تالاب مره قم در آستانه نابودی

به گزارش وبلاگ بایجانی، پروژه بند رودخانه شور قم، طرحی که از سال 1398 در انتهای این رودخانه ساخته شد و تالاب مره را در خطر مرگ تدریجی قرار داده است.

تالاب مره قم در آستانه نابودی

رودخانه شور تنها رودخانه دائمی است که با وجود بند ها و مسیر های انحرافی زیادی که در مسیر خود و پیش از ورود به قم ساخته شده، با افت شدید فشار و حجم آب به این استان وارد می گردد و تالاب مره میزبان هزاران پرنده مهاجر در دل کویر را همواره سیراب نگه داشته است.

متاسفانه اداره کل منابع طبیعی استان قم به بهانه جلوگیری از پیشروی کویر و ایجاد پوشش گیاهی در بخشی از منطقه ای که سال هاست به کویر تبدیل شده در پی انتقال این آب حیاتی است.

به عقیده کارشناسان با توجه به تغییر اقلیم در کشور و کاهش مقدار بارندگی و خشکسالی هایی که در درازمدت شاهد آن خواهیم بود، انتقال بخشی از این آب حداقلی رودخانه شور برای احیاء و تشکیل پوشش گیاهی نو عملا کاری بی فایده و تنها موجب به خطر افتادن همین وضع موجود خواهد شد.

بعلاوه با توجه به تشکیل کارگروه احیاء دریاچه نمک به وسیله ریاست جمهوری و اهتمام ویژه رییس جمهور به این موضوع مهم و عدم ورود آب از رودخانه قمرود و قره چای به قم که تنها مسیر تغذیه دریاچه نمک در بین استان های همجوار این دریاچه است، عملا فقط می توان به سیلاب های ورودی از طرف رودخانه شور به تالاب مره و سرریز شدن آن به سمت دریاچه نمک امید بست تا بتوان انتظارِ احیای آن و تبدیل نشدن این دریاچه بزرگ نمکی به کانون فراوری گرد و خاک های نمکی و متاثر شدن جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر از این خطر داشت.

عکاس: احمد ظهرابی

منبع: فرارو

به "تالاب مره قم در آستانه نابودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب مره قم در آستانه نابودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید