چرا زمانی که گرسنه هستید، عصبانی می شوید؟

به گزارش وبلاگ بایجانی، بسیاری از افراد این حالت را تجربه می کنند. فکر می کنید علت چیست؟ آیا دچار افت شکر خون می شوید یا این که این عصبانیت ربطی به شکر خون ندارد؟

چرا زمانی که گرسنه هستید، عصبانی می شوید؟

مطمئناً اگر سطح شکر خون پایین باشد، باعث بروز عصبانیت می گردد؛ اما خالی بودن معده نشان دهنده افت شکر خون نیست. ممکن است زمانی که گرسنه هستید؛ اما سطح شکر خونتان عادی است نیز دچار عصبانیت شوید.

در نتیجه چگونه می توان متوجه شد که سطح شکر خون پایین است؟ بدن در کل روز سطح شکر خون را در حد عادی نگه می دارد. زمانی که سطح شکر خون از حد عادی پایین تر برود، ممکن است علائمی همچون کمبود انرژی، سردرد، لرزش یا زودرنجی را تجربه کنید. این بدین معنی است که سطح شکر خون کمتر از حد عادی است. شکر منبع اصلی انرژی برای سلول های بدن به ویژه مغز محسوب می گردد. زمانی که سطح شکر خون پایین باشد، سلول ها نمی توانند انرژی موردنیاز خود را تأمین کنند. در این شرایط ممکن است احساس گرسنگی کنید، نتوانید تمرکز داشته باشد یا کلاً زودرنج و مضطرب شوید.

سطح پایین شکر خون و دیابت

برای افراد عادی، سطح پایین شکر خون ناراحت کننده است؛ اما خطرناک نیست. برای افراد مبتلا به دیابت، اگر سطح پایین قند خون درمان نگردد، ممکن است خطرناک باشد.

سطح شکر خون افراد مبتلا به بیماری کم قندخونی و دیابت ممکن است به میزان ای کم گردد که منجر به مرگ گردد. افرادی که داروهای کاهنده شکر خون مصرف می کنند، مستعد این شرایط هستند. در چنین مواقعی، اگر سطح شکر خون درمان نگردد، ممکن است منجر به بی هوشی، کما و حتی مرگ گردد.

چگونه از افت سطح شکر خون جلوگیری کنیم؟

هر 4 ساعت یک بار غذا بخورید. آنچه برای کنترل سطح عادی شکر خون و پیشگیری از بروز عصبانیت حائز اهمیت است، مصرف وعده های غذایی سالم در فواصل زمانی مناسب است. سعی کنید هر 4 الی 5 ساعت یک وعده غذایی یا یک میان وعده کوچک بخورید. اگر فواصل میان وعده های غذایی بیشتر از 5 ساعت گردد، ممکن است سطح شکر خون افت کرده و عصبانیت بروز کند.

از میان وعده هایی مانند مغزها و انواع میوه مانند سیب، پرتقال و موز یا ماست چکیده بهره ببرید.

به نشانه ها توجه کنید. افراد عادی به هنگام آغاز افت سطح شکر خون دچار خستگی، سردرگمی، سردرد خفیف و زودرنجی در شرایطی که قبلاً آزاردهنده نبوده اند، می شوند. در افرادی که دارو مصرف می کنند و ممکن است دچار افت سطح شکر خون شوند، علائم سریع تر بروز می کند و ممکن است دچار سرگیجه، لرزش، عرق سرد، خستگی بیش ازمیزان یا حتی غش شوند.

چگونه سطح پایین شکر خون را بالا بیاوریم؟

برای افزایش سطح شکر خون بایستی غذا بخورید. یک وعده غذایی یا میان وعده ای که حاوی میزان زیادی فیبر، کربوهیدرات و میزان مناسبی پروتئین یا چربی باشد؛ مانند یک مشت مغز یا یک تکه پنیر کم چربی به همراه توت. معمولاً چند دقیقه پس از مصرف غذا، حالتان خوب می گردد و 15 دقیقه بعد سطح شکر خون به حالت عادی باز می گردد.

افراد مبتلا به دیابت بایستی قانون 15/15 را رعایت کنند؛ یعنی 15 گرم کربوهیدراتی که سریع می سوزد، مصرف کنند. بعد 15 دقیقه منتظر بمانند و سطح شکر خون را میزان گیری کنند. اگر هنوز سطح شکر خون پایین بود، 15 گرم دیگر کربوهیدرات بخورند و 15 دقیقه منتظر بمانند. این فرایند بایستی تا زمانی که سطح شکر خون به حد عادی برسد، تکرار گردد.

منبع: فوت و فن

به "چرا زمانی که گرسنه هستید، عصبانی می شوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا زمانی که گرسنه هستید، عصبانی می شوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید