این پستانداران را به زحمت می توان با چشم غیر مسلح دید!

به گزارش وبلاگ بایجانی، البته جمله بالا اغراق است اما خب این پستانداران واقعا ریز اندام هستند! خودتان ببینید!

این پستانداران را به زحمت می توان با چشم غیر مسلح دید!

اگرچه اغلب تصور می گردد داشتن اندام ریز به معنی ضعیف بودن است، اما ریز اندامی منفعت های بیولوژیک زیادی برای این پستانداران داشته است. پستانداران کوچک جایگاه هایی را در اکوسیستم اشتغال می نمایند که برای پستانداران بزرگ غیر قابل استفاده هستند. به علاوه اندام کوچک این جانداران باعث می گردد مخفی شدن برای شان آسان تر باشد.

از همه این ها که بگذریم این پستانداران بی نهایت بامزه هستند، مانند این بچه مارموزت کوچولویی که در تصویر می بینید. به بقیه آنها هم نگاهی بیاندازید.

موش شبگرد اتروریا

موش های شبگرد کوچک فراوانی وجود دارند، اما این فسقلی از همه آنها کوچک تر (والبته بامزه تر) است. در حقیقت موش شبگرد اتروریا کوچک ترین پستاندار جهان است. وزن این موش به طور میانه 2 گرم است و طول بدنش تنها 4 سانتی متر است!

اما به نسبت جثه کوچکش اشتهای زیادی دارد. این موش به طور معمول در هر روز 2 برابر وزن بدنش غذا می خورد!

موش دو پا

با توجه به سایز کوچکی که دارد، موش دوپا، پرش عالی دارد. این حیوان پاهایی کانگرو مانند دارد که به آنها اجازه می دهد به مسافتی بیشتر از طول بدن شان بپرند. این تطابق به حیوان امکان می دهد در مدت زمانی کم مسیری طولانی در کویر را طی کند. اگر چه ممکن است این موش شبیه به کانگرو به نظر آید اما هیچ گونه رابطه ای با این حیوان ندارد، در حقیقت موش دو پا نوعی جونده است. موش دو پا کوچکترین جونده جهان است.

خفاش زنبور گاوی

این خفاش که به نام kittis hog-nosed bat هم شناخته می گردد، کوچکترین خفاش جهان و کوچک ترین پستاندار جهان بر اساس سایز جمجه است. وزن این حیوان در حدود 2 گرم است و آنقدر کوچک است که ممکن است در شب آن را با یک زنبور گاوی که بقل گوش تان ویز ویز می نماید اشتباه بگیرید! این حیوان به علت فعالیت های انسانی در معرض انقراض است.

لمورهای موشی

این حیوانات تو دل برو کوچکترین نخستی های جهان هستند (راسته ى نخستیان : Primates که انسان و گوریل ومیمون هم جزو آن هستند). اگر دم آنها را هم حساب کنیم طول بدن شان حدود 27 سانتی متر خواهد بود. کوچکترین گونه آنها لمور موشی مادام برت نام دارد که طولی در حدود 10 سانتی متر و وزن 30 گرمی دارد، پس می توان آن را به راحتی در کف دست جا داد!

کوچک ترین راسو

این راسو ظریف و باهوش کوچکترین گونه راسته گوشتخواران است. وزن آن در حدود 50 گرم است. تصورش سخت است که موجودی به این کوچکی چه شکارچی باهوشی است، اما همین موجود بامزه بدترین کابوس جوندگان است. این راسو بعلاوه به خاطر داشتن شخصیتی پیچیده هم شناخته شده است. شخصیتی که بسیار بزرگ تر از جثه حیوان است!

صاریغ کوتوله

طول بدن این حیوان از 5 تا 10 سانتی متر فرق دارد و به ندرت وزنش از 10 گرم فراتر می رود. این کیسه داران کوچک را می توان به صورت برعکس آویزان شده به درخت در استرالیا و جزیره گینه نو پیدا کرد. این موجودات آنقدر کوچک هستند که شناسایی و کشف آنها مشکل است. گونه جدیدی از آنها به تازگی در سال 2007 کشف شده است.

موش کوتوله آفریقایی

موش ها را می توان به واسطه سایز کوچک شان به راحتی تشخیص داد اما موش کوتوله آفریقایی به حدی کوچک است که تماشا آن هم به سختی ممکن است! این موش حدود 7 سانتی متر است و وزنش کمتر از 10 گرم است. همین ویژگی های ساختاری است که او را به کوچک ترین موش جهان تبدیل نموده است. در حقیقت این موجود آنقدر ریز اندام است که تنها با لیس زدن سنگریزه های مرطوب آب مورد احتیاج بدنش را تامین می نماید!

مارموزت کوتوله

گاهی به این حیوان میمون جیبی هم گفته می گردد! همانطور که از اسمش پیدا است می توانید آن را به راحتی در جیب تان حمل کنید! این حیوانات بامزه و کنجکاو بومی جنگل های بارانی آمازون هستند و کوچک ترین میمون های جهان هستند. مارموزت های کوتوله به ندرت طولی بیشتر از 15 تا 16 سانتی متر دارند و وزن شان زیر 140 گرم است. رژیم غذایی این میمون های کوچک شامل حشرات هم می گردد. با توجه به سایز کوچکی که دارند، عمرشان طولانی است. آنها گاهی تا 20 سال هم عمر می نمایند.

پلانیگالز (long-tailed planigale)

این پستاندار بامزه کوچک ترین کیسه دار جهان است. سر پلانیگالز یک پنجم بدن آن است و حالت صافی دارد . همین ویژگی به او اجازه داده وارد شکاف هایی که دیگر پستانداران نمی توانند به آن وارد شوند، گردد. وزن آنها زیر 5 گرم است و طول شان کمتر از 60 میلی متر.

موش کور شبگرد آمریکایی

کوچک ترین موش کور جهان، موش کور شبگرد آمریکایی است. این حیوان کوچک حدود 10 گرم وزن دارد و طولش هم به 5 سانتی متر نمی رسد. این موش کور را می توانید در شمال غربی آمریکا و بریتیش کلمبیای کانادا پیدا کنید. این حفار بامزه پنجه های جلویی کوچکی دارد که از پنجه های خیلی از موش های کور کوچک تر است به همین علت بیشتر به موش شبگرد شباهت دارد.

موش شبگرد درختی

این حیوان را با موش های شبگرد اصلی یا موش شبگرد فیلی اشتباه نکنید. موش های شبگرد درختی به گروه کاملا متفاوتی از پستانداران تعلق دارند. در حقیقت آنها آشنای نزدیک نخستی ها هستند. نسبت مغز به جرم بدن در این موش ها از انسان بیشتر است! کوچکترین موش شبگرد درختی جهان در حدود 25 گرم وزن دارد و طول بدنش به سختی بیشتر از 10 سانتی متر است.

منبع: فوت و فن / mnn.com

به "این پستانداران را به زحمت می توان با چشم غیر مسلح دید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این پستانداران را به زحمت می توان با چشم غیر مسلح دید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید