در جست وجوی باغ اناری معروف تهرانپارس ، خانه حاجب الدوله را در کدام پارک می توانید ببینید؟

به گزارش وبلاگ بایجانی، اگر به بوستان پلیس محله تهرانپارس بروید و کمی هم اهل ذوق باشید، حتما عمارتی قاجاری با معماری چشمنواز که در ضلع شمالی بوستان جا خوش نموده توجهتان را جلب می نماید. این عمارت که سال هاست نام موزه گرافیک را بر پیشانی دارد؛ روزگاری جزو خانه های اعیانی دوره قاجار به شمار می رفته و سرگذشت جالبی دارد.

در جست وجوی باغ اناری معروف تهرانپارس ، خانه حاجب الدوله را در کدام پارک می توانید ببینید؟

وبلاگ بایجانی- پریسا نوری: حالا را نبینید که ساختمان موزه گرافیک در یک نقطه دنج و خلوت بوستان پلیس روزهای آرامی را می گذراند؛ روزگاری در این عمارت و فضای سبز وسیعی که اطرافش را احاطه نموده، برو بیایی بوده و از شاهزادگان و دولت مردان قجر تا اشراف و خوانین در آن رفت وآمد داشتند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

بنا بر اسناد و شواهد تاریخی، نخستین مالک عمارت و اراضی اطراف آن، یکی از رجال قاجار به نام حاج محمدخان ابری، معروف به حاجب الدوله، بوده و پس از او این اراضی به فرزندش محمدحسین خان مشیر می رسد. در زمان مظفرالدین شاه، میرزا نصرالله، ملقب به ناصرالسلطنه، آن را تصرف نموده و بعد از دست یافتن مشروطه خواستار بر تهران، مالکیت اراضی به لطف علی امیرمفخم، وزیر جنگ قاجار، و پس از آن به فرزندش ابوالقاسم بختیار می رسد. بختیار سال 27 باغ اناری و عمارت را به هرمز آرش، از بانیان بزرگ تهرانپاس، که بین محلی ها به ارباب هرمز معروف بوده، واگذار می نماید و از آن موقع، این بنای تاریخی به عمارت ارباب هرمز معروف می گردد.

ارباب هرمز و همسرش پری خانم با 5 فرزندشان سال ها در این عمارت ساکن بودند. پس از فوت ارباب هرمز در سال 1351 و مهاجرت خانواده اش به خارج از کشور در سال 1357 عمارت به حال خود رها و کم کم به خرابه تبدیل شد تا این که در سال 1390 سازمان زیباسازی شهر تهران، آن را بازسازی و در سال 1393 با کاربری موزه گرافیک به بستری ارزشمند و پویا از دنیا گرافیک مبدل کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "در جست وجوی باغ اناری معروف تهرانپارس ، خانه حاجب الدوله را در کدام پارک می توانید ببینید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در جست وجوی باغ اناری معروف تهرانپارس ، خانه حاجب الدوله را در کدام پارک می توانید ببینید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید