استمرار آموزش مجازی،آفت آموزش عالی طی سال های آینده، دانشگاه بدون حضور دانشجویان روح ندارد
به گزارش وبلاگ بایجانی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ با تأکید بر ضرورت جدی گرفتن بحث بازگشت به آموزش حضوری گفت: آموزش مجازی به شکل 100 درصدی، آسیب های خاص خود را دارد و عوارض و آسیب های جدی به نظام آموزشی هم در مدارس و هم در دانشگاه ها وارد نموده است. این آفتی است که ممکن است در سال های آینده، فارغ التحصیلان دانشگاهی را دچار مشکل نماید.
دکتر سید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ (وابسته به جهاد دانشگاهی) همزمان با آغاز سال تحصیلی تازه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در گفت وگو با وبلاگ بایجانی، ضمن تشریح فعالیت های این دانشگاه از زمان آغاز همه گیری بیماری کووید 19 در کشور گفت: همزمان با شیوع این بیماری در اسفند 1398، دانشگاه علم و فرهنگ هم مانند اغلب دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با مسائلی در زمینه برگزاری مجازی کلاس ها روبرو بود که به مرور زمان این مسائل برطرف شدند. در اوایل سال 1399 و با توسعه زیرساخت ها، پیروز شدیم آموزش مجازی را به خوبی دنبال کنیم و اکنون پس از گذشت 3 ترم، تجربه کافی در این زمینه کسب نموده ایم و اساتید و دانشجویان هم با این جهت به خوبی آشنا شده اند. از آن جا که برگزاری منظم کلاس ها و بعلاوه کیفیت ارائه دروس اهمیت زیادی دارد در این 3 ترم همیشه کوشش کردیم سناریوهای مختلفی شامل آموزش حضوری، مجازی و ترکیبی از حضوری- مجازی را مدنظر داشته ایم.
دکتر هاشمی تأکید کرد: یکی از مسائلی که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با آن دست به گریبان هستند، عدم ثبات در تصمیم گیری هایی است که به دلایل مختلف، عملاً امکان پذیر نیستند. خوشبین بودیم که بتوانیم از مهرماه 1400 کلاس ها را به شکل حضوری برگزار کنیم، اما جهش یافتگی ویروس کرونا و شیوع سویه دلتا، تمامی معادلات را به هم زد و دوره شیوع این سویه هم طولانی شده است و تا این دوره را طی نکنیم، بازگشایی تمامی مقاطع کشور به صلاح نخواهد بود.
برنامه ریزی برای برگزاری ترکیبی کلاس ها (حضوری- مجازی)
رییس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: برای سال تحصیلی 1401-1400 هم سناریوهای مختلفی را طراحی و پیش بینی نموده ایم و امیدواریم بتوانیم کلاس ها را به شکل ترکیب حضوری- مجازی برگزار کنیم. امیدواریم بتوانیم 2 تا 3 جلسه در مقطع کارشناسی و 5 تا 6 جلسه در کارشناسی ارشد را به شکل حضوری برگزار کنیم. در مقطع دکترا هم به علت تعداد کم دانشجویان، پیش بینی می کنیم که بتوانیم کلاس ها را به شکل حضوری برگزار کنیم.
وی اضافه نمود: در مورد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بحث های خاتمه نامه و رساله، به ویژه در رشته های فنی و علوم پایه که احتیاج به استفاده از آزمایشگاه و کارگاه دارند، کوشش می کنیم تحت شرایط خاص و با رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی، زمینه حضور دانشجویان را فراهم کنیم. درحال حاضر در زمینه برگزاری مجازی کلاس ها، در آمادگی کامل قرار داریم. تمامی کلاس ها برای آموزش ترکیبی حضوری- مجازی مجهز شده اند و اقدامات لازم از جمله رعایت فاصله گذاری و تهویه مناسب در محیط کلاس ها را برای حفظ سلامت اساتید و دانشجویان و برطرف نگرانی خانواده ها انجام داده ایم.
دکتر هاشمی توضیح داد: البته این موارد بستگی به شرایط کشور دارد و در این زمینه تابع تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت عتف هستیم. امیدواریم با مجموعه کوشش هایی که در مجموعه ستاد ملی مقابله با کرونا کشور، وزارت بهداشت و وزارت عتف صورت می گیرد، در کنار سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور و رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی، به شرایط با ثبات و مطلوبی در کشور دست پیدا کنیم.
ضرورت جدی گرفتن بحث بازگشت به آموزش حضوری
رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به سرعت گرفتن بحث واکسیناسیون دانشجویان گفت: بازگشایی کامل دانشگاه ها در شرایط واکسیناسیون سراسری، قطعاً مورد استقبال همه قرار می گیرد و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برای این موضوع آماده هستند، زیرا اساس فعالیت دانشگاه ها بر مبنای حضور دانشجویان در فضای آموزشی دانشگاه ها است. بحث ضرورت بازگشت با آموزش حضوری را باید جدی بگیریم. عدم حضور فیزیکی دانشجویان در کلاس های درس و عدم جبران افت تحصیلی در این 3 ترم، می تواند در آینده مشکل ساز باشد.
استمرار آموزش مجازی، آفتی در حوزه آموزش عالی طی سال های آینده
دکتر هاشمی اضافه نمود: معتقدم آموزش مجازی به شکل 100 درصدی، آسیب های خاص خود را دارد. آموزش مجازی عوارض و آسیب های جدی به نظام آموزشی هم در مدارس و هم در دانشگاه ها وارد نموده است. در آموزش مجازی کلاس ها عمدتاً یک طرفه هستند و عملاً پرسش و پاسخ چندانی بین دانشجویان و اساتید صورت نمی گیرد. در عین حال، از ابزار آموزشی هم به درستی استفاده نمی شود و بخش مهارتی، آزمایشگاهی و کارگاهی هم به شکل مجازی برگزار می شود؛ به این شکل، یادگیری کاهش پیدا می نماید و این آفتی است که ممکن است در سال های آینده، فارغ التحصیلان دانشگاهی را دچار مشکل نماید. در آموزش مجازی، یادگیری به صورت کامل و جامع حاصل نمی شود و با توجه به شرایط حاکم بر دنیا باید ترکیبی از آموزش حضوری- مجازی را دنبال کنیم.
دانشگاه بدون حضور دانشجویان روح ندارد
وی تأکید کرد: بعضی دانشجویان از جمله دانشجویان ورودی 99، محیط دانشگاه و حضور در کلاس های درس را تجربه ننموده اند؛ یعنی هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ تعاملات اجتماعی، تجربه ای از حضور در این محیط دانشگاه نداشته اند که می تواند در آینده مشکل ساز باشد. در عین حال، شور، نشاط و روح حاکم بر فضای آموزش عالی منوط به حضور دانشجویان در محیط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است. تمام فضاهای آموزشی دانشگاه ها، آزمایشگاه ها و کارگاه ها، همگی برای استفاده دانشجویان فراهم شده اند و باید شاهد بازگشت و حضور مجدد دانشجویان در محیط دانشگاه ها باشیم.
فرایند واکسیناسیون دانشجویان باید سرعت بگیرد
رییس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن اشاره به سرعت گرفتن فرایند واکسیناسیون دانشجویان گفت: گله مندی در بحث واکسیناسیون دانشجویان داریم و قرار بود این کار خیلی زودتر و با شتاب بیشتری، قبل از آغاز سال تحصیلی تازه آغاز شود. نسبت جمعیت دانشجویی به جمعیت کل کشور کم است و حدود 3.5 میلیون دانشجو در کشور داریم. معتقدم در یک فرایند زمانی کمتر از یک ماه، می توانیم کل دانشجویان کشور را واکسینه کنیم. امیدواریم بحث واکسیناسیون دانشجویان با سرعت بیشتری انجام شود تا فرصت نیمسال اول را از دست ندهیم. در مجموعه دانشگاه علم و فرهنگ، همه اساتید و پرسنل دانشگاه واکسینه شده اند؛ البته گروهی از اساتید حق التدریس با ما درحال همکاری هستند که کوشش می کنیم بحث واکسیناسیون این اساتید هم به سرعت انجام شود. آمار واکسیناسیون دانشجویان را هم به وسیله فرآیند انتخاب واحد آنالیز می کنیم و معاونت دانشجویی پیگیر این قضیه است.
نقش رسانه ها در بحث فرهنگ سازی
دکتر هاشمی توضیح داد: رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی که در دنیا اثبات شده اند، از جمله استفاده مداوم از ماسک در فضاهای عمومی، رعایت فاصله اجتماعی، تهویه مناسب، بسیار حائز اهمیت هستند. بحث فرهنگ سازی در زمینه ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی که ضامن سلامت همه مردم است، بسیار حائز اهمیت بوده و رسانه ها، نقش اصلی در این فرهنگ سازی را برعهده دارند. باید پذیرفت که کرونا به بخشی از زندگی ما تبدیل شده است. در عین رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، نباید ترس زیاد همراه با وسواس در جامعه و بین مردم غالب شود.
وی تأکید کرد: با انجام واکسیناسیون حداکثری و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، زندگی باید جریان داشته باشد. نمی توان جریان زندگی را مدام تعطیل کرد، زیرا معیشت مردم و اقتصاد کشور در گرو فعالیت و حضور افراد در اجتماع است. ذات انسان اجتماعی است و نباید از حضور در اجتماع فراری باشیم؛ بنابراین در کنار واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی، باید سازگاری خود را با این بیماری افزایش دهیم.
لزوم ارائه تعریف صحیح از دورکاری
رییس دانشگاه علم و فرهنگ به بحث دورکاری اشاره نمود و گفت: احتیاجمند فرهنگ سازی در زمینه دورکاری هستیم. این نگرانی وجود دارد که طی 20 ماه گذشته و تمدید بحث دورکاری، به نوعی تنبلی و فرار از کار در سیستم های اداری رخنه نموده باشد که بازسازی مجدد آن بسیار مشکل ساز خواهد بود. برای دورکاری، براساس هر شغل باید تعریف مشخصی ارائه و در این زمینه، فرهنگ سازی شود. در عین حال لازم است که در یک پژوهش، اندازه بهره وری و کارآیی مشاغل در زمان دورکاری، مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد.
ضرورت تسریع صدور ویزاهای تحصیلی دانشجویان خارجی در صورت آموزش حضوری
رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به مسائل جذب دانشجو در عرصه بین الملل به علت تحریم ها و کرونا تأکید کرد: کوشش دانشگاه ها نباید در بخش بین الملل نادیده گرفته شود که در این شرایط سخت، از کشورهای مختلف دانشجو جذب نموده اند و درصورت ارائه آموزش های حضوری حتماً باید صدور ویزاهای تحصیلی تسریع شده و مقدمات حضور دانشجویان خارجی هم همراه بارعایت پروتکل های بهداشتی، واکسیناسیون و... فراهم شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا