حقایق جالب در خصوص قونیه، ترکیه

به گزارش وبلاگ بایجانی، قونیه مرکز استان قونیه در کشور ترکیه است. این شهر به سبب وجود آرامگاه مولانا، شاعر فارسی زبان، در بین ایرانیان معروفیت زیادی دارد. به همین علت است که گردشگران ایرانی تمایل زیادی برای سفر به این شهر تاریخی نشان می دهند.

حقایق جالب در خصوص قونیه، ترکیه

قونیه شهری است تاریخی و در آن یادگاری های زیادی از گذشتگان، به خصوص دوران سلجوقی وجود دارد. این شهر رنگ و بوی مولانا را دارد و در هر سوی آن، نشانه ای از ادبیات، عرفان و مذهب به چشم می خورد؛ به همین علت نیز از مقاصد محبوب برای ایرانیان به شمار می آید. در ادامه جالب ترین حقایق این شهر کهن را به شما معرفی می کنیم:

1. نام شهر قونیه قبلا ایکونیون (Iconion) بود که به معنی شمایل است. بر اساس آنچه که در اساطیر یونان آمده، بر این شهر اژدهایی چیره شده بود که گاهی به شهر حمله می کرد و بعضی از زنان و دختران را می بلعید. پرسیوس که پسر ژوپیتر بود، این اژدها را می کشد و مردم را از شر آن رها می نماید. مردم شهر هم برای قدردانی از این کار پرسیو، تصویری از او را به یکی از دروازه های شهر می آویزند و به همین مناسبت، به زبان یونانی این شهر را ایکونیون (شمایل) می نامند.

2. قونیه یکی از قدیمی ترین مراکز شهری دنیا است. کاوش هایی که در تپه علا الدین در مرکز این شهر انجام شده، نشان می دهد که 3 هزار سال قبل از میلاد، مردمانی در این مکان زندگی می کردند.

3. خوی (آذربایجان غربی)، نیشابور (خراسان رضوی) و بستان آباد (آذربایجان شرقی) خواهرخوانده های قونیه هستند.

4. قونیه در ابتدا تحت فرمان هیتی ها بود. از آثار این حکومت در قونیه می توان به پینار افلاطون اشاره نمود که روی چشمه ای بنا شده است. گفته می شود مزار افلاطون در قونیه واقع شده است (یاقوت حموی در کتاب معجم البلدان به این نکته اشاره نموده است).

5. یکی از حواریون حضرت مسیح به نام پائولوس در زمان شروع دعوت وی به دین خود، در قونیه اقامت کرد و این امر باعث معروفیت و اعتبار این شهر شد.

6. قونیه از سال 470 هجری تا سال 700 هجری قمری مرکز سلجوقیان آسیای صغیر بود. در این مدت 16 شاه سلجوقی در قونیه حکومت کردند.

7. در گذشته قونیه را دارالمعرفه، دارالارشاد و دارالموحدین می نامیدند.

8. سیله یک روستای کوچک در نزدیکی قونیه است. این روستا یکی از معدود روستاهایی است که تا سال 1922 در آن مردم به زبان یونانی کاپادوکیه سخن می گفتند. در دهکده سیله یونانیان زندگی می کردند که بیش از 800 سال مسالمت آمیز کنار ترک های قونیه می زیستند. علتی این همزیستی مسالمت آمیز مولانا بود، کسی که شاهد اعجازی بود که در نزدیکی صومعه مسیحی ارتدکس سنت چاریتون روی داد. مولانا از این صومعه مسجدی ساخت.

9. مجموعه ای که آرامگاه شاعر و عارف قرن 13 ایرانی، مولانا در آن واقع شده نمادی از قونیه است که پایکوبی چرخان سماع صوفی را بنیان نهاد. این موزه در داخل باغ بسیار زیبای رز واقع شده است و می توانید از تماشا دروازه درویش ها (Dervisan Kapisi) لذت ببرید.

10. اگرچه چاتال هویوک قونیه جای بسیار بزرگی نیست و تماشای های زیادی ندارد، اما این تپه یکی از مهم ترین محل های حفاری شده در دنیا است. اینجا به گفته باستان شناسان بزرگترین جایی است که مربوط به دوران نوسنگی بوده و تا به امروز کشف شده است. گفته می شود قدمت این مکان تقریبا به 9 هزار سال پیش بازمی شود.

11. پشمک که در ایران هم بسیار هوادار دارد، یکی از شیرینی های اصلی قونیه است که اغلب به شکلی توپی عرضه می شود.

12. از آنجایی که قونیه یک شهر مذهبی محسوب می شود، مغازه هایی در این شهر خواهید دید که فقط خرما یا خرما و شیرینی می فروشند. چون پیغمبر اسلام روزه خود را با خرما باز می کردند، این خوراکی مغذی را بیشتر مذهبی تلقی نموده و مردم برای باز کردن روزه از آن استفاده می نمایند.

13. فرودگاه قونیه مرکز فرماندهی منطقه سوم نیروی هوایی ترکیه است و بعضی اوقات به وسیله نیروهای ناتو (NATO) نیز استفاده می شود.

14. مشتاقان و علاقه مندان احمد عزت کویون اوغلو یکی از اعضای قدیمی ترین خانواده های قونیه، پس از مرگش مجموعه ای از عجیب ترین و جالب ترین اشیای هنری، اشیای قوم نگاری، اقلام زمین شناسی و وسایل ساده او را وقف کردند و به شهر قونیه اهدا نموده و به نمایش گذاشتند. این موزه که از این مجموعه تشکیل شده، به یکی از تماشای های قونیه تبدیل شده است. این ساختمان گنجینه ای از نمایشگاه اشیای عجیب و غریب و شگفت انگیز است؛ از نقاشی های نادر، نسخه های خطی و فرش گرفته تا اسباب بازی هایی به شکل حیوانات (پر شده از پوشال، دانه ها، پنبه و مواد مشابه) و انواع ساعت ها.

عکس کاور از : travelatelier.com

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org

به "حقایق جالب در خصوص قونیه، ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب در خصوص قونیه، ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید