تهدید برای توسل به دیوان عالی، آیا پرزیدنت به بن بست خورده است؟

به گزارش وبلاگ بایجانی، خبرنگاران - گروه بین الملل: می گوید 71 میلیون رأی قانونی دارد و این دیوان عالی است که بین او و نامزد دموکراتی که به غلط ادعای پیروزی کرده، داوری خواهد کرد.

تهدید برای توسل به دیوان عالی، آیا پرزیدنت به بن بست خورده است؟

از مدت ها پیش از انتخابات 2020 بود که با مرگ روث گینزبرگ قاضی دموکرات و تلاش کاخ سفید برای پُر کردن کرسی خالی او با امی بارت محافظه کار، سناریوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای زیر سوال بردن نتیجه رقابت 2020، تا حدی معلوم شد.

در سطح ملی، پیشتازی 9 درصدی جو بایدن، این برآورد را که مانند سال 2016، به رغم فزونی آرای مردمیِ رقیب دموکرات، سهم بیشتر آرای الکترال به ترامپ می رسد؛ تا حد زیادی مردود می کرد.

پس خوب بود که رئیس جمهور آمریکا جانب احتیاط را نگه داشته و تا فرصت هست ترکیب دیوان عالی را به نسبت 6 به 3، به نفع قضات جمهوریخواه تغییر دهد. در این صورت، شاید به وقتش، آنها می توانستند ناکامی های احتمالی او را جبران کنند.

مرحله بعدی سناریو، ترغیب طرفداران ترامپ به عدم حضور در رأی گیری پُستی و نامشروع جلوه دادن این شیوه بود. به این ترتیب، وی می توانست اختلاف چند میلیونی آرای خود با بایدن را ناشی از تقلب در رأی گیری غیابی جلوه دهد.

اکنون اوضاع به گونه ای رقم خورده که بایدنِ دموکرات با عبور از حدنصاب 270 رأی الکترال، خود را رئیس جمهور منتخب آمریکا معرفی می کند. حال، سوال این است که آیا ترامپ آنگونه که گمان می رفت، امیدی به طرح دعوا در دیوان عالی آمریکا دارد؟

عدم شفافیت استراتژی برای پیشبرد دعوای حقوقی

منابع وابسته به کاخ سفید می گویند پرزیدنت قصد عقب نشینی ندارد و با این ادعا که فریب خورده در مراسم تحلیف بایدن هم مشارکت نخواهد کرد.

*اما نکته اول آن است که او به رغم تهدید، هنوز هیچ مدرکی برای تقلب گسترده ارائه نداده و مشخص نیست دقیقاً به دنبال شکایت از چیست.

یکی از مواردی که ترامپ آن را به چالش کشیده موضوع آرای پستی ارسال شده تا ساعت 7 عصر سوم نوامبر (13 آبان) در پنسیلوانیا است که بنابر مصوبه مجلس این ایالت، تا سه روز پس از اتمام رأی گیری اگر دریافت شود قانونی است.

دیوان عالی آمریکا شامگاه جمعه با بخشی از درخواست ستاد جمهوریخواستار در پنسیلوانیا موافقت کرد. به این ترتیب، مقرر شد آرای پستی واصله در روز انتخابات و بعد از آن تا بعدازظهر جمعه به تفکیک از آرای دیگر شمارش شوند؛ ولی شمارش آرا متوقف نشود.

اکنون با توجه به اینکه 6 قاضی دیوان عالی جمهوریخواه هستند؛ این احتمال وجود دارد که بخشی از آن آرا که در روز انتخابات به صندوق پست انداخته شده اما بعد از روز جمعه به مقصد رسیده، شمرده نشود. اما این به شرطی است که اختلاف میان نامزدها بسیار بسیار اندک باشد که این دست کم درباره پنسیلوانیا که در آن بایدن با اختلاف 30 هزار رأی پیش افتاده، صدق نمی کند.

*نکته دوم آنکه شکایت ترامپ بر اساس نتیجه نیست بلکه بر اساس روش های شمارش آرا و سیاست های هر یک از ایالات است. برای مثال، جی سیکولا وکیل کارزار انتخاباتی ترامپ خواستار بازشمارش آرا در 28 ایالتی شد که برای شمارش از نرم افزاری استفاده می کنند که طبق ادعای او، به اشتباه آرا را به نفع دموکرات ها ثبت می کند.

او مدعی شده که این نرم افزار در یک بخش از ایالت میشیگان به اشتباه 6 هزار رأی را به نفع بایدن ثبت کرده و حتماً این اشتباه در دیگر ایالات هم رخ داده است.

اما در اینجا باز هم تعداد ایالاتی که قرار است از آنها شکایت شود؛ بیش از حدی است که حوصله رسیدگی به آن وجود داشته باشد.

از یاد نباید برد که حتی با شمارش تمام آرا، با توجه به شکایات گسترده از فرایند برگزاری انتخابات، احتمالاً راست آزمایی نتیجه شماری از صندوق های اخذ رأی و همچنین آرای پستی زمان بر خواهد بود. حتی تا پیش از سه شنبه 13 آبان (روز برگزاری انتخابات) بیش از 300 شکایت در 44 ایالت درباره نحوه اخذ رأی ثبت شده بود.

رجوع به دیوان عالی؛ مسیری سخت اما محتمل

بسیاری از حقوقدانان معتقدند با وجود رقابت نزدیک دو نامزد و احتمال جابه جایی شمار آرا در جریان بازشماری، چالشی که به قانون اساسی مرتبط باشد و کار را به دیوان عالی بکشاند، دست کم در حال حاضر وجود ندارد.

اگر نتیجه آرا مورد اختلاف باشد، تیم های حقوقی دو حزب باید شکایات خود را در دادگاه های ایالتی مطرح کنند. اگر قاضی این دادگاه ها تشخیص داد که بازشماری آرا لازم است، به چنین کاری حکم خواهد داد. اگر یکی از طرفین با این نتیجه مخالف باشد، اعتراض به این حکم را در دیوان عالی ایالات متحده، عالی ترین مرجع قضائی این کشور مطرح خواهد کرد.

اما تا اینجا خبرها حاکی از آن است که نزدیکان ترامپ ازجمله جرد کوشنر داماد و مشاورش، وی را به پذیرش نتیجه فعلی تشویق کرده اند- اگرچه بعداً این خبر از سوی مقامات کاخ سفید رد شد.

همزمان، روپرت مرداک غول رسانه ای آمریکا و رسانه های وابسته به او نظیر فاکس نیوز، نیویورک پست و وال استریت ژورنال در حال فاصله دریافت از ترامپ هستند. فاکس حتی پیش از سی ان ان، مدعی شد که در ایالت آریزونا با 11 رأی الکترال، بایدن پیروز شده حال آنکه شمارش آرای این ایالت هنوز پایان نگرفته است.

از سوی دیگر، به گفته منابع دولت واشنگتن، ترامپ به کابینه اش اجازه داده که به تعهدات قانونی خود مبنی بر همکاری با تیم بایدن برای مستقر شدن در کاخ سفید عمل کند- اگر چه این خبر هم بعدها با ادعای واشنگتن پست مبنی بر امتناع کاخ سفید از امضای نامه انتقال قدرت زیر سوال رفت.

البته اینکه ترامپ به کابینه اجازه همکاری با بایدن را بدهد یا خیر، با اصرار وی مبنی بر ادامه دعوای حقوقی و بال و پر دادن به هودارانش برای انجام اعتراضات خیابانی، هیچ منافاتی ندارد و بعید است که در مراسم تحلیف رقیب دموکرات هم شرکت کند.

به هر حال، هیأت الکترال در ماه دسامبر تائید نهایی خود را مبنی بر اینکه چه کسی چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود، به اطلاع عموم می رساند و تا آن موقع بعید است که اوضاع ترامپ نسبت به الان تغییر محسوسی کرده باشد.

با این حال، نباید فراموش کنیم در حالی که رسانه های دموکرات ادعاهایی مبنی بر اعمال فشار خانواده ترامپ به وی را برای پذیرش شکست مطرح می کنند؛ برخی چهره های سرشناس حزب جمهوریخواه، نظیر سناتور لیندسی گراهام به رئیس جمهور فعلی پیشنهاد داده اند که از شکایت منصرف نشود- امری که گزینه رجوع به دیوان عالی را با همه سختی هایش محتمل می کند.

آمریکا وقایع بی سابقه ای را در تاریخ خود تجربه می کند و با توجه به طبیعت غیرقابل پیشبینی ترامپ، برآورد درباره سرنوشت سیاسی او خالی از اما و اگر نیست.

اعتراض ترامپ راه به جایی ببرد یا خیر، در این واقعیت که جامعه آمریکا به شدت دو قطبی شده است تغییری ایجاد نمی کند. صرف نظر از حدود 4 میلیون رأی اضافه ای که بایدن در مقایسه با ترامپ کسب کرد؛ هر یک از این دو نفر 70 میلیون نفر را به کارزار خود جلب کرده اند. با این دوپارگی، بعید است که بایدن بتواند در دوره احتمالی قدرت، طرفداران ترامپ را راضی نگه داشته و کشور را یکپارچه کند.

این اختلاف نظر عمیق که مردم آمریکا را اینگونه متفرق کرده بازتابی از ضعف نظام به اصطلاح دموکراتیکی است که این روزها رنگ و لعاب خود را از دست داده است. اگر ترامپ کار را به دیوان عالی بکشاند و طرفدارانش را به اعتراض خیابانی دعوت کند؛ کشور به سمت آشوب پیش می رود و اعتبار جهانی خود را از دست می دهد. اما حتی اگر او به انتقال مسالمت آمیز قدرت هم تن دهد؛ هر بار که بایدن از پنجره کاخ سفید به بیرون نگاه می کند؛ به خود یادآوری خواهد کرد که نیمی از مردم آمریکا به من رأی ندادند - واقعیتی که اعتبار داخلی و خارجی او را خدشه دار خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تهدید برای توسل به دیوان عالی، آیا پرزیدنت به بن بست خورده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید برای توسل به دیوان عالی، آیا پرزیدنت به بن بست خورده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید