تنهایی؟ بیا یکی رو برات پیدا کنم!

به گزارش وبلاگ بایجانی، هر چقدر هم که جهان تغییر نموده باشد، هنوز شکل اصلی ازدواج در خیلی از خانواده ها سنتی است. یعنی آشنایی به هر شیوه ای که باشد در نهایت به خواستگاری در خانه عروس خانم ختم می گردد. نسل پدربزرگ و مادربزرگ های ما از طرف بزرگ ترها برای همسری هم انتخاب می شدند و معمولاً بدون هیچ شناختی پای سفره عقد می نشستند.

تنهایی؟ بیا یکی رو برات پیدا کنم!

به گزارش وبلاگ بایجانی، حتی برخی هایشان می گویند ما تا قبل از سفره عقد همدیگر را ندیده بودیم و الان شصت سال است کنار هم خوشبختیم. امروز حتی نمی توانیم چنین ازدواجی را تصور کنیم. توی دنیای در حال تغییر امروز گاهی آدم ها به قصد پیدا کردن مورد ازدواج، به هر جایی سرک می کشند و دنبال نیمه گمشده شان می گردند و آن قدر کوشش می نمایند تا بالاخره یک نفر را پیدا می نمایند.

گاهی هم بی خیال ازدواج هستند و معاشرتشان با دیگران فقط برای تقویت روابط اجتماعی است، اما ناگهان از دل این روابط اجتماعی و ساده، یک نفر غیرمعمولی می گردد و فاز ازدواج آغاز می گردد. آشنایی به هر شکلی که باشد؛ مدرن باشد یا در سنتی ترین شکل ممکن، باز هم احتیاج به مهارت هایی دارد که بی توجهی به آن ها کار را سخت می نماید. اینجا سه حالت از آشنایی قبل از ازدواج را که این روزها در جامعه مان در جریان است، تصور نموده ایم و چند نکته مهم را در خصوص هر کدام یادآور شده ایم.

بریم سر اصل مطلب

هنوز هم جوان های زیادی هستند که دوست دارند خانواده ها برای پیدا کردن شریک زندگی آینده شان پیش قدم شوند. هنوز هم مرنام خواستگاری سنتی که دختر و پسر اولین بار در جلسه خواستگاری همدیگر را می بینند، وجود دارد. اگر شما از این گروه هستید، یادتان نرود به هر حال دارید در زمانه فعلی زندگی می کنید و احتیاج دارید برای ادامه رابطه، شرایط زندگی امروزی را هم در نظر بگیرید. خواستگاری با این سبک به عنوان جلسه معارفه قابل قبول است، اما برای ادامه شناخت دوران آشنایی را نادیده نگیرید. نکته های زیر می توانند در جلسه اول خواستگاری کمکتان کند:

1. هدف هایتان را براساس اولویت بندی مطرح کنید: اگر شما برای زندگی مشترکتان هزارویک هدف هم داشته باشید، باز تعدادی از آن ها حیاتی تر و مهم تر هستند. پس برای اینکه هم خودتان تمرکز بیشتری داشته باشید، هم طرف مقابل از روبروه با اهداف شما گیج نگردد، آن ها را اولویت بندی کنید و از مهم ترین ها آغاز کنید.

2. خط قرمزها را معین کنید: اگر در زندگی شخصی تان حساسیت و تعصب خاصی دارید که بود و نبودش روی خلقتان اثر مستقیم دارد، مطرح کردن آن را حتماً در اولویت قرار دهید. در خصوص آن شرح دهید و احساستان را برای طرف مقابل بیان کنید.

3. در مطرح کردن هیچ کدام از خواسته هایتان احساس شرمندگی نکنید: شاید همه خواسته های شما درست و بجا نباشد، ولی آن ها را مطرح کنید. وقتی خواسته ای در شما قوی است، حتی اگر نامعقول باشد حتماً آن را با کسی که ممکن است در آینده شریک زندگی تان باشد، در میان بگذارید و اجازه دهید از خواسته های شما آگاه گردد.

4. همه رازها را افشا نکنید: قرار نیست در همان جلسه اول همه بدی ها و اشتباهات ریز و درشت زندگی گذشته تان را برای کسی که هنوز معین نیست قرار است شریک زندگی تان باشد یا نه، تعریف کنید. در این مورد اجازه بدهید زمان بیشتری بگذرد و به مرور و با آشنایی بیشتر کمی افشاگرانه تر صحبت کنید.

5. نقاب نزنید: اینکه در اولین برخورد آدم ها با هم رسمی باشند و چند درجه مؤدبانه تر از حالت عادی برخورد نمایند، خیلی طبیعی است و نمی گردد نام این رفتار را نقاب زدن گذاشت. اما احتیاجی نیست مثلاً لهجه تان را حذف کنید یا رفتارهایی را که با هویت شما مرتبط هستند، نداشته باشید و رفتارهایی را که به هویت شما ربطی ندارد، به اجبار داشته باشید.

6. پنهان کاری نکنید: اگر ماجرای خاصی وجود دارد که نمی خواهید کسی بداند، ببینید آیا همچنان زندگی تان تحت تأثیر آن است؟ آیا قرار است در آینده هم جریان داشته باشد؟ اگر پاسختان بله است، بدانید که نمی توانید چنین موضوعی را از شریک احتمالی زندگی خود پنهان کنید و همواره معتمد او باقی بمانید.

دست وپایتان را گم نکنید

در سبک زندگی امروز، خواستگاری هایی که بیشتر برای آشنایی خانواده های دو طرف برگزار می گردد، خیلی باب شده اند. توی این خواستگاری ها، از طرفی خیالتان از نتیجه نهایی راحت است و می دانید که شریک آینده زندگی تان را انتخاب نموده اید، اما از طرف دیگر، دلهره این را دارید که نکند بین خانواده ها اختلافی پیش بیاید و همه چیز خراب گردد. نکات زیر می تواند برای این مدل خواستگاری ها به کارتان بیاید:

1. خودتان باشید: قرار نیست در زندگی آینده تان با همسرتان صفر باشید و با خانواده اش صد. پس همان طوری که تا روز خواستگاری با همسر آینده تان روبرو شده اید، جلوی خانواده اش هم همان طور باشید. کوشش برای بهتر جلوه کردن، معمولاً نتیجه عکس می دهد.

2. نگرانی به دلتان راه ندهید: اگر مدام بخواهید نگران پیشامدهای بد باشید و از به هم خوردن ازدواجتان بترسید، این ترس حتماً روی رفتار شما اثر منفی می گذارد. شاید اصلاً به خاطر همین ترس، رفتاری از شما سر بزند که مورد پسند خانواده همسر آینده تان نباشد. پس خونسرد باشید و اجازه دهید کارها طبیعی پیش بروند.

3. به مقدار صحبت کنید: در معرفی هر کدام از اعضای خانواده تان مختصر شرحی بدهید و متناسب با روحیات خودتان و فضای مهمانی در خصوص هر کدام یک شوخی هم مطرح کنید، اما حواستان باشد در خصوص مسائلی که ممکن است اعضای خانواده تان در خصوص آن حساس باشند، زیاده گویی نکنید.

4. روراست باشید: اگر موضوع خاصی وجود دارد که با همسر آینده تان بر سر آن توافق دارید و ضروری است خانواده های دو طرف بدانند، آن را مطرح کنید. نگرانی از پذیرفته نشدن درخواستتان، نباید مانع روراست بودن شما گردد.

5. ادب خود را در هیچ شرایطی کنار نگذارید: ممکن است خانواده همسر آینده تان در برخورد اول با شما خوش رفتار نباشند یا حرف و کنایه ای به شما بگویند. اگر مصمم به ادامه رابطه هستید، تحت هیچ شرایطی مقابله به مثل نکنید. به این دست نکات منفی بی توجه باشید. مطمئن باشید گذشت زمان و رفتار مناسب شما، رابطه ها را بهتر می نماید.

6. با خانواده خودتان خوش رفتار باشید: حواستان باشد که رفتار شما رصد می گردد. اولین ملاک خانواده همسر آینده تان برای اعتماد به شما، خوش رفتاری و محبتی است که با خانواده خودتان دارید. احترامی که به خانواده تان می گذارید، معیاری برای تضمین زندگی آینده فرزندشان است.

تفاهم خوبه یا تشابه؟

فرقی ندارد توی چه موقعیتی هستید؛ یک نفر به شما پیشنهاد ازدواج داده است یا شما به او پیشنهاد داده اید یا خانواده اش شما را برای او در نظر گرفته اند. به هر شکلی که با یک نفر آشنا می شوید و به ازدواج با او فکر می کنید، احتیاج است به این نکته ها توجه کنید.

1. ببینید با خودتان چندچند هستید: در اولین قدم، خواسته ها و اهداف خودتان را از زندگی مشترک برای خودتان معین کنید. آیا برای ورود به یک رابطه مستمر دونفره و شریک شدن در بیشتر مسائل با یک نفر دیگر آماده اید؟ از آغاز این زندگی تازه چه هدفی دارید؟ این موارد را حتماً اول کار برای خودتان معین کنید تا بتوانید برای شریک احتمالی زندگی آینده تان هم مطرح کنید.

2. عجله نکنید: وقتی از یک دوران حرف می زنیم، منظور مدت ها چرخش شب و روز است. یعنی ضروری است برای آشنایی زمان بگذارید. بیشتر مشاوران ازدواج دوران آشنایی را حدود شش ماه ارتباط روزمره می دانند. پس قرار نیست همه آنچه دارید، در همان هفته اول روی دایره بریزید. شکیبا باشید.

3. احساسات خود را کنترل کنید: دوران آشنایی احتیاج به دقت و هوشیاری دارد. اگر شما همان اول کار و بدون شناخت به طرف مقابل دل ببندید، احساستان دقت شما را کم می نماید. حتماً اصطلاح عشق کورم کرد را شنیده اید. حواستان باشد در این دام نیفتید و در دوران آشنایی بتوانید چشمان خود را باز نگه دارید.

4. بی احساس نباشید: یکی از مهم ترین ملاک ها در زندگی مشترک، علاقه و حس خوب داشتن به همسر است. علاقه همسران به هم است که سختی ها و مسائل زندگی مشترک را قابل تحمل و حتی گاهی شیرین می نماید. در دوره آشنایی لازم نیست عاشق طرف مقابل باشید، اما احساس خوب داشتن به او شرط مهمی است. اگر هیچ حس خوبی نسبت به او در شما وجود ندارد، ادامه ندهید.

5. خودتان باشید: در دوران آشنایی لازم نیست بهتر از آن چیزی که هستید جلوه کنید. بهتر است همانی که هستید باشید. اگر طرف مقابل شما را با همه ارزش ها و کاستی هایتان بپذیرد، می تواند همراه همیشگی تان باشد. ولی اگر ظاهرسازی تان را بپذیرد، مجبورید همواره همان ظاهر را برای او حفظ کنید. به نظر خودتان تا کی می توانید؟

6. مشاهده کنید: همان قدر که به حرف های طرف مقابلتان گوش می دهید و روی آن تمرکز دارید، حواستان به رفتار او هم باشد. اگر بین حرف و عمل او تناقض دیدید، در فرصت مناسب در این مورد از او شرح بخواهید یا چند بار دیگر او را در همان مورد خاص امتحان کنید.

7. فعالیت های مشترک داشته باشید: حرف زدن در خصوص اخلاق و اهداف خوب است و تا حدی شناخت ایجاد می نماید. اما یکی از میان برهای شناخت طرف مقابل، عمل اوست. در دوران آشنایی، تا می توانید طرفتان را در موقعیت عمل قرار دهید. با نظارت خانواده ها، با هم فعالیت های مشترک بکنید؛ غذا بپزید، گروهی بازی کنید، یکی از وسیله های خانه را تعمیر کنید یا هر کاری که مهارت ها و خلق خودتان و او را به چالش می کشد، بکنید.

منبع: همشهری آنلاین

به "تنهایی؟ بیا یکی رو برات پیدا کنم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنهایی؟ بیا یکی رو برات پیدا کنم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید