هابل برخورد تماشایی سه کهکشان را به تصویر کشید

به گزارش وبلاگ بایجانی، تلسکوپ فضایی حرفه ای هابل، در نگاه تازه خود به کیهان برخورد تماشایی سه کهکشان را ثبت نموده که در آسمان بالای سر ما در حال وقوع است.

هابل برخورد تماشایی سه کهکشان را به تصویر کشید

صورت فلکی گاوران (Bootes) یا عوا که یکی از صورت های فلکی معروف آسمان است و در نزدیکی صورت فلکی دب اکبر واقع شده است، اندازه رویدادی شگفت انگیز است که حالا تلسکوپ فضایی هابل آن را به تصویر کشیده است.

تلسکوپ شکستی مدل Astro Observation

620,000

تومان

تلسکوپ مدل 50F600

1,946,000

تومان

خرید تلسکوپ از وبلاگ بایجانی

مشاهده همه

به نوشته SciTechDaily، در این تصویر چشمگیر تلسکوپ فضایی هابل، سه کهکشان در حال ادغام در مرکز دیده می شوند. این سه کهکشان در مسیر برخورد با یکدیگر قرار گرفته اند و در نهایت در یک کهکشان بزرگ تر ادغام می شوند. در این فرآیند بزرگ و شدید، بر اثر برهم کنش گرانشی، ساختارهای مارپیچی منظم یکدیگر را در هم می شنمایند.

بعلاوه به نظر می رسد که یک کهکشان دیگر هم بدون ارتباط با این مجموعه، در کنار این برخورد به آرامی شناور است و شکل محو کهکشان های بسیار دورتر هم در پس زمینه تصویر دیده می گردد.

این سه کهکشان در حال برخورد که ستاره شناسان آن ها را با نام SDSSCGB 10189 می شناسند، مجموعه ای نسبتا نادر از سه کهکشان بزرگ ستاره ساز را تشکیل می دهند که تنها در فاصله 50 هزار سال نوری از یکدیگر قرار دارند.

در حالی که چنین فاصله ای به نظر ایمن می رسد اما در خصوص کهکشان ها باعث کشیده شدن به سوی یکدیگر می گردد و آن ها را به همسایگانی بسیار نزدیک تبدیل می نماید! برای مقایسه، باید بدانید که همسایگان کهکشانی ما بسیار دورتر هستند. برای نمونه آندرومدا (Andromeda) نزدیک ترین کهکشان بزرگ به کهکشان راه شیری، بیش از 2.5 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

تلسکوپ اکیوتر مدل Maksy 60

6,000,000 تومان

مشاهده و خرید

این رصد هابل، برای یاری به اخترشناسان در درک منشأ بزرگ ترین و پرجرم ترین کهکشان های دنیا طراحی شده است. این کهکشان های غول پیکر، درخشان ترین کهکشان های خوشه (Brightest Cluster Galaxies) یا به اختصار BCG نامیده می شوند و همان طور که از نامشان پیداست، به عنوان درخشان ترین کهکشان ها در هر خوشه کهکشانی شناخته می شوند.

ستاره شناسان گمان می نمایند که BCGها از ادغام کهکشان های بزرگ و غنی از گاز مانند آن هایی که در این تصویر هابل دیده می شوند، شکل می گیرند. برای آنالیز این موضوع، از دوربین میدان گسترده 3 هابل (WFC3) و دوربین پیشرفته نقشه برداری (ACS) این رصدخانه فضایی یاری گرفتند تا این سه کهکشان را با جزئیات دقیق آنالیز نمایند و بتوانند راز شکل گیری بزرگ ترین کهکشان های کیهان را روشن سازند.

تلسکوپ سلسترون مدل AstroMaster 130 EQ

19,800,000 تومان

مشاهده و خرید

منبع: دیجیکالا مگ

به "هابل برخورد تماشایی سه کهکشان را به تصویر کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هابل برخورد تماشایی سه کهکشان را به تصویر کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید