دریاچه بایکال ، خطوط زیبایی یخ زده بر روی دریاچه

به گزارش وبلاگ بایجانی، در جنوب سیبری دریاچه ای به نام بایکال وجود دارد. این دریاچه 5 ماه از سال به طور کامل یخ زده می باشد. این دریاچه یخ زده، زیبایی بسیار زیاد و شگفت انگیزی دارد. این دریاچه بایکال بعلاوه بزرگ ترین دریاچه آب شیرین دنیا می باشد. این دریاچه 20 درصد از آب شیرین منجمد دنیا را در خود گنجانده است. این دریاچه قدیمی ترین دریاچه دنیا با قدمت 25 سال، می باشد. از نظر وسعت، هفتمین دریاچه دنیا است. شکل آن به صورت هلالی و در میان شکاف یک دره باستانی می باشد. این دریاچه سیبری سکونتگاه هزاران گونه گیاه و حیوان می باشد، بعضی از این گیاهان و حیوانات تنها در این دریاچه یافت می شوند.

دریاچه بایکال ، خطوط زیبایی یخ زده بر روی دریاچه

دمای دریاچه در زمستان

هر سال در فصل زمستان، زمانی که دمای هوا به زیر صفر می رسد، سطح این دریاچه سیبری یخ می زند. یخ زدن کامل این دریاچه تا اواسط زمستان اتفاق نمی افتد. درحالیکه بسیاری از دریاچه ها یخ بسته اند، دریاچه بایکال، همچنان بدون یخ زدگی می باشد. تقریبا یک متر ضخامت سطح یخ این دریاچه است. با این میزان ضخامت، ماشین ها و کامیون ها می توانند از روی آن گذر نمایند. بعضی مواقع ضخامت این قسمت به 2 متر هم می رسد.صخره های ساحلی وقتی امواج سرد به آنها برخورد می نماید، یخ می زنند. وقتی از اول ماه ژانویه یخ بندان این دریاچه سیبری آغاز می گردد، اشکال یخی این صخره های به همین شکل باقی می مانند.

اختلاف دما در این مکان

درجه دمای هوا در ساعات روز و شب اختلاف زیادی دارد که باعث ایجاد شکاف هایی در قسمت های یخ زده، می گردد. عرض این شکاف ها بعضی مواقع به 4 متر و عمق آن به 100 نیز می رسد. از خصوصیات دیگر این دریاچه بایکال زیبا، برآمدگی های یخی روی آن می باشد. تراشه های بسیاری از سطح دریاچه بیرون زده اند. زمانی که سطح دریاچه به طور کامل یخ نبسته است، باد سطح آن را می شکند و به سمت ساحل پرتاب می نماید، این گونه است که این تراشه ها بوجود می آیند. ممکن است ارتفاع آنها به 10 تا 12 متر هم برسد. زیر نور آفتاب، این تراشه ها مانند تکه های زمرد بزرگ، درخشان می باشند.

منبع: همگردی

به "دریاچه بایکال ، خطوط زیبایی یخ زده بر روی دریاچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه بایکال ، خطوط زیبایی یخ زده بر روی دریاچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید