دیابتی با طعم بی مزگی

به گزارش وبلاگ بایجانی، دیابت یکی از بیماری های نام آشناست و کمتر خانواده ای را می توان یافت که یکی از اعضای آن مبتلا یا در معرض ابتلا به این بیماری نباشد.

دیابتی با طعم بی مزگی

نویسنده: فاطمه زارع

دیابت یکی از بیماری های نام آشناست و کمتر خانواده ای را می توان یافت که یکی از اعضای آن مبتلا یا در معرض ابتلا به این بیماری نباشد.

بسیاری از مردم با شنیدن نام دیابت به یاد مرض قند می افتند و کمتر با گونه دیگر این بیماری با نام دیابت بی مزه آشنایی دارند.

درباره این نوع دیابت که به آن دیابت آبکی هم اطلاق می گردد با دکتر ایرج نجفی متخصص کلیه به گفت وگو نشستیم تا درباره علائم و نشانه های آن بیشتر آشنا شویم.

دیابت بی مزه چیست؟

دکتر نجفی در تعریف دیابت بی مزه می گوید: دیابت بی مزه نوعی بیماری است که در آن، اندازه زیادی از مایع رقیق شده به صورت ادرار از بدن بیمار دفع می گردد. در این نوع بیماری چون حجم ادرار دفع شده زیاد است، گفته می گردد که بیمار مرض قند دارد. افرادی که به این بیماری دچار می شوند، هم تمایلشان به آب خوردن زیادتر است و هم دفع بیشتری دارند. فردی که به دیابت بی مزه دچار است به کرات احساس تشنگی و عطش دارد و این خشکی که در بدنش به علت دفع زیاد به وجود آمده است، احساس احتیاج به آب را در وی ایجاد می نماید.

وی تاکید می نماید: دیابتی که در بین مردم متداول و شناخته شده است، دیابت شیرین است و دیابت بی مزه هیچ ارتباطی با دیابت شیرین ندارد؛ به عبارت دیگر این اختلال هیچ ارتباطی با افزایش قند خون ندارد و فقط در افزایش حجم ادرار یا دیابت قندی مشابهت دارد اما خود دیابت نیست چون قند اضافی از بدن دفع نمی گردد.

علائم و نشانه های دیابت بی مزه

اگر از بیماری دیابت بی مزه رنج می برید یک احساس ناخوشی، بدون آن که علت خاصی وجود داشته باشد، دارید.

دکتر نجفی علائم این بیماری را اینگونه بر می شمارد: تشنگی زیاد و پرنوشی، دفع اندازه زیادی ادرار رقیق و بدون رنگ (تا 15 لیتر در روز)، خشکی دست ها، یبوست، کاهش وزن و کم شدن اشتها از علائم این بیماری است. بعلاوه زمانی که بیمار همزمان نقص تشنگی داشته باشد و قادر به مصرف آب نباشد، بسیار بد حال به نظر می رسد. بیمار مبتلا به دیابت بی مزه به شدت احساس تشنگی می نماید به گونه ای که شب ها به عللی مانند تشنگی یا احساس دفع ادرار از خواب بلند می گردد.

این متخصص کلیه بعلاوه تذکر می دهد که گاه پدر و مادرها فکر می نمایند، تشنگی و پرنوشی فرزندشان یک اختلال رفتاری است، غافل از اینکه کودک به بیماری دیابت بی مزه دچار شده است پس همواره باید به این علائم توجه کافی داشت.

دیابت بی مزه سن و سال نمی شناسد و در هر سنی حتی در بچه ها هم ایجاد می گردد. اما بیشتر در افراد مسن دیده می گردد و در عین حال در مردان شایع تر از زنان است.

سر منشأ و علل بیماری دیابت بی مزه چیست؟

عوامل متعددی سبب بروز بیماری دیابت بی مزه می گردد ولی به گفته دکتر نجفی، علت اصلی بروز این بیماری، اختلال در عملکرد غده هیپوفیز مغز است و هر عاملی که موجب بیماری یا نقص عملکرد هیپوفیز گردد، باعث بروز دیابت بی مزه می گردد. از دیگر عوامل مهم بروز این بیماری می توان به صدمه شدید به سر بر اثر تصادف یا ضربه مغزی که اغلب با شکستگی جمجمه همراه است و منجر به آسیب رسیدن غده هیپوفیز گردد. تومور غده هیپوفیز، تومورهای مغزی که به غده هیپوفیز فشار وارد آورند، عفونت مغز و پرده های مغزی، عوارض پس از جراحی هیپوفیز، خونریزی درون جمجمه، علل عروقی، یک نوع بیماری کلیه که در آن کلیه به هورمون ضد ادراری پاسخ نمی دهد، حاملگی، مصرف بعضی داروها اشاره نمود.

درمان دیابت بی مزه چگونه است؟

دکتر نجفی درمان بیماری دیابت بی مزه را سخت نمی داند و می گوید: درمان شامل کنترل تعادل مایعات بدن و پیشگیری از کم آبی، رژیم غذایی کم نمک و شناسایی و برطرف علت دیابت بی مزه است. علاوه بر این درمان های دارویی هم بر اساس نظر پزشک معالج تجویز می گردد.

منبع مقاله :

نشریه بهداشت زنان، شماره 48

منبع: راسخون

به "دیابتی با طعم بی مزگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیابتی با طعم بی مزگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید