نقش کلیدی هنرهای نمایشی در توسعه صنعت گردشگری گلستان

به گزارش وبلاگ بایجانی، ایرنا/ این خبر پیرامون نقش کلیدی هنرهای نمایشی در توسعه صنعت گردشگری گلستان برای شما نوشته شده است.

نقش کلیدی هنرهای نمایشی در توسعه صنعت گردشگری گلستان

پیوند هنرهای نمایشی با صنعت توریستی به منظور معرفی فرهنگ، آئین، آداب و سنت های مختلف نگارستان اقوام گلستان نقش موثری در جذب توریستان داشته و میتوان از این ابزار در راستای تبلیغات و اطلاع رسانی استفاده کرد.

هنرهای نمایشی ظرفیت قابل توجهی برای معرفی مکانهای توریستی، خوراکهای محلی، صنایع دستی، زبان و لهجه های مختلف شناخته شده یا ناشناخته به وسیله هنرمندان این عرصه داشته و در جذب توریستان تاثیر بیشتری نسبت به سایر روش های اطلاع رسانی دارند.

هنرهای نمایشی نقش موثری در انتقال فرهنگ دارند

ایمان دنیاگیری، یکی از کارگردانان و بازیگران هنرهای نمایشی در این ارتباط گفت: مسافران و توریستانی که وارد استان می شوند، علاقه بسیاری برای آشنایی با فرهنگ و رسوم مختلف گلستان دارند که زبان هنر برترین قالب انتقال این مهم است.

وی پیرامون نقش کلیدی هنرهای نمایشی در توسعه صنعت توریستی گلستان گفت: خیلی از سنتهای استان گلستان از جمله غذاهای بومی، زبان، نوع پوشش و آداب و رسوم بکر بوده و برای همه مسافران نوروزی جالب و مجذوب نماینده است.

این هنرمند که بیش از 27 سال در عرصه هنرهای نمایشی فعالیت داشته، گفت: کتاب های 200 صفحه ای مرتبط با فرهنگ اقوام مختلف را شاید افراد خاصی مطالعه نمایند ولی یک نمایش روی صحنه را تماشاچیان با جان و دل نگاه می نمایند و به خوبی هم با فرهنگ غنی ارائه شده آشنا می شوند.

دنیاگیری اضافه نمود: هنرمندان هنرهای نمایشی قبل ساخت و فراوری یک اثر فولکلور و سنتی با فرهنگ و سنت آن منطقه آشنایی کامل پیدا نموده و سپس در قالب هنر خود مخاطبان را با گنجینه های ارزشمند رسوم آشنا می نمایند.

وی گفت: هنرهای نمایشی و بویژه تئاتر در پویایی، شادی و نشاط تاثیرات ویژه و مثبتی داشته و این مهم نیازمند توجه است.

مسئولان از هنر تئاتر در جذب توریست استفاده نمایند

مریم عبادی، یکی از بازیگران تئاتر استان گلستان هم در این ارتباط گفت: تئاتر نقش ویژه ای در انتقال پیشینه تاریخی استان به مخاطبان، مسافران و توریستان داشته و بویژه اگر از هنرمندان بومی با گویش و سنت های به خصوص هر منطقه در اجرا استفاده گردد.

وی اضافه نمود: اجراهایی با گویش های مختلف نگارستان اقوام گلستان تاثیرگذاری بیشتری در آشنایی سنتها، پیشنه تاریخی و فرهنگی استان داشته و بعلاوه با فرهنگ تئاتر بیشتر آشنا می شوند.

وی بیان نمود: مسافران و توریستانی که در قالب تئاتر با آداب و رسوم منطقه آشنا شده، بیشتر سینه به سینه این فرهنگ را انتقال داده و استان گلستان بیشتر در کشور به خوبی معرفی خواهد شد.

این بازیگر تئاتر گفت: زیست بومی طبیعت استان همراه با گویش های زیبا در اجرای تئاتر در جذب مسافر بی شک تاثیر مثبتی خواهد داشت.

عبادی اضافه نمود: در مناسبتهای خاصی همانند نوروز که مسافران و توریستان بیشتری وارد استان می شوند، میتوان با برنامه ریزی مسئولان مرتبط از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی و ورزش و جوانان استان در معرفی بیشتر سنتها، گویش ها، آداب و رسوم در سالهای آینده پیروز تر عمل کرد و هنرمندان هنرهای نمایشی هم با جان و دل در مناسبتهای خاص و تعطیلات مختلف اجرای تئاتر خواهند داشت.

تئاتر رسانه غیر مستقیم آموزشی است

سعید کاظمیان، مدرس و پژوهشگر تئاتر هم در این ارتباط گفت: هنر نمایش اندیشه و فرهنگ هر قوم و ملتی را به خوبی منتقل می نماید.

وی اضافه نمود: تئاتر گلستان در تاریخ استان با آیین های نمایشی همانند تعزیه و نقالی آغاز شده و پس از آن مرحوم محمد هادی نامور راد استاد و هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر نمایشنامه های خود را بر پایه آئین های بومی و محلی نوشتند.

وی گفت: جنبه های آموزشی در نمایشنامه ها بویژه برای بچه ها پررنگ تر بوده و در خیلی از مدارس دنیا هنر تئاتر به عنوان رسانه ای بوده که غیرمستقیم آموزش می دهد.

این پژوهشگر گلستانی بیان نمود: در هر اثر نمایشی با انتقال معنایی روبرو بوده و زمانی که جامعه ای رشد فکری و فلسفی داشته، هنر تئاتر به عنوان ضرورت شناخته می گردد.

هنر نمایش ماهیت فرهنگی گلستان را به توریستان منتقل می نماید

زهره غلامی، کارشناس نمایش هم در این ارتباط گفت: صنعت توریستی می تواند ماهیتی فرهنگی کسب نماید اگر با برنامه ریزی منظم و ساختاری فرهنگی و هنری در قالب آثار هنر نمایش تحول پذیری را بر توریستان که طالب این آگاهی هستند، آسان نماید.

این نویسنده و کارگردان نمایش اضافه نمود: توریستان هر کشور با سابقه فرهنگ و قدمت و نفوذ تفکر، هنر و نوع زندگی پیشینیان در سده های گذشته به خوبی باید آشنا شوند که لازمه معرفی و رونق عرصه فرهنگ است.

وی گفت: هنر نمایش توانایی بازسازی، به تصویر کشیدن، بکارگیری ضرب المثل ها، شعرها، قصه های بومی و محلی هر کشور را با زبان هنر در روی صحنه و قابل درک کردن مفهوم آن برای قشرهای مختلف تماشاگر را داشته و اینکه چرا و به چه دلیل اینها سروده شده و زبان به زبان نقل شده تا به ما رسیده است.

غلامی اضافه نمود: آئین و رسوم در استان گلستان بسیار است و هر هنرمند متفکر باید با این اوسانه ها آشنایی داشته و با تحقیق و آنالیز آنها را دستمایه نوشتن خویش قرار دهد.

این کارشناس نمایش گفت: تئاتر هنری آگاهی دهنده و اثرگذار است و قدرت دارد که در تمامی زمینه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، آداب و سنن کهن، قصه های بومی و محلی اثر فراوری کند و تماشاگرش را به درک و شعوری منطقی از آیین و سنت های گلستان وادارد.

وی گفت: تئاتر می تواند این کهن آداب را که به مرور به فراموشی سپرده می گردد برای همگان به تصویر بکشد، چرا که هنرمند واقعی با هنرش زندگی می نماید و ژرف نگری در دنیا پیرامونش را برای تعلیم، تربیت و ترویج تفکر و اندیشه برای بوجود آوردن فرصتهای شاد با استفاده از آداب و رسوم زندگی گذشتگان خویش ایجاد نماید.

منبع: همگردی

به "نقش کلیدی هنرهای نمایشی در توسعه صنعت گردشگری گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش کلیدی هنرهای نمایشی در توسعه صنعت گردشگری گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید