10 باگ و گلیچ سودآور در بازی های ویدیویی به همراه نحوه استفاده

به گزارش وبلاگ بایجانی، بیایید با این حقیقت روبرو شویم که توسعه دهندگان انسان هستند و تا آنجا که تکنولوژی اجازه می دهد، هیچ بازی ویدیویی هرگز کامل نخواهد بود. اشکالات فنی مختلف همواره اتفاق می افتند و ما باید آن ها را به عنوان یک واقعیت زندگی بپذیریم.

10 باگ و گلیچ سودآور در بازی های ویدیویی به همراه نحوه استفاده

به بیان ساده، یک گلیچ (Glitch) یک نقص در یک بازی ویدیویی است که باعث می گردد اتفاقی بیفتد که در حالت عادی نباید رخ دهد. این می تواند یک مشکل گرافیکی جزئی یا چیز مهم تری مانند یک آیتم یا مرحله اضافی باشد. اشکالات به یک بخش آزاردهنده اما پذیرفته شده در صنعت بازی های ویدیویی تبدیل شده اند و توسعه دهندگان معمولا در کوشش هستند تا با ارائه به روزرسانی های مختلف آن ها را برطرف نمایند. با این حال، بعضی از گلیچ ها بیش از بقیه مشهور شده اند. بعضی از آن ها به وسیله بازیکنان پذیرفته شده و بعضی دیگر تبدیل به میم شده اند. مانند هر چیز دیگری در زندگی، بعضی گلیچ ها، چه خوب و چه بد، ردپایی از خود در تاریخ بازی های ویدیویی ایجاد نموده اند. در اینجا ده مورد از گلیچ هایی آورده شده است که سودآور بوده اند.

10. مسیر رنگین کمانی / بازی ماریو کارت 64

در حالی که بازی سوپر ماریو کارت این ژانر را به نوعی ابداع کرد، ماریو کارت 64 از نینتندو 64 برای بزرگتر و بهتر کردن همه چیزهایی که آن بازی را فوق العاده نموده بود، استفاده کرد. قابلیت های سه بعدی به نینتندو این امکان را داد تا پیست هایی را ایجاد کند که فکر بازیکنان را متحیر کند. با این حال، میانبرهای ناخواسته زیادی در بازی وجود داشت که توسعه دهندگان از آن ها آگاه نشدند تا زمانی که بازیکنان شروع به سوء استفاده از آن ها کردند. یکی از معروف ترین آن ها، میانبری است که می توانید در مسیر رنگین کمانی (Rainbow Road) انتخاب کنید.

برای استفاده از این گلیچ باید هنگامی که لاکیتو شروع مسابقه را نشان می دهد، بلافاصله به سمت راست پیست بروید. سپس وقتی شروع به پایین آمدن از اولین تپه کردید، بلافاصله با یک پیچ تند به چپ بپیچید و از روی نرده ها بپرید. با زمان بندی مناسب، در مسیر میان بر فرود می آیید که به شما این امکان را می دهد که به خوبی جلو بیقتید. البته باید دقت داشته باشید که این یک حرکت بسیار خطرناک است. در واقع اگر مسیر را از دست بدهید و در پرتگاه بیفتید، لاکیتو باید شما را بیرون کشیده و به عقب برگرداند که منجر به تلف شدن زمان بیشتری خواهد شد. بهتر است که این حرکت را از قبل حسابی تمرین کنید.

9. نبات بی نهایت / بازی EarthBound

بازی Earthbound یک نقش آفرینی ژاپنی کلاسیک است که به خاطر جریان داشتن در زمان های مدرن در دوره ای که بازیکنان به تماشا بازی های نقش آفرینی در محیط های قرون وسطایی عادت داشتند، شناخته می گردد. این بازی گاهی اوقات می تواند حسابی سخت گردد. با این حال در اینجا یک گلیچ وجود دارد که به شما امکان می دهد تا توانایی های اعضای گروه خود را افزایش دهید. برای استفاده از این گلیچ باید ابتدا باید یک نبات (Rock Candy) پیدا کنید. طبق گزارش های بازیکنان، اولین موردی که از آن می توان پیدا کرد، نزدیک به انتها ششمین Your Sanctuary در یک جعبه دقیقا قبل از مبارزه با باس Thunder and Storm است.

حالا کافی است که شخصیتی که می خواهید آیتم را به او بدهید، انتخاب کنید و اینونتوری اش را خالی کنید. بهتر است که پو را انتخاب کنید زیرا او در مبارزه بدون سلاح یا زره کاملا مهارت دارد. در ادامه به فروشگاهی بروید و تقریبا کل اینونتوری را با بسته های شکر یا شیشه های ادویه پر کنید. حالا نبات را به آن ها بدهید و مطمئن شوید که در گوشه پایین سمت راست واقع شده است. وارد نبرد شده و از شخصیت خود بخواهید از نبات برای هر کسی که احساس می کنید احتیاج به تقویت دارد، استفاده کند. با این کار یکی از قابلیت های او 2 درجه افزایش می یابد. این در حالی است که نبات هنوز در ایونتوری شما است و به نوعی بی نهایت قابل استفاده است. با این حال دقت داشته باشید که اگر اندازه یک توانایی از 255 بیشتر گردد، به صفر می رسد.

8. توقف شمارش معکوس Crimson Armory / بازی Borderlands: Game of the Year Edition

هر کسی که بسته الحاقی این بازی عالی را تجربه نموده باشد، می داند که 3 دقیقه زمانی کافی برای لوت کردن تمام 126 صندوق منطقه Crimson Armory محسوب نمی گردد. با این حال، یک گلیچ کشف شد که به شما اجازه می داد که تا جایی که می گردد آن گنجینه ها را بیش از حالت معمول لوت کنید. برای استفاده از این گلیچ کافی است که پس از شکست دادن ژنرال ناکس و ناپدید شدن میدان نیروی قرمز سمت راست شما، کد رنگ مناسب را وارد کنید. سپس در یک راهرو پرسه زده و همانطور که به جلو می روید، یک دسته از قفسه هایی پر از لوت و صندوق مهمات را در دو طرف خواهید دید که به وسیله یک میدان نیروی قرمز محافظت می شوند.

قبل از اینکه وارد آن اتاق شوید، به سمت راست شکاف در بروید و خم شوید. حالا به مرکز بروید و در حالی که به جلو می روید، دوباره خم شوید. متوجه خواهید شد که تایمر فعال نشده است و بنابراین به شما این امکان را می دهد که تمام صندوقچه های اسلحه خانه را باز کنید و آنچه را که احتیاج ندارید نیز بفروشید. هنگام انجام این کار باید چند نکته را در نظر داشته باشید. اولا به اتاق آسانسوری که دقیقا زیر نشانگر ایستگاه بین راه شما است نروید. ثانیا اگر می خواهید وسایل خود را بفروشید، باید خود را با نارنجک یا راکت انداز بکشید تا بتوانید در نزدیکی ورودی اسپاون شوید. در آخر، دشمنانی که در آنجا با ژنرال ناکس جنگیدید، هر از گاهی دوباره ظاهر می شوند.

7. افزایش ظرفیت بطری / بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time

در حالی که بیش از بیست سال از عمر Ocarina of Time می گذرد، هنوز هم یکی از برترین بازی های نینتندو 64 محسوب می گردد. در بازی تنها حمل 4 بطری امکان پذیر است و در اینجا ما راهی برای توسعه اینونتوری شما داریم. برای این ترفند حداقل به یک بطری خالی احتیاج خواهید داشت و از طرفی به آیتمی احتیاج دارید که دیگر از آن استفاده نمی کنید. برای این کار به نقطه ای بروید که حشرات ظاهر می شوند و یکی از آن ها را در بطری خود به دام بیندازید.

بازی را متوقف نموده تا به صفحه آیتم ها بروید و بطری را با یک آیتم سوییچ کنید. بازی را ادامه داده و دیالوگ را گوش کنید. سپس بازی را دوباره متوقف کنید و خواهید دید که آیتم با بطری جایگزین شده است. دقت داشته باشید که این گلیچ دائمی است و تا آخر بازی قابل جبران نیست. اگر می خواهید این کار را انجام دهید، بدون شک مطمئن شوید که موردی که جایگزین می گردد، چیزی است که دیگر از آن استفاده نمی کنید.

6. آسیب بیشتر با سلاح Elec Man / بازی Mega Man

اولین بازی سری مگا من یکی از سخت ترین بازی های NES است. خوشبختانه، یک گلیچ در بازی کار را بسیار آسان می نماید. برای استفاده از این گلیچ ابتدا باید Elec Man را شکست دهید و سلاح او یعنی Thunder Beam را بگیرید. در ادامه هنگامی که در برابر دشمن سرسختی مانند شیطان زرد قرار گرفتید، به سادگی یک تیر به سمت نقطه ضعف او شلیک نموده و بلافاصله دکمه Select را فشار دهید تا بازی متوقف گردد. سپس به سرعت آن را ادامه داده و دوباره متوقف کنید تا بازی آن را به عنوان یک ضربه تازه ثبت کند. به فشار دادن سریع دکمه Select ادامه دهید تا آسیب های زیادی به دشمنان وارد گردد. این گلیچ در نسخه Mega Man Anniversary Collection یا در Mega Man Powered Up برای پلی استیشن پرتابل کار نمی نماید.

5. ایکس پی بی نهایت / بازی Fallout 4: Game of the Year Edition

اگر به نمودار S.P.E.C.I.A.L نگاه کنید، خواهید دید که بازی دارای 70 پرک پایه با رنک های متعدد است و بعلاوه برای بالا بردن آمار S.P.E.C.I.A.L خود به امتیاز پرک احتیاج دارید. اگر می خواهید همه چیز را در نمودار باز کنید، باید به لول 286 برسید و این شامل 14 رنک پرک است که با بسته های الحاقی ارائه می گردد. طبیعتا این به وقت زیادی احتیاج دارد که برای هر کسی امکان پذیر نیست. بنابراین در اینجا نحوه بدست آوردن سریع لول های بالا آورده شده است.

اول از همه، برای این کار به بسته الحاقی Automatron احتیاج دارید. بعلاوه باید حداقل در لول 15 باشید تا ماموریت جانبی Mechanical Menace را شروع کنید. پس از تکمیل آن، ماموریت A New Threat را شروع خواهید کرد. به نقطه ای برسید که باید یک میز کار ربات بسازید. پس از ساختن آن، ظرفی برای قرار دادن وسایل خود پیدا کنید یا بسازید. سپس همه وسایل خود را از میز کار بیرون بیاورید و با یکی از همراهان معامله کنید تا زمانی که دیگر نتوانند چیزی حمل نمایند. سپس به میز کار ربات بروید و مطمئن شوید که حالت های Assaultron Torso و Protectron Torso را دارید. اگر ربات همراه دیگری ندارید، آدا به خوبی این کار را انجام خواهد داد. ربات را به Assaultron Torso مجهز کنید. حالا همه چیزهای دیگر را به جز Prtoectron Torso mod در ظرف ذخیره سازی انتخابی قرار دهید.

در ادامه از همراه خود بخواهید که آنقدر نزدیک بایستد که بتوانید با او تعامل داشته باشید اما نه خیلی نزدیک. با او تعامل کنید و با تجارت موافقت کنید. در حالی که همراه شما هنوز در حال صحبت است، به سرعت وارد میز کار ربات شوید و رباتی را انتخاب کنید که مجهز به Assaultron Torso است. اگر به درستی انجام گردد، می بینید که دو منو با هم نوعی همپوشانی دارند. اکنون Protectron Torso را انتخاب کنید و اگر این کار به درستی انجام گردد، آیتم های بازیکن و همراه را به عنوان نوعی نویز مشاهده خواهید کرد. اتفاقی که می افتد این است که بازی فکر می نماید که شما دارید چیزی می سازید و هر بار که چیزهایی را مبادله می کنید به شما امتیاز تجربه یا همان ایکس پی می دهد.

دقت داشته باشید که وقتی آدا را از دست ربات ها نجات می دهید، مطمئن شوید که فاصله خود را با آن ها حفظ می کنید زیرا می توانند آسیب زیادی وارد کند. بعلاوه اگر پس از انجام این کارهای مربوط به گلیچ از منو خارج شوید، مد Protectron Torso برای همواره از بین خواهد رفت. بنابراین اگر می خواهید دوباره از گلیچ بهره ببرید، باید یکی دیگر را پیدا کنید یا بسازید. در نهایت اگر اصرار دارید که سطح کاراکتر خود را به 286 یا بالاتر ببرید، بیش از 12 ساعت طول خواهد کشید.

4. طلا و ایکس پی بیشتر / بازی Final Fantasy

بازی فاینال فانتزی 1 برای NES در زمان خود یک بازی عالی بود اما بعضا بسیار سخت می شد، زیرا کشتن بیشتر هیولاهای اولیه از نظر ایکس پی و پول زیاد نتیجه نمی دهد. از طرفی بعضی از سیاهچال ها می توانند حتی برترین بازیکنان را به چالش بکشند. با این حال یک راه پرخطر و با پاداش بالا برای زود ثروتمند شدن و قوی شدن وجود دارد. اگر به نقشه بازی نگاه کنید، متوجه شبه جزیره ای در شمال شرقی Pravoka خواهید شد که تنها چند مربع با جنگلی که Lufein را احاطه نموده است، فاصله دارد. در اینجا می توانید با هیولاهای مختلفی مبارزه کنید که ایکس پی و طلای بسیار بیشتری نسبت به هر هیولایی که تا آن مرحله با آن روبرو شده اید، به شما می دهد.

همانطور که می توانید حدس بزنید، قرار است با این هیولاها تا زمان زیادی در بازی روبرو شوید، بنابراین می توانند کاملا چالش برانگیز باشند. به شدت توصیه می گردد که ابتدا به Elfland بروید و طلسم Fira را دریافت کنید زیرا بسیاری از هیولاها مانند گرگ های زمستان (Winter Wolves) و زامبی های مینوتور (Minotaur Zombies) در برابر آتش ضعیف هستند.

3. سلاح BFG 9000 / بازی (2016) DOOM

سلاح BFG 9000 در سری بازی های Doom بسیار محبوب است و قدرت زیادی برای پاکسازی دشمنان در مراحل مختلف دارد. در حالی که کاربرد آن در نسخه 2016 محدودتر است زیرا از مهمات خاصی استفاده می نماید که تا حدودی کمیاب هستند و شما می توانید تنها 3 گلوله را در یک زمان حمل کنید، اما در شرایط خاص می تواند بسیار یاری نماینده باشد. با این حال در اینجا ترفندی وجود دارد که می توانید بیشترین بهره را از آن ببرید.

در ابتدا شما باید BFG 9000 را پیدا کنید که به شدت از آن محافظت می گردد. برترین استفاده از آن برای باس هایی مانند Cyberdemon است. هنگامی که با آن درگیر شدید، با BFG 9000 یک یک گلوله شلیک کنید به طوری که بسیار به باس نزدیک باشد اما به طور مستقیم به او برخورد نکند. توپی از انرژی را خواهید دید که به سمت او رفته و هنگامی که آن را مشاهده کردید، بلافاصله چرخ سلاح را فعال کنید. در حالی که با آوردن منوی چرخ مانند سلاح، حرکت محیط بسیار کند شده است. در این حالت نوار سلامتی باس نیز به سرعت کم می گردد. فقط سه باس در کل بازی وجود دارد، اما سختی آن ها باعث می گردد که فکر استفاده از این گلیچ به سر شما بزنید.

برای هدف گیری دقت داشته باشید زیرا مهمات زیادی ندارید و اگر با فاصله زیاد از باس شلیک کنید یا مستقیما به او ضربه بزنید، کارساز نخواهد بود. در نهایت اگر تمام مهمات BFG 9000 خود را خالی کردید و باس هنوز سلامت زیادی دارد، کافی است که به چک پوینت قبلی بازگشته و دوباره امتحان کنید.

2. بدست آوردن زودهنگام قوی ترین سلاح / بازی Secret of Mana

تقریبا تمام سلاح های این بازی را می توان پس از رسیدن به قلعه مانا تا لول 9 تقویت کرد. از طرفی به غیر از Fiend Head، همه دشمنان منطقه منحصربه فرد هستند. با این حال شمشیر یک استثنا است زیرا سطح 9 آن به گونه ای طراحی شده است که تا آخرین باس در دسترس نباشد. با این حال راهی برای بدست آوردن قوی ترین سلاح در بازی زودتر از زمان مورد نظر وجود دارد. برای این کار شما باید Mech Rider را در قلعه امپراطور Vandole شکست دهید. پس از آن، شما می توانید با Flammie در سراسر دنیا پرواز کنید. در ادامه به کشور یخی بروید و با Neko در غرب قصر یخی در منطقه فرود بیایید.

به یاد داشته باشید که شما باید دقیقا در اینجا فرود بیایید، نه اینکه در جای دیگری فرود بیایید و به سمت مقصد پیاده روی کنید. با او صحبت کنید و بازی خود را ذخیره کنید. سپس با فشردن دکمه های L, R, Start, Select به طور همزمان، بازی را ریست کنید. یک بازی تازه را شروع کنید و بدون ذخیره به روستای پوتوس برگردید. به سمت کلبه بزرگی در انتهای شمال شرقی شهر بروید تا کات سین را مشاهده کنید. به محض اینکه شخصیت فریاد زد: یاری! هیولا!، بلافاصله دکمه های ذکر شده را برای حدود شش ثانیه نگه دارید. سپس فایل ذخیره را در جایی که فایل قبلی را گذاشته اید، لود کنید. در این حالت در گودالی قرار خواهید گرفت که در آن با Mantis Ant مبارزه می کنید. به سادگی آن را بکشید و یک گوی شمشیر دیگر بدست خواهید آورد. می توانید این سناریو را بارها انجام دهید.

دقت داشته باشید که شمشیر را فراتر از لول 9 نبرید زیرا ممکن است بازی شما را به هم بریزد. بعلاوه لازم است که پس از افتادن در گودال، دکمه های گفته شده را برای آن مدت نگه دارید، در غیر این صورت فایل برای همواره خراب شده و این شما را مجبور می نماید که از نو بازی را شروع کنید. در نهایت تا زمانی که با درخت مانا در Pureland روبرو نشدید، شمشیر را به سطح 9 ارتقا ندهید. در غیر این صورت، زمانی که جما سعی کند پس از نجات پادشاه از دست Dark Stalker یا پس از شکست دادن Thunder Gigas در Pure Land به شما یک گوی شمشیر بدهد، بازی دچار مشکل می گردد. زمانی که این اتفاق بیفتد، بازی برای همواره به همین شکل گیر می نماید و شما چاره ای ندارید جز اینکه از اول شروع کنید.

1. پوکمون میسینگ نو / بازی Pokemon Red and Blue

MissingNo یک گلیچ و یک گونه غیررسمی پوکمون است که در بازی های Pokémon Red and Blue یافت می گردد. این یکی از معروف ترین گلیچ های تاریخ است که روبروه با آن با تغییر تعداد آیتم های ششمین اسلات اینونتوری بازیکن به 128، باعث ایجاد ناهنجاری های گرافیکی و تغییر گیم پلی می گردد. این تاثیر مفید منجر به پوشش این گلیچ به وسیله مجلات بازی شد. این در حالی است که ناشر بازی یعنی نینتندو هشدار داد که روبرو شدن با این گلیچ ممکن است داده های بازی بازیکنان را خراب کند.

لازم به ذکر است که در آن موقع برخلاف بازی های امروزی پوکمون، مربیانی با پوکمون سطح 50 چندان اهمیت زیادی نداشتند. از طرفی گرفتن بعضی از پوکمون ها مانند Snorlax و Mewtwo بسیار سخت بود و شما فقط یک Master Ball در طول بازی دریافت می کردید. بعلاوه آیتم های TM نیز تنها یک بار می توانستند استفاده شوند و فقط تعداد کمی وجود داشت که می توانستید از فروشگاه ها بخرید. با این حال با گلیچ میسینگ نو می توانید این آیتم ها را کپی کنید.

برای این کار شما به یک پوکمون احتیاج دارید که بتواند از Surf و Fly استفاده کند. طبیعتا برای استفاده از این حرکات به ترتیب به نشان Soul و Thunder Badge احتیاج دارید. پس از انجام این کار، به Pallet Town بروید و از Surf برای رفتن به جزیره Cinnabar بهره ببرید. اکنون، آیتمی را که می خواهید کپی کنید، در اسلات ششم اینونتوری خود قرار دهید. سپس به شهر Viridian بروید و با پیرمردی که در ابتدای بازی راه شما را مسدود نموده بود صحبت کنید و به سوال او در خصوص اینکه عجله دارید، با گفتن نه پاسخ دهید.

در ادامه پس از آموزش، به جزیره Cinnabar پرواز کنید و از Surf برای حرکت در بخش شرقی زمین بهره ببرید. از نواری که زمین و آب را به هم متصل می نماید بالا و پایین بروید و در نهایت به میسینگ نو برخورد خواهید کرد. در این حالت اگر از دست او فرار کنید یا او را بزنید، وقتی به اینونتوری خود نگاه می کنید، آیتم مذکور در اسلات ششم دارای گرافیکی عجیب و غریب در کنار عدد 9 خواهد بود. می توانید این کار را با Rare Candy انجام دهید تا هر 6 پوکمون انتخابی خود را سریع به لول 100 برسانید یا Nugget را برای به حدبیشتر رساندن پول نقد خود بهره ببرید. در هر صورت انتخاب ها فراوان هستند.

منبع: GameSpot

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 باگ و گلیچ سودآور در بازی های ویدیویی به همراه نحوه استفاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 باگ و گلیچ سودآور در بازی های ویدیویی به همراه نحوه استفاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید