با آبشار گزو آشنا شوید

به گزارش وبلاگ بایجانی، یکی از بلندترین آبشارهای مازندران که در دل جنگل قرار گرفته، آبشار گزو است. جهت رسیدن به این آبشار با این که طولانی ست، آنقدر باصفاست که احساس خستگی به سرعت رخت برمی بندد. هوای خوب و درخت های بلند و خود آبشار، هر آدم ناامیدی را می تواند به زندگی برگرداند.

با آبشار گزو آشنا شوید

آبشار گزو کجاست؟

این آبشار در حوزه شهرستان سوادکوه و 25 کیلومتری شهر زیرآب واقع شده است. در قلب منطقه جنگلی لفور در سوادکوه شمالی. همان منطقه ای که یکی از علت های معروف شدنش سد قشنگ لفور است، هرچند هنوز هم جزو منطقه ها بکر شمال ایران محسوب می شود.

راستا رسیدن به آبشار طولانی ست و باید خیلی پیاده روی کنید، حدود 40 کیلومتر جاده خاکی را می توانید با ماشین بروید (ماشین مناسب). و به امامزاده گزو که رسیدید ماشین را در پارکینگش پارک کنید و بقیه راستا را که نیم ساعت است پیاده بروید. ممکن است همه راستا رسیدن به آبشار را روی نقشه نبینید. بنابراین بهتر است آدمی که راستا را بشناسد همراهتان باشد.

ارتفاع آبشار گزو 48 متر است و از دو آبشار تشکیل شده که اولی 5 متر و ارتفاع دومی به 43 متر می رسد و در پایینش حوضچه ایست که می توان درآن تنی به آب زد. قبل از حرکت از شرایط ماشین مطمئن شوید. نکته مهم بعدی این است که شرایط هوا را به طور دقیق چک کنید. بارانی بودن هوا و خیس شدن زمین، حرکت شما را به ویژه در راه برگشت، با دشواری روبرو می کند.

بهترین زمان سفر

نیمه بهار تا نیمه پاییز زمان مناسبی برای سفر به این منطقه است. البته در تابستان هوا خیلی گرم است. و شرجی هوا هم مزید بر علت می شود که نتوانید آنقدرها هم که باید لذت ببرید، به خصوص که باید خیلی هم پیاده روی کنید.

چه وسایلی همراه ببریم؟

کفش مناسب مهمترین چیزی است که برای دیدن آبشار گزو باید همراه داشته باشید، چون قرار است حسابی پیاده روی کنید. پیشنهاد می کنیم آب کافی، غذای سبک، ضد آفتاب، کلاه، عینک آفتابی، لباس اضافه، جعبه کمک های اولیه، حوله و باتوم برای پیاده روی همراهتان باشد.

اطلاعات لازم درباره کوهنوردی و پیاده روی

قبل از حرکت از شرایط ماشین مطمئن شوید، از آنجایی که راستا خاکی ست باید ماشینتان آفرود باشد. در پل سفید می توانید بنزین بزنید. نکته مهم بعدی این است که شرایط هوا را حتما چک کنید. بارانی بودن هوا و خیس شدن زمین، برگشتتان را سخت می کند.

جاذبه های نزدیک

سد و دریاچه لفور، امامزاده گزو و پل ورسک همه سر راحتان است. از این منطقه تا آبشار هفت تیرکن در روستای تیرکن، مراتع کالبکوشت بخش بابلکنار شهرستان بابل راه زیادی نیست. آبشاری به ارتفاع 9 متر که از هفت آبشار کوچک تشکیل شده. منطقه دیدنی آلاشت هم کمی بالاتر قرار گرفته.

همه چیز درباره آلاشت، بهشت مه گرفته سوادکوه

کجا اقامت کنیم؟

خوب است بدانید در راستا آبشار و نزدیک امامزاده گزو کلبه اجاره ای وجود دارد. بعضی ها هم چادر زدن در دل طبیعت و به خصوص کنار سد لفور را ترجیح می دهند. می توانید در هتل های قائم شهر هم اقامت کنید و تازه نفس به راستا ادامه دهید. در این صورت باید جاده فیروزکوه را تا قائم شهر ادامه دهید و روز بعد بخشی از راستا را برگردید تا به جاده فرعی شیرگاه برسید. قیمت رزرو هتل های قائم شهر از 77 هزار تومان شروع می شود.

راستا دسترسی

از تهران وارد جاده فیروزکوه بشوید؛ بعد از فیروزکوه، پل سفید و زیرآب و پیش از رسیدن به قائم شهر، وارد جاده فرعی شهر شیرگاه بشوید. از دو راستا می توانید به آبشار گزو برسید.

از شیرگاه تابلوی جمشیدآباد را دنبال کنید تا چند صد متر جلوتر به جنگل برسید. کمی در جنگل پیاده روی کنید تا به تابلوهای امامزاده گزو برسید. به امامزاده گزو که رسیدید، با پیاده روی از یک سراشیبی طولانی، آبشار جلویتان است.

راستا دوم رسیدن به آبشار اینطوریست که بعد از شیرگاه، راستا را به سمت جاده لفور ادامه بدهید. با پشت سر گذاشتن 11 کیلومتر، به سه راهی شیردار کلا می رسید. راستا را تا منطقه سد البرز و جاده کارسنگ ادامه بدهید. از آن جا تابلوهای امامزاده گزو را دنبال کنید. از امامزاده تا آبشار حدود 45 دقیقه پیاده روی در سطح شیب دار دارید.

منبع: اسنپ تریپ

به "با آبشار گزو آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آبشار گزو آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید