نابودی یک پنجم درختان غول پیکر دنیا در آتش

به گزارش وبلاگ بایجانی، خبرگزاری خبرنگاران- آتش سوزی های جنگلی یک پنجم درختان غول پیکر و کهنسال دنیا را نابود نموده است.

نابودی یک پنجم درختان غول پیکر دنیا در آتش

به گزارش خبرگزاری وبلاگ بایجانی به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، آتش سوزی های گسترده جنگلی تاثیرات ویرانگری بر محیط زیست، حیات انسان و گونه های گیاهی و جانوری بر جا گذاشته است.

در این میان، گزارش تکان دهنده ای درباره آثار مرگبار آتش سوزی های جنگلی بر نسل گونه ای از درختان موسوم به سرخ چوب منتشر شده که از خانواده درخت کاج است. این درخت، سرخ چوب یا سکویا نام دارد و با اسامی دیگری از قبیل درخت غول، درخت ماموت، و سرخ چوب غول پیکر نیز شناخته می گردد.

بر اساس گزارشی نو، آتش سوزی های جنگلی، حدود بیست درصد از سرخ چوب های غول پیکر و کنهسال دنیا را نابود نموده است. فقط در دو سال گذشته، هزاران اصله از این درختان در آتش سوزی های جنگلی استان کالیفرنیا نابود شده است. خشکسالی و افزایش دمای هوا تهدیدی برای این درختان سوزنی برگ است که عمر بعضی از آن ها یک هزار سال است.

در رده بندی های گیاهی، این نوع درخت از شاخه مخروطیان و سردهٔ درختان غول است. بیش ترین تعداد این درخت در استان کالیفرنیا در آمریکا واقع شده است. گزارش اخیر سازمان جنگلبانی آمریکا درباره نابودی شمار زیادی از این نوع درختان در کالیفرنیا و در سطح دنیا بسیار نگران کننده است. فقط در یکی از آتش های جنگلی اخیر در کالیفرنیا بین هفت هزار و پانصد تا ده هزار و ششصد اصله از این درختان بزرگ الجثه نابود شد.

قدیمی ترین این درختان در جنگل ملی سکویا واقع شده است و 3000 سال عمر دارد. درختان سکویا از بزرگ ترین درختان دنیاند.

میانگین بیشینه ارتفاع آن ها بین پنجاه تا هشتاد و پنج متر است و در بعضی موارد به یکصد و ده متر هم می رسد. مقدار محیط بدنه این درختان پانزده متر است.

دو درخت سکویا به نام های ژنرال شرمن و ژنرال گرنت از جمله معروفترین گونه های این درخت هستند که در جنگل های کالیفرنیا قرار دارند. کارشناسان می گویند باید با ایجاد سازه هایی در اطراف این درختان کهنسال برای محافظت از آن ها اقدام کرد. ایجاد آتش بُرها یکی از راه حل های پیشنهادی کارشناسان برای جلوگیری از سرایت و توسعه دامنه حریق های جنگلی است، اما در مناطقی که جنگل های متراکم دارد ایجاد این نوع سد های انسان ساز نیز مشکلاتی را به همراه دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "نابودی یک پنجم درختان غول پیکر دنیا در آتش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی یک پنجم درختان غول پیکر دنیا در آتش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید