جشنواره موسیقی نواحی ایران با ساز قشقایی ها شروع شد

به گزارش وبلاگ بایجانی، تهران (پانا) - چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی شروع به کار کرد که دقایقی قبل از آیین افتتاحیه پروین بهمنی (بانوی لالایی ایران) از جهان رفت و حال و هوای جشنواره را تحت تاثیر قرار داد.

جشنواره موسیقی نواحی ایران با ساز قشقایی ها شروع شد

به گزارش ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، باغ موزه وزیری کرمان شامگاه 29 مهرماه، میزبان جمعی از هنرمندان و علاقمندان موسیقی بود که با ساز و آواز اقوام سپری شد.

در ابتدای این مراسم، محمدرضا علیزاده (مدیرکل اداره ارشاد کرمان) پیغام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را قرائت کرد و سپس محمدعلی مراتی (دبیر جشنواره) در سخنانی گفت: متاسفانه دقایقی پیش بانوی لالایی ایران (پروین بهمنی) را از دست دادیم. ما افتخار داشتیم در جشنواره چهاردهم از دامون شش بلوکی (پژوهشگر موسیقی قشقایی) فرزند زنده یاد پروین بهمنی در هیئت انتخاب جشنواره و در زمینه انتخاب آثار استفاده کنیم. روح پروین ناظر اجرای ماست.

سپس از حاضران درخواست شد یک دقیقه به احترام روح این هنرمند سکوت نمایند.

او با اشاره به موضوع جشنواره وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران ادامه داد: جشنواره سال جاری با اجرای کرنا و نقاره قشقایی و با هنرنمایی استاد کریم نژاد شروع می گردد که این عزیزان با احترام با روح پروین بهمنی اجرایشان را با سوگ شروع می نمایند.

پس از این اجرا نوبت به ترکمن ها رسید و احمد صدری (پژوهشگر موسیقی نواحی) درباره این اجرا شرح داد: منطقه ترکمن صحرا پشت به دریا و رو به صحراست. دشت در موسیقی ترکمن ها تاثیرگزار است و دیگری اسب است که در موسیقی منطقه عیان و شاخص است. از طرفی مضراب هایشان درست مثل زبانشان می ماند که گویشی پرتابی است و رابطه نزدیکی بین زبان و موسیقی شان وجود دارد.

در منطقه ترکمن صحرا نوازندگان برجسته دوتار را داریم که امشب برترین آنها روی صحنه می فرایند.

سپس ترکمن ها به سرپرستی ابراهیم جرجانی روی صحنه رفتند.

در ادامه نوبت تیمور مهرابی و هوشنگ امیران بود که اجرایشان را روی صحنه ببرند. صدری پیش از این اجرا در باره آواز هوره شرحات فنی ارائه داد و درباره تشابه آن با موسیقی ردیف دستگاهی سخن گفت.

پس از آن نوبت به موسیقی جنوب کشور رسید و فواد توحیدی (پژوهشگر موسیقی نواحی) درباره اجرا شرح داد: کرمان رنگین کمانی از موسیقی است و بیش از 35 نوع ساز و بیش از 30 پایکوبی دارد. موسیقی کرمان بسیار متنوع است. نوازندگان گروه از منطقه قلعه گنج هستند اما امشب موسیقی حال و هوای موسیقی بلوچ دارد.

سپس گروه شهرام میرزایی اجرایشان را روی صحنه بردند.

پس از آن نوبت به لاغرجت نوازنده دونلی رسید و توحیدی شرح داد: یکی از ژانرهایی که امشب داریم، موسیقی درمانی است که لاغرجت این موسیقی را با ساز دونلی اجرا می نماید.

در بخش دیگری از جشنواره مراتی (دبیر جشنواره) از محمد شکارچی برای اجرا دعوت کرد و گفت: آقای شکارچی از معدود نوازندگان کمانچه لری است که اصالت در کارهایش موج می زند.

اجرای شکارچی با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو شد.

مراتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در این رویداد سعی کردیم بر اساس موضوع جشنواره، رنگین کمانی از موسیقی اقوام ایران داشته باشیم.

محورهای ما در جشنواره سنت به عنوان هویت موسیقی اقوام، اصالت (به عنوان متر و معیار برای آسیب ندیدن این موسیقی) و آفرینش های درون قومی و بین قومی است.

سپس احمد صدری از استاد غلامحسین وفایی دعوت کرد که با گروهش به روی صحنه بیایند و این گروه نیز قطعه ای در رسای پیغامبر اکرم (ص) اجرا کردند.

در ادامه، محمدعلی مراتی روی صحنه آمد و درباره صندلی بانوان در جشنواره موسیقی نواحی ایران سخن گفت و اضافه کرد: این صندلی قطعا می توانست بالاتر باشد اما از ظرفیت های موجود در این جشنواره استفاده کردیم. سپس مراتی از زهره ولی نژاد فرزند سلیمان ولی نژاد دعوت کرد که برای دوتارنوازی روی صحنه بیاید.

در نهایت نخستین شب جشنواره با گروه صالح احمدپور از جزیره کیش به سرانجام رسید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "جشنواره موسیقی نواحی ایران با ساز قشقایی ها شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره موسیقی نواحی ایران با ساز قشقایی ها شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید