ریز به طول حدود 20 میلیونیم اینچ است. این نوار مغناطیسی شبیه نوار کاست های قدیمی است که به شکلی مستحکم پشت کارت چسبیده است، با این تفاوت که به جای اینکه موتور درون ضبط صوت نوار را بخواند، کشیدن کارت در دستگاه کارت خوان باعث خواندن اطلاعات می شود.

انواع شیار در نوار مغناطیسی کارت بانکی

بر روی این کارت های مغناطیسی بنا بر استاندارد ایزو (7811) و کنفدراسیون بین المللی الکترونیک (ISO/IEC) سه فرمت یا شیار وجود دارد که ماهیت هر یک آن ها به توضیح زیر است.

  • شیار اول: این قسمت اطلاعاتی از قبیل نام دارنده کارت و شماره حساب فرد را شامل می شود. در حالت کلی کارت عابر بانک معمولا از شیار اول و دوم برای به دست آوردن اطلاعات استفاده می کند و شیار سوم آن برای خواندن کد رمز، کد کشور، مبلغ مجاز و مواردی از این دست است.
  • شیار دوم و سوم: این بخش از کارت های مغناطیسی شامل اطلاعات کنترلی هستند. به این معنی که زمانی که شرکت پذیرنده کارت، اطلاعات کارت بانکی شما را دریافت می کند، اعتبار داده های موجود در نوار مغناطیسی که شامل مواردی چون، صحت شماره کارت و محدودیت های اعمالی بر کارت اعتباری است را می سنجد.

اطلاعات چگونه روی نوار مغناطیسی کارت اعتباری ذخیره می شود؟

اگر به جزئیات و نحوه ذخیره بیت های اطلاعات بر روی کارت اعتباری علاقه مند هستید، این بخش می تواند برای شما بسیار شیرین باشد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم سه نوع نوار داده یا شیار در امتداد نوار مغناطیسی در یک کارت اعتباری وجود دارد که هر یک از آن ها با تعداد کاراکترهای مشخصی همراه است.

  • شیار 1: با قابلیت ورود 79 کاراکتر الفبایی
  • شیار 2: با قابلیت 40 کاراکتر عددی
  • شیار 3: این بخش کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، اما اجازه ورود 108 کاراکتر عددی را می دهد.

این داده ها به صورت مجموعه ای از یک ها و صفرها در امتداد نوار مغناطیسی کدگذاری می شوند. به منظور درک بهتر موضوع به این مجموعه صفرها و یک ها همچون دسته ای از آهنرباهای کوچک فکر کنید که در یک ردیف در امتداد نوار قرار گرفته اند. سپس برای این آهنرباها یک قرارداد تعریف می کنیم که اگر قطب شمال آهنرباها رو به بالا باشد، اندازه آن ها یک و اگر قطب جنوب رو به بالا باشد، صفر است. بنابراین با در نظر گرفتن چنین قراردادی جهت های مغناطیسی آهنرباها، به صورت صفر و یک روی نوار مغناطیسی ذخیره و خوانده می شوند.

اگرچه این توضیح کمی ساده سازی شده است و برخی از جزئیات جالب در آن مانند بیت های زمان بندی شده نادیده گرفته شده است، اما در حالت کلی ایده اصلی کدگذاری اطلاعات بر روی نوار کارت عابر بانک به همین شکل است. دقیقا مشابه با اطلاعات صفر و یک در هارد دیسک رایانه شما، این دسته از اطلاعات هم فقط در پشت کارت ذخیره می شوند. اما سوال اساسی ای که احتمالا شما را به این مقاله کشانده است این است که داده ها واقعا چگونه ذخیره می شوند؟

اگر به اعداد باینری و چک سام ها (checksums) علاقه دارید، در این قسمت مثالی از نحوه کدگذاری داده ها در کارت اعتباری آورده شده است که می تواند برای شما مجذوب کننده باشد. اجازه بدهید کار را با یک مثال کوتاه از رشته ای (استرینگی) از کاراکترها جلو ببریم و آن ها را به یک و صفر تبدیل کنیم. استفاده از چک سام های متعدد در مجموعه ای از داده ها به شناسایی داده های بهم ریخته و مشکل دار به خوبی کمک می کند. این بدان معنی است که اگر نوار های کارت به نحوی آسیب دیده شوند، به جای ارائه داده ها پرت و اشتباه، به سادگی در کارت خوان کار نمی کند.

نوشتن اطلاعات بر روی نوار کارت عابر بانک

فرض کنید می خواهیم کلمه MAGNETS را روی نوار کارت عابر بانک بنویسیم. در نوار 1 کارت اعتباری، می توان حروف و اعداد را در یک کد شش بیتی با بیت اضافه ای با پاریته فرد مطابق با استاندارد ISO/IEC 7811-2 ثبت کرد. برای هر حرف، یک عدد با توجه به جدول Sixbit Decimal ارائه می شود. در این فرمت رشته کاراکتر ?MAGNETS% در حالت باینری هم نمایش داده شده است.

BinaryDecimalHexadecimalCharacter
00010155%
101101452DM
1000013321A
1001113927G
101110462EN
1001013725E
1101005234T
1100115133S
011111311F?

بنابراین با توجه به جدول بالا می توان این اعداد باینری را به هم متصل کرد و روی کارت عابر بانک نوشت. با این حال، این روش شامل هیچ رویه ای برای تشخیص خطاهای ممکن در خواندن اطلاعات نمی شود و بررسی خطاها با چک سام ها که در این متن به آن اشاره شد، جلو می رود.

دلیل نخواندن کارت از طریق خودپرداز چیست؟

اگر دستگاه خودپرداز کارت عابر بانک شما را نمی پذیرد، احتمالاً مشکل شما در یکی از موارد زیر خلاصه می شود.

1. نوار مغناطیسی کثیف یا خراشیده شود

وجود هر نوع لکه یا خراشیدگی در ساختار نوار مغناطیسی روی کارت می تواند عاملی برای عدم انتقال صحیح اطلاعات به دستگاه های گیرنده کارت باشد. به همین دلیل هم این دسته از کارت های اعتباری از طرف خودپرداز نامعتبر شناسایی شده و رد می شوند.

2. آسیب به نوار مغناطیسی کارت

از جمله شایع ترین دلایل رد کارت بانکی از طریق دستگاه خود پرداز قرار گرفتن کارت در معرض آهن ربا یا به بیان دقیق تر میدان مغناطیسی است. به یاد داشته باشید لوازمی که میدان مغناطیسی تولید می کنند (همچون آهن رباهای کوچکی روی یخچال، تلویزیون، بلندگو یا گوشی هوشمند موبایل)، می توانند به نوار مغناطیسی کارت اعتباری آسیب بزنند، اطلاعات آن را پاک کند و آن را از کار بیاندازند.

منبع: HOW STUFF WORKS

پاسخ به سوالات متدوال

دلیل نخواندن کارت از طریق خودپرداز چیست؟

در چنین حالتی یا نوار مغناطیسی کثیف یا خراشیده شده است یا نوار مغناطیسی کارت آسیب دیده است که باید عوض شود.

ماهیت نوار مغناطیسی روی کارت عابر بانک چیست؟

نوار پشت کارت اعتباری یک نوار مغناطیسی است که از ذرات ریز مغناطیسی مبتنی بر آهن در یک فیلم نازک پلاستیکی تشکیل شده است. در حالت کلی باید بدانید که هر ذره موجود در این نوار مغناطیسی در واقع یک آهنربای میله ای بسیار ریز به طول حدود 20 میلیونیم اینچ است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "کارت عابر بانک چطور کار می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارت عابر بانک چطور کار می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید