جذب دانشجویان خارجی ظرفیت های خالی دانشگاه ها را پر می نماید؟

به گزارش وبلاگ بایجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره تاثیر جذب دانشجویان بر افزایش ظرفیت های خالی دانشگاه ها شرح داد.

جذب دانشجویان خارجی ظرفیت های خالی دانشگاه ها را پر می نماید؟

عبدالمجید راضی عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی وبلاگ بایجانی، درباره معضل ظرفیت های خالی دانشگاه ها اظهار کرد: ظرفیت های خالی دانشگاه ها حاصل برنامه ریزی نکردن های آموزش عالی است که می تواند مسائل گسترده ای را ایجاد کند.

او افزود: بحث اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی فراهم نیست و دانشگاه ها همیشه با ظرفیت های خالی روبرو هستند.

راضی توضیح داد: این موضوع احتیاج به آنالیز کلانی در حوزه ظرفیت های وزارت علوم دارد، به صورتی که در دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: ما با دانشجویانی روبرو هستیم که فارغ از ظرفیت جذب دانشگاه ها می شوند و بعد از فارغ التحصیلی دچار مسائلی در حوزه اشتغال خواهند شد.

راضی گفت: احتیاج سنجی در کشور بر حسب رشته های دانشگاهی انجام نشده و دانشجویانی که در رشته ها قبول می شوند آینده شغلی و بازار کار تضمین شده ای برای آن ها وجود ندارد که این موضوع می تواند بی نظمی هایی را به وجود آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: یکی از اولویت های مهم حوزه آموزش عالی به خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید ساماندهی ظرفیت های خالی دانشگاه ها باشد.

راضی درباره تاثیر دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین روی ساماندهی بحث ظرفیت های خالی دانشگاه ها گفت: یکی از راهکار های دیگر ساماندهی ظرفیت های خالی دانشگاه هاست که اگر بتوانیم ماموریت گرایی را در اولویت آموزش عالی کشور قرار دهیم حتی احتیاجمندی های موجود در جامعه هم می تواند در حوزه ظرفیت تحصیلات عالی انجام می گردد و هم اکنون طبق گزارش های رسمی مختلف مراکز کشور با مشکل مهارتی نبودن آموزش ها و کارآفرین نبودن آن ها روبرو هستیم که باید دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین در دستور کار قرار بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اعلام کرد: باید بر اساس ظرفیت های صنعتی و اشتغال به جذب دانشجویان فارغ التحصیل در مشاغل اقدام کنیم که در حال حاضر این فرایند به خوبی انجام نمی گردد و هرم احتیاجمندی صنایع در حوزه دانشجویان مهارتی بیش از دانشجویان معمولی خواهد بود.

راضی با اشاره به تاثیر پذیرش دانشجویان بین المللی در بهبود و پر کردن جایگاه های خالی دانشگاه ها اظهار کرد: اگر این موضوع به صورت جدی پیگیری گردد امکان دارد که جایگاه خالی دانشگاه های کشور پر شوند و دیگر با کمبود دانشجو روبرو نشوند.

او با بیان اینکه همکاری های بین المللی دانشگاه ها با جذب دانشجویان خارجی افزایش می یابد، تاکید نمود: در حال حاضر تعداد دانشجویان بین المللی و خارجی در ایران کم است و اگر این موضوع به صورت جدی دنبال گردد به خوبی می تواند بحث اشتغال فارغ التحصیلان و کسب عایدی دانشجویان را بهبود بخشد و از مسائل دانشجویان هم کم کند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جذب دانشجویان خارجی ظرفیت های خالی دانشگاه ها را پر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذب دانشجویان خارجی ظرفیت های خالی دانشگاه ها را پر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید