اصول شست وشوی فرش ماشینی

به گزارش وبلاگ بایجانی، شست وشوی به موقع و منظم فرش یکی از مهمترین اصول نگهداری و مراقبت از فرش ماشینی می باشد. برخلاف تصور شایع بین بیشتر مردم، که فکر می نمایند فرش را باید کمتر شست تا عمر و ماندگاری بیشتری داشته باشد، شست وشوی فرش می تواند علاوه بر افزایش دوام و ماندگاری فرش، جلوه و زیبایی آن را دو چندان کند. به همین دلیل کارشناسان نگهداری فرش توصیه می نمایند فرش های خود را در بازه های زمانی یک و نیم تا دو سال، یا حتی اگر کثیف است سالی یک بار، شست وشو دهید. فرقی نمی کند فرش شما ماشینی باشد یا دستباف، شست وشوی به موقع فرش باعث طول عمر الیاف آن می گردد. اما شست وشوی فرش اصول و قواعدی دارد که اگر رعایت نگردد به فرش آسیب جدی می رساند. در این محتوا از وبسایت زیلوکس قصد داریم اصول و قواعد شست وشوی فرش را با شما در میان بگذاریم.

اصول شست وشوی فرش ماشینی

در ادامه از شما دعوت می کنیم با این محتوای کاربردی که توسط تیم محتوای فروشگاه اینترنتی زیلوکس تهیه شده است همراه شوید.

شست وشوی فرش

بایدها و نبایدهای شست وشوی فرش

همانطور که اشاره شد، اگر چه شست وشوی فرش امری لازم و ضروری است، اما شیوه شست وشوی آن نیز بسیار مهم است و حاوی نکات ریز و پر اهمیتی است که رعایت نکردن آن، ممکن است به فرش آسیب برساند. موارد مهمی که هنگام شست وشوی فرش ضروری است به آن ها توجه کنید عبارتند از:

  • رنگ دهی الیاف فرش

رنگ دهی فرش های دستباف یکی از مهم ترین معضلاتی است که هنگام شست وشوی فرش با آن روبه رو خواهید شد. قبل از اقدام به شست وشوی فرش خود، در نظر داشته باشید که الیاف استفاده شده در فرش شما قابلیت رنگ دهی دارند یا خیر.

معمولا الیافی که با رنگ های طبیعی رنگرزی شده اند رنگ نمی دهند اما، الیافی که با رنگ های مصنوعی رنگ شده اند ممکن است رنگ دهی داشته باشند. برای آنکه بفهمیم الیاف فرش ما دچار رنگ دهی می شوند یا خیر، می توانیم با استفاده از این روش اطمینان پیدا کنیم.

تکه ای پارچه سفید نخی بر می داریم و به صورت نم دار و خیس، بر روی قسمت کوچکی از فرش می کشیم، بهتر است این کار را، بر روی قسمت های تیره فرش انجام دهید. در ادامه اگر دستمال فوق رنگی شد تعیین است که الیاف فرش شما رنگ دهی دارند، این روشی ساده و هوشمندانه است که می توانید از آن، در هنگام خرید فرش مدرن یا کلاسیک و یا خرید گبه و گلیم یا پارچه استفاده نمایید.

  • استفاده بیش از حد از آب

خیس کردن بیش از حد فرش می تواند باعث به هم ریختگی الیاف و باز شدن بافت های فرش گردد؛ بنابراین هنگام شست وشوی فرش، خصوصا نوع دستباف آن، دچار وسواس تمیزی نشوید!

  • استفاده بیش از حد از مواد شوینده

استفاده بیش از حد از شامپو فرش ها می تواند الیاف و بافت های فرش شما را تضعیف کند و خاتمه همین دلیل، باعث کاهش طول عمر و ماندگاری فرش شما می گردد.

  • ابزار شست وشوی نامناسب

ابزار شست وشوی نامناسب، باعث آسیب رساندن به فرش شما می گردد؛ جاروهای دستی خانگی برای شست وشوی فرش ها مناسب نیستند، زیرا نی های نوک تیزی دارند که می توانند به الیاف فرش شما آسیب برسانند، بهتر است از فرچه های ملایم برای شست وشو فرش ها استفاده نمایید.

شست وشوی فرش ها

14 نکته طلایی اصول شست وشوی فرش

چگونه بدون آسیب رساندن، فرش را بشوییم؟

  • فرش ها را الزاما با آب سرد شست وشو دهید؛ فرش هایی که تثبیت رنگ ندارند ممکن است رنگ دهی داشته باشند. استفاده از آب سرد، مانع از رنگ دهی الیاف فرش و قاطی شدن رنگ های آن با رنگ های دیگر می گردد.
  • سعی کنید برای شست وشوی فرش های خود از سطوح صاف و محکم مانند سرامیک و موزاییک بهره ببرید. این کار، مانع از جمع شدن آب اضافی در زیر فرش می گردد و از پوسیدگی الیاف فرش جلوگیری می نماید. پیشنهاد می دهیم از سطوح و محیط هایی با شیب ملایم استفاده نمایید.
  • دقت کنید در هنگام شست وشوی فرش، چیزی مانند سنگ ریزه و کلوخ زیر فرش شما وجود نداشته باشد تا باعث پارگی فرش شما گردد.
  • شست وشوی فرش با مواد شوینده قوی و غیر استاندارد می تواند به فرش شما آسیب برساند و در نهایت باعث خشک شدن و شکننده شدن الیاف فرش شوند. بهتر است حتما از مواد شوینده استاندارد، که برای شست وشوی فرش ها در نظر گرفته شده اند، بهره ببرید تا فرش تان از آسیب های احتمالی مصون بماند.
  • برای شست و شوی فرش ها سعی کنید همیشه از جریان آب متداوم و قوی، مانند دوش حمام ها بهره ببرید.
  • مواد شوینده ای که قابلیت قلیایی و اسیدی دارند، باعث پوسیدگی و آسیب رساندن به تار و پود و الیاف فرش می شوند و باعث کاهش عمر و ماندگاری فرش ها می گردد. از استفاده کردن این نوع مواد شوینده جدا خودداری کنید و به جای آن ها، از مواد شوینده مناسب برای شست وشوی فرش که دارای PH خنثی هستند، بهره ببرید. انواع شامپو فرش های استاندارد و پودر های صابون، گزینه های مناسبی هستند، زیرا بارها توسط متخصصین و کارشناسان مورد آزمایش و آنالیز قرار گرفته اند و هیچ گونه آسیبی به الیاف فرش نمی رسانند.
  • از خیس کردن فرش دستباف، چند ساعت قبل از شست وشوی آن خودداری کنید؛ با انجام این کار، احتمال رنگ دهی در فرش هایی که تثبیت رنگ ندارند افزایش می یابد و باعث رنگ به رنگ شدن الیاف فرش تان می گردد.
  • حتما قبل از اقدام به شست وشوی فرش، ابتدا دو محل را در نظر بگیرید؛ یکی برای شست وشوی فرش و دیگری، برای پهن کردن و خشک کردن آن.
خشک شدن فرش

محل های انتخابی، باید با فاصله از یکدیگر باشند تا هنگام پهن کردن و خشک شدن فرش رطوبت وجود نداشته باشد.

  • پس از شستن فرش، از لوله کردن آن خودداری کنید؛ لوله کردن فرش باعث می گردد قسمت هایی که رنگ دهی دارند با قسمت های دیگر و روشنِ فرش، در تماس قرار بگیرند.

پیشنهاد ما این است پس از شست وشوی فرش، به مدت یک تا دو ساعت فرش خود را روی زمین رها کنید تا به طور کامل آب آن گرفته گردد و سپس اقدام به پهن کردن آن کنید.

  • پس از اتمام شست وشو، فرش خود را به حالت پهن رها کنید و با استفاده از پارو به جامانده آب آن را خارج کنید. (در انجام این کار افراط نکنید) خاتمه می توانید با استفاده از دستمال های آبگیر، رطوبت و به جامانده آب را از پرز های فرش بگیرید و سپس برای یک تا دو ساعت، آن را رها کنید تا کمی رطوبت فرش گرفته گردد، سپس آن را در جای مناسبی پهن کنید تا به طور کامل خشک گردد.
  • برای خشک شدن و از بین رفتن کامل رطوبت فرش ، آن را در هوای آزاد و به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. برای این کار، بهتر است از نقاط سایه دار بهره ببرید، همچنین می توانید از سکو ها، دیوار های پشت بام یا حیاط برای آویخته شدن فرش خود بهره ببرید.
  • برای خشک کردن فرش های دستباف هیچگاه از دستگاه های حرارتی و گرمایشی استفاده نکنید، زیرا با انجام این کار به الیاف فرش آسیب می رسانید. بهترین روش برای خشک کردن فرش دستباف و ماشینی این است که به صورت طبیعی خشک شوند.

فرش خود را در هوای آزاد قرار دهید، تا فرایند خشک شدن به صورت تدریجی طی گردد.

  • بعد از خشک شدن فرش و پهن کردن آن، حتما فرش تان را برس بکشید تا پرز های فرش تان در جای درست قرار بگیرند و شکل اصلی خود را به دست آورند.
  • به خاطر داشته باشید بعد از شستن فرش و پهن کردن آن، دوباره بر روی آن آب نریزید! این کار باعث زرد شدن ریشه های فرش می گردد.

سخن خاتمهی

فرش ها نقش اساسی در دکوراسیون، زیبایی و جلوه خانه ما دارند. شست وشوی به هنگام فرش، باعث می گردد گرد و خاک و آلودگی از بیخ و بُن و ریشه آن تمیز گردد و فرش درخشندگی خود را باز یابد. اگر فرش ها را به موقع و در بازه زمانی تعیینی نشوریم، آلودگی باعث پوسیدگی تار و پود و الیاف فرش می گردد. علاوه بر مبحث دوام و ماندگاری، فرش زیراندازی است که در محیط زندگی شما پهن می گردد و تمیزی آن از لحاظ زیبایی و پاکیزگی نقش مهمی در زندگیتان دارد.

در این روزها که کرونا پشت درب خانه ­ها کمین نموده بهترین راه برای خرید فرش ماشینی چیست؟! پیشنهاد ما خرید از بهترین فروشگاه فرش ماشینی آنلاین یعنی زیلوکس (zilux.ir) است. زیلوکس به عنوان عظیم ترین کلکسیون آنلاین فرش ماشینی، بیشترین تنوع در رنگ و مدل انواع فرش ماشینی را با عادلانه ترین قیمت عرضه می­ کند. شما می ­توانید از این فروشگاه اختصاصی فرش، هم فرش و هم لوازم جانبی فرش را به صورت حضوری و آنلاین خریداری نمایید. هم چنین با بهره­ گیری از نظرات کارشناسانه مشاوران زیلوکس، با بهترین انتخاب و با قیمتی مقرون به صرفه دکوراسیون داخلی منزل خود را جلوه ­ای خاص ب­بخشید.

فروشگاه فیزیکی زیلوکس واقع در تهران، خیابان ستارخان، بین پل تاج و برق آلستوم، مقابل کوچه رحیمی اصلی، جنب خورشیدی، پلاک 676 واقع شده است و آماده خدمت رسانی به شما میباشد از اینکه تا خاتمه همراه زیلوکس بوده اید سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب فوق برایتان مفید و موثر واقع شده باشد.

برای کسب مشاوره تخصصی برای خرید و یا تعویض فرش کهنه با نو با کارشناسان زیلوکس با شماره 0989193937683 در ارتباط باشید

منبع: هفت گنج

به "اصول شست وشوی فرش ماشینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول شست وشوی فرش ماشینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید