آنالیز نقش اخلاق مداری در کسب و کار فارس
به گزارش وبلاگ بایجانی، در جلسه کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس، موضوع چالش ها و موانع زیست اخلاقی در کسب و کار و نقش اخلاق مداری در سازمان ها و کسب و کارها بحث و گفتگو پرداخته شد.

به گزارش گروه استان های وبلاگ بایجانی از شیراز، صلاح الدین ایزدفر عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس در جلسه کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس، گفت: امروزه اخلاق کسب و کار و مشتری مداری اهمیت فراوانی پیدا نموده و مشتری و مخاطبان هر واحد تولیدی و بنگاه مالی به عنوان مزیت رقابتی برای واحد ها و بنگاه های مالی تبدیل شده است.
او با اشاره به اینکه در صورت عدم تعامل میان عوامل ساختار های اجتماعی و مالی به نتایج اخلاقی و مالی نمیرسیم ادامه داد: ضروری است با ایجاد تعامل در بین تمامی ارکان و بخش ها، تصمیمات و سیاستگذاری ها با توجه به همه بخش های اجتماعی و مالی صورت پذیرد.
احمد اله کمک استاد دانشگاه و متخصص حوزه منابع انسانی گفت: در حال حاضر در مناسبات بین فردی شاهد کم رنگ شدن اخلاق حرفه ای در کار و تعامل بین کارفرما و کارمندان هستیم.
او با بیان اینکه زندگی شخصی و کاری افراد در مورد بروز و ظهور افعال و رفتار اخلاقی در جامعه از یکدیگر جدا نبوده و متاثر از یکدیگر است، اضافه کرد: منابع انسانی در تمام ارکان سازمان، اجتماع و در تمام ابعاد زندگی شخصی و کاری حائز اهمیت است و باید به منابع انسانی و تعاملات بین افراد در محیط کار و سازمان و نحوه رفتار مدیران و صاحبان مشاغل با نیرو های خود، پرداخته گردد.
اله کمک بعلاوه موضوعاتی از جمله موانع زیست اخلاقی در کسب و کار، برداشت ها از مفهوم اخلاق حرفه ای و عوامل فردی موثر در بروز رفتار اخلاقی، شروع و با معرفی عوامل و تشریح عناصر اصلی در بروز رفتار و اخلاق حرفه ای در کسب و کار و تعاملات بین فردی، را عنوان نمود.
او اظهارداشت: موانع و عوامل موثر در زیست اخلاقی شامل شیوه تعریف اخلاق، عوامل سازمانی و عوامل فردی است، و در بسکمک از مواقع بعضی از بی اخلاقی ها ناشی از برداشت های ناصحیح از مفهوم اخلاق حرفه ای (شامل هنجار های شغلی، مسئولیت های حرفه ای، قوانین و مقررات و.) است که بی تاثیر از مشغله و دغدغه های افراد در زندگی شخصی که باعث افزایش یا کاهش بروز چنین رفتار هایی در محیط های کاری می گردد، نیست.
در ادامه عوامل سازمانی (بروکراسی ساختاری، مدیریت فرهنگ، نوع راهبرد و قوانین و نظام های مدیریتی) و عوامل فردی (هوش، نگرش های شغلی و ادراک و اختلال های شخصیتی و...) موثر و دخیل در بروز رفتار و اخلاق حرفه ای، به بحث و آنالیز گذاشته شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان