نصف کردن قرص باعث این اتفاقات بد می شود!

به گزارش وبلاگ بایجانی، تهران (پانا) - در مورد نصف کردن قرص چندین هشدار جدی وجود دارد که در این بخش درباره آن توضیحاتی ارائه کرده ایم، با ما همراه شوید.

نصف کردن قرص باعث این اتفاقات بد می شود!

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش نمناک، بسکمک از افراد برای راحت تر مصرف کردن انواع قرص ها یا برای صرفه جویی در هزینه ها، قرص ها را از وسط نصف می کنند. بعضی از داروها دارای شیارهایی در مرکز قرص هستند، نصف کردن این نوع قرص ها مانعی ندارد اما شما نمی توانید همه قرص ها را از وسط نصف کرده و مصرف کنید زیرا نصف کردن بعضی از قرص ها و تغییر در دوز مصرفی آنها عوارض زیادی را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت. مطالعه این بخش از بهداشت و سلامت نمناک به شما کمک می کند تا با عوارض نصف کردن قرص آشنا شوید.

چرا باید نصف کردن قرص را کنار بگذاریم؟

تغییر در دوز قرص :

با نصف کردن قرص ساختار دارو عوض شده و این امر سبب تغییر در دوز قرص و کاهش تاثیر و افزایش خطرات ناشی از مصرف آن می شود.

هدر رفتن دارو :

با نصف کردن قرص ها کمی از دارو هدر می رود و نمی توان نیمه برابر و دوز دقیق آن را بدست آورد، بنابراین دارو کمتر از اندازه ای که پزشک مشخص کرده است، جذب بدن می شود. کمترین تغییر در آن می تواند تاثیرات سمی در بدن داشته باشد. حتی اگر قرص ها را با استفاده از وسیله مخصوص برای بریدن قرص نصف نمود، مقداری از آن هدر می رود.

حساسیت و آلرژی :

نصف کردن بعضی داروهای خاص همچون داروها می تواند موجب بروز حساسیت پوستی شود. نصف کردن یک قرص پیش از مصرف آن باعث می شود ذرات ریزی از دارو در هوا منتشر شود که پس از تماس این ذرات با قسمت های حساس پوست همچون صورت، پلک و گردن، التهاب و حساسیت پوست را به همراه خواهد داشت. اگر مجبور به نصف کردن داروهای ضداضطراب حاوی تترازپام، زولپیدم و ترازدون هستید، برای پیشگیری از بروز آلرژی باید از دستکش و ماسک استفاده کنید.

مسائل معده :

بعضی از قرص ها از طریق روده جذب می شوند. نصف کردن این قرص ها سبب از بین رفتن روکش آنها و جذب سریعشان از طریق معده می شود و مسائل معده افراد دچار زخم معده و رفلاکس را افزایش می دهد. اگر در قورت دادن دارو ها مشکل دارید می توانید از پزشک تقاضای داروی مایع مشابه کنید تا به آسانی بتوانید دارو را در دوز مشخص مصرف کنید.

آیا می توانیم هر قرصی را نصف کنیم؟

هر قرصی را نباید نصف کرد، بعضی از فرمولاسیون های مخصوص داروها هرگز نباید تقسیم شوند. از داروهایی که هرگز نباید نصف شوند، قرص های روکش دار هستند.

بعضی از آسپرین ها با روکش ویژه ای درست شده اند تا معده را تحریک نکنند و قبل از متلاشی شدن از معده عبور کنند و جذب روده ای داشته باشند. نصف کردن آسپرین با این پوشش، محافظ دارو را از بین برده و موجب درد معده وتحریک زخم یا افزایش رفلاکس اسید معده می شوند.

بعضی قرص های ضداستروئیدی و ضدالتهابی دارای روکش باید جذب روده کوچک شوند، اما با نصف کردن در معده جذب می شوند. این قرص ها به گونه ای طراحی شده اند که باید آرام جذب شود و با شکستن آن، این فرایند طی نمی شود.

قرص های مسکنی که وسط آن خط ندارند را نباید نصف کرد، زیرا با نصف کردن دوز دارو به بدن نمی رسد و تاثیری نخواهد گذاشت.

بعضی قرص ها روی سیستم بدن دیر تاثیر می گذارد و نباید به دو نیم تقسیم شوند زیرا اثر خود را از دست می دهند.

بعضی داروها را اگر نصف کنید و بیشتر از چند دقیقه در مجاورت هوا باشند تاثیر خود را از دست می دهند بنابراین قرص نصف شده اثری ندارد.

قبل از مصرف قرص بروشور داخل جعبه قرص را مطالعه نمایید و توضیحات لازم را بخوانید تا بدانید این قرص باید به دو نیم تقسیم شوند یا خیر.

کدام قرص را نصف کنید و بخورید بهتر است؟

قرص هایی که روکش های ویژه نداشته باشند و دارای شیارهایی در مرکز قرص هستند را می توان با تجویز پزشک نصف کرد.

برای جذب بهتر مکمل کلسیم یک قرص کلسیم یا مکمل را به دونیم کنید و به فاصله 21ساعت بخورید. اگر می خواهید مکمل های کلسیم را مصرف کنید، جذب مکمل سیترات بهتر و راحت تر از کلسیم کربنات است.

بعضی از داروسازان هم توصیه می کنند که قرص های خود را درست قبل از استفاده نصف کنید تا میزان رطوبت دریافتی برای سطح باقیمانده به کمترین حد خود برسد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نصف کردن قرص باعث این اتفاقات بد می شود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصف کردن قرص باعث این اتفاقات بد می شود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید